کد خبر 110881
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۷

كشورهاي غربي بعد از صدور چند قطعنامه تحريمي عليه جمهوري اسلامي ايران به اين نتيجه به سادگي توانايي در هم شكستن عزم ملي ملت ايران را ندارد، براي همين رو به وضع تحريم هاي خارج از چارچوب قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل كردند تا به اين شكل جمهوري اسلامي را مجبور به تمكين در برابر خواسته هاي خود كنند و بزرگترين ابراز آنان در اين جهت تحريم نفتي بود.

به گزارش خبرنگار سياسي مشرق؛ تصمیم جمهوری اسلامی ایران در توقف صادرات نفت به کشورهای اروپایی اولين واکنش طبیعی به تصمیم اروپا برای تحریم نفتی ایران بود كه نشان داد هر عملی عکس العملی در پی دارد و اساسا تصميمات غير منطقي عاقبت خوبی در پي ندارد.

عقب نشيني اروپا
تصميم عجولانه اروپا در تحريم نفتي ايران در كوتاه زماني به بن بست رسيد و در اوائل فرودين ماه سال جاري به دنبال معاف شدن ۱۰ کشور اروپایی از تحریم نفت ایران، اتحادیه اروپا از تحریم بیمه‌ای کشتی‌های حامل نفت ایران نیز صرف نظر کرد.
 بر اين اساس اتحادیه اروپا توافق کرد که به بعضی از شرکت‌های بیمه که پیش از این کشتی‌های حامل نفت ایران را بیمه می‌کردند اجازه دهد همچنان به کار خود در زمینه بیمه نفت انتقالی ایران از خلیج فارس به نقاط دیگر ادامه دهند.

تاثير مذاكرات بر قميت نفت
پس از آنكه اروپا مجبور به عقب نشيني در خصوص تحريم نفتي ايران شد، حال دور جديد مذاكرات ايران با گروه 5+1 تاثيراتي بر روي قميت جهاني نفت داشته است.
یک خبرگزاری غربی از تاثیر دور جدید مذاکرات 1+5 با ایران بر قیمت جهانی نفت در آستانه آغاز این گفتگوها خبر داده است.
خبرگزاری رویترز در خبری به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی موافقت ایران با مذاکره با 1+5 درباره برنامه هسته ای این کشور خبر داده و گفته است كه موافقت ایران با این مذاکرات نگرانیها در قبال کاهش میزان صادرات نفتی از منطقه خاورمیانه را از بین برده است.
بنابر اعلام رویترز در آخرین معاملات بازارجهانی قیمت قیمن نفت برنت دریای شمال با 99 سنت کاهش به 122 دلار و 44 سنت رسید.همچنین قیمت نفت آمریکا با یک دلار و 14 سنت کاهش به 102 دلار و 17 سنت رسید.
پیش ازاین قیمت نفت در بازارهای جهانی درپی تلاشهای ناکام آمریکا برای تحریم نفتی ایران به صورت تصاعدی افزایش یافته و از مرز 125 دلار برای هر بشکه نیز عبور کرده بود.

تاثیر تحریم ایران بر نفت محور مذاکرات سران اوپک
از سوي ديگر طبق گزارش های منتشره، مقامات کشورهای بزرگ عضو اوپک از جمله عربستان ودیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس قصد دارند در مجمع بین المللی انرژی محور مذاکرات را به تاثیر تحریم های غرب علیه ایران بر قیمت نفت در بازار جهانی اختصاص دهند.
به گزارش رویترز طبق گفته برخی منابع خبری در سازمان اوپک انتظار می رود که علی النعیمی وزیر نفت عربستان و عبدالله البدری دبیر کل سازمان اوپک در سخنرانی های خود در این مجمع دلایل افزایش اخیر قیمت نفت در بازار جهانی را مورد بررسی قرار داده و اعلام کنند که در صورت لاینحل ماندن تنش ها میان غرب و ایران قیمت نفت می تواند به سیر صعودی خود ادامه دهد .
طبق گته یک منبع آگاه در صنایع نفتی خلیج فارس " بی ثباتی و فرار بودن قیمت نفت" بزرگترین نگرانی کنونی در بازارهای انرژی است و حل این مشکل تنها در سایه حل بحران کنونی بر سر موضوع ایران امکان پذیر خواهد بود .
گزارش ها حاکی است: مجمع بین المللی انرژی که قرار است امروز با حضور وزرای نفتی در کویت برگزار شود یکی از بزرگترین اجتماعات صنعت نفت است که کشورهای تولید کننده از جمله سران اوپک و کشورهای مصرف کننده از جمله سران اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در آن حضور خواهند داشت .
در آستانه برگزاری این نشست بسیاری از مقامات نفتی خاورمیانه اعلام کرده اند که ترجیح می دهند به جای صعود قیمت نفت به ارقامی که زمینه ساز بحران اقتصادی سال 2008 میلادی شد ، قیمت ها در سطح 100 دلار در هر بشکه باقی بماند .

انتقاد از تحریم ایران
رئیس جمهوری برزیل هم در سخنانی پس از نشست با همتای آمریکایی خود در کاخ‌سفید سیاست های مالی ایالات متحده را مانعی در برابر رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه دانست.
دیلما روسف که پس از دیدار با باراک اوباما در کاخ سفید صحبت می کرد، گفت: سیاست های مالی انبساطی از سوی آمریکا پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه را با موانعی مواجه می کند.
وی افزود: این  سیاست ها روح رقابت را در کشورهای در حال توسعه از بین می برد.

روسف افزود: سیاست های مالی انبساطی در نهایت منجر به کاهش ارزش پول های رایج کشورهای در حال توسعه و در نهایت تخریب رشد اقتصادی این کشور ها خواهد بود.
رئیس جمهوری برزیل، که کشورش ششمین اقتصاد قدرتمند و بزرگ جهان است، ماه گذشته  نیز اتحادیه اروپا  آمریکا را متهم کرده بود که با آزاد سازی یک "سونامی مالی "اقتصادهای نو ظهور را از بین می برند.
وی همچین نسبت به سیاستهای آمریکا در برابر ایران ابراز نگرانی کرد و  این سیاست های را عاملی برای افزایش بهای نفت دانست.
رئیس جمهوری برزیل همچنین گفت: تحریم ایران می تواند سبب افزایش فراوان در قیمت های نفت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس