کد خبر 1110604
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
چرا برنج خارجی گران شد؟

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ایران با بیان اینکه قیمت برنج خارجی ۲.۵ برابر سال گذشته شده است گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج هندی به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش مشرق، مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ایران درباره دلایل افزایش قیمت افسار گسیخته برنج ایرانی و خارجی در بازار اظهار کرد: بعد از حذف ارز ترجیحی واردات برنج و اختصاص ارز نیمایی به واردات، قیمت برنج نیز در بازار مصرف افزایش یافت.

وی افزود: در اردیبهشت ماه که قیمت ارز نیمایی 14.2 هزار تومان بود قیمت برنج هندی به یکباره از 8 هزار تومان به 16 هزار تومان افزایش یافت و اکنون نیز که برنج های جدید با ارز بیش از20 هزار تومان در حال واردات است قیمت این برنج به 20 تا21 هزار تومان افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:

تورم مواد غذایی اقشار کم‌درآمد ۴.۶ برابر شد +نمودار

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ایران با بیان اینکه تخصیص ارز نیمایی به واردات برنج کند است ادامه داد: در حال حاضر نیز برنج های هندی که در این فاصله وارد کشور شده اند با قیمت 18 تا 20 هزار تومان در حال عرضه به بازار است.

وی تصریح کرد: قیمت برنج پاکستانی نیز با توجه به اینکه قیمت اولیه و هزینه انتقال بالاتری دارد  در حال حاضر بالاتر از 20 هزار تومان به فروش می رسد.

واردات برنج نصف شد

کشاورز با بیان اینکه 200 تا 300 هزار تن برنج در گمرکات رسوب کرده اظهار داشت: بخشی از برنج های سال گذشته در گمرک رسوب کرده و بخشی از برنج هایی نیز که امسال آمده با توجه به کندی روند تخصیص ارز در مرحله تامین و تخصیص ارز قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود برنج در کشور وجود دارد یا قیمت های فعلی به خاطر شرایط تورمی و نرخ ارز است گفت: سال قبل 910 هزار تن برنج تا مدت مشابه سال جاری(5 ماهه ابتدایی سال) وارد شده بود که این رقم در سال جاری به 430  هزار تن کاهش یافته است.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه واردات برنج نصف شده است در صورتی که تقاضای بازار مانند قبل باشد در بازار کمبود خواهیم داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    11 17
    آخر دولت حسن به چه زبانی به مردم بگوید که شورش کنید تا باورتان شود که مسئولین فعلی در فکر نابودی جمهوری اسلامی ایران اند؟!
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 10
    ازالطاف دولت راسگویانه که باید همه ارزاق مورد نیاز مردم 15 برابر زمان احمدی نژاد بشه. تا مردم ونظامو وادار بمذاکره=تسلیم دربرابر نظام سلطه کنن. ارباب ازانتظار حوصلش بسر رفته وسخت اشفته وعصبانیس. ونوکران داخلی درقدرتش درتلاش ودستو پا زدن هستند
  • کشاورز IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 7
    بنده کشاورز هستم تولید کننده برنج امسال هزینه تولید ۸۰ درصد رفته بالا البته تو سوموم کشاورزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد هزینه امسال رفته بالا اونوقت برنج ایرانی درجه یک کیلویی ۲۳ تمن هندی اشغال کیلویی ۲۰ تمن مردم چقد نفهم هستن که حاضر میشن برای این آشغالها کیلویی ۲۰ تمن پول بدن در ضمن هر جنسی تو بازار قیمتش ۳ برابر شده چرا نباید قیمت برنج بالا بده پراید ۲۰ تمنی شده ۹۰ تمن نمیگید گرونه اونوقت کشاورز با کلی زحمت بیاد محصولشو با ضرر تو بازار بفروشه
  • محمودرضا نوروزی FR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    من خودم کشاورز برنج کار هستم اگر دولت به کشاورزان توصیه کند که برنج فجر و یا شیرودی بکارند بخصوص برنج فجر سوزنی که کیفیت خوبی دارد و دوبرابر برنج دم‌سیاه محصول می دهد کشور احتیاج به واردات ندارد
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    برنج فقط ایرانی کاش میشد مهمون فقط برنج ایرانی استفاده کنیم چون می دونیم واقعا برنجه ولی خارجیها میگن نشاسته است که به شکل برنج درآوردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس