ویلموتس تنها نیست؛ نگاهی گذرا به شکست‌های بزرگ گذشته و آتی فوتبالی‌ها

در این سال‌ها فوتبالِ ایران شکست‌های بزرگی را در پرونده‌های بین‌المللی تجربه کرده است.

به گزارش مشرق، تعجب کردید؟ از محکومیت فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس یکه خوردید؟ اگر اینطور است پس مشخصا پیگیر و دنبال‌کننده اخبار ورزشی خصوصا فوتبالی نیستید. در اینکه مبلغ جریمه مارک ویلموتس رقمی نجومی است شکی وجود ندارد اما در اینکه این محکومیت، اولین یا حتی آخرین محکومیت ما باشد باید به اطلاعتان برسیم که در اشتباهید. شکست خوردن در پرونده‌های خارجی، یک اتفاق کاملا معمولی در فوتبال ماست. همانطور که هر سال لیگ برگزار می‌شود با همان درجه عادی بودن، هر چند ماه یک بار باختی جدید در پرونده‌های خارجی از راه می‌رسد.

به رشته تحریر درآوردن این گزارش کار سختی است و در عین حال راحت. اینکه بخواهیم لیستی از شکست‌های فوتبال ایران در پرونده‌های بین‌المللی ردیف کنیم بسیار راحت است و حتی ممکن است برخی از سوژه‌ها و شکست‌ها از قلم بیفتند اما از سوی دیگر بسیار سخت است که بخواهیم آنها را اولویت‌بندی کنیم چرا که هرکدام بر دیگری تمایزی دارد. با این وجود و در ادامه به صورت گذرا به چند شکست بزرگِ فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی و در پرونده‌هایی به سبک مارک ویلموتس می‌پردازیم.

از تیم ملی شروع می‌کنیم. جایی که کارلوس کی‌روش بابت مطالباتش از فدراسیون پس از چند بار تهدید کلامی به فیفا شکایت کرد و حکم گرفت. فدراسیون در بستن قرارداد با سرمربی اسبق تیم ملی پاداشی را برای سومی در جام ملت‌ها گنجانده بود در حالی که جام ۲۰۱۹ اصلا بازی رده‌بندی نداشت. با این وجود کی‌روش بعد از گرفتن حکم از فیفا تخفیف زیادی را به فدراسیون داد و مبلغی را هم به خیریه‌ای در ایران اعطا کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش رئیس سازمان بازرسی به حکم جنجالی ویلموتس

حالا به سراغ اصل کاری‌ها و رکورددارها در این زمینه می‌رویم. درست حدس زدید. نوبت به ۲ باشگاه سرخابی یعنی پرسپولیس و استقلال رسیده است. نمی‌دانیم از کجا و کدام شروع کنیم. حدود ۳۰ شکست کوچک و بزرگ در مجامع بین‌المللی و در حال حاضر چند پرونده بزرگ دیگر که به احتمال زیاد به شکستی دیگر منجر می‌شود. هر ۲ به خاطر جرایم مالی پنجره‌هایشان بسته شد و تخلفاتی را انجام دادند. استقلال به خاطر بدهی به عادل شیحی و پروپیچ ۲ مهره خارجی خود سختی‌های زیادی را متحمل شد و دلارهای زیادی به این ۲ بازیکن کم‌مصرف پرداخته شد. وینفرد شفر در حال حاضر دوباره پنجره‌های استقلال را بسته است و داستان استرا هم بسیار خطرناک است. پرسپولیس در سوی مقابل به برانکو بدهی بزرگی دارد و مبلغ زیادی از طلب این سرمربی کروات پرداخته نشده است؛ چیزی در حدود یک میلیون دلار. در این بین داستان بدهی به گابریل کالدرون را هم فراموش نکنید.

حالا به کمی به گذشته می‌رویم. به مانوئل ژوزه پرتغالی که در زمان مدیریت رویانیان به پرسپولیس آمد و سه میلیون دلار پرسپولیس را جریمه کرد. نلو وینگادایی که آمد و حدود ۳۰۰ هزار دلار به جیب زد. آنتونی گولچ، فرناندو گابریل و ... که جریمه‌های پرسپولیس در این سال‌ها را به چیزی در حدود هشت میلیون دلار می‌رساند. در اردوی استقلال خبر بهتری برایتان نداریم. حدود ۲۰ حکم در زمانی کمتر از ۱۰ سال و مبلغی در حدود ۶ میلیون دلار. یادمان نرود یک پرونده هست که می‌تواند رکورد پرونده ویلموتس را هم بزند؛ پرونده لئوناردو پادووانی که ادعایی ۹ میلیون دلاری دارد و اگر به نتیجه برسد؛ ویلموتس به رده دوم تنزل پیدا خواهد کرد.

استقلال و پرسپولیس تنها نیستند. بدهی بزرگ تراکتور به کوین کنستانتی که برایشان بازی نکرد. چند باشگاه دیگر هم به خاطر بدهی‌های خود به بازیکنان خارجی در این سال‌ها با کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی روبرو شدند. در کنار این‌ها بدهی به وکلای خارجی را هم اضافه کنید.

احتمالا در این گزارش چند اسم از قلم افتاده باشد و همانطور که پیش‌تر گفتیم این مساله اجتناب ناپذیر است. خیلی‌ها در این روزها و بعد از ماجرای ویلموتس فوتبال را مقصر می‌دانند اما اینطور نیست. شما وقتی کاری را به کسی که تجربه و تخصصی در آن زمینه کاری ندارد بسپارید؛ با مشکل روبرو می‌شوید و ضرر می کنید. حضور مدیران ناکاربلد و غیرورزشی در فوتبال باعث شده تا این مشکلات به وجود بیاید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    12 0
    کسانی که باعث این چنین ضررهای شدن .باید از جیب مبارکشان پرداخت کنند تا عبرتی باشه واسه هر کسی تا کشکی قرارداد ننویسه ...امسال این ادمها مملکت رو ویران کردن ..اقای رییسی ب داد مردم مظوم ایران برس ..
  • سلام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    11 0
    تا تیم های فوتبال دولتی اند همینطور منتظر باشید ریخت وپاش و دلالی کسی نیست جلو این کارها رو بگیره
  • اکبری IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    10 0
    تنها کار بلد نبودن نیست سوء استفاده و پورسانت در میان است.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    11 0
    در این فوتبال را باید گل گرفت.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    12 1
    برجام رو هم اینطوری نوشتن اینا فکر کردن قراردادهای بین المللی هم مثل ایرانه که هروقت خوردبه دربسته زنگ بزنن حاجی فلانی کارشون رودرست کنه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    3 0
    ببندید دره فوتبال را
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    ديلاق و يادت رفت
  • محمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    جالبه تاهربحثی میشه همیشه یکی پیدامیشه به برجام بتازه .دوره 4ساله بعدی راه حل جایگزین دوستان برای برجام راخواهیم دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس