کودتا در مالی

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشته سران کودتای نظامی کشور مالی توسط نیروهای نظامی ایالات متحده آموزش دیده بودند.

به گزارش مشرق، نشریه فارین پالیسی در گزارشی نوشته سران کودتای نظامی که سه‌شنبه هفته گذشته در کشور مالی دست به کودتا زدند توسط نیروهای نظامی ارتش آمریکا آموزش دیده بودند.

بیشتر بخوانید:

تعلیق عضویت «مالی» در اتحادیه آفریقا

فرانسه به‌دنبال چراغ سبز شورای امنیت برای مداخله نظامی

این نشریه آمریکایی نوشته بعد از اینکه جزئیاتی جدید فاش کرد که بخشی از کودتای مالی را نیروهای نظامی‌ای انجام داده‌اند که توسط ارتش آمریکا آموزش دیده بودند، واشنگتن نیز تمام حمایت‌ها و آموزش‌های خود در زمینه امور امنیتی را برای نیروهای نظامی مالی به حالت تعلیق در آورد.

«آسیمی گویتا»، یکی از نیروهای نظامی مالی که خود را رهبر موقت این کشور می‌داند، در تمرینات و آموزش‌های نظامی تحت هدایت آمریکا با هدف مقابله با گروه‌های افراطی در منطقه «ساحل صحرا» شرکت داشته است.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده گویتا که از سران این کودتای نظامی بوده، توسط نیروهای آمریکایی و اروپایی از جمله نیروهای عملیات ویژه آمریکا آموزش دیده‌ است.

«آنتون سِملروت»، یکی از سخنگویان پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به فارین پالیسی گفته که ارتش آمریکا به دنبال دیگر افرادی از کشور مالی است که در این تمرینات آموزشی آمریکا شرکت داشته و با وجود مخالفت با این تمرینات، ممکن است در کودتای اخیر نقشی داشته‌اند.»

فارین پالیسی نوشته این کودتا، می‌تواند پسرفت چشمگیر تلاش‌های آمریکا به منظور کاهش گروه‌های شبه‌نظامی که برخی از آنها به داعش و القاعده وابسته هستند را نشان دهد. این کودتا همچنین مشکلات عمیق دولتی در منطقه ساحل صحرا را نشان داد که می‌تواند به افزایش گروه‌های افراطی منجر شود.

عصر سه‌شنبه بود که منابع خبری از حضور تعداد زیادی از نظامیان ارتش مالی در پایتخت این کشور و تیراندازی خبر داد و از آن با عنوان «کودتا» یاد کردند.

رهبران کودتای نظامی در مالی بعد از بازداشت «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس‌جمهور این کشور و او را به استعفا مجبور کردند و سپس اعلام کردند که آنها یک دوره گذار سیاسی ایجاد و طی یک «مدت معقول» یک انتخابات معتبر برگزار خواهند کرد.

این کودتا بعد از دو ماه تظاهرات در شهر باماکو، پایتخت مالی، صورت گرفت که به دنبال آن چهار نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در جریان این تظاهرات هزاران نفر از مردم مالی به خیابان‌ها ریختند تا علیه فساد، نبود فرصت‌های اقتصادی، نحوه مقابله دولت با ویروس کرونا و نبود امنیت در شمال و مرکز این کشور اعتراض کنند.

این اعتراضات توسط رهبران سیاسی و مذهبی یک ائتلاف به نام «جنبش پنج ژوئن» هدایت می‌شدند که از کودتاچیان حمایت می‌کردند اما ارتباط آنها با کودتاچیان هنوز مشخص نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس