بورس نمایه

یک تحلیلگر بازارهای مالی، گفت: برخی از رسانه‌ها، مردم را به خروج از بورس تشویق کردند ولی من این رویکرد موافق نیستم. چراکه الان ما در دوران اصلاح بازار هستیم. اصلاح یک جز لاینفک بازار بورس است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، کاوه کرمی، کارآفرین و کارشناس تحلیل با بیان اینکه از نیمه دوم سال 98 تا امروز در بازارهای مختلف با تغییرات و نوسانات متعددی مواجه بودیم، گفت: یکی از مواردی که همه به روشنی درباره آن صحبت می‌کنند، این است که در این مدت نرخ تورم بسیار بالا بود. تحریم‌ها و برخی قوانین اقتصادی و سیاسی، مزید بر علت شد تا این تغییرات، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. امروز بسیاری از شهروندان در امرار معاش خودشان با مشکل مواجه هستند. برخی از کارخانه‌ها و موسسات تا مرز تعطیلی پیش رفته و برخی از  آنها بسته شدند.

بیشتر بخوانید:

صف‌های خرید و فروش امروز بازار سهام +عکس

کرمی با بیان اینکه برخی دولت را مسئول اصلی مشکلات اقتصادی می‌دانند، تصریح کرد: قطعا دولت در این اتفاقات بی‌تقصیر نیست ولی، واقعیت این است که مشکلات اقتصادی کشور ما، تلنباری از اتفاقات و معضلات گذشته تا امروز را شامل می‌شود. من فکر می‌کنم، خصوصی‌سازی راه حل اصلی این بحران‌هاست. تجربه نشان داده که هر زمان مردم نقش محوری و اصلی داشتند، ما راحت‌تر بر مشکلات غلبه کردیم.

این تحلیلگر بازارهای مالی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی هرچقدر هم که زیاد باشد نباید ناامید باشیم، اظهار کرد: امروز مهمترین دغدغه و مشکل اقتصادی کشور مساله اشتغال است. ما باید راه را برای کارآفرینان باز کنیم. دولت باید در این راه عزمش را جزم کند و چاره‌ای را برای حل بحران بیکاری بیاندیشد. ما شاهد بودیم که دولت، بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات را وارد بورس کرد. این اتفاق هم به رونق بورس کمک کرد و هم تا حدودی توانست نقدینگی را مهار کند. اما بورس وقتی اثرگذار خواهد بود که واقعا درآمد ناشی از آن به چرخه تولید کشور کمک کند، وگرنه صرفا یک اثر حبابی خواهد داشت.

کرمی همچنین در پیش بینی آینده بازار بورس با توجه به اتفاقات اخیر و سقوط بسیاری از سهم‌ها، خاطرنشان کرد: برخی از رسانه‌ها، مردم را به خروج از بورس تشویق کردند ولی من با این رویکرد موافق نیستم. چرا که الان ما در دوران اصلاح بازار هستیم. اصلاح یک جز لاینفک بازار بورس است. اصلاح زمانی رخ میدهد که فاصله ارزش واقعی و حباب زیاد شود. بنابراین بازار به قولی در یک مدت توقف می‌کند تا به ارزش واقعی خود نزدیک بشود و دوباره رونق بگیرد.

این کارآفرین، افزود: اینکه دوره اصلاح چقدر زمان‌ می‌برد یک بحثی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت و واکنش صفر یا یک نسبت به آن داشت. ما نباید عجولانه و شتاب‌زده موضع‌ بگیریم یا رفتار کنیم. بدترین اشتباه در بورس، اتخاذ تصمیمات عجولانه است. من به همه توصیه می‌کنم که بدون تحلیل و دانش دست به هیچ‌کاری نزنید. اگر از بورس اطلاعاتی ندارید و صرفا دنبال آن هستید که راه صد ساله رو یک شبه طی‌ کنید، وارد بورس نشوید. البته نه فقط بورس که هیچ بازاری چنین امکانی را برای شما فراهم نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ بالای تورم در سال 99، خاطرنشان کرد: تورمی که الان شاهد هستیم، بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است. من فکر می‌کنم که ما در این شرایط ناچار هستیم تا به تغییر و خلاقیت تن بدهیم. ما باید بازار را از شکل سنتی و سابق خودش خارج کنیم. اگر به سمت تولید حرکت کنیم، اگر نگاه‌های امنیتی و بسته را از بازار برداریم و اگر یک حاشیه امن در چارچوب قانون برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم، قطعا این دوران را پشت سر خواهیم گذاشت.

کرمی با تاکید بر اینکه اقتصاد امروز کشور نیازمند امنیت و حمایت است، گفت: جمهوری اسلامی در طول تاریخ 40 ساله خودش، هر زمان که به مردم اعتماد کرد و اجازه داد تا خودشان وارد صحنه بشوند و تصمیم‌گیری کنند، بهترین نتایج را رقم زده است. ما امروز در اقتصاد به چنین دیدگاهی نیازمندیم. ما باید این حس را به مردم منتقل کنیم که برنده نهایی بازارهای مالی کشور خودشان هستند.

به گفته این تحلیلگر بازارهای مالی، خصوصی‌سازی و واگذاری بخش‌های دولتی به مردم، نقش آنان را در تصمیمات اقتصادی پررنگ می‌کند و اعتماد آنان را به بازار جلب می‌کند. متاسفانه فضای امروز بازارهای مالی، بیشتر در سایه نوعی نگرانی نسبت به آینده است که همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از شهروندان از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هراس داشته باشند. بنابراین دولت در گام اول باید اعتماد و امید مردم را نسبت به آینده بازارهای مالی با شفاف‌سازی و ارائه خدمات و تسهیلات مناسب، دوباره احیا کند.

منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    متاسفانه مردم ايران افتاده اند دست بي رحم ترين مسيولان و بدترين هاي تاريخ. كه جان و مال ملت برايشان كوچكترين اهميتي ندارد ، انشالله بحق سيدالشهدا ، انتقام مردم ازشون گرفته بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس