به گزارش مشرق، هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه اینستاگرام خود نوشت:  گزارش ۴۴، چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان جلسه داشت. در این جلسه «طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» موسوم به طرح مالیات بر خانه‌های خالی در دستورکار بود.

در جلسه مباحث و ابهامات مختلفی نسبت به مصوبه مطرح شد نظیر اینکه «خانه خالی» با توجه به شقوقی که وجود دارد، نیازمند تعریف است. ابهاماتی مثل اینکه چنانچه یک واحد مسکونی در هر سال مالیاتی بیش از چهار ماه خالی باشد، مشمول این ماده خواهد بود، اگر در اثنای مدت چهار ماه، واحد مسکونی به شخص دیگری منتقل شود، مبدأ محاسبه چهار ماه از چه زمانی است؟ یا اینکه در فراز دوم ماده واحده که مالیات را برای «واحدهای نوساز و پروژه‌های انبوه‌سازی» منوط به گذشت مدت زمان خاصی از «پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت» کرده است، مشخص نیست که این حکم آیا شامل افرادی که پس از پایان مهلت مذکور در پروانه، بنا به عذر موجه نتوانسته‌اند واحد مسکونی خود را به اتمام برسانند نیز می‌شود یا خیر؟

نکته دیگر اینکه در زمانه ما یکی از واقعیات اجتماعی، زندگی تنهایی و یکنفره افراد است؛ در تبصره ۲ قید شده که "سرپرستان خانوار مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند" که عبارت «خانوار» از جهت شمول آن نسبت به خانوار تک‌نفره از نظر شورای نگهبان با ابهام مواجه بود.

بر اساس اصل ۵۱ قانون اساسی، هیچ نوع مالیات وضع نمی‌شود مگر به موجب ‌قانون‌ و موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب ‌قانون مشخص می‌شود، لذا تبصره ۳ که تعیین افراد معاف از مالیات خانه‌های خالی را به آیین‌نامه اجرایی واگذار کرده است، مغایر اصل ۵۱ و ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

در تبصره ۱۰ نیز «نحوه تشخیص املاک غیرقابل فروش» و «نحوه تشویق گزارشگری مردمی» ماهیت تقنینی دارد و از نظر شورای نگهبان واگذاری آن به آئین‌نامه اجرایی، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

 امروزه فلسفه مالیات تنها کسب درآمد دولت برای اداره کشورها نیست بلکه گاهی مالیات، ابزاری برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی دولت‌هاست چنانکه در این طرح نیز با توجه به شرایطی که در وضعیت مسکن با آن مواجه هستیم، قانون‌گذار به دنبال این است تا مالکان خانه‌های خالی در مورد ملک خود تصمیم بگیرند که یا آن را اجاره دهند و یا در صورت خالی ماندن، مالیات آن را بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • asad IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 4
    6 ماه از سال 99 گذشت . کوووووووو؟؟؟؟؟!!!!!! کی ؟؟؟؟؟ ملت بیچاره مردند کمرشون زیر بار اجاره بهای سنگین مسکن که 5 برابر شده خرد شد ، هم دولت و هم مجلس دارن دست دست میکنن میخوان صبر کنند که چه اتفاقی بیوفته لابد میخوان همه مستاجرین بیچاره پشت بام خواب و یا آواره بشن تا کاری انجام بدهند چقدر بی عرضه گی و تعلل چقدر سوءمدیریت ، تاوان بی لیاقتی و سوءمدیریت و ندانم کاری و بی عرضه گی مدیران و وزرا و نمایندگان مجلس رو ملت بیجاره باید پس بدن ، اگر قرار هست کاری انجام بشه دیگه باید بعد تز این مدت انجام میشد دلیل این تاخیر احتمالا اینه که چون خودشون جندین آپارتمان و ملک و زمین و ویلا و غیره دارن نمیخوان قانونی به ضرر خودشون تصویب بشه و بخوان مالیاتی بدن و متضرر بشن دارن دنبال راههای فرار مالیاتی میگردن که ببینن چطوری میشه اموالشون رو 10 برابر کنن و یک ریال مالیات نپردازن کسی به فکر ملت بیچاره نیست به خدا این مدیران از اسراییل هم بیشتر به این ملت و مردم ظلم میکنند با این همه ندانم کاری و تعلل و تاخیر در انجام کارهاای که به نفع جامعه و مردم هست
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      9 3
      مال مشروع مردم را می دهند تو پرخور به لمبانی بروید زحمت بکش کار کنید پس انداز کنید و خانه بخرید - هیچ معنی ندارد زندگی مردم را مصادره کنند برای شکمباره هایی چون تو - عده ای هستند در فقر و فلاکت پس انداز کرده اند و سالها بدون ماشین و تفریح سپری کرده اند آلونکی دارند آن را هم دولتهای محترم از دستشان بگیرند و تقسیم غنایم کنند بین یک مشت تن پرور اسراف کار - خوب است والله چیز دیگری میل ندارید؟ تعارف نفرمائید
  • پ IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 1
    یک طرح کوچیک انقدر بالا و پایی داره شما اگر بانکداری اسلامی اجرا بکنید که فکر کنم مثل تصویب قانون اساسی در اول انقلاب کلی دردسر دارین آقا پس از الان اجرا کنید همین یک طرح خودش مشکل اقتصاد و ازدواج و جرم و.....حل میکنه
  • اردلان IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 0
    واقعا باید به شورای نگهبان تبریک گفت و ازشون تشکر کرد که جلوی این قانون ضداسلامی را که مخدوش کردن مالکیت شخصی افراد هست را گرفت و اجازه نداد مجلس آنرا تصویب کنه.
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    با سلام یک عده تن پرور و به فکر خوشی و ایاشی و خوش گذرانی و خریدن ماشین های لوکس و موبایل گران قیمت و چت بازی نتوانسته اند خانه بخرند اما آنان که با کارگری - شب نخوابیدن و هزاران بدبختی توانسته اند برای خود و فرزندانشان سر پناه بگیرند الان بایستی بخاطر یک عده معدود مالیات بدن دم شورای نگهبان گرم که جلوی این قوانین مزخرف را می گیرد اگر این قوانین تصویب بشه اولین چوبش دو باره افرادی می خورند که مسکن ندارند زیرا افرادی که توان احداث مسکن دارند برای اینکه اموالشان غارت نشه مجبورند برن طلا و یا دلار و یا سپرده گذاری کنن تو مملکت ما بیش از ده میلیون خالنوار یا بیشتر از طریق احداث مسکن - حمل بار - فروش مصالح و ... زندگی می کنند چرا فقط بعضی از مسئولین یک روی سکه می بینن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس