امام حسین نمایه محرم نمایه

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: زهیر پس از اینکه با «امام حسین (ع)» گفت‌وگو کرد خوشنود به خیمه بازگشت و به همسرش گفت که نزد خانواده‌ات برگرد، من با کاروان «سیدالشهدا (ع)» همراه خواهم شد.

به گزارش مشرق، محمد علیپور پیرامون وقایع روز پنجم ماه محرم در مسیر کاروان کربلا گفت: دشمنان «امام حسین (ع)» از هر سو لشکری تهیه کرده و به کربلا حرکت می‌کنند، در این میان فردی به نام «شبث بن ربعی» نیز همراه با یک گروه هزار نفره به طرف کربلا حرکت می‌کند.

وی در همین راستا ادامه داد: در این میان برای این که دشمن بتواند تسلط بیشتری بر لشکر «امام حسین (ع)» داشته باشد اجازه نزدیک شدن هیچ فرد دیگری را به کاروان «سید الشهدا (ع)» نمی‌دهند، هرچند برخی از افراد پنهانی و بسیار محدود با تلاش فراوان وارد لشکر «امام حسین (ع)» می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

چرا سیدالشهدا(ع) باوجود علم به شهادت، قیام کردند؟

علیپور به «عامر بن ابی سلامه» که تلاش فراوانی برای پیوستن به لشکر «امام حسین (ع)» انجام داد اشاره و ابراز کرد: «عامر بن ابی سلامه» تمام تدابیری را که فرماندهان لشکر ابن زیاد برای پیوستن تعداد بیشتر افراد و نیرو به لشکر «امام حسین (ع)» انجام داده بودند را در هم شکست.

***نام گذاری روز پنجم با عنوان «زهیر بن قین بجلی»

وی به نامگذاری روز پنجم با عنوان روز «زهیر بن قین بجلی» اشاره کرد و افزود: «زهیر بن قین بجلی» از یاران «امام حسین (ع)» بود که در نبرد کربلا شهید شد، وی با وجود کوفی بودن مردی شریف و شجاع بود، او در هنگام بازگشت از سفر حج در منزلگاهی با عنوان «زرود» با «امام حسین (ع)» دیدار داشت، اگرچه در ابتدا علاقه چندانی به همراهی «سید الشهدا (ع)» نداشت، اما گفتگو هایش با «امام حسین (ع)» سبب شد تا او با کاروان کربلا همراه شود، همسر زهیر از دوستداران «اهل بیت (ع)» بود و توصیه همسرش بود که سبب شد او در مسیر سعادت حرکت کند و با کاروان «امام حسین (ع)» همراه شود.

این کارشناس علوم قرآنی به تاثیر سخنان «امام حسین (ع)» با زهیر پرداخت و افزود: زهیر پس از اینکه با «امام حسین (ع)» گفت‌وگو کرد خوشنود به خیمه بازگشت و به همسرش گفت که نزد خانواده‌ات برگرد، من با کاروان «سیدالشهدا (ع)» همراه خواهم شد و قطعاً این سفر بازگشتی برای من نخواهد داشت.

وی به سخنرانی «امام حسین (ع)» در منزلگاه «ذو حسم» اشاره کرد و افزود: «امام حسین (ع)» در منزلگاه ذو حسم برای همراهان و سپاهیان «حر» خطابه ایراد فرموده و در آن تاکید کردند که یزید فضای جامعه را به گونه‌ای رقم زده که حق پایمال شده و باطل بر جای آن نشسته است، در اینجاست که مومنان حق طلب باید از حق دفاع کنند تا از خفت دور شوند. در اینجا زهیر نخستین کسی بود که آمادگی خود را برای دفاع از اسلام بیان و با «امام حسین (ع)» بیعت کرد.

علیپور پیشنهاد زهیر به «امام حسین (ع)» را مطرح و ابراز کرد: هنگامی که حر به دستور ابن زیاد جلوی «امام حسین (ع)» را گرفته بود زهیر پیشنهاد مبارزه و حمله به سپاه حر را داد، اما «امام حسین (ع)» تاکید کردند من نمی‌خواهم شروع‌ کننده جنگ باشم.

وی پیرامون نحوه شهادت زهیر در واقعه کربلا اظهار کرد: در برخی روایات نقل شده است که زهیر با ۱۲۰ تن از دشمنان در میدان نبرد جنگید و آنان را به هلاکت رساند، اما سرانجام به دست «کثیربن عبدالله شعبی» به شهادت رسید، «امام حسین (ع)» نیز پس از شهادت زهیر فرمودند:‌ ای زهیر خداوند تو را از رحمتش دور نسازد، خداوند قاتلان تو را لعنت کند و آنان را از مسخ‌شدگان ابدی قرار دهد.

این کارشناس علوم قرآنی ارزش و جایگاه زهیر را مطرح و بیان کرد: در زیارت شهدا نام «زهیر بن قین» قید شده و او مورد تقدیر قرار گرفته است.

***درس‌هایی از عاشورا

وی به درس‌های عاشورایی اشاره و ابراز کرد: تفکر در سرگذشت زهیر بسیار ارزنده و قابل تامل است، او فردی بود که دست از دنیا کشید و در مقابل ولایت و امام زمان خود مطیع و فرمانبردار گردید، اگر چه ظاهراٌ جز دعوت کنندگان «امام حسین (ع)» به کوفه نبود، اما هنگامی که در مسیر سفر با «سید الشهدا (ع)» دیدار و با ایشان صحبت کرد به سادگی حرف حق را پذیرفت و جایگاه و ارزش اهمیت «سید الشهدا (ع)» را بار دیگر در ذهن یادآوری کرد.

علیپور جایگاه زهیر در سپاه «امام حسین (ع)» را یادآوری و خاطرنشان کرد: زهیر از مردان دلاور سال ۶۱ هجری به شمار می‌رفت لذا «امام حسین (ع)» نیز او را فرمانده جناح راست سپاه خود در مقابله با سپاه دشمن در روز عاشورا کرد، در روز عاشورا زهیر به همراه حر به میدان نبرد رفت و مبارزه جانانه‌ای انجام داد، آنان علاوه بر جنگ با دشمن از یکدیگر نیز دفاع می‌کردند و بدین ترتیب دفاعی جانانه از امام زمان خود کردند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یاحسین IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    4 0
    یاحسین لعنت وخشم ونفرین واتش وخدا بر ظالمین و قاتلین محمد وعلی وال علی وحسین واهل بیت اللهم عجل لولیک الفرج صلوات مرگ بر امریکا وسعودی وانگلیس وصهیونیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس