کد خبر 1110152
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
بورس نفت چین مانعی موثر در مقابل تهدید‌های آمریکا

با توجه به اینکه نفت ایران توسط آمریکا تحریم شده است، در چنین شرایطی چین و ایران می‌توانند مبادلات نفتی خود را در قالب بورس نفت کشور چین ساماندهی کند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، باتوجه به این که مدتی است که بحث فروش نفت از سوی دولت در بورس انرژی داغ شده  ما پیگیر این موضوع شدیم تا بررسی کنیم در حال حاضر کدام کشور از چنین روشی بهره گرفته است.

بیشتر بخوانید:

بررسی علل آشفتگی بازار بورس

کشور چین در طول سال‌های اخیر در کنار افزایش قدرت اقتصادی خود تلاش کرده است تا اثرگذاری بیشتری بر بازارهای جهانی داشته باشد و نمونه‌های مشابه آن‌ها را به شکل بومی توسعه دهد.

راه اندازی بازار بورس خرید و فروش نفت بر پایه یوآن نیز یکی از مهم‌ترین ابتکارات چین، به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت در سال‌های اخیر بوده است.

این درحالی است که پیش از این در طول دهه‌ها تنها دو بازار مهم در زمینه خرید و فروش نفت در جهان وجود داشته است که یکی از آن‌ها در ایالت تکزاس آمریکا واقع است (WTI) و دیگری در شهر لندن بریتانیا قرار دارد (برنت).

حذف دلار از مبادلات نفتی مهم‌ترین ویژگی بازار نفت چین

تفاوت اصلی بورس خرید و فروش نفت در کشور چین با دو بازار آمریکا و بریتانیا، استفاده از یوآن به منظور قیمت گذاری و خرید و فروش نفت است که اقدامی بی سابقه در طول دهه‌های اخیر محسوب می‌شود؛ چراکه از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال دلار آمریکا به عنوان تنها ارز مرجع در این زمینه مورد استفاده بوده است.

افزایش سهم بازار نفت یوانی چین در مبادلات جهانی

در حال حاضر بازار نفت چین در مقایسه با دو بازار آمریکا و بریتانیا، سهم کمی از تبادلات نفتی را به خود اختصاص داده است. اما این بازار با وجود سابقه کوتاه حدود ۶ ماهه، توانسته است جایگاه خود را پیدا کند.

بازار نفت یوآنی چین در ماه مارس سال جاری میلادی، حدود ۶ ماه قبل راه اندازی شد و در ۲۴ ساعت اول توانست حدود ۵ درصد از مبادلات روزانه نفت را در خود جای دهد. از آن زمان تا به حال سهم این بازار از مبادلات جهانی روندی فزاینده داشته است؛ به طوریکه در پایان ماه جولای (پس از ۴ ماه از آغاز به فعالیت) سهم این بازار از مبادلات جهانی به حدود ۱۴ درصد افزایش یافت.

این درحالیست که در مقابل سهم بازار تکزاس آمریکا از مبادلات جهانی از بازه زمانی مشابه از ۷۰ درصد به ۵۷ درصد کاهش یافته است.

بازار نفت مزیت چین در افزایش قدرت یوآن در مبادلات جهانی

کارشناسان معتقدند گرچه در طول سال‌های اخیر کشور چین توانسته است بر اعتبار واحد پولی خود در سراسر جهان بیفزاید، اما در حال حاضر یوآن قدرت رقابت با دلار آمریکا را ندارد.

با این حال به طور خاص در زمینه خرید و فروش نفت، دلایلی وجود دارد که موجب شده است اقبال بازیگران این عرصه به بورس نفت چین افزایش یابد.

یکی از دلایل این مسئله خرید گسترده نفت از سوی چین از کشورهایی همچون عربستان، روسیه و ایران است. در واقع شرکت‌های چینی بسیاری وجود دارند که در زمینه تجارت نفت فعالیت می‌کنند و این مسئله توانسته است به رونق خرید و فروش نفت با یوآن چین کمک کند.

بورس نفت چین فرصتی برای ایران جهت تداوم فروش نفت

از آنجایی که آمریکا نفت ایران را تحریم کرده است در چنین شرایطی چین و ایران می‌توانند مبادلات نفتی خود را در قالب بورس نفت این کشور ساماندهی کند؛ چراکه خرید و فروش در این بازار به طور کامل از دلار آمریکا مستقل است و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانعی برای آن ایجاد کند.

از طرف دیگر اقبال ایران به بورس نفت این کشور می‌تواند به عنوان اهرمی برای توسعه فعالیت‌های این بازار شناخته شود تا دیگر کشورهای صادرکننده همچون روسیه و عربستان نیز به طور گسترده تری وارد آن شوند.

تحریم‌های آمریکا که در نهایت ارتباط کشورها به نظام تبادلات دلاری را هدف قرار می‌دهد، موجب می‌شود که روش‌های جایگزین همچون بورس نفت چین، بیش از پیش مورد استقبال کشورها قرار بگیرند و حتی کشورهایی که درحال حاضر تحت تحریم آمریکا قرار ندارند نیز باهدف متنوع سازی روش‌های پرداخت خود، به بورس نفت چین تمایلی بیشتری پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    خیلی هم عالی، تا چشم غربگداها دربیاد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس