کد خبر 1110360
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
گرجی

مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان، اصلاح فعلی بازار را بی سابقه ندانست و گفت: اصلاح همواره در ذات بازار سرمایه بوده و دلیل اصلاح فعلی، نه متغیرهای بنیادی بلکه هیجان است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، محمد گرجی آرا با اشاره به اصلاح های یکی دو سال اخیر بازار سرمایه اظهار داشت: یکی از نزدیک ترین اصلاح ها مربوط به زمان شاخص یک میلیونی در دی ماه ۹۸ بود. مهرماه ۹۷ بازار حدود ۳۰ درصد اصلاح داشت و سهم های مختلف، تحت فشار فروش قرار گرفتند. در اردیبهشت ۹۸ نیز بازار حدود ۱۰ درصد و اسفند ۹۸ حدود ۱۵ درصد اصلاح را شاهد بودیم و همه این سوابق نشان می دهد که همواره بخشی از اصلاح در ذات بازار است .

بیشتر بخوانید:

شاخص بورس به کفِ پیش‌گویی واعظی رسید

گرجی آرا با طرح این سوال که در وضعیت فعلی چه اتفاقی رخ داده که اصلاح بازار شدیدتر به نظر می رسد، گفت: همان هیجانی که در صعود بازار شاهد آن بودیم، در نزول هم در حال رخ دادن است .

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در ماه های اخیر برخی افراد که دانش و چشم انداز روشنی  از ارزش ذاتی سهم ندارند به صورت مستقیم وارد بازار شدند و با هیجان خرید کردند؛ رفتار هیجانی در بورس باعث شده که در نزول هم در همه قیمت ها فروشنده وجود داشته باشد و از طرفی با افت قیمت ها فشار فروش هم افزایش پیدا کند .

وی همچنین با اشاره به برخی سیاست ها و طرح های اعلامی اثرگذار بر بازار سرمایه از جمله طرح گشایش اقتصادی، مباحث صندوق ETF دولتی دوم که تغییراتی در ترکیب آن ایجاد شد و  اوراق سلف نفتی که انتظارات بازار را جهت داد، تاکید کرد: الان همزمان با افزایش مخاطبین بازار ، سیاستمداران هم باید بیش از پیش رفتار خود را تنظیم کنند و متوجه باشند که اثر هرگونه تصمیم آنها روی تابلو منعکس خواهد شد .

گرجی آرا اظهار داشت: طبیعی است اگر سیاست ها و پالس های متناقضی از نهادهای مختلف به سمت بازار بیاید، اعتمادی که طی گذشت زمان در بازار سرمایه به دست آمده تضعیف خواهد شد؛ لذا دولت و نهادها باید از این سرمایه معنوی محافظت کنند .

این کارشناس بازار سرمایه در تبیین راهکارهای فعلی برای تقویت اعتماد به بازار خاطرنشان کرد: مهمترین کاری که دولت می تواند در جهت کاهش هیجان انجام دهد، این است که با سیاست های مشخص و معین، اعتماد را برگرداند و با فعالان اقتصادی در بازار سرمایه گفت و گوی مستقیم  برقرار کند .

وی افزود: برای کنترل هیجان ، سیاست گذاری ها باید برای سرمایه گذاران قابل پیش بینی باشد و به سیاست های اعلامی نیز پایبند باشیم . همچنین ابعاد طرح های اقتصادی کاملا مشخص و روشن باشد و اطلاع رسانی ها کامل و غیرقابل تفسیر انجام شود .

گرجی آرا ادامه داد: موضوع بعدی این است که افراد حقیقی هم باید به سمت استفاده از خدمات نهادهای مالی حرکت کنند؛ سهامداران بر ارزش ذاتی سهم هایی که می فروشند آگاه باشند و پیرامون آن مطالعه کرده باشند و اگر تحلیلی از سهم ندارند، مبالغ را به صندوق های سرمایه گذاری بسپرند تا آنها درمورد آن تصمیم گیری کنند .

مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان اظهار داشت: این حجم از هیجانی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، باعث شده که برای برخی سهم ها که پیش از این صف خریدهای سنگین داشتند، صف های فروش ایجاد شود .

به گفته گرجی آرا، هم اکنون نمادهای بسیار زیادی وجود دارند که در وضعیت فعلی ارزنده اند و تقسیم سودهای خیلی خوبی دارند؛ این نمادها قابلیت سرمایه گذاری دارند و افراد در صورتی که با این سهم ها سهامداری کنند، می توانند از عواید آن منتفع شوند .

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی تغییرات شاخص، عقب تر از تغییرات نمادها است، افزود: هیجاناتی که همانند زمان رشد ، در افول بازار نیز شاهد آن هستیم پیش بینی ها را به ویژه درمورد عدد شاخص دشوار کرده است.

گرجی آرا گفت: به نظر می رسد هرچه به روزهای پایانی هفته نزدیک می شویم، با حمایت حقوقی ها و البته جذاب تر شدن قیمت سهام شرکت ها، موج هیجان فروکش خواهد کرد. ولی درباره  اینکه عدد شاخص در نقطه بازگشت چه خواهد بود، اظهار نظر دقیق نمی توان کرد . در هر حال مساله اصلی در این موقعیت، بازگشت اعتماد به بازار خواهد بود .

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    به تصویر این اقا نگاه کنید کسیکه بالش میگذاره زیرپاش انهم روی گلدان تزیینی ومصاحبه میکند استدلالهایش هم درمورد بورس واقعا تزیینی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس