کد خبر 1109195
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
فواد حسین

وزیر خارجه عراق ،روابط کشورش با آمریکا را راهبردی و سیاست بغداد را برقراری روابط بسیار خوب با کشورهای همسایه اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری الاخباریه عراق، فواد حسین روز جمعه در سخنانی گفت استراتژی روابط ما با ایالات متحده آمریکا مبتنی بر همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف است، وی بر اهمیت پایه ریزی مسیرهای همکاری امنیتی که تضمین کننده تثبیت ثبات عراق باشد، تاکید کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، فواد حسین با تمجید از روابط عراق با کشورهای جهان اظهار داشت ما برای برقراری روابط متوازن و متعادل مبتنی بر اصل منافع متقابل بدون اینکه به احدی برای دخالت در امور داخلی خود اجازه دهیم، و اینکه روابط ما با همسایگان، رابطه یک همسایه علیه همسایه دیگر یا نادیده گرفتن همسایه دیگر نباشد، تلاش می کنیم.

وی افزود روابط ما با ایالات متحده آمریکا استراتژیک و مبتنی بر همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف است و امیدواریم این روابط به ایفای نقش در ساخت عراق و ثبات آن منجر شود.

بر اساس این بیانیه، فواد حسین از آمادگی عراق برای اجرای تجربه گفتگوی راهبردی با آمریکا در خصوص کشورهای همسایه برای حل مشکلات موجود خبر داد و گفت سیاست ما مبتنی بر برقراری روابط بسیار خوب با کشورهای همسایه مبتنی است.

وی افزود برخی مشکلات عراق در زمینه امنیت به سبب سیاستها و دخالتهای برخی کشورهای همسایه است و این دخالتها باید متوقف شود و مشکلات هم از راه گفتگو حل و فصل شود.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد امنیت مسئله مهم در تحقق هر رویکردی برای بهبود اقتصاد است و حمایت از بخش اقتصادی در صورتی که امنیت وجود نداشته باشد، دشوار خواهد بود.

فواد حسین خاطر نشان کرد عراق، روابط اقتصادی بسیار مهم با ایران و عراق دارد و باید آن را حفظ کند و مشکلاتی که ممکن است بر تحکیم همکاری دوجانبه با دو کشور تاثیر بگذارد، هم حل و فصل شود.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، فواد حسین بر اهمیت پایه ریزی مسیرهای همکاری امنیتی به گونه ای که تضمین کننده تثبیت ثبات عراق از طریق ساماندهی نیروهای امنیتی و مبارزه با باندهای تروریستی داعش باشد، تاکید کرد و گفت باندهای تروریستی داعش همچنان تهدیدی برای امنیت منطقه به شمار می رود.

وی افزود باندهای تروریستی داعش تنها تهدیدی برای عراق نیست، بلکه علاوه بر آن کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و جامعه بین المللی را تهدید می کند و ما کمکهایی از ائتلاف بین المللی، ایالات متحده آمریکا، روسیه و کشورهای همسایه دریافت کردیم.

در خصوص پرونده اقتصادی، فواد حسین اظهار داشت اقتصاد عراق از مشکلاتی در زمینه زیرساختها رنج می برد و در بودجه سالیانه خود تنها به نفت متکی است، عراق به بخش نفتی متکی است و بخشهای دیگر پایه ریزی نشده است و بسیاری از بخشها در معرض ویرانی قرار دارد که از جمله این بخشها، بخش کشاورزی است، همچنین باید به عدم توسعه بخش گردشگری اشاره کرد که حل این مشکلات به ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر منجر می شود.

نتایج دور جدید گفتگوهای عراق و آمریکا

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، فواد حسین درباره دور دوم گفتگوی راهبردی دولت عراق و آمریکا و مذاکراتی که دو طرف انجام دادند، از دستیابی به تفاهمات با طرف آمریکایی خبر داد و گفت ما مسائل اقتصادی، سرمایه گذاری، نفت، انرژی و برق را بررسی کردیم و یادداشت های تفاهم در زمینه های مختلف امضا کردیم و همچنین به مسئله آموزش ، فرهنگ، بهداشت و مبارزه با ویروس کرونا پرداختیم.

وزیر خارجه عراق افزود گفتگوی راهبردی روند بررسی مسائل اصلی فراگیر و مهم است.

فواد حسین درباره انتخاباتی که قرار است در عراق برگزار شود، اظهار داشت ما به انتخابات نزدیک می شویم و به برنامه روشنی برای آینده و حل مشکلات نیاز داریم، آنچه ما در سطح داخل نیاز داریم، تدوین قانون انتخابات است که بر عهده پارلمان است و نواقصی که مربوط به سازماندهی و تامین مالی و اعتمادسازی در روند انتخابات و حضور سازمانها و ناظران بین المللی است.

این در حالی است که عزت الشابندر سیاستمدار عراقی گفته است سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خدمت می کند و به نفع وی است.

بر اساس گزارش شبکه السومریه، الشابندر تاکید کرد آمریکا جمعیت خیریه نیست و دونالد ترامپ هیچ چیزی را بدون اینکه چیزی دریافت کند، نمی دهد.

وی یکی از خواسته های ترامپ از الکاظمی را انحلال حشد شعبی اعلام کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    تو و روحانی احیانا دوقلو نیستید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس