بهنود

اگر مواضع و اظهارات بهنود را در یک سال اخیر مرور کنیم، آن‌گاه به سرنخ‌هایی می‌رسیم که انتشار رسمی یادداشت عنصر نشان‌داری چون بهنود در روزنامه «اعتماد» بدون طراحی و برنامه‌ریزی قبلی نبوده است.

سرویس سیاست مشرق- روز ۲۸ مرداد، در سالروز کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ که با طراحی و هدایت سرویس اطلاعاتی بریتانیا و سازمان سیا، و صحنه‌گردانی رادیو بی بی سی فارسی منجر به سقوط دولت دکتر محمد مصدق شد،  روزنامه «اعتماد» به بهانه این روز، یادداشتی اختصاصی از «مسعود بهنود» منتشر کرد.

این که اعتماد برای سالروز یک کودتای انگلیسی، یادداشت اختصاصی خود را به یکی از حقوق‌بگیران نشان‌دار انگلیس و کارمند رسمی بی بی سی می‌سپارد، از آن طنزهای تلخ عالم رسانه است. صاحب‌امتیاز و مدیر مسوول اعتماد، الیاس حضرتی، نماینده مجلس دهم، از فرماندهان اسبق سپاه و «بازرس ویژه» وزارت نفت با حکم بیژن زنگنه، مدتی است که بر سر سفیدسازی از استعمار و وابستگان استعمار کورس رقابت با دیگر روزنامه اصلاح‌طلب، یعنی «شرق» گذاشته است.

درباره محتوای یادداشت بهنود در اعتماد، مشرق پیش‌تر گزارش منتشر کرد، لیکن در این مقال، قصد داریم به ریشه یابی این عملیات «تطهیر» و «رسمیت‌بخشی» به حضور همزمان یک چهره سیاسی در رسانه ضدانقلاب خارج از کشور و رسانه مجوّزدار داخلی بپردازیم، عملیاتی که دامنه و تبعات مترتب بر آن، در ذهن طراحان پشت‌پرده قطعا فراتر از انتشار یک یادداشت از یک چهره مساله‌دار است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

بهنود: در سیاست فرشته و دیوی در کار نیست! / مواجب بگیر ملکه انگلیس در تهران چه می‌کند!؟

 این ریشه‌یابی در وهله نخست، مستلزم مرور سوابق «مسعود بهنود» است. مسعود بهنود، متولد ۱۳۲۵ در تهران (از پدری گیلانی و مادری تهرانی)، بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی (ظاهرا آخرین مدرک او دیپلم است)، در ۲۱ سالگی(سال ۴۶)، زمانی که تنها کار جدی روزنامه‌نگاری او، کار کردن برای مجله «روشنفکر» (که بر خلاف اسم پرطمطراق خود، یک مجله زرد برای پوشش اخبار ستاره‌های موسیقی و ورزش آن دوره بود)، توسط داریوش همایون (بعدها قائم مقام دبیرکل حزب رستاخیز) به روزنامه تازه تاسیس «آیندگان» دعوت شد.

او که کار خود را از طراحی جدول در این روزنامه آغاز کرد، در مدتی کوتاه با حمایت‌های پشت‌پرده، خبرنگار پارلمانی این روزنامه، سپس بعد از ۶ ماه دبیر سیاسی و بعد از یک سال «سردبیر» سومین روزنامه بزرگ کشور (و به روایتی پرتیراژترین روزنامه آن دوره) شد. کسانی که با فضای مطبوعاتی آن دوران آشنایی دارند، می‌دانند که فضای رشد در روزنامه‌های حکومتی آن مقطع، جز با چتر حمایتی امثال امیرعباس هویدا، یا دفتر فرح پهلوی و البته تایید اداره سوم ساواک امکان‌پذیر نبود.

رییس اداره سوم ساواک (امنیت داخلی) کسی جز پرویز ثابتی بهایی‌تبار نبود که در پیوند تنگاتنگی با امیرعباس هویدا (نخست وزیر بهایی ۱۳ سال از حکومت پهلوی دوم)، یک حلقه مطبوعاتی مثلا «روشنفکر» وفادار به هویدا راه انداخته بود.

پرویز ثابتی

شاید از همین جهت بود که در یکی از معدود مصاحبه‌های تصویری به جا مانده از پرویز ثابتی (معروف به مقام امنیتی)، بهنود جزو خبرنگارانی است که اجازه سوال کردن می‌یابد و البته از جنس سوال و پاسخ ثابتی می‌توان فهمید که ماجرا کاملا هماهنگ شده است.

البته ثابتی در گفتگوی بلندی که تحت عنوان خاطرات از او منتشر شده (با نام «در دامگه حادثه») سعی می کند اشاره‌ای به رابطه و پیوند خودش با بهنود نکند، اما با این حال اشاره می‌کند که بهنود روزنامه‌نویسی بی‌سواد و خبرچین ساواک بود که به اصطلاح رفیق فابریک سرهنگ «سیف الدین عصار» بود که با هم جلسات دود و دم به راه می‌انداختند. لازم به توضیح است که سیف الدین عصار، آخرین رییس زندان قزل قلعه در زمان شاه، مامور ارتش در ساواک و به روایتی همان افسری بود که در ۱۳ آبان سال ۴۳ مامور بازداشت حضرت امام شد.

یا خود بهنود ادعا کرده که سال‌ها خبرنگار سوگلی امیرعباس هویدا بوده است و حتی ویدیوهایی از مصاحبه اختصاصی بهنود با هویدا وجود دارد که این دو با هم شوخی می‌کنند (که نشان از رابطه نزدیک این دو دارد).

به واسطه‌ی همین اعتماد کاملی که دستگاه و البته هویدا و ثابتی به بهنود داشتند، او در ۲۵ سالگی، جزو انگشت‌شمار افرادی در رادیو و تلویزیون دوره پهلوی بود که برنامه‌هایش بدون متن مکتوب و «بازبینی» و «تایید» در رادیو و تلویزیون برنامه اجرا کند. فرج سرکوهی، نویسنده ضدانقلاب ساکن آلمان که سال‌ها با بهنود محشور و همکار بوده درباره او در کتاب خاطرات خود(داس و یاس) می نویسد:

" در تلویزیون دولتی نیز برنامه ساز و مفسر سیاسی مورد اعتماد بود. شامه‌ای قوی داشت در تشخیص قدرت. سازش با قدرت را استلزام حضور مدام خود در رسانه‌ها می‌دید. "

اما این پیوند عمیق بهنود با چهره‌های ذینفوذ وابسته به فرقه ضاله بهاییت، پس از انقلاب هم ادامه یافت. طبق اخبار و گزارش‌های اطلاعاتی از پرونده قتل‌های زنجیره‌ای، مسعود بهنود با تیم «سعید امامی»، متهم ردیف اول قتل‌های زنجیره‌ای در ارتباط بود. محفلی که عامل یکی از مهم‌ترین پرونده‌های امنیتی تاریخ جمهوری اسلامی با هدف بدنام‌سازی نظام، ایجاد شکاف در حاکمیت و ضربه از درون به نظام بود (با محوریت سعید امامی معروف به اسلامی).

این محفل، در یکی از همین مجموعه عملیات بدنام‌ساز، قصد داشت اتوبوسی حامل ۲۱ نفر از اعضای کانون نویسندگان را در راه سفر به ارمنستان به دره بیاندازد (۱۶ مرداد ۷۵)، تا با اجرای این سناریو و لو رفتن عامدانه آن، نظام را با یک رسوایی بزرگ بین‌المللی مواجه سازد. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد، این است که مسعود بهنود، به عنوان یکی از چهره‌های محوری و شناخته‌شده‌ی کانون نویسندگان، طبعا می بایست یکی از مسافران اصلی این اتوبوس باشد، بعدتر معلوم شد که بهنود از سوی محفل طراح و اجراکننده‌ی این نقشه شوم، از ماجرا باخبر شده بود و با این که در ابتدا مسافر اتوبوس بود، دم خروجی تهران، یک خودروی سواری از طرف محفل اجراکننده نقشه به دنبال او می رود و او  را از اتوبوس پیاده می کند و با خود می برد!

فرج سرکوهی، از دوستان و هم‌محفلی‌های قدیمی بهنود و همکار او در نشریه «آدینه» و از سرنشینان همان اتوبوس، سال‌ها بعد در مقاله‌ای هم بهنود و هم عطاالله مهاجرانی را(که در مقطع آن رویداد، معاون رییس جمهور، هاشمی رفسنجانی بود) به ارتباط تنگاتنگ و همکاری با همان محفل نفوذی در تشکیلات اطلاعاتی و عامل قتل‌های زنجیره‌ای متهم کرد. [۱]

جالب این‌جاست که در جریان رسیدگی به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای معلوم شد که سعید امامی (که از سال ۷۰ تا ۷۶ معاون امنیت وزارت اطلاعات بود و توسط سعید حجاریان وارد تشکیلات امنیتی شده بود)، ریشه‌های مشکوکی داشت. جالب‌تر این که همین چندی قبل، شبکه ماهواره‌ای «من و تو»، وابسته به فرقه ضاله بهاییت، در گزارشی مدعی شد که «سعید امامی» از «نخبگانی» بود که چون حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی نشد، قربانی گردید! این‌جاست که این نوع رابطه متقابل میان مثلث هویدا، ثابتی و امامی بسیار قابل تامل و بررسی می شود.

فرج سرکوهی

بهنود دست‌کم یک‌بار اذعان کرده که با سعید امامی دیدار داشته، گرچه با رندی می خواهد این‌گونه وانمود کند که دیدار مهمی نبوده و حتی قیافه امامی در یاد او نمانده بود:

" من ماجراهایم با سعید امامی را نوشته‌ام. در گزارش‌های پیام‌امروز. یک گزارشی نوشتم به اسم «نفوذ». در آن‌جا برخوردهایی که با شخص من کرده را نوشتم. ما هیچ‌کدام از این‌ها را به اسم نمی‌شناختیم. من حتی بعد از این که عکس سعید امامی چاپ شد هم تطبیق ندادم که این همان است. در گزارش پیام امروز هم پیداست. تا این که رفتم زندان. در زندان دو سه روزی هم‌بند شدم با مصطفی کاظمی معاون سعید امامی. آن‌جا مصطفی کاظمی آمد به من گفت : «آقای بهنود شما که دیده بودید حاج سعید را» گفتم : «من کجا حاج سعید را دیده بودم؟» گفت: «مگر آن روز شما یادتان نیست. شما کراوات داشتید. او گفت شما اتاق خواب هم که می‌روید کراوات می‌زنید؟» گفتم : «آن آقا در هتل هما» گفت: «آره دیگر». ماجرا این بود که چند ماهی قبل از دوم خرداد ما را دعوت کرده بودند به هتل. فکر کردم مثل همیشه باز یک اطلاعاتی می‌خواهد حرف بزند. رفتم. دیدم همه‌ی سرانشان هستند. ده نفر آدم نشسته‌اند. من با کراوات رفته بودم. این‌ها خیلی بهشان بر خورد که نترسیده‌ام از این‌ها. سعید امامی نشسته بود ردیف دوم. از رفتار بقیه معلوم بود که این رییسشان است. لهجه‌ی غلیظ شیرازی داشت. بعد گفت : «شما در رختخواب هم که می‌روید کراواتتان را باز نمی‌کنید؟» گفتم: «نه، من از مجلس ختمی می‌آیم.» بعد یکیشان که با من یک خرده مهربان‌تر بود بلند شد گفت : «آره، کراوات مشکی پوشیده. "

منظور بهنود از «مصطفی کاظمی»، متهم ردیف دوم قتل‌های زنجیره‌ای است که بیشتر با اسم «موسوی» شناخته می شد.

بهنود که در اواخر دولت اصلاحات و در سال ۲۰۰۲ از ایران خارج شد، نقش کلیدی خود را در شبکه‌سازی از خبرنگاران اصلاح‌طلبی که در نیمه نخست دهه ۱۳۸۰ از کشور خارج شدند حفظ کرد. او به همراه هوشنگ اسدی، نوشابه امیری، حسین باستانی و ابراهیم نبوی، وبسایت «روزآنلاین» را با حمایت بنیاد صهیونیستی «هیفوس» هلند و با دلالی فردی به نام «فرح کریمی» (از اعضای سابق سازمان منافقین و نماینده پارلمان هلند در آن مقطع) راه‌اندازی کردند که تبدیل به تریبونی برای هجمه روزنامه‌نگاران به نظام شد. ذکر این نکته لازم است که هم هوشنگ اسدی، هم باستانی و هم ابراهیم نبوی به مانند بهنود، زمانی که در ایران بودند، پیوندهای «امنیتی» مشکوکی داشتند.

از راست: نوشابه امیری، مسعود بهنود، ابراهیم نبوی، حسین باستانی(موسسان وبسایت «روزآنلاین»)

بهنود در آستانه انتخابات سال ۸۸، عضو کلیدی در راه‌اندازی شبکه فارسی بی بی سی بود و نقش مهمی در جذب نیرو و آموزش برای این شبکه داشت. گرچه حضور جلوی صحنه بهنود تنها به برنامه «دیدبان» با اجرای فرناز قاضی‌زاده و کارشناسی بهنود محدود می شد، اما همان برنامه نقش مهمی در خط‌دهی و اصطلاحا ارکستراسیون شبکه مرتبطین با او در رسانه‌های داخلی ایفاء می کرد. گرچه نقش اصلی بهنود در سیاست‌گزاری بی بی سی فارسی بود.

در زمان وقوع فتنه ۸۸ و تحرکات ضدامنیتی جریان موسوم به «جنبش سبز»، بهنود در کنار شرکای قدیمی خود در در دوران حضور در ایران، یعنی اکبر گنجی، عطاالله مهاجرانی، عبدالکریم سروش، محسن کدیور، عبدالعلی بازرگان و یکی دو نفر دیگر، تلاش کردند «اتاق فکر» یا به زعم خود «شورای انقلاب» مستقر در لندن برای هدایت فتنه تشکیل دهند. طیف مهاجرانی، علیرضا نوریزاده، مسعود بهنود، احمد سام(نماینده روزنامه اطلاعات در لندن) و مرتبطین ایشان در مراکزی چون «کانون توحید» در لندن، طیف مرموزی با پیوندهای مشکوکی در داخل و خارج هستند که عملکرد و سوابق آنان مجالی مستقل برای بررسی می طلبد.

نوریزاده و مسعود بهنود در مراسم یادبود پرویز اصفهانی(موسس سایت ضدانقلاب نیمروز در لندن)

برای دانستن میزان نفوذ بهنود (به عنوان یک سرپل یا بارانداز برای وصل شدن به رسانه‌های خارجی) بر خبرنگاران یک جریان خاص، ذکر یک مصداق نسبتا اخیر، خالی از فایده نیست. سال گذشته، بهنود در برنامه‌ی «دیدبان: مرور مطبوعات با مسعود بهنود» در بی بی سی فارسی، در کمال تعجب از یک نویسنده منسوب به جریان انقلابی که از قضاء قلم بسیار تند و گزنده‌ای هم دارد، تعریف کرد و قلم او را «شیرین» خواند.

مدتی بعد، درکمال تعجب آن نویسنده (که اصلاح‌طلبان بسیار تند و رادیکالش می دانستند)، در روزنامه یکی از احزاب اصلی و ذی‌نفوذ اصلاح‌طلب، یک ستون یادداشت دریافت کرد! گفتنی است سردبیر این روزنامه، از ارادتمندان بهنود بود و حتی در گذشته، شیوه قلم زدن او را با شیوه نوشتن بهنود مقایسه می کردند.

اما اگر مواضع و اظهارات بهنود را در یک سال اخیر مرور کنیم، آن‌گاه به سرنخ‌هایی می رسیم که انتشار رسمی یادداشت عنصر نشان‌داری چون بهنود در روزنامه «اعتماد» (که رسمیت بخشی به حضور و مواضع او در فضای رسانه‌ای رسمی کشور است) بدون مقدمه و برنامه‌ریزی نبوده است.

در جریان جنایت بزرگ آمریکایی‌ها در ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی و همراهان، به ناگهان، مسعود بهنود شروع به انتشار مواضعی در توئیتر کرد که ظاهرا با خط‌مشی بی بی سی در این مورد، هماهنگ نبود. او برخلاف مشی حاکم بر بی بی سی در پوشش این جنایت، از لفظ «ترور» برای جنایت آمریکا استفاده می کرد. یا با نمایش صفحات اول روزنامه‌های کشور که در تیتر یک خود، تشییع باشکوه سردار سلیمانی را به تصویر کشیده بودند، خود را تحسین‌گر این حضور نشان داد.

او در صفحه شخصی خود در توییتر بی‌محاباتر عمل کرد و مطالبی را بارگذاری می‌کرد که رسماً با محتوایی که بی‌بی‌سی‌فارسی ارائه می‌داد تناقض داشت. بی‌بی‌سی فارسی در مطالب خود به ترور سردار سلیمانی مشروعیت می‌داد ولی بهنود این‌گونه توییت می‌زد: «ترور #قاسم_سلیمانی خواهید دید که در سرنوشت #ایران و منطقه تاثیری بزرگ خواهد گذاشت. #ترامپ که زنگ تفریح تاریخ است، اما در سرنوشت او هم اثر خواهد داشت». بهنود در اقدامی جالب مطالب همدلانه را در تأیید سردار سلیمانی بازنشر می‌داد.

حتی یکی از روزنامه‌های طیف انقلابی، در مطلبی، با ذوق‌زدگی آشکار، این اقدامات بهنود را دلیل حذف تدریجی او از بی بی سی و پایان یافتن برنامه «دیدبان» با حضور بهنود خواند.

اما عنصری باسابقه‌ی بهنود را، با پیوندهای آشکار و نهان او از قدیم با «شبکه‌ی مخفی انگلستان»، کسی که مورد تایید و اعتماد عنصری چون پرویز ثابتی بوده، نباید به همین سادگی قضاوت کرد و چند موضع «ظاهرا» ضدجریان او را در بی بی سی علامت تغییر در مواضع و تفکرات او دانست.   اهل فن به خوبی با شیوه‌های معهود و مانوس سرویس‌ها در «واکسینه کردن» و «سفیدسازی» عناصر وابسته به خود آشنا هستند.

این گمانه را نمی توان چندان دور از ذهن نگاه داشت که مسعود بهنود، قدم در جای پای دوست و شریک قدیمی خود، عطاء الله مهاجرانی گذاشته است، چه این که مهاجرانی نیز بعد از رسوایی انتشار سند درخواست کمک او از سعودی‌ها برای بورسیه کردن فرزندش (انتشار اسناد ویکی لیکس در تیرماه ۹۴)، مدتی از حضور رسانه‌ای خود کاست، لیکن وقتی برگشت، به تدریج تلاش کرد چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد: چهره‌ای طرفدار نظام و طرفدار محور مقاومت.

ظاهرا این تغییر فاز و «سفیدسازی» درباره مهاجرانی جواب داد و برخی گزارش‌ها، از رفت و آمد او به کشور حکایت دارد. حال بسیار محتمل است که دوست و شریک و همکار قدیمی مهاجرانی، بازیگر همان سناریویی شده باشد که درباره دوستش جواب گرفته است.

بهنود، مهاجرانی و جمیله کدیور

«معاند» سازی از برخی چهره‌های منتقد داخلی و سوق دادن آنان به رفتن از ایران (با هدف تشکیل کلونی‌های اپوزیسیون در خارج) و «سفید» سازی معاندان بیرونی با هدف بازگرداندن آنان به داخل، از شیوه‌های آشنای برخی محافل است که در گذشته نیز مصادیق روشنی از این پروژه وجود داشته است.


[۱] http://isdmovement.com/۲۰۱۷/۰۱۱۷/۰۱۲۷۱۷/۰۱۲۷۱۷-Faraj-Sarekuhi.Mohajeranis-denials.htm

[۲] https://b۲n.ir/۵۸۴۳۹۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • امید IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    13 84
    اصلا از گزارش های اینچنینی مشرق خوشم نمیاد، از گزارشش در مورد سامی یوسف که به خاطر خوندن برای فلسطینیا رفته بود و مشرق با اون گزارش یک طرفش و...گرفته تا الیاس یالچینتاش، اینو هم نخوندم، من از بهنود به خاطر بودن تو بی بی سی خوشم نمیومد ولی بعد قضایای پارسال و شهادت حاج قاسم و موضعش دیدم چه آدم با شرفیه!!
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      66 6
      امیدجان تو کلا یا خیلی پپه ای یا خود بهنودی
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      شهید سعید امامی.مشرق پفیوز یادت باشه درباره کی داری حرف میزنی. مرد بزرگ امنیتی ایران سعید امامی
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      اینا که چیزی نیست من الان به خود کیانوش هم مشکوکم چطور یه دفعه اینقدر عوض شد
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      31 0
      مرد بزرگ و امنیتی از نظر بهایی های نجس
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      2 4
      بهنود یه پیرمرد عجوزه ست.اصلا چه اهمیتی داره؟ با اون داستانهای بی سر و تهش
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      5 0
      چه کسانی به دنبال رسمیت بخشیدن به مسعود بهنود هستند؟ // ۰۰:۲۴....ولی بعد قضایای پارسال و شهادت حاج قاسم و موضعش دیدم بسعود مهنود چه آدم با شرفیه!! // دارن یواش یواش اراذل و اوباش سیاسی تا قبل از 1400 خودشون رو آماده میکنند چهره عوض کنند .بعضی ها جراحی پلاستیک میکنند بعضی ها هم فکر میکنند حراجی لاستیکِ فعلا واستادند تو صف بینند کِی نوبتشون میشه. ماله کشی هم به عهده روزینامه های زنجیره ایست , خبر دار , از جلو نظام....!!! تا دسته منظور دسته , گردش به راست چپ !!
    • ارتش شیعیان لرستان IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 1
      خودتی عزیزم!
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    39 8
    این بهنود نجس را گروگان بگیرید تا مهاجرانی هم بیاد وبگیریمش-تا بفهمه نون از دشمنان خوردن یعنی خیانت جاسوسی واعدام
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    85 6
    قطعا روزنامه اعتماد از طرف یک جریان محارب و برانداز هدایت میشه . شک نکن
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      38 3
      ما ندیدم و نشنیدیم که در طی چهار دهه عمر انقلاب و نظام مقدس مان خیانتی از طرف عناصر نفوذی داخلی و فراریان خارج نشین اتفاق افتاده باشد و ردی از اصلاح طلبان تهوع آور در آن نبوده باشد! چون هرجا سخن از خیانت ات نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!!!!
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    22 2
    پروژه ی جدید نفوذ دشمنان: حالا که از در دشمنی نتونستیم به اهدافمون تمام و کمال برسیم از در دوستی میریم داخل.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      5 0
      نمیشه صد در صد درباره نیت این افراد قضاوت کرد ولی هرچه که هست میتونن عامل انحرافات زیادی بشن و این بسیار خطرناکه
  • SE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    32 3
    تخم و ترکه صهیونیستها در نامطبوعات زنجیره ای و اصحالطلب
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    22 2
    شور بختانه ایرانیها در زمانهای تاریخی متفاوت همیشه در ،دو جبهه جنگیده اند یکی با دشمن خارجی و دیگری با منافقین داخلی ای کاش فقط با دشمن خارجی میجنگیدن ضربه اصلی را منافقین داخلی از پشت به ایرانیان میزنند ،،،،
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    12 1
    ایا می رسد روزی در ایران منافقین فتنه گران شبه روشنفکری و روشنفکر نما های پادوی غرب واروپا وخنجر از پشت زنها وجود نداشته باشند تا از تکرار مکرر تلخ تاریخ جلوگیری شود
    • حبیب اله IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      2 0
      ان شاءالله می رسد آن روز
  • KiAŊ IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    14 1
    عاشق این مدل گزارشات هستم مشرق نیوز
  • حسين DE ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    13 1
    مسعود بهنود،عطاالله مهاجرانى دو روى يك سكه.
  • DE ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    14 0
    عطاء الله مهاجرانی بعد از رسوایی انتشار سند درخواست کمک او از سعودی‌ها برای بورسیه کردن فرزندش (انتشار اسناد ویکی لیکس در تیرماه ۹۴)، مدتی از حضور رسانه‌ای خود کاست، لیکن وقتی برگشت، به تدریج تلاش کرد چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد: چهره‌ای طرفدار نظام و طرفدار محور مقاومت.دادن گرای تحریمهای درد آور به دشمن هم کار آن شیر خر خورده بود.
  • US ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 9
    حتی اگه همه حرفاتون درست باشه باز هم یک موفقیته، فقط شما بلدید دفع کنید!
  • جعفر تیموری DE ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    25 0
    به حق امام حسین، خدا تمام خائنین به این کشور را نیست و نابود کنه.
  • رضا IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 11
    تقريباً درست نتيجه گيرى كردى مشرق، هرچى آتيشه از گور اين امنيتى ها بلند ميشه ؛ همان گونه كه اين تحليل هم صدى نود به قلم يه امنيتى است ! مرزها شديداً بهم خورده
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    9 9
    راجع به بهنود قضاوت نمیکنم اما مهاجرانی از جنس متفاوت است و انسان فرهیخته ای بوده و هست.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    7 4
    بخدا متن را نخواندم ولی این اشکار هست که شما لوسانات نشین و شما کاخ نشین شمیرانات و شما ...... دست کمی از انها ندارید بنا بر این تسبیح آب نکشید
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    5 1
    آقا ضد انقلاب و وطن فروش امکان نداره توبه واقعی بکنه و از قدیم هم گفتن توبهٔ گرگ مرگه!!!
  • US ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    7 0
    در دشمنی این رسانه های فارسی زبان با موجودیت ایران شکی نیست. اسم این کارهای اصلاح طلبا رو چی می شه گذاشت؟ نهادهای امنیتی ما کجان؟
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    6 1
    مشرق خودت هم که هی توییت های مهاجرانی رو میزاری داری سفید ش میکنی
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      آره، این انتقاد وارده خداییش، ولی متن خبر خیلی خوب بود و روشن میکرد ماجراهای زیادی رو
  • DE ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    6 1
    فراموش كرديد بگيد كه بهنود اولين خبرنگار ساواكي بود كه توفيق!! داشت در جوار شاه خائن به اسراييل سفر كند!
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      2 0
      احسنت
  • علیرضا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    3 1
    اگر سعید امامی تا این حد نقش براندازانه داشته لطفا با اسناد از او هم بنویسید. خداوند روح تمام شهدای مخلص سیستم اطلاعات را قرین رحمت کند.
  • افتخار AU ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 2
    با تشکر از سایت مشرق نیوز برای چنین گزارشهای مستند و مبسوط. ولی لطفا حساب مسعود بهنود را از آقای مهاجرانی جدا کنید۰. مهاجرانی یک خبط بزرگ کرد وقتی از سعودی کمک مالی گرفت ولی به نظر می‌رسد اولا پشیمان شده و در چند سال گذشته در حال جبران است. ضمنا مهاجرانی بسیار باسواد است و تاریخ دان و غیر از آن یک لغزش نقطه منفی دیگر ندارد - آغوش انقلاب برای او باید باز باشد البته او هم تبری از معاندین و نفوذی ها راباید مد نظر داشته باشد.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 1
    امثال اقای بهنود هرگز نمی توانند خیانت نکنند ناف این لامثب ها با خیانت برداشته شده است خدا رحمت کند مرحوم اقای خلخالی را واقعا جایش خالی است ایشان به لحاظ سیاسی کاملا چپ و دست در دست مرحوم اقای منتظری داشت گرچه امروز چپ ها همه این مسائل را به جریان اصیل حزب اللهی می بندند ولی الان هم بین خانواده های این دو پیوند مستحکمی هست، ولی واقعا خوب تشخیص داده بود که به جریان های خیانت کاری مثل بهنود رحم نکند واقعا جایت خالی است خلخالی .
  • sadeg IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 1
    به نظر من هم این تیپ گزارشات دقیقا در راستای همان هدف و راهی است که ادعا دارید سعید امامی و بهنود پیگیرش بودند. الصاق گذشته افراد بر پیشانی آنها، باید شامل همه شود نه فقط بهنود.آیا درمورد آقایانی که الان مقرب هستند و زمانی در دفتر فرح بودند هم اینگونه مقالات می نویسید؟
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 0
    بسیار پیچیده شد قضیه! راستش رو بخواید بنده هم به این مواضع مهاجرانی و بهنود مشکوک بودم. یهو 180 درجه بچرخی؟! ایضا اضافه کنید علی علیزاده, داریوش سجادی, حسین دهباشی و... مشکوکند مگه میشه تو زد امپریالیسم یا ضد صهیونیست باشی و راست راست تو لندن و لس آنجلس راه بری و بهت تریبون هم بدن!؟ مگر اینکه این ضدیت برنامه ریزی خودشون باشه! علی ایحال قصاص قبل از جنایت نباید کرد ولی به قول مشرق باید مواظب بود
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    از طریق پلیس بین الملل مهاجرانی را مسترد نمایید ..البته از خاتمی بخواهید از ایشان خواهش نمایند شاید خودشان تشریف بیاورند..
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    3 0
    عجیبه و جالب. دوستان حزب اللهی مخالف سعید امامی اند و دوستان اصلاح طلب هم مخالف سعید امامی....
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      افرین همینه
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      1 0
      تنها حامیان سعید امامی یهودیان انوسی هستند شما بخوانید بهایی های نجس. پدر و داییهای این سعید امامی بهایی بودند. اسناد بهایی بودند. سخنرانی خرس خاله های انقلاب رو تو اپارات جستجو کن تا با اسناد و مدارک بفهمی که این اقا بهایی بود.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 0
    مهاجرانی ، علی علیزاده
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 0
    از بهتررین متن هاتون بود ، خیلی قلم خوب و روند منطقی ای داشت.
  • ناشناس IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    هرزمان که این دو مانوس رو مهاجرانی و بهنود روبه خاطر پشیمانی وتوبه مانند روژه گارودی که به رجا گارودی تغییر نام داد ازبین بردند وبه شیوه قتلهای زنجیره ای کشتند مردم انقلابی هم ناراحت میشوند وباور میکنند
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 0
    چرا مهاجرانی رو نمیگیرن( حالا که که شما میگید بعضی موقع ها میاد به کشور و بر میگرده)
    • SE ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      4 0
      اگر که قرار به گرفتن باشه بایستی نود درصد مردم الان داخل زندان باشن و در نتیجه تقریباً تمام بودجه مملکت بایستی صرف ساختن زندان بشه.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      1 1
      90 درصد مردم، آمار رو از کجات در آوردی؟
  • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 0
    دیگه این خاینین با چه زبانی بایدخود را برای مراکز امنیتی نظام معرفی کنند!؟!
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 0
    هشدار هزار باره نسبت به خطر " خط نفوذ " نفوذی های امنیتی - سیاسی - فرهنگی . از کلاهی و کشمیری و حجاریان و حلقه کیان و گاندو امریکایی و جاسوسان هسته ای تا نفوذی هایی با پز فرهنگ دوستی و حتی شعار و ژست معرفتی که در یک دستشان دیوان حافظ و در دست دیگرشان مثنوی دارند . اکثر این ها از اساس با اسلام و انقلاب و امام و حتی ایران مشکل دارند از مشروطه تا حالا کارنامه سیاه دارند . اقای مهاجرانی از محمد علی فروغی عارف تر و فیلسو ف تر و روشنفکر تر نیست . اسلام و ایران و ملت طی 200 سال گذشته از این روشنفکران غربی ضربه خورده است . این ها زهر خودشان را در مواقع حساس به کشور و اسلام می چشانند .
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    راجع به اشخاصی مثل سعید امامی اظهار نظر قطعی کردن بسیار مشکل است . بعضی از همکاران و سربازان گمنان امام زمان ع که با او سابقه طولانی داشته اند اورا مغز اطلاعاتی و قدیس و شهید مظلوم و سرباز مخلص نظام میدانند . و بعضی اورا جاسوس .
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    3 0
    ماجرای ارتباط سعید امامی با این ها رو میشه بیشتر توضیح بدین، ممنون.
  • کایا شیم IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    اعوجاج، تحریف و تناقص موج میزند در این مقال
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    ماجرای نویسندگان و بهنود و پیاده شدنش قبل از ماجرا و نفوذی های اطلاعات جالب بود
  • SE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 2
    این بهنود دیگه بدرد جمهوری اسلامی نمیخوره؟!یا اینکه تاریخ مصرفش تموم شده؟!! آخه این بابا اینهمه سال برای جمهوری اسلامی تبلیغ میکرد،تو صف انتخابات ایستاد و حاج قاسم رو هم سردار نامید!واقعاً که جمهوری اسلامی چه ...ه هائی هستند!از اینکه مجبور هستید کامنت منو بخوانید و در خودتون بپیچید تشکر دارم!اصلاً احتیاجی به انتشار آن نیست!
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 0
    اینم بی سوادی نوبره دیگه. تا کی تحریف تاریخ...
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    نفوذ جریان روشنفکری و غربزدگی در حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد مهمترین عامل تقابل و چالشهای 40 سال گذشته با خط اسلام ناب محمدی ص و انقلاب بوده و هست . جریان غربزده و لیبرال مانع تحقق عدالت و معنویت و عقلانیت و ثبات پایدار در ایران بعد از انقلاب است . واقعیت این است که اقایان مهاجرانی / گنجی / بهنود / فرج دباغ /کدیور / تاجیک / بهزاد نبوی / حجاریان / نوری زاده / ملکیان / هاشم اغاجاری / سریع القلم و... به مثابه سربازان و افسران فرهنگی - امنیتی و سیاسی نظام سلطه در ایران فعالیت میکنند .
  • محمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    دستگاه های امنیتی باید خیلی هشیار باشند یکی از ارکان کودتای 28 مرداد بعضی از نویسندگان و مطبوعاتی های آن موقع بودند.روزنامه های شرق و اعتماد و ارتباطات آن ها باید باید بدقت رصد بشوند.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    جالبه بدونید، روزی که روزنامه اعتماد به بهنود(ساواکی) اجازه چاپ مقاله داده، یعنی بیست و هشت مرداد، روز تولد بهنود هست
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    شما باز هم چپ و راست توئیت های مهاجرانی را منتشر کنید.
  • هما US ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 1
    سناريوي جاسوس سازي از منتقدان !
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 0
      سناریوی منتقد ساز از جاسوسان و سفید سازی و پاک کردن سوابق تاریک انان .
  • حمیدرضا IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    با سلام ............ خطاب به "" 10__34 "" رسانه مشرق نیوز از رسانه های بسیار محترم است . قتل های زنجیری یک واقعیت روشن نشده و شفاف است . اما اگر در مورد روزنامه اعتماد نکته مبهمی ست بفرمایید نکاتی را جهت روشن شدن موضوع یاد آوری کنم . التماس دعا ***
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    به نظر می رسد قضاوت شما در مورد سعید اسلامی با واقعیت تطبیق ندارد. خوب است بیشتر تحقیق کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس