کد خبر 1109345
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
عزاداری سالار شهیدان در پایتخت/ کرونا خانه‌ها را حسینیه کرد

پایتخت همه ساله با ماه محرم، عزادار و سیاهپوش شهادت سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع) می‌شود و امسال کرونا هر خانه را با شعور و شور حسینی در آمیخته و به یک حسینیه تبدیل کرده است.

به گزارش مشرق، محرم که می‌شود، ایران یکپارچه عزادار سید و سالار شهیدان می‌شود و حال و هوایش بوی عاشورا می‌گیرد، عشق حسین (ع) در کوچه و پس کوچه‌های ایران اسلامی مشاهده می‌شود.

استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست، تکیه‌های سنتی، قدیمی و معروف تهران که بعضاً در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش مهمی ایفا کردند، امسال نیز علی رغم شیوع ویروس کرونا، محرم را فراموش نکرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی «مُحرمی» شدند.

بیشتر بخوانید:

راه اندازی پویش «هر خانه یک حسینیه، محرم غریب نماند»

البته شیوع ویروس کرونا سبب شده تا در سال جاری خبری از دسته‌های عزاداری و نوحه خوانی‌های جمعی که هر سال قبل از شیوع محرم برای این ماه و ابراز ارادت به اباعبدالله الحسین (ع) آماده می‌شدند، نباشد، اما بنرهای اطلاع رسانی برای برپایی مراسم عزاداری، روضه خوانی و… بر در و دیوار خیابان‌ها نصب است و اماکن سرباز برای این عزاداری‌ها آماده و مهیا شده است.

بسیاری از خانه‌ها در استان تهران با نصب پرچم سیاه به نشانه عزای حسینی ماه محرم را خبر داده و سیاهپوش شده‌اند و علاوه بر آن بازارهای سنتی، پاساژها و اماکن تجاری مانند سال‌های گذشته عزای حسینی را اقامه کردند.

پویش «هر خانه یک حسینیه، محرم غریب نماند» در قرچک راه اندازی شده است، که در آن بیرق، پرچم و کتیبه عزا بر سر درب منازل و آپارتمان‌ها نصب شده و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر و پخش می‌شود.

هیأت «فاطمیون» و نیز هیأت «محبان حضرت علی اکبر (ع)» پیشوا نیز پس از تصمیم دیرهنگام ستاد ملی مقابله با کرونا به سرعت به اماکن باز منتقل شدند و به گفته مسئولان این هیئات، اکنون شرایط عزاداری در فضای باز برای عزاداران و هیأتی ها در این دو هیأت به ترتیب در جنب بیت الزهرا (س) پیشوا و ضلع شمالی حرم مطهر جعفر ابن موسی (ع) جلوی درب حسینیه امام موسی بن جعفر (ع) فراهم شده است.

شب گذشته هم زمان با شب اول محرم نیز شاهد برگزاری مراسمی پرشور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه المهدی (عج) مسجد امام رضا (ع) پیشوا و دیگر مناطق استان تهران بودیم.

سیاه پوش شدن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان اینکه نباید بیرق عزای حسینی بر زمین بماند، اظهار داشت: می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی در جمع‌های کوچک و قرائت روضه به عزاداری برای شهادت سیدالشهدا (ع) پرداخت.

آیت الله محمد محمدی ری شهری با بیان اینکه هرکس می‌تواند، با نصب یک پرچم مشکی بر سر درب خانه‌اش به عزاداری سیدالشهدا (ع) بپردازد، افزود: خون حسین (ع) همواره می‌جوشد، البته باید مراقب بود، که هر اقدامی که به شیوع ویروس کرونا منجر شود، قطعاً پسندیده نیست.

همچنین در آستانه فرارسیدن ماه محرم آئین تعویض پرچم گنبد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) طبق سنت هر ساله برگزار شد.

در این مراسم که از شبکه‌های مجازی و نیز شبکه تلویزیونی قرآن پخش شد، مجتبی باقری به مرثیه سرایی بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پرداخت و این آستان مقدس همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) با نصب پرچم‌ها و کتیبه‌های مربوط به ماه محرم بوی محرم و عزا گرفت.

نباید در برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان (ع) سستی شود

با سابقه ترین امام جمعه کشور نیز بر لزوم زنده و پرشور ماندن عزاداری محرم و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ابلاغی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: باید همه در حد توان، تلاش کنند، تا مراسم محرم به بهترین نحو برگزار شود، اما نباید این عزاداری‌ها به دور از مراقبت‌های بهداشتی برگزار شود.

آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی اضافه کرد: حفظ سلامت یک واجب است و باید مراقب باشیم، که حفظ این واجب به واسطه بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به خطر نیفتد، که این امر از طریق برپایی روضه خوانی‌های خانگی و نیز عزاداری‌ها در فضای باز و با رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌ها ممکن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان (ع) سستی شود، ادامه داد: حتی با جمعیت کم و محدود و با رعایت فاصله اجتماعی باید نسبت به برگزاری عزاداری حسینی اقدام کرد و هیئات و عزاداران نیز به توصیه‌های بهداشتی مسئولین هیئات و نیز ابلاغیه‌های سازمان تبلیغات اسلامی عمل کنند، تا شاهد برگزاری مناسب عزاداری ماه محرم باشیم.

هرچند در سال جاری شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر برگزاری مراسم عزا و آئین‌های سوگواری حسینی تا حدودی تأثیر داشته است، اما قطعاً عشق به حسین (ع) و عزای حسینی سرد نشده و مؤمنین و عاشقان سید و سالار شهیدان در استان تهران مانند دیگر مناطق کشور به عزاداری خواهند پرداخت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس