کد خبر 1108957
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
سوره‌ای که با نام «کربلا» آغاز می‌شود

زکریای نبی خطاب به خداوند فرمود بار الها، چرا هنگامی که حسین را یاد می‏‌کنم اشکم جاری و ناله‌‏ام بلند می‌‏شود؟

به گزارش مشرق، بر اساس روایات ائمه معصومین علیهم السلام  تمام پیامبران با اقرار نسبت به ولایت اهل‌بیت و با توجه به معرفت ایشان، به نبوت رسیدند. امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمودند: هیچ پیامبری هرگز به نبوت نرسید مگر به دلیل شناخت حق ما و فضیلت ما نسبت با سایرین؛ مَا مِنْ‏ نَبِیٍ‏ جَاءَ قَطُّ إِلَّا بِمَعْرِفَةِ حَقِّنَا وَ تَفْضِیلِنَا عَلَی مَنْ سِوَانَا.» (الکافی، ج1، ص437). یا امام محمدباقر علیه‌السلام در روایتی دیگر فرمودند: پیامبران و فرشتگان معتقد به محبت ما هستند؛ مَا مِنْ‏ نَبِیٍ‏ وَ لَا مَلَکٍ إِلَّا وَ کَانَ یَدِینُ بِمَحَبَّتِنَا.» (قصص الأنبیاء علیهم السلام (للراوندی)، ص 230)

در این بین، موضوع آشنایی پیامبران با امام حسین (ع) و ماجرای کربلا جلوه دیگری در روایات ما دارد؛ همچنان که امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا ضمن خطبه‌ای خطاب به اصحاب‌شان فرمود پیامبر به من گفت «تو به زودی به سوی عراق سوق داده می‌شوی و آن زمینی است که پیامبران و اوصیای آنها آنجا را ملاقات کرده‌اند که عمورا نام دارد؛ یَا بُنَیَّ إِنَّکَ سَتُسَاقُ إِلَی الْعِرَاقِ وَ هِیَ أَرْضٌ قَدِ الْتَقَی‏ بِهَا النَّبِیُّونَ وَ أَوْصِیَاءُ النَّبِیِّینَ وَ هِیَ أَرْضٌ تُدْعَی عَمُورا». (مختصر البصائر، ص139)

شیخ صدوق در کتاب «کمال الدین و تمام النعمة» نقل می‌کند سعدبن عبدالله یکی از محدثان شیعی به دنبال سؤالاتی که برایش پیش آمده بود، خدمت امام حسن عسکری (ع) رسید. امام او را به فرزندش مهدی (عج) که در آن زمان کودکی بیش نبود، ارجاع داد. 

وی پس از یکسری سؤالات شرعی، از امام عصر (عج) درباره تفسیر آیه ابتدایی صورت مریم سلام الله علیها یعنی «کهیعص» پرسید. امام در پاسخ فرمود: این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطّلع کرده و بعد از آن داستان آن را به محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم باز گفته است و داستان آن از این قرار است که زکریا از پروردگارش درخواست کرد که اسمای خمسه طیّبه را به او بیاموزد و خدای تعالی جبرئیل را بر او فرو فرستاد و آن اسماء را به او تعلیم داد. زکریا چون محمّد و علیّ و فاطمه و حسن را یاد می‌‏کرد اندوهش برطرف می‌‏شد و گرفتاریش زایل می‏‌گشت و زمانی که حسین را یاد می‏‌کرد، بغض و غصّه گلویش را می‏‌گرفت و می‌‏گریست و مبهوت می‏‌شد. روزی گفت: بار الها، چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می‏‌کنم تسلیت می‏‌یابم و اندوهم برطرف می‏‌شود، اما هنگامی که حسین را یاد می‏‌کنم اشکم جاری می‏‌شود و ناله‌‏ام بلند می‌‏شود؟ خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود: «کهیعص»؛ کاف اسم کربلاست و هاء رمز هلاک عترت است و یاء نام یزید ظالم بر حسین علیه السلام است و عین اشاره به عطش و صاد نشان صبر او است.

هَذِهِ الْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْبِ أَطْلَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا عَبْدَهُ زَکَرِیَّا ثُمَّ قَصَّهَا عَلَی مُحَمَّدٍ ص وَ ذَلِکَ أَنَّ زَکَرِیَّا سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَةِ فَأَهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلَ فَعَلَّمَهُ إِیَّاهَا فَکَانَ زَکَرِیَّا إِذَا ذَکَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ سُرِّیَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَی کَرْبُهُ وَ إِذَا ذَکَرَ الْحُسَیْنَ خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبُهْرَةُ فَقَالَ ذَاتَ یَوْمٍ یَا إِلَهِی مَا بَالِی إِذَا ذَکَرْتُ أَرْبَعاً مِنْهُمْ تَسَلَّیْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِی وَ إِذَا ذَکَرْتُ الْحُسَیْنَ تَدْمَعُ عَیْنِی وَ تَثُورُ زَفْرَتِی فَأَنْبَأَهُ اللَّهُ تَعَالَی عَنْ قِصَّتِهِ وَ قَالَ‏ کهیعص‏ فَالْکَافُ اسْمُ کَرْبَلَاءَ وَ الْهَاءُ هَلَاکُ الْعِتْرَةِ وَ الْیَاءُ یَزِیدُ وَ هُوَ ظَالِمُ الْحُسَیْنِ ع وَ الْعَیْنُ عَطَشُهُ وَ الصَّادُ صَبْرُه‏.(کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص 461)

این روایت گویای آشنایی زکریای نبی با اهل بیت وحی به ویژه امام حسین علیه السلام و ماجرای کربلاست. در واقع می‌توان گفت این بزرگواران در مسیر رشد و تعالی خویش با این انوار مقدس انس می‌گرفتند و به این ترتیب تربیت‌های لازم برای ادامه رشد و تعالی خویش را کسب می‌کردند و در این بین کربلا چشمه جوشان تربیت برترین خوبان بشر بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    6 9
    شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب تحقیقی خود به نام الاخبار الدخیله با تمسک به محتوا و رجال، صدور این حدیث را از معصوم مردود دانسته و آن را به جاعلان اموی نسبت می دهد. هلاک العتره یکی از اشکالات محتوایی است که خود توهین به عترت نبی محسوب می گردد و این روایت از همان جبری می گوید که یزیدیان بر آن اصرار داشتند؛ چرا که در قرآن نیز مشیت بر این قرار گرفته بود که حسین توسط یزید کشته شود. چنانکه ابن زیاد نیز در مجلس کوفه تقدیر و مشیت را عامل شهادت امام حسین بیان کرد که با پاسخ کوبنده حضرت زینب روبرو شد
    • حسین IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      1 0
      همچنین هیچ یک از تفاسیر معتبر نیز این روایت را نقل نکرده اند حتی علامه طباطبایی که روایات مرتبط با آیات را ذکر می کند هم در تفسیر المیزان از این روایات حرفی به میان نیاورده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس