کد خبر 1109225
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
روسیه به آمریکا: مسیر تشدید تنش با ایران نادرست است

وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بر ضروت گفت‌وگو با تهران تأکید کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از اقدامات آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و آن را «اشتباه» دانست.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه روسیه با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران آمده است: «ایالات متحده، به تحرکات خطرناک در شورای امنیت به امید اجرای ایده‌های ضد ایرانی خود ادامه می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:

ترامپ: با ایران یک هفته‌ای به توافق می‌رسیم

مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه

روسیه با اشاره به شکست هفته گذشته آمریکا در پیشبرد قطعنامه‌ تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تصریح کرده واشنگتن در حالی اکنون به دنبال بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است که بالغ بر دو سال پیش از برجام خارج شد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «ابلاغیه ایالات متحده آمریکا برای آغاز روند احیای مجموعه قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران که بعد از جمع‌بندی برنامه جامع اقدامات مشترک در سال ۲۰۱۵ لغو شده‌اند نمی‌تواند نتایجی را که آمریکا به دنبال آن است به بار آورد.»

وزارت خارجه روسیه تأکید کرده است: «ما اعتقاد داریم مسیر تشدید تنش‌ها علیه ایران، نادرست و بن‌بست است. ما از ایالات متحده می‌خواهیم تصمیم‌های معقول اتحاذ کرده و خود را از فرصت‌ رسیدن به به توافق با ایران محروم نکند.»

دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

چنانچه این روند در مسیر خود پیش رود تمامی تحریم‌های سازمان ملل باید نیمه شب ۱۹ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۰ بامداد ۲۹ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته شوند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • A.M IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    15 19
    ۲۹شهریور روز آغاز جنگ تحمیلی، و تاریخ دوباره تکرار میشود...
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      5 1
      29 شهریور روز فروپاشی نظام امپریالیستی و تشکیل چندین کشور مستقل از یانکیستان با کمک کشورهای دوست و قدرت‌های اقتصادی اول جهان در آیندهٔ بسیار نزدیک یعنی چین و روسیه!! !!!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      3 2
      خفه شو
    • NL ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      2 1
      تاریخ دوباره تکرار شد و ما ری.....
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 3
      ایول!! خوشم اومد یه چیزی گفتی که کل مخاطب های مشرق آتیش گرفتند.
    • ارتش شیعیان لرستان IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      3 0
      فیها خالدون خودت می سوزه اون موقع عامو!
  • حجت IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    11 8
    ما ملت امام حسینیم........... بسم ا... بخدا نه طرفدار جنگم نه طرفدار سیاست های داخلی . اما بدجوری مشتری این ترامپم
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 1
    این آغازی برای دور کردن خود از تحریم های ظالمانه آمریکا علبه ایران است . کم کم میشه انتظار داشت که از جمله بازگشت اروپا به بازار ایران را شاهد باشیم ِ زیرا آنان نمیخواهند فرصت حصور در ایران را با زمزمه تفاهنامه های ایران با چین و روسیه و هند و ترکیه و پاکستان از دست بدهند . در حالیکه دچار مشکلات اقتصادی می باشند و نیاز به بازار بیش از هشتاد میلیونی ایران دارند . در ضمن صنایع ایران در حال تلاش برای خودکفائی کامل است
  • البرز راکی IT ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 5
    روز شماری تا رسیدن به 29 شهریور، روز شکست یانکی های بی فرهنگ، ددمنش، روز بزرگی خواهد بود، به امید شکست بزرگ آمپریالیسم- صیهوونیسم.
  • ایرانی مسلمان IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    یا علی؛ ما که آماده ایم تا نجاست رو از دنیا پاک کنیم! ملتها رو از قید و بند زورگویان نجات بدیم و این وعده خداوند است. خداوند تسلطی از سوی مشرکان و ظالمان بر مومنین قرار نداده و زمین به فرمانروایی صالحان در خواهد آمد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس