کد خبر 1110610
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
برایان هوک

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توجیه عدم عضویت واشنگتن در برجام تأکید کرد که واشنگتن از توافقی خارج شد که به لحاظ قانونی اجباری نبوده و این توافق حتی امضا هم نداشته است.

به گزارش مشرق، «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه اختصاصی با «رادیو فردا» ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ظرف ۲۹ روز مدعی شد: «اتفاقات خوب زیادی رخ خواهد داد. تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید می‌شود و ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم نخواهد داشت».

بیشتر بخوانید:

علی‌رغم آنکه بسیاری از کارشناسان بین‌المللی و حتی مقام‌های آمریکایی معتقدند از آنجایی که واشنگتن در برجام حضور ندارد، نمی‌تواند به مکانیسم ماشه استناد کند، برایان هوک بار دیگر با قائل شدن حق استفاده از این مکانیسم برای آمریکا، ایران را به نقض تعهداتش در قبال برجام متهم کرد.

* از طریق وکلای آمریکا فرایندهای قطعنامه ۲۲۳۱ را دنبال می‌کنیم

هوک مدعی شد: «قطعنامه سازمان ملل متحد (۲۲۳۱) که موجب لغو تمامی تحریم‌های سازمان ملل (علیه ایران) شد، بروشنی فرایندهای لازم را توضیح می‌دهد. آمریکا با شفافیت تمام این فرایندها را دنبال خواهد کرد. ما در وزارت خارجه بهترین وکیل‌های جهان را داریم و مسئله پیش آمده از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار است. کنگره آمریکا از توافق هسته‌ای باراک اوباما حمایت نکرد اما از این کنگره حامی مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص حمایت کنگره از تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: «نزدیک به ۴۰۰ عضو از کنگره آمریکا از پامپئو درخواست کرده‌اند تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. هفته گذشته ما تلاش کردیم با روش‌های ساده و آسان این کار را انجام دهیم اما شورای امنیت قطعنامه ما را تصویب نکرد بنابراین مجبور شدیم پنجشنبه به سراغ مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل برویم».

*آمریکا دنبال کسب محبوبیت نیست؛ دنبال پیشبرد صلح و امنیت جهان است

برایان هوک در ادامه در خصوص اقدام اخیر آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: «این اقدامی مثبت و ضروری است. من هنوز نشنیده‌ام که کشوری استدلال کند که رفتار ایران شایسته لغو تحریم‌هاست. ما اقدام درست را انجام می‌دهیم. امنیت ملی ما، مسابقه کسب محبوبیت نیست. آمریکا مثل همیشه برای پیش بردن صلح و امنیت، اقدام شجاعانه و درستی را انجام داده است».

*چیز زیادی از برجام باقی نمانده است

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم حمایت کشورهای اروپایی از قطعنامه بازبینی شده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توضیح داد: «متعجب شدیم اما توافق هسته‌ای ایران برای آنهایی که همچنان عضو آن هستند به یک اعتقاد مذهبی تبدیل شده است. از این توافق چیز زیادی باقی نمانده است».

*برجام به لحاظ قانونی اجباری نبوده؛ حتی امضا هم ندارد

این مقام آمریکایی در توجیه عدم عضویت آمریکا در برجام گفت: « ما از توافقی خارج شدیم که به لحاظ قانونی اجباری نبوده است. توافق هسته‌ای ایران حتی امضا هم ندارد. باراک اوباما قبلاً توضیح داده بود که این توافق (برجام) تنها یک تعهد سیاسی است. شورای امنیت سازمان ملل نیز با سحر و جادو این تعهد سیاسی را به یک متن حقوقی اجباری بدل نکرده است بنابراین خروج ما به عنوان عدم عضویت ما نیست».

* انقضای برجام ادامه دارد

وی سپس با اشاره به این موارد و متهم کردن ایران به نقض تعهداتش ذیل برجام گفت: «ایران طرف‌های اروپایی را به نقض برجام متهم کرده است و خود ایرانیان هم به تعهداتشان در قبال این توافق پایبند نبوده‌اند بنابراین چیزی از این توافق باقی نمانده است و این توافق همچنان به انقضای خود ادامه خواهد داد».

*کشورهای جهان باید با دیپلماسی آمریکا برای تضعیف ایران همراه شوند

هوک از کشورهای اروپایی و دیگر طرف‌های برجام درخواست کرد که با سیاست‌های فشار حداکثری به ایران همراه شوند و مدعی موفق بودن این سیاست ضدایرانی شد و گفت: «دولت دونالد ترامپ همچنان تمایل دارد، طرف‌های باقیمانده در برجام با دیپلماسی آمریکا همراه شوند. این دیپلماسی در تضعیف جمهوری اسلامی ایران بسیار موفق عمل کرده است. اگر کشورهای دیگر با ما همراه شوند، می‌توانیم به توافقی بهتر برسیم که تمامی تهدیدات ایران برای صلح جهانی را از جمله تهدیدات هسته‌ای، موشکی، رفتارهای تهاجمی در منطقه و گروگانگیری نیز دربربگیرد».

* حمایت از پایان تحریم‌ تسلیحاتی ایران، اشتباه دیپلماتیک است

وی سپس با انتقاد از کشورهای اروپایی برای عدم حمایت از سیاست‌های ضدایرانی ایالات متحده آمریکا گفت: «پس از آنکه ایران به سراغ غنی‌سازی و افزایش ذخیره اورانیوم خود رفت، اروپایی‌ها تصمیم گرفتند مکانیسم حل اختلاف را به راه بیندازند. آنها این فرایند را آغاز کردند و هم‌اکنون این سؤالی است که آنها باید پاسخ دهند... من نمی‌دانم چه کسی ممکن است بر این باور باشد که دادن سلاح به این رژیم اقدام درستی است. اگر شما از تصمیم  آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنید به این معناست که شما حامی انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستید و به نظر ما این، اشتباه دیپلماتیک است».

* کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران ادامه خواهد داشت

هوک ضمن تأکید بر سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران گفت: «ما به دنبال آن هستیم تا کشورهای دیگر به این نتیجه برسند که برجام از محتوا خالی شده است و تنها پوسته آن باقی مانده است و دیگر هیچ‌کس هم به آن پایبند نیست پس بهتر است از آن عبور کنیم. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس از "توافق ترامپ" سخن به میان آورده است. وقت آن است که این توافق حاصل شود. ما امیدواریم باقی کشورها نیز اتفاقات را از دید ما ببینند. ما همچنان کمپین فشار حداکثری (علیه ایران) را ادامه خواهیم داد».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار رادیو فردا مبنی بر عدم موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا در وادار کردن ایران به حضور در میز مذاکره با ایران گفت که بعد از خروج واشنگتن از برجام، ایران بین دو گزینه مذاکره با آمریکا و فروپاشی اقتصادی، گزینه دوم را انتخاب کرد و هم‌اکنون ایران سومین اقتصاد بد جهان را دارد.

برایان هوک در پایان مدعی شد که آمریکا چه با ایران به توافق برسد و چه به توافق نرسد، اهمیتی ندارد «در هرحال ما (آمریکا) موفق بودیم. رسیدن به توافق خوب است، ما همیشه گفته‌ایم که حاضریم با جمهوری اسلامی ایران بر سر میز مذاکره بنشینیم اما در تمامی این مدت اطمینان حاصل کردیم که جمهوری اسلامی در شرایط بدی است... حتی اگر تحریم‌های تسلیحاتی هم لغو نشود، ایران پولی برای خرید سلاح نخواهد داشت... زمان می برد کشورها با ما همراه خواهند شد. بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، قدم مثبتی در این زمینه خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ترابیان IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    54 16
    خاکت سر افساد طلبان بی هویت و بی سواد که این توافق نامه ننگین را بر کشور تحمیل کردند زمان احمدی نژاد قدرت هسته ای بودیم زندگی مردم هم این جور در فشار نبود از موضع قدرت در برابر آمریکا بر خوردار بودیم الان چی نه ۱۰ تن اورانیوم داریم و نه برداشتن تحریم ها به لطف این دولت نیرنگ و فریب به سرکردگی افساد طلبان تحریم ها که خودشان در اغتشاشات ۸۸ با گرا دادن به غرب باعث و بانی آن بودند چند برابر شد لعنت بر هرچه افساد طلب خائن وطن فروشه
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      26 4
      کثیف رو باید به میخ کشید سر این خیانتش!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      19 4
      احسنت بر شما خیلی عالی گفتی
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      10 0
      ما به دنبال آن هستیم تا کشورهای دیگر به این نتیجه برسند که **برجام** از محتوا خالی شده است و تنها پوسته آن باقی مانده است و دیگر هیچ‌کس هم به آن پایبند نیست......... کلمه **برجام** را از سخنان این مردک بی عقل بردارید و جای آن کلمه **قوانین بین المللی ** بگذارید آن وقت درک خواهید کرد از دید امریکا حقوق بشر یعنی چه؟؟؟
    • محسن ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 8
      امریکایی ها در سیاست و دیپلماسی بسیار زیرکانه و حساب شده عمل می کنند. آن قطعنامۀ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، که امریکا پیشنهاد د اما در شورای امنیت رد شد، شکست امریکا نبود بلکه در واقع مقدمه ای بود برای رفتنِ امریکا به سراغ مکانیسم ماشه. و حالا که به سراغ مکانیسم ماشه رفته اند به احتمال قریب به یقین این کار را خواهند کرد. و وقتی تحریمهای سازمان ملل برگردد تحریم تسلیحاتی را هم شامل خواهد شد. و البته ما هم همچنان می گوییم امریکا هیچ کاری نمی کند!
    • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      2 0
      جانا سخن ازته دل ماگفتی.بیش باد .لحظه لحظه پیوسته تاروز قیامت
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      1 3
      عزيز من تحريمها دو سال آخر آقاي احمدي نژاد شروع شد. آقاي احمدي نژاد اين دو سال را به هر ترتيب و با وجود ذخاير ارزي نفت 150 دلاري گذراند اما اقتصاد ضعيف ما ضعيف تر شد. ادامه تحريمها در اوايل دولت روحاني كار اقتصاد را باز بدتر كرد. تا اين كه برجام يك فرصت تنفس دو ساله داد و باز تحريم شروع شد. مثل كسي كه سرش زير آب است و براي چند ثانيه آن را بيرون مي‌آورد و يك نفسي تازه مي‌كند و دوباره به زير مي‌رود. واقعيت را قبول كن اگر برجام هم نبود الان وضع به مراتب بدتر از الان بود.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    27 19
    امریکا در اعمال فشار حداکثر موفق نبوده است ایران هر هفته دهها پروزه افتتاح می کند امسال 17 پتروشیمی جدید افتحاح می شود امریکای بد نام نژاد پرست دوستی در دنیا ندارد امریکا ضعیف شده است و قدرت ایجاد ائتلاف برای پیشبرد برنامه های استعماری خود را ااز دست داده است.
    • محسن121 IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      22 8
      این مردک از مقامش استعغا داد چون غلطی نتونست بکنه
    • محمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 4
      الان داره حقیقت رو میگه برجام ننگ نامه متعفنی بود که به لطف ترامپ ذات واقعیش برملا شد.
  • CA ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    17 10
    به اندازه کافی به این کشورها ضربه اقتصادی وارد کردید برای همین هیچ کشوری به ضرضرهای لیبرال ها گوش نمیده و اگه کمی بیشتر ضر کنند از ناتو و هر جای دیگه میندازنش بیرون.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      1 0
      همه سراپا گوشن ببینن شماها چی میگید راه شما رو برن فساد رو صفر کنن به پیشرفت ها ی چشمگیر شما برسن.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    21 11
    یعنی فقط گیرم بیفتی موش موزی با کمربند تمام پوستت می کنم
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    18 5
    خیلی زر میزنی عوضی نچسب - فکر کردی بردی با فشردن گلوی مردم ایران ؟؟ وقتی خلیج فارس ازخ.ن سربازان بزدل تون سرخ شد قیافت دیدن داره مردنی
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    16 6
    حکایت تو حکایت روباه ضعیف و بی زوری است که ادای ببر و شیر رو درمیاره و مثل اونا ور ور می کنه - مواظب باش بجای شیر و ببر شکار نشی و پوستت جای فرش زیر پا قرار نگیره
  • رحمن IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    12 8
    قلدر را فقط قلدر میتواند سرجایش بنشاند.که فعلا موجود نیست
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    20 5
    من هنوز نشنیده‌ام که کشوری استدلال کند که رفتار ایران شایسته لغو تحریم‌هاست. ---------------------------------------------------------------------- از دیدگاه شما ایران باید چطور باشه که شایسته باشه ؟؟؟ مثل لیبی باشه یا یمن یا سوریه ؟
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    15 8
    با شما فقط مشت گره کرده لازم است . از بس زور گفتید و قلدر تون کردن هار شدید .... فقط باید تو دهن تون زد عوضی ها
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    14 6
    شورای امنیت سازمان ملل نیز با سحر و جادو این تعهد سیاسی را به یک متن حقوقی اجباری بدل نکرده است بنابراین خروج ما به عنوان عدم عضویت ما نیست». وات ؟؟؟؟؟؟ لاغر مردنی زبان دراز کم زر بزن . میاریمت ایران ببینم اینجا هم ازون حرفا میزنی الاغ وحشی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    17 7
    اگه امضاء نداره چرا شما استناد به مفاد آن ميكنيد
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    14 7
    تمام تعهدات آمریکا فرمول لغو را از پیش فرمت کرده یک مشت حقوقدانانی در کاخ ستم پیشه گان دارند که بازور سرنیزه برای خواسته های نامشروع آمریکا مشروعیت تولید می کنند! می سازند! می بافند!.. می تراشند و.. فقط کافی است اسمشان حقوقدان باشد همین!! کافی است!!- بی خود نیست نام طرف قلاب(هوک) است این قلاب را هم که اسم رمز است در کاخ سفید صناعت سیاسی حقوقدانان دغل ساخته اند - همیشه در نوک قلاب(دماغ) او یک کرم گندیده فریب آویزان است دنبال دروغ و دقل و فریب است و..جهان بیدارشده است حتی جامعه مظلوم آمریکا هم بیدار شده است ننگهایتان با رنگ نیرنگ پاک نشده و نمی شود و..
  • RO ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    16 15
    خخخخخ امضای کری تاییده!!!! خخخخ
  • Aa IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 11
    شک نکنید آمریکا موفق می شود چرا فقط یک دلیل کافی است تیم حقوقی قوی و تیم حقوقی ما بطور مثال قرار داد مربی فوتبال کافی یا بازم بگم
  • US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    12 6
    اگه برجام امضا نداره چرا دولت تدبیر و امید ما رو به این روز انداخت
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    9 2
    گوسفند مگه نميگي كه امضا نداره خب ما هم به چيزي كه امضا نداره پايبند نيستيم
    • DE ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      2 0
      اگر بی اعتباره برای همه بی اعتباره
  • سروش IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    10 3
    آقای ظریف در خصوص امضای جان کری خیلی اسرار داشت که سند است و قابلیت استناد شدن حالا میگن حتی امضاء هم نداره پس برجامیون هر هیچ مملکت رو قفل زده اند و این همه نمایش کلید کلید اون هم با رنگ بنفش برای خر کردن ملت بوده پس برای هیچ بتون ریختن توی قلب راکتور اراک ؟ تمام اعضای این دولت قفل سازان بدون کلیدند؟
  • ناشناس DE ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    8 3
    شمادنبال ایجاد مسابقات تسلیحاتی هستید حتی درکشورخودتان پس ترستان ازچیست تا با های وهوی سلاح های بیشتری به خوردکشورهای منطقه دهید واقعا کشوری کثیف وبااهدافی کثیف هستید.
  • ناشناس DE ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    13 4
    اگربرجام امصا ندارد ایران هم هیچ تعهدی ندارد پس ره کجت بگیر وبرگرد تو لونه دونیت به واق واقت برس.
  • FR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    6 0
    اونوقت از توافقی که امضا هم نداشته و چیزی هم از آن باقی نمانده امریکا بعنوان رعایت نکردن آن از ایران شاکی ست ؟! واقعا احمق های درجه اولی هستید !
  • محمد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    هوک خیلی تلاش کرد که ایرانی و ایران را ویران کند و خواست ملت ایران حفظ کشور عزیزمان بوده و هست بدخواهان بدانند روزی خواهد رسید که مکر و حیله ای را که نقشه کشیده بودن همه ما خواهیم فهمید. ودرود بر ایران سرزمین شیران
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    منظور آقای برایان هوک این است که هیچکدام از 5 دولت های اروپایی و آمریکا برجام را امضاء نکرده اند؟ مگر ممکنه؟ آیا نمونه دیگری در دنیا داریم که مدت ها حرف بزنند بعد متنی را که منتشر می کنند حتی امضاء هم نداشته باشد؟ پس به چی استناد می کنند؟مگر نمی گفتند امضای کری تضمین است؟
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 0
      داداش قانون جنگل شنیدی تاحال؟ همونه دنیای فعلی. توی جنگل "باید قوی بود" وگرنه طعمه میشیم.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    این شبه سیاستمدار تقلبی هنوز نفهمیده اوراق اصلی به امضاء می رسد رو نوشتهای بعدی و .. رونوشت هستند و از روی متن اصلی تایپ و منتشر می شود - این است هوک نمونه دانائی سیاستمداران ینکی است - ازبس با دقل ئروغ سر وکار داشته اند خبر ندارند واقعیت اونی نیست که امثال هوک می بینند و می شنوند. هوک یانکی برو از نماینده کشور آمریکا در برجام سؤال کن ببین حرفت را می پذیرد - چرا آمریکائی ها این همه مطالی بی پایه و اساس طرح می کنند
    • محسن ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      0 0
      بنده قبلاً هم شنیده و خوانده بودم که برجام امضا ندارد و از حرف این مردک در این مورد تعجب نکردم و برایم تازگی نداشت. منتها ، همان طور که کاربران دیگر هم گفته اند، سوال این است که اگر برجام امضا ندارد و به همین سبب تعهدآور نیست، چگونه خودِ این شخص ایران را به نقضِ برجام متهم کرده است؟ متنی که الزام و تعهدی ایجاد نمی کند، نقض کردن یا نکردنش چه معنایی دارد؟
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 0
    سران 6 کشور پاش انگشت زدن
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    بی شعور روانی. هوک نژاد پرست
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 1
    امضای کری تضمینه!!
  • Mohammad Reza US ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    4 15
    ایران دوستان عزیز در قضاوت عجله نکنند، تمام حرفهای این مردک برایان خوک از روی ترس و درماندگی است، امریکا از نظر روانی در هم شکسته و عاجز و کلافه شده و تمام مزخرفات این مرد برای نا امید کردن و به اشتباه انداختن جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی است، آنها بیشتر از اینکه روی ماشه فشار حساب کنند روی خیانتکاران وطنفروش داخلی و خارجی بظاهر ایرانی خود حساب ویژه باز کرده اند که قادر باشند تا دو ماه آینده ملت ایران را دوباره به امید براندازی نظام وارد خیابانها کنند تا از آب گِل آلود هر آنچه که میتواند نظام را سرنگون نماید صید کنند، تمام این مزخرفات و لاف زدنها برای سرگرم کردن مسولان نظام روی محور بازگشت بظاهر تحریمهاست ولی نیت پلیدشان همان است که عرض کردم سقوط کامل نظام... در این وسط هوشیاری مردان اصلی تصمیم گیرنده در نظام جمهوری اسلامی ایران را میطلبد که مراقب دهان هرز آقایان در دولت روحانی باشند که در این وسط پیامهای آشتی جویانه به امریکای ها نفرستند، امید اصلی ما خداوند کریم است کسی که تا به امروز جمهوری اسلامی ایران را چهل و یک سال علارقم تمام تحریمهای کمرشکن سر پا نگاه داشته است و انشأالّله نگاه هم خواهد داشت البته بشرطی اینکه کمر همت ببندیم و با کمک هم رباخواری در جمهوری اسلامی ایران را ریشه کن کنیم، انشأالّله
    • امیر IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      0 0
      سلام . علی رقم هست نه علارقم . متن رو چه کسی نوشته برات ؟
  • احمد IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    آقای عراقچی کسی این حرف را می زند که هم سیب و گلابی برجام و ایضاً تمامی میوه های برجام را خورده اما باز ایراد می گیرد!! لطفاً پاسخ دهید؟
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 1
    آقا یه بار تو عین ال.اسد امضاش کردیم، اگه به نظرت ناخواناست میخوای 2 تای دیگه هم پشتش امضا کنیم؟
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 1
    دست وپا زدنیهای آخر خوک
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 1
    #فروپاشی امریکا شروع شده است.انشالله.
  • محمدایوب IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    یارو صاف صاف میگه برجام امضا هم نداره اونوقت ایناهنوز دست بردارنیستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس