نوبخت نمایه

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این امکان وجود دارد که از سهام واحدهای مربوط به دولت، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی ایجاد شود.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت در برنامه نگاه یک، با اشاره به اینکه درآمدهای نفتی مورد انتظار دولت در سال ٩٩ چندان محقق نشده است؛ اظهار داشت: تا آخر عمر که قرار نیست تحریم باشیم؛ این یک فشاری است که باید تحمل کنیم؛ بنابراین در بودجه ٩٩ پیش بینی شده بود که از محل واگذاری سهام‌شرکت‌های دولتی ١١ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب شود که تا الان بیش از ١٧ هزار میلیارد آن محقق شده و منجر به تقویت بورس شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: نگرانی ایجاد بدهی برای دولت بعد هم درست نیس؛ به این معنا که اولا این دولت و آن دولت ندارد؛ الان وضعیت خاص تحریم است و باید به اولویت‌ها توجه کنیم؛ ضمن اینکه هر سالی که برای تکمیل طرح‌های عمرانی عقب بیفتیم؛ هزینه‌های آن بیشتر می‌شود؛ لذا با تکمیل آنها دارایی آیندگان؛ ارزش افزوده بسیاری می‌یابد.

وی گفت: این امکان را داریم که از سهام واحدهای مربوط به دولت، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید:

نوبخت: دولت مخالفتی با طرح تامین منابع کالاهای اساسی ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بحث اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را در دستور کار داریم که بر این اساس، بودجه ۳ ماه اول دستگاه ها به عنوان تنخواه پرداخت می شود و بودجه را بر مبنای عمکرد هر دستگاه محاسبه می کنیم که بر این اساس، در همه دستگاه ها این اقدام را انجام دادیم.

وی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه در زمان مقرر، اصلاح ساختار بودجه را در ۴ محور و ۱۰ بسته در قالب ۲ جلد کتاب آماده کرد که جزئیات دقیق در آن ذکر شده و تغییرات لازم در فرآیند نهادسازی بودجه هم انجام شده است؛ ضمن اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشتند این در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه شود که ما ارائه دادیم.

نوبخت گفت: در این شورا ما در خصوص بحث های اصلاح ساختار توضیح دادیم و اولین بحث هم  مسئله مالیات ها بود که باید هر سه قوه در این خصوص اجماع می کردند که نشد.

وی ادامه داد: در مجلس جدید همه این موضوع را مطالبه کردند و ما برنامه اصلاح ساختار بودجه را تقدم مجلس کردیم؛ ضمن اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص جلساتی برگزار کرده و سازمان برنامه و بودجه هم همکاری لازم با مجلس دارد که این اصلاح ساختار تبدیل به قانون شود.

روایت نوبخت از اصلاحاتی که منجر به دعوا می‌شود؛ نه اصلاح ساختار

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا ساختار بودجه هنوز اصلاح نشده است، گفت: این اصلاح یک جراحی بزرگ است که بر این اساس، امیدوارم با توجه به اینکه مجلس هم در این موضوع مصمم است، اصلاح ساختار بودجه، قانونی و اجرایی شود ما هم در دولت کمک می کنیم و  حتی اگر مجلس این طرح اصلاح ساختار را برای بودجه ۱۴۰۰ هم به عنوان قانون به ما بدهد ما آن را اجرا خواهیم کرد.

نوبخت گفت: در حوزه‌های مختلف چندین دستگاه مشابه اداری داریم که این عزم جدی در مسئولین نظام را می‌طلبد که آن‌ها را تجمیع نماییم؛ اما این کار ساده‌ای نیست؛ به عنوان مثال در حال حاضر هم وزارت بهداشت، هم آموزش عالی و هم نیروهای مسلح، کارهای بهداشتی و درمانی می‌کنند، اما سیاست‌ها را چه کسی در این حوزه باید تدوین کند؟ ما گفتیم که وزارت بهداشت این کار را بکند، اما چه دعوایی به پا شد!

وی افزود: درباره سیاست‌های فرهنگی هم همین است. یک جا باید این محوریت را بر عهده داشته باشد حالا هر دستگاهی که باشد.

برنامه دولت در شرایط کرونا

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برنامه دولت در شرایط کرونا گفت: این امکان فراهم شد که معادل ریالی یک میلیارد یورو از صندوق برای بیمه بیکاری اختصاص یابد که ۸ برنامه برای تخصیص آن تعریف کردیم. تکمیل بیمارستان ها و زیرساخت ها، جبران کاهش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها، پاداش کرونا، تامین دارو و تجهیزات از جمله این برنامه ها به شمار می رود. این یک میلیارد یورو به یکباره از بانک مرکزی گرفته نمی شود و آن را بخش به بخش دریافت کردیم. قرار است با اختصاص این منابع تا پایان امسال ۱۰ هزار تخت فعال به بیمارستان ها اضافه شود.

نوبخت در خصوص طرح تامین معیشت مردم، تصریح کرد: نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه کمک به معیشت مردم را بررسی و مطالعه می کنند و هدف مشترک مجلس و دولت این است که وضع موجود معیشت  مردم را بهبود ببخشند. امروز این برنامه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد و سازمان برنامه و بودجه هم برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: ما در حال حاضر ارز محدود ۴۲۰۰ تومانی را به کالاهای اساسی و دارو اختصاص می دهیم. اگر به پیشنهاد مجلس راه بهتری وجود داشته باشد، بدون اینکه منجر به افزایش قیمت ها شود ما از آن استقبال می کنیم. این موضوع بررسی می شود تا به راه حل مشترکی با مجلس  برسیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که دولت برای برخی مشاغل که با رکود شدید مواجه اند چه برنامه ای دارد، گفت: در این خصوص بانک مرکزی فعالانه با نظام بانکی هماهنگ شده است. اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی و  بخشی  هم ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای خانوار و مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شد که در چند مرحله پرداخت شده است.

وی افزود: در برخی حوزه ها همچون مشاغل مرتبط با گردشگری، جبران خسارات نیاز به زمان بیشتری دارد. دولت در این خصوص از هیچ کمکی فروگذار نکرده و بانک مرکزی هم در این مسیر همکاری خوبی داشته است.

جزئیات افزایش حقوق کارمندان دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش حقوق کارمندان تصریح کرد: از سال ۹۲ افزایش حقوق کارمندان در بعضی سال ها حتی بیش از نرخ تورم بوده  و همواره تناسب بین نرخ تورم و افزایش حقوق ها لحاظ شده است.

وی بیان کرد: در شرایط اقتصادی فعلی، دولت باید توجه بیشتری به معیشت مردم داشته باشد بنابراین بهمن سال گذشته بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مجوز افزایش حقوق کارمندان داده شد و الان پرداخت حقوق در کادر دولتی، مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. حقوق دولتی ها ۵۰ درصد در اسفند اضافه شد و در فروردین امسال هم ۱۳ درصد افزایش یافت.

نوبخت گفت: تقریبا همه دستگاه های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می توانند از محل دارایی های خودشان این افزایش ۵۰ درصدی حقوق را داشته باشند یعنی در سرجمع بودجه اجازه جابجایی به دستگاه ها داده ایم که از بخش بودجه سایر کم شود و به بودجه پرسنلی اضافه کنند.

وی تصریح کرد: بودجه عملکردی  ما در سال ۹۲ حدود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان بود که بودجه سال گذشته به ۲۴۱ هزار میلیارد تومان رسید. رشدی که به افزاش حقوق داده ایم، بیشتر از رشد بودجه بوده است.

دولت، ریالی از بانک مرکزی استقراض نکرده است 

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح اینکه درآمدهای نفتی، مالیاتی و اوراق، سه محل تامین درآمدهای دولت هستند؛ گفت: هیچ یک از این اقلام منجر به استقراض مستقیم و غیرمستقیم از بانک مرکزی نمی‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی که به استقراض دولت از بانک مرکزی اشاره داشت، یادآور شد: بر اساس قانون برنامه، سالانه ٣٢ درصد از درآمد نفتی باید به محل صندوق واریز شود. البته این امر، برای شرایط غیرتحریمی است. اما در شرایط تحریمی، از مقام معظم رهبری اجازه خواسته شد که ۲۰ درصد از درآمدها به صندوق برود و ١٢ درصد برای مقابله با شرایط در اختیار دولت باشد. ایشان هم پذیرفتند. سال ٩٧ از این محل استفاده نشد اما در سال ٩٨ این مبلغ که ۵.۴ میلیون دلار بود؛از سوی بانک مرکزی به نرخ روز ارز در اختیار دولت قرار گرفت که ۷۳-۷۴ هزار میلیارد تومان بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری تایید کرد که افزایش نرخ ارز امر پسندیده ای نیست و تبعاتی هم بر وضعیت تورم دارد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص گرانی های اخیر تصریح کرد: برخی از افزایش قیمت ها ناشی از انتظارات تورمی و سوءاستفاده هایی که برخی افراد در بازار انجام داده اند، بوده است.

نوبخت بیان کرد: تورمی که ماه گذشته صورت گرفت، از نقدینگی موجود در جامعه نبوده و ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است. افزایش نرخ ارز امر پسندیده‌ای نیست و تبعاتی هم بر وضعیت تورم دارد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در حوزه اقدامات حمایتی از کادر درمان تصریح کرد: ۱۰ هزار مجوز استخدام با اولویت جذب پرستاران و نیروهای شرکتی و قراردادی به وزارت بهداشت داده شده است.

وی ادامه داد: ۳ هزار میلیارد تومان برای جبران کارانه کادر درمانی در دو مرحله پرداخت شده است. پاداش کرونا هم پرداخت شد همچنین از اول مهر فوق العاده ویژه برای کادر درمانی در یک مرحله پرداخت خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • چی می خواستیم چی شد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 1
    آقای نوبخت اگر مردی عدالت را در مورد جانباز معسر صدقه بگیر ساتا اجرا کن چرا جانباز معسر بنیاد حداقل حقوق میگیرم و جانباز ساتا صدقه
  • DE ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    2 6
    "تا آخر عمر که قرار نیست تحریم باشیم"؟! نه بابا، تا کله پا شدن ادامه داره انشالله
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 0
    این دولت اون دولت نداره یعنی چی؟ حالا خوبه خود این دولت سالها به جون دولت قبل غر زده.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    2 2
    امکان درامد ۱۵۰ هزار میلیاردی با راهزنی از دارایی های مردم
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 1
    اگر کسی جزئیات افزایش حقوق در آینده رو فهمید به من هم بگه من چیزی که دیدم در مورد گذشته بود.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    3 0
    با این ابر تورم با این حقوق های اندک اصلا قابل توجیه نیست. که بگین حقوق های کارمندان اضافه شده است ... واقعا اکثر کارمندان دولت بجز کارمندان بانکها . بیمه ها و آب و برق و گاز و مخابرات بقیه بدبخت هستند
  • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    7 1
    جالبه که شما هنوز روتون میشه حرف بزنید و از خجالت نمردید واقعا اگه یه ذره حیا داشتید الان از خجالت مرده بودید
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 1
    دانشگاه شاهد هنوز معوقه افزایش حقوق اسفندوفروردین را پرداخت نکرده و میگوید پول نداریم. برای هیات علمی و روسا پول هست.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      3 1
      دقیقا برای هئیت علمی ها و مدیران دانشگاه پول هست ولی برای کارکنان نیست.
  • نجمه IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    2 1
    سلام خیلی خنده داره (البته بعدشم گریه اوره) که به شما می رسه این دولت ان دولت نداریم ولی وقتی قراره دولت تحویل بگیرین فریادتون گوش فلک رو کر می کنه سیاستهای دوگانه تان ما را کشت دکتر:)
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 1
    کجا این ۵۰ درصد رو تو اسفند ماه ۹۸ اضافه کردین.چرا دروغ می گید. ارگانهایی که قدرت دارن اضافه کردن ولی وزارت علوم و تحقیقات با این مدیر های بی لیاقتش هنوز اضافه نکرده و بغید هم می دونم برای کارکنان غیر هئیت علمی هم اضافه کنه.
  • mehdi IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 1
    من تو شهرداری رشت کار میکنم اسفند پارسال فقط ۳۰۰ هزار تومن حق جذب ما تو حکم کارگزینی افزایش پیدا کرد
  • رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    3 1
    آقای نوبخت مردم را مثل خودتون احمق فرض نکنید، شما در این چند سال اگر حقوق مردم معادل نرخ تورم و یا بیشتر افزایش داده بودید، سفره مردم به یک پنجم نمی رسید. اگر برای مردم کاری نمی کنید، لازم نیست اینقدر دروغ بگویید. شما از آن قبیله ای هستید که به دوربین زل می زنید و خیلی راحت دروغ می گید. وضع موجود مردم و کشور ثمره اجنبی پرستی دولت حسن روحانی و اصلاح طلبان است.
  • سید IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    2 1
    افزایش حقوق کارمندان در بعضی سال ها حتی بیش از نرخ تورم بوده و همواره تناسب بین نرخ تورم و افزایش حقوق ها لحاظ شده است. شنوندگان هیچ چی؛ حیای خود گوینده کجا رفته است! فکر کنم ترامپ هم که به دروغگویی شهره دارد در برابر نوبخت کم بیاورد
  • افشار IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    2 1
    آقای نوبخت کدام تورم خانه و خودرو و دلار بنزین براساس کدام تورم زیاد شده دلار ۲۴ برابر سال ۸۹ خانه و خودرو همینطور ولی حقوق ۵ برابر کجای کار عدالت ودرست است حقوق سال ۸۹ من ۱۰۰۰ دلار بود ولی اکنون ۲۵۰ دلار هم نمی شود تازه بااین مخارج
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    8 1
    حقه بازی با چاشنی تدبیر
  • کتابدار IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 1
    نهاد کتابخانه های عمومی کشور...50 درصد را اعمال نکرد. گفته چون بودجه نداریم.چرا بودجه برای این نهاد فلک زده نمی دهید.
  • عطاالله IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 1
    عامل تمام بدبختی و نابودی مملکت و مردم همین نوبخت هست نه حتی یک نفر دیگه.
  • علی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 0
    من واقعا در عجبم که آقای نوبخت میگه حقوق کارمندان بیش از تورم ویا متناسب با تورم افزایش یافته این علم حسابداری و آمار بده ما هم یاد بگیریم شاید تورن کم شه واقعا جقدر بی چشم و رویی تو!!!
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    منجر به تقویت بورس شده؟؟ بگو از بورس کنده شده .شما ۱۱ هزار میخواستید ۱۷ هزار اومده. ۶ هزار بیشتر. یعنی دولت تقویت شده
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    وقتی قانونی تصویب میشه باید و باید تمام کارمندان دولت رو شامل بشه اونم باید وزارتخونه ها رو اجبار به افزایش کنین نه اینکه بزارین در اختیار خودشون . وزیرانی مثل زنگنه توی نفت اجرا نکرده . چرا تبعیض قایل میشید بین کارمندا ؟؟؟
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    مجلسی ها مگر نمیدونید چقدر این دولت بی تدبیری برای نا امیدی زحمت کشیده که کار به اینجا برسه و مردم را اذیت کنه و ناراضی کنه از جمهوری اسلامی میدونید چقدر تلاش کردن با بی تدبیری برای خراب کردن وضعیت اقتصادی که حرف غرب و اربابشون را به کرسی بنشونند اینا مگر نمیدونید نفوذی های غرب و شیطانن چرا کارشون را خراب میکنید مگر نمیدونید اینا مامورا به خراب کردن الگویی که قانونش از روی قرآن نوشته شده و باید به کمک ارباباشون نظارن کاری درست پیش بره تو همچین کشوری مبادا الگو بشه در جهان و مردم خواهان عدالت را ترقیب کنه کشورشون را برا اساس قانون خدا قانونش را بزارن این جبهه نفوذی غربپرست شیطان پرست دارن با مردم میجنگن چرا مجلس داری به مردم کمک میکنی مگر نمیدونی اینجا پیشرفت ممنوعه درست شدن کار مردم ممنوعه سریع انجام شدن کارها ممنوعه باید مردم اذیت بشن نباید تولیدات باشه اگرم باشه نباید کیفیت داشته باشه اگر باکیفیت شد نباید مواد اولیه که در داخل کشور تولید میشه بهشون برسه خلاصه دولت و امسال این غربزده پول و مقام پرست نمیخوان کاری درست و با کیفیت انجام بشه مگر خودرو سازان را نمیبینی مگر کروز را نمیبینی اینا جاهای استراتژیک که باعث رشد کشور و افتخار و فخر ایران اسلامی میشه را هدف نفوذیها قرار دادن فکر کردین ما نمیتونیم خودرو خوب بسازیم نه میتونیم ولی نفوذیها مامورا نزارن کشور اسلامی چیز خوب با کیفیت بسازه که مثلا یکی در ونزوئلا بگه این خودرو خوب و با کیفیت مال کجاست بگن ساخت ایرانه و اسم ایران پخش بشه به ساخت خودرو با کیفیت و مردم دنیا ترقیب بشن ایرانی بخرن بعد ارباباشون ماشینهاشون را به کی بفروشن فورد و جنرال موتورز ماشیناشون باد میکنه پس به چند حرومزاده نفوذی پول کلان میدن که میگن برو با هر کلکی که شده کنترل خودرو سازی را در دست بگیر هم مملکت اسلامی میفته به آشغال درست کردن هم ما محصولاتمون را میفروشیم بله ماجرا اینطوریه در کشور ایران همونقدر که فدایی ولایت و اسلام هست نفوذی و خائن پولپرست کثیف هم هست و مامور هستند به خرابکاری و توقف پیشرفت ایران اسلامی و کند کردن پیشرفت ایران اسلامی باز هم میبینیم که ولایت فقیه چقدر مهمه چقدر معاثره چقدر عالیه چقدر تیز بین و پیشرفته است اگر ولایت فقیه وارد کار بشه و همه جا را با کن
  • حامی عدالت IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    جناب آقای نوبخت .پاداش پایان خدمت فرهنگیان که قول پرداختش رو در شهریور ماه دادین که یادتون نرفته
  • شاهین IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    دکتر جان از صحبتهای شما اینطور میشه برداشت کرد که همه چیز عالی و خوب هست عزیزم واقعاً ما بازنشستگان همیشه به سفره ی خانه نگاه می کنیم هرروز کوچکتر شده برادر 15درصد امسال اضافه شد اجناس چندین برابر گران شد چرا همیشه دوست داریم خودمان را بهترین وباسواد ترین آدم روی زمین ببینیم ودیگران را هالو فرض کنیم. لطفاً پی گیر گرامی وتورم باشید واقعاً اضافه نخواستیم
  • محمد تقی جعفرتبار IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    آقای نوبخت ازکارافتادگی بازنشسته شدم دیگر با این حقوق جوابگوی خانواده ام نیستم تورو بجان بچه ات فکری به حال حقوق مان بکن دیگر نمی شود زندگی کرد
  • قاسم IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    سلام جناب نوبخت لطفا در مورد پرداخت کارانه ودیگر مطالبات کادر درمانی پیش و پس از پرداخت اسناد را بررسی کنید تا ببینید اختلاف فاحش پرداختها را و اینکه کسانیکه اصلا نباید ازاین مبالغ در یافت میکرده اند چطور مبالغ قابل توجهی را نصیب خود میکنند البته دور از چشم ناظران و رسیدگی کنندگان البته خیلی محرمانه تا حقایقبرای شما رو شن شود مخصوصا کادر حسابداری ها و نورچشمیها البته اگر مایل به تفحص و تحقیقباشید انشالله تعالی9928
  • قاسم IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 0
    سلام علیکم اقای نوبخت اگر وقت دارید و طالب خیر اخرت هستید لطفا این مطلب را تا حصول نتیجه برای من پیگیری کنید من بازنشسته هستم با مشکلات عدیده لطفا پیگیری فرمایید تا حصول نتیجه و به انجام رساندن مشکلات من فقط کافیست شما یک مشکل مرل حل کنید لطفا3948

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس