کد خبر 1109917
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
بایدن و ترامپ

نامزد حزب دموکرات به‌روشنی در تلاش است تا با توجه به پنجاه سال سابقه سیاسی و دهه‌ها حضورش در کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان میانه‌رو و رای‌دهندگان مردد را جلب کند.

به گزارش مشرق، جو بایدن شاید در طول حیات سیاسی دراز خود، چنین زبان‌آور و پرشور ظاهر نشده بود. به رغم نبود مخاطب زنده در دوران کرونا، نامزد حزب دموکرات کوشید با نگاه مستمر به دوربین، احساسات خود را به میلیون‌ها بیننده تلویزیونی آمریکا منتقل کند و دلشان را به دست آورد. در این سخنرانی که به طور سنتی برای پذیرش نامزدی حزب ایراد می‌شود، بایدن دوران زمامداری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی‌اش را مترادف ترس و ظلمت و نفرت توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

آقای ترامپ و ستاد تبلیغاتی‌اش ماه‌هاست که می‌گویند آقای بایدن پیرمردی ۷۷ ساله، کم‌حواس و یاوه‌گوست که نیروهای افراطی و بدخواه چپ‌گرای حزب دموکرات مثل عروسکی نخ‌هایش را به دست دارند. آقای ترامپ که تقریبا برای همه رقبای سیاسی‌اش نام مستعار ابداع می‌کند، آقای بایدن را «جو خواب‌آلو» و «جو شل و ول» لقب داده‌است. اما سخنرانی چهارشنبه شب آقای بایدن روان و روشن و پراحساس بود. برت بایر و کریس والاس، دو گزارشگر ارشد شبکه فاکس نیوز که طرفدار سرسخت آقای ترامپ است – سخنرانی آقای بایدن را بسیار تاثیرگذار و موثر توصیف کردند.

آقای بایدن سخنانش را با سرگذشت شخصی خود و مصیبت‌هایی که در زندگی خودش رخ داده، از جمله مرگ همسر و پسرش، شروع کرد و کوشید از خود شخصیتی متضاد آقای ترامپ تصویر کند: سیاستمداری کهنه‌کار و مورد اعتماد همه اهل سیاست، مردی آرام، منطقی و با حس عمیق همدردی با آمریکائیان. سپس، با انتقاد از رئیس جمهور کنونی، به‌خصوص در زمینه مقابله به همه‌گیری ویروس کرونا، نابرابری‌های نژادی، و مدیریت اقتصاد کشور، گفت: «همین جا و همین حالا با شما عهد می‌کنم، اگر سمت ریاست جمهوری را به من بسپارید، من بر بهترین خصایل همه تکیه خواهم کرد، نه بدترین آنها. من هم‌پیمان نور خواهم بود، نه ظلمت. وقت آن است .که ما مردم، دست به دست هم دهیم.»

آقای ترامپ به‌سرعت به سخنرانی آقای بایدن واکنش نشان داد. او در توییتی پس از سخنرانی آقای بایدن نوشت: «او در ۴۷ سال گذشته هیچ‌یک از کارهایی را که وعده کرد انجام نداده....فقط شعار!» مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور هم از آقای بایدن انتقاد کرد که «تصویری منفی از آمریکا ترسیم کرد و هیچ اشاره‌ای به خشونت‌های اخیر در شهرهای مختلف آمریکا نکرد.»

نامزد حزب دموکرات به‌روشنی در تلاش است تا با توجه به پنجاه سال سابقه سیاسی و دهه‌ها حضورش در کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان میانه‌رو و رای‌دهندگان مردد را جلب کند. به نوشته سی‌ان‌ان، «بایدن در میان نمایندگان هر دو حزب در کنگره محبوب است. او شخصیتی پیوند دهنده است که می‌کوشد اختلاف‌ها را با گفتگو و منطق حل کند و به نقطه مشترکی با طرف مقابل برسد. بر خلاف اتهام‌های حزب جمهوری‌خواه، او رادیکال نیست.»

اما این رادیکال نبودن، شاید از جهتی هم به سود آقای بایدن نباشد. جناح مترقی – یا به‌اصطلاح چپ – حزب دموکرات، دل خوشی از سیاستمداران میانه‌رو و محافظه‌کار این حزب ندارد. هواداران برنی سندرز، که جمع زیادی از آنها را جوانان تشکیل می‌دهند و در دو انتخابات درون حزبی به فاصله چهار سال شاهد کنار رفتن نامزد محبوبشان به نفع چهره‌ای محافظه‌کارتر بوده‌اند، سرخورده‌اند، و شاید متقاعد کردن آنها به رای دادن به آقای بایدن چندان آسان نباشد. به همین دلیل بود که هم آقای سندرز و هم الیزابت وارن، دیگر چهره محبوب جناح مترقی حزب دموکرات، در کنگره ملی این حزب و طی این هفته، حمایت کامل خود را از آقای بایدن اعلام کردند و از هوادارانشان خواستند حتما رای بدهند و حتما به او رای بدهند.

منبع: نواندیش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس