کد خبر 1108169
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: بازار کشاورزی یک بازار پرسود نیست و کشاورزان به دلایل متعدد در معرض خروج یا اخراج از این بازار قرار دارند. به دلیل ارتباط مستقیم صنعت کشاورزی با امنیت غذایی، دولت‌ها سیاست حفظ بازار را در صنعت کشاورزی دنبال کرده و با انواع حمایت‌های مالی و غیرمالی، از تداوم عرضه محصولات کشاورزی حمایت می‌کنند.

اخیرا گزارشی از سازمان همکاری‌های اقتصادی منتشر شد که نشان می‌داد طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، مجموع ۵۴ کشور مورد مطالعه این سازمان، به طور متوسط سالیانه ۵۳۶ میلیارد دلار برای حمایت مستقیم از کشاورزان هزینه کرده‌اند.

نقطه مقابل چنین رویکردی، قطع یارانه پرداختی به کشاورزی است؛ و یک سطح فاجعه‌بارتر از این، آزادسازی واردات محصولات کشاورزی است.

یعنی نه تنها از کشاورز حمایت مستقیم نشود، بلکه راه برای واردات محصولاتی که در مبدا یارانه دریافت می‌کنند نیز باز شود. متاسفانه صنعت کشاورزی ما به چنین بلیه‌ای مبتلاست و هرچه جلوتر می‌رویم، عمق فاجعه افزایش می‌یابد.

تعرفه واردات برنج تا سال ۸۴ حدود ۱۵۰ درصد بود و واردات کشور حدود ۴۰۰هزار تن بود. اما متاسفانه در دولت نهم رقم تعرفه به ۲۰درصد کاهش یافت. سال ۹۲، با روی کار آمدن دولت جدید، تعرفه واردات برنج به ۱۰درصد کاهش یافت و همین سیاست باعث شد در این سال بیش از یک میلیون و ۹۶۰هزار تن برنج به کشور وارد شود.

به گفته معاون وقت وزیر کشاورزی، در این سال بازار ایران یک میلیون تن برنج مازاد داشت. در نتیجه، برنج‌کاران ایرانی نتوانستند محصول خود را به قیمت مناسب بفروشند و خروجشان از بازار آغاز شد.

دهم تیرماه ۱۳۹۹، تعرفه واردات برنج به ۴درصد کاهش یافت تا ضربه مهلکی دیگر بر فرق صنعت برنج ایران فرود آید. توجه کنید که این تعرفه با دلار ۴۲۰۰ محاسبه میشود.

این نحوه مواجهه با صنعت کشاورزی، نه تنها به امنیت غذایی کشور خسارت می‌زند، نه تنها به اشتغال کشاورزی آسیب می‌زند، بلکه به دلیل اینکه "غذا اگر تولید نشود، باید وارد شود"، واردات برنج به منابع ارزی کشور نیز فشار سنگینی وارد می‌کند.

از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۳۵۰میلیون دلار برنج وارد کشور شده و ادامه این روند، به معنی واردات یک میلیارد دلاری برنج در سال جاری خواهد بود؛ برنجی که می‌توانستیم خودمان تولید کنیم و اینک باید در پی تامین ارز آن باشیم.

ادامه این روند، نتیجه‌ای جز نابودی صنعت کشاورزی و کاهش ضریب امنیت غذایی کشور ندارد. دولت باید متوجه این نکته راهبردی باشد که "تامین ریال و پرداخت آن به کشاورز در قالب یارانه، بسیار راحت‌تر از تامین ارز برای واردات است".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    اخه بهت چی بگم تو عرضه داری برنج کیلویی سی هزار بخوری اگر همین تعرفه را کم نکنند برمج کیلویی دویست هزار باید بخریم
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    بورس درایران یعنی(کلونی وساختمان شیشه ای مات، فساد،غارت،ناکارامدی،ژن برتر،آقا،آقازاده، فک وفامیل بازی اعضای هییت مدیره خودی،انواع امکانات،مزایا،امتیاز،درآمدوحقوقهای نجومی...)-تقریبا تمام شرکتهای دربورس مثل کشت وصنعت هفته هستندوحتی خیلی وحشتناکتر،که قوه قضائیه آقای رئیسی توانسته یک اسد بیگی دزد را با یکی ازکیفهای(پرازسکه ودلارش)بکشاند دادگاه ومحاکمه کند تا پول کارگرها را ازحلقومش بکشند بیرون
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    تمام بدبختی کشور را مسوولین رقم می رنند. 2 تا از بستگان ما خانه پدری خود را در سال 96 فروختند.برادر بزرگ که مهندس کشاورزی و آدم فعال و کاری بود،رفت کشاورزی سرمایه گذاری کرد و نه تنها سودی نکرد بلکه کلی کم آورد و ورشسکست شد. برادر کوچک که نه تحصیلات و نه عرضه کار داشت،یک خودرو سانتافه صفر خرید و در پارکینگ پارک کرد که الان حدود 2 ملیارد قیمت دارد.شما ببین عمق فاجعه در ایران را خدا خودش ما را نجات بده از شر شیاطین
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    داداش پول برنج ایرانی دیگه کسی نداره
  • پ IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    شما ب نظرم کشاورزی از اختیار دولت خارج و به یک نهاد مستقل تبدیل کن
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    مقاله نوشته شده از برخی مطالب قابل به تفکر و از برخی مطالب آن نیز میتوان گذاشت زیرا تولید برنج در بیشتر مناطق مقرون بصرفه برای مملکت خشک ما نیست و بواسطه قیمت بالای آن که اگر جلوی واردات گرفته شود بیشتر هم خواهد شد بسیار مضر هست ولی مسئله ای که قابل تامل هست قیمت سرسام آور برنج در بازار هست که خیلی از خانوارهای نمیتوانند آنرا تهیه نمایند در حالیکه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدان تعلق یافته ولی قیمت برنج وارداتی بلاست و بطب قیمت برنج تولیدی هم بالا و بالاتر و این حلقه مفقوده چهل ساله یعنی نظارت بر واردات و قیمت گذاری و عرضه و تقاضا در بازار و حذف دلالهاست که هیچ همتی برای سروسامان دادن به آنها نیست و مشکل اصلی تولید کننده و مصرف کننده در همین حلقه های مفقوده بوده و هست که سر و سامان را از وضعیت مملکت دور نموده و نه تولید کننده به سرانجام خوب میرسد و نه تولید . مصرف کننده هم که همیشه سرش بی کلاه خواهد بود.....
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    خدا مرگ بده به این دولت مرگه ابدی
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    30 1
    کشاورزی شغل انبیاست اما سرطان اصلاحات کاری کرد که کشاورز زکات ده معیشتی بگیر شد=خدا لعنتشان کند
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    17 5
    برعکس تمامی تحلیل‌های دقیق جناب جبرائیلی، چنان موافق این تحلیل ایشان نیستم. چرا که مساله برنج را متفاوت از سایر تولیدات کشور می‌دانم. من طرفدار جدی خودکفایی کشاورزی ایران هستم اما مورد برنج متفاوت است.برنج محصولی است که اراضی مستعد کشت آن در کشور محدود است و متاسفانه در حال محدود شدن بیشتر نیز هست این محصول آب فراوانی برای تولید نیاز دارد و مصرف سرانه برنج کشور دائما در حال افزایش است. ما شاهدیم افرادی که هیچ گونه غیرتی به تولیدات ایرانی ندارند تنها به برنج ایرانی تعصب می‌ورزند. برنج ایرانی با کیفیت است اما راجع به این برنج اغراق و افسانه‌سرایی هم می‌شود و تمامی برنج‌های خارجی بدون استثناء بی‌کیفیت یا آلوده تبلیغ می‌شود و به واسطه این جوّ ایجاد شده آمادگی ذهنی مردم را جهت پذیرش برنج ایرانی گرانتر از قیمت واقعی و عادلانه بالاتر می‌برند و برنج ایرانی که کفاف مصرف بالای کشور را نمی‌دهد با ایجاد انحصار یا بالابردن تعرفه واردات وضعیت بغرنج‌تری می‌یابد برنج همین حالا هم قیمت بیش از حد واقعی دارد و ضمنا سود خوبی عاید کشاورز می‌‌کند اما این مصرف‌کننده است که قوت روزانه‌اش وابستگی زیادی به برنج دارد و هیچ آینده امیدبخش و واضحی از قیمت برنج در آینده نمی‌بیند. نه آنچنان که دروازه های واردات برنج تا نهایت ممکن باز باشد و تولید برنج کشور را به بحران برساند نه اینچنین که عوامل تولید و توزیع برنج ایرانی در کشور اینچنین بتازند
  • علی IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 2
    متاسقانه بعد چهل سال به نقطه ای رسیده ایم که در همه امور و حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم شاهد نوعی فاجعه ایم .! از وضع معیشت مردم گرفته تا اوضاع نابسامان مسکن و معضل بیکاری و تورم های سرسام آور بازار و حقوق ومزایای بخش کارگری و کارمندی و ... !
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    9 2
    اگر یک کشور نتواند غذای مورد نیاز خودش را، خودش تأمین کند نه به قدرتش، نه به اعتبارش، نه امنیتش، سیاستمدارانش، مردمش، آرمانش و نه به هیچ چیزی از او نباید اعتماد کرد.
  • IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    6 2
    خدا خیرت دهد اگر دولت می فهمید که الان حال و روز اقتصاد کشور اینچنین نبود.
  • محمدجواد IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    8 5
    دولتمردان تزویر وریا غیر از منافع شخصی و علائق غربی ها به چیز دیگری فکر نمی کنند چه می خواهد کشاورزی یا هر بخش دیگر
  • امیر IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    6 1
    سلام چرا گوجه فرنگی رو نمیگید دوسال پیش کارخونه رب گوجه رو میخرید دوهزارو پونصد و محصول میداد کیلو پونزده هزار الان دوسال هست گوجه میخره کیلو چهاصدوپنجاه و رب میده کیلویی بیست هزار و نتیجه شده نابودی و بدهکاری و متاسفانه خودکشی تعداد زیادی از کشاورزان متاسفانه دولت تعطیل هست هر کیلو گوجه فقط دوهزارو پونصد هزینه تولید داره
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 4
    بعید نیست اگر این تیم خائن و ضد وطن کنونی بعد از 1400 محاکمه نشه مردم به بدترین نحو و خارج از چارچوب قانونی اونا رو به سزای خیانت هایی که به ایران و مردمش کردن برسونن!
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      1 0
      مردم عرضه ی این کار رو ندارن! اگر داشتن همون اول که روحانی خطوط قرمز رو رد کرد محاکمه اش می کردن هی گفتن ولش کن ولش کن
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    8 2
    به شتر گفتند چرا گردنت کجه، گفت کجام راسته؟! /// این دولت کجاش خالی از بی تدبیری و خسارت زدن و فساد و عوامفریبی نیست که کشاورزیش بخواد باشه؟
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 4
    از دولت افساداتی ، تو اصلاح مجو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس