کد خبر 1109553
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱

به گزارش مشرق، رضا مشتاقی، پژوهشگر در توییتر نوشت: به من نگو چی کار کنم، به اون بگو تجاوز نکنه!"

یک: تو بزه‌دیده‌شناسی بحثی داریم تحت عنوان "قربانیان مساعد". بعضی قربانی‌ها با سبک زندگی یا نوع رفتارشون، احتمال بزه‌دیدگی خودشون رو افزایش می‌دن؛ مثل کسی که ماشین روشن رو رها می‌کنه و می‌ره.

دو: وقتی بزه‌دیده‌ی مساعد داریم یعنی بزه‌کار بی‌تقصیره؟ نه! هر چقدر هم موقعیت برای ارتکاب بزه هوس‌انگیز باشه از بزه‌کار رفع تقصیر نمی‌شه. مساله این‌جاست که مقصر دونستن بزه‌کار و حتی مجازاتش، رنجی که بر بزه‌دیده وارد شده رو چندان جبران نمی‌کنه!

سه: از اون‌جا که پیشگیری همیشه بهتر از درمانه، ما ویژگی‌های قربانی مساعد رو پیش‌بینی می‌کنیم و به آدم‌ها پیشنهاد می‌دیم با اصلاح این موارد ریسک بزه‌دیدگی خودشون رو کاهش بدن. "پول‌تون رو تو بانک یا گاوصندوق نگه‌دارید"، "رمز کارت‌ بانکی‌تون رو به کسی نگید" و...

چهار: "با آدمی که ریسک‌فاکتورهای تجاوز رو داره وارد رابطه نشو" "خونه‌ی کسی که نمی‌شناسید نرید" "دیروقت و تنها، در مکان خصوصی با غریبه قرار کاری خصوصی نذارید" "از خوردن شراب، مصرف مواد و هر چیز دیگه‌ای که هوشیاری‌تون رو کاهش می‌ده کنار کسی که ازش مطمئن نیستید بپرهیزید" و...

پنج: "این‌ها رو به من نگو، به اون بگو تجاوز نکنه!" جامعه به طور کلی با جرم‌انگاری تجاوز این رو گفته، ولی همه قانون‌مدار نیستن و بهتره خودمون رو به محک حکومت قانون و اخلاق‌مداری دیگران بدل نکنیم‌.

شش: مساعد بودن قربانی چیزی از مقصر بودن بزه‌کار کم نمی‌کنه؛ اما کسی که نمی‌خواد شما از ویژگی‌های قربانی مساعد حرف بزنید بداند یا نداند شریک دزد و رفیق قافله است...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 0
    کسی که با یه غریبه ( دوست پسر) رفته خونه و مشروب خورده اگر هم شکایت کنه یک کلاش باج گیر هست نه قربانی تجاوز
  • علی IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    5 0
    قلب ادمهای زیادی تو این دور وزمانه حتما مریضه.انصاف اگه بدیم خیلی ها مون نباید تو موقعیت های گناه قرار بگیریم چون سخت بتونیم خوددار باشیم.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    16 42
    وقتی متجاوزا ول ول تو خیابون میچرخن و زود از زندان آزاد میشن...وقتی قانون به نفع ظالمه...وقتی فرهنگ جامعه اونقدر پایینه که ابروی اونیکه بهش تجاوز شده رو مبرن.... این حرفا درجه چندم حساب میشن..
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      31 12
      اگر متجاوزا ول ول تو خیابون می جرهن به خاطر رای به اصلاح طلبانی است که رفته اند امضا داده اند تا زناکاران سنگسار نشوند فرهنگ هم همینطور رای به خاطر کنسرت و ولنگاری اخرش همین میشه. مردم اگه خوب دقت کنن یاد شعر چون نیک نظر کرد پرخویش در ان دید به یادشون میاد تا 1400با روحانی!
    • شمس IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      8 4
      مشرق ، آمار بازديد بيشعورها از سايتت بدجورى بالا رفته !
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    15 4
    بسیارعالی
  • عبداله IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    17 7
    این یه ترجمه از متون خارجی با فرهنگ و عقیده آنهاست ما دین خودمان را داریم که در آن با احکام قوی پیشگیری های لازم دیده شده که در صورت رعایت خطوط قرمز آن هیچ وقت به درمان نمیرسد و کار در مراحل اولیه به شکل تصحیح شده از ورود به مرحله بعدی جلوگیری میکند ما اصولا شرب مشروب و استعمال مواد مخدر را به واسطه دین خود حرام میدانیم چه در نزد آدم مطمئن چه غیر مطمئن و ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس