کد خبر 1109048
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
پرچم  آمریکا

چه قضاوتی باید کرد؟ آیا باید خوشحال باشیم یا معترض؟ تا محل اختلاف یا به قول منطقی ها "محل نزاع" مشخص نشود، بحث بی فایده خواهد بود.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

سه دولت اروپایی، با اقدام نمایشی آمریکا درباره استفاده از مکانیسم ماشه مخالفت کردند: " ما نمی‌ توانیم از این اقدام که با تلاش‌ های ما برای حمایت از برجام سازگاری ندارد، حمایت کنیم".

چه قضاوتی باید کرد؟ آیا باید خوشحال باشیم یا معترض؟ تا محل اختلاف یا به قول منطقی ها "محل نزاع" مشخص نشود، بحث بی فایده خواهد بود.

برجام، توافقی دو طرفه است. یک طرف آن، محدودیت های گسترده برنامه هسته ای ایران است. و طرف دیگر آن، تعهد لغو تحریم های مالی، بانکی و نفتی. وقتی اروپایی ها می گویند سیاست ما "حمایت از توافق" است، منظور شان چیست؟ از  یک کلّ به هم پیوسته دفاع می کنند یا فقط یک بخش آن؟

ما توافق و هزینه هایش را پذیرفتیم تا طبق تعهد غرب، تحریم های مالی و بانکی و نفتی لغو شود. دولت اوباما ظاهرا پذیرفت اما از مسیر های مختلف کوشید تحریم ها برقرار بماند و ایران مجبور شود برای برداشته شدن همان تحریم ها، دوباره مذاکره کند!

ترامپ هم پس از اطمینان از این که ایران همچنان در برجام می ماند، از توافق خارج شد تا با فشار حداکثری، آمدن ایران پای میز مذاکره مجدد را تسریع کند. و البته عجله او، نقشه پیچیده دولت اوباما را دچار چالش کرد.

دولت ترامپ، همه تحریم های مندرج در قطعنامه ها، بلکه فراتر از آن را برگرداند. اروپا نیز با آمریکا همراهی کرد و به تعهد لغو تحریم ها حتی در حداقلی شکل آن- وفادار نماند.

بنابراین وقتی آمریکا می گوید مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تحریم ها فعال می کند -غیر از این که قانونا مجاز به این کار نیست- در واقع ماشه اسلحه خالی از فشنگ را می چکاند؛ چرا که هر تیری در خشاب داشته قبلا با خروج از برجام و بازگرداندن همه تحریم ها شلیک کرده است.

اروپا نیز همراهی کرده، قرارداد ها با ایران را به هم زده، خرید نفت را متوقف و مبادلات را به تقریبا هیچ تنزل داده است. اکنون اروپا دو کار می تواند بکند. نخست این که رفتار احمقانه و بیهوده ترامپ در چکاندن ماشه خالی را تایید کند که واداشتن ایران به بستن پرونده توافق و مذاکره برای همیشه است.

یا این که با نمایش آمریکا مخالفت و همین را برای ایران (بزک کنندگان غرب) فاکتور کند و به ادامه عملیات فریب از طرق شبکه "تحریف " امیدوار باشد.

بی صداقتی و خباثت در ادامه بیانیه اروپا هویداست: "از ایران می‌خواهیم به منظور حفظ توافق، تمام اقدامات ناسازگار با تعهدات خود را به عقب برگردانده و بدون تأخیر به پایبندی کامل توافق برگردد... ما با توجه به اقدامات ثبات‌ زدای ایران، از تبعات انقضای تحریم‌ تسلیحاتی ایران نگرانی‌ های جدی داریم".

این گزافه گویی است. اولا اروپا بدون کمترین پایبندی به توافق، خواستار "پایبندی کامل" ماست.  ثانیا لغو تحریم تسلیحاتی در مهر ماه، تعهد قطعی اروپاست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    5 16
    ماشه چکانده شده همکنون اثر ان را مردم ایران حس میکنن بیشتر از قبل
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      کاربر محترم ۱۳:۳۸: اینا رو به اون تیم احمق مذاکره کننده بگو نه به ما
  • عطاالله IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    22 3
    از علی برکت ا........ و باغ گلابی برجام و حامیان فساد طلب باید پرسید.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس