کد خبر 1108168
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
کنکور نمایه

کنکور سراسری آزمونی مهم برای دانش‌آموزان است که در بسیاری از خانواده‌های ایرانی رویدادی سرنوشت ساز به شمار می‌رود و رویارویی با آن امسال با شیوع بیماری کرونا متفاوت از همیشه است.

به گزارش مشرق، امسال شرکت کنندگان در آزمون سراسری در سپری نمودن هفت خوان کنکور از مسیری پرپیچ و خم‌تر از همیشه عبور خواهند کرد و کوچکی مهیب را در کنار غول کرونا شکست خواهند داد.

دانش آموزان کنکوری که در ۶ ماه گذشته علاوه بر ضرورت مطالعه هر چه بیشتر و تلاش برای تقویت علمی با شرایط سخت تری در جامعه مواجه شدند و به ناچار بسیاری از آموزش‌ها را بصورت مجازی و با استرس ابتلا به بیماری کرونا سپری کردند در روزهای آینده در آزمون سراسری شرکت خواهند کرد و با غلبه بر هرگونه استرس و نگرانی باید آینده‌ای روشن را برای خود ترسیم کنند.

بیشتر بخوانید:

جریمه متقلبان کنکور چیست؟

اگرچه سال تحصیلی گذشته با مواجهه با بیماری کووید ۱۹ فراز و نشیب‌های بسیاری داشت و تقریبا تمام خانواده‌ها و دانش آموزان درگیر این مسئله شدند، اما در این بین بیشترین فشار و تهدیدهای آموزشی ناخواسته متوجه شرکت کنندگان در آزمون سراسری شده است و لازم است که اکنون پس از گذشت ماه‌ها استرس شرایطی مناسب و به دور از هرگونه دلواپسی برای این افراد و خانواده‌های آنان فراهم شود تا بتوانند نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش خود را دریافت کنند.

شرایط سخت شیوع کرونا درحالی برای شرکت در لرستان رقم خورد که سال گذشته نیزبسیاری از این افراد در مناطق سیلزده استان نتوانستند هماهنگ با برنامه ریزی‌های انجام شده به تحصیل و مطالعه بپردازند که اکنون یکی از دغدغه‌های خانواده‌های آنان نبود شرایط مناسب مطالعه در ۲ سال پیایی برای فرزندانشان است.

از طرفی به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور به دلیل شرایط قرمز شیوع ویروس کرونا گرچه فرصت بیشتری را برای مطالعه فراهم کرد، اما بلاتکلیفی شرکت کنندگان برخی را دچار استرس بیشتر و خستگی مضاعف کرده است تا حدی که بسیاری خواستار برگزاری هرچه زودتر این آزمون هستند.

در این راستا آن چه که بیش از بیش به نظر می‌رسد توجه و همراهی والدین با داوطلبان کنکور و ایجاد شرایط مناسب برای کاهش استرس و ایجاد محیطی ایمن برای آنان است تا بتوانند به راحتی بر استرس‌های روزهای استانه برگزاری کنکور غلبه کنند و آینده‌ای موفق را مطابق برنامه ریزی‌های خود و خانواده ترسیم کنند.

بنا بر گفته کارشناسان دوری از مقایسه داوطلبان باهمدیگر، تخمین زدن رتبه آنان و ایجاد آرامش مهمترین عوامل در کاهش استرس داوطلبان برشمرده می‌شود که امید خانواده‌ها بتوانند این اصول اولیه امام مهم را به خوبی در فضای خانه‌ها حکم فرما کنند.

از طرف دیگر با توجه به شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری‌های لازم، استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی حوزه‌های امتحانی که از دغدغه‌های اصلی والدین و شرکت کنندگان است، از ضروریات فراهم شده در حوزه‌های امتحانی می‌باشدکه تا حدود زیادی در استان فراهم شده است.

محیط خانواده نقش اساسی در کاهش استرس آزمون سراسری دارد

رییس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش لرستان گفت: به منظور پیشگیری از استرس و اضطراب داوطلبان ازمون سراسری والدین باید از سختگیری‌های بیش از حد پرهیز کنند و شیوه‌های اشتباه برای کاهش استرس را بکار نگیرند.

حسین مرادی با تاکید بر ضرورت درک والدین از فشارهای روانی داوطلبان کنکور افزود: والدین باید در مقابل پرخاشگری‌ها و رفتارهای غیرمنطقی صبور باشند و عکس العمل منفی نداشته باشند.

وی عنوان کرد: توجه به نکات مثبت و توانمندی‌های داوطلبان و انتظارات معقول از داوطلبان نقش مهمی در کاهش استرس آنان خواهد داشت.

وی ادامه داد: والدین هرگز داوطلبان کنکور را متهم به بی خیالی نکنند و به دور از هرگونه مقایسه آنان با دیگران در فضایی آرام و بدون استرس امکان مطالعه را برای فرزندان خود فراهم کنند.

مرادی بیان کرد: ضروری است که در این روزهای پایانی والدین خود را با برنامه ریزی‌های داوطلبان هماهنگ کنند و از ایجاد فضای شلوغ و رفت وآمد پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه استرس در حد معمول برای داوطلبان کنکور طبیعی است گفت: استرس بیش از حد و غیر منطقی باید توسط روانشاسان و پزشکان پیگیری و درمان شود که والدین می‌توانند در کاهش این موضوع تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به شرایط موجود گسترش ویروس کرونا در استان گفت: وقایع و حوادث خارج از اراده انسان است ونباید این موضوعات شرایط داوطلبان و میزان مطالعه واسترس آنان را تحت الشعاع قرار دهد و در این راستا مدیریت و نحوه رفتار والدین در این موضوع بسیار مهم است.

مرادی گفت: داوطلبان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با خاطری آسوده در حوزه‌های امتحانی حاضر شوند و ازمون و اینده‌ای موفق را برای خود رقم بزنند.

وی در ادامه به تغذیه داوطلبان در این روزها اشاره کرد و گفت: خودداری از استفاده از فست فودها و غذاهای چرب و مصرف پروتین، میوه و سبزیجات و گردو برای داوطلبان مفید است.

آمادگی ۴۱ هزار و ۱۱۷ دواطلب لرستانی برای شرکت در آزمون سراسری

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان گفت: امسال ۴۱ هزار و ۱۱۷داوطلب لرستانی در آزمون سراسری شرکت خواهند کرد.

احسان رشیدیان بیان کرد: این داوطلبان در حوزه‌های آموزش و پرورش، دانشگاه لرستان، دانشکده فنی و حرفه‌ای و دانشکده آیت الله بروجردی حضور خواهند یافت.

وی اظهار داشت: کل داوطلبان حوزه‌های دانشگاه‌های استان ۱۴ هزار و ۲۵۱ نفر و داوطلبان حوزه‌های آموزش و پرورش ۲۶ هزار و ۸۶۶ نفر هستند.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری امسال طی چهار روز از ۲۹ مرداد ماه جاری تا یکم شهریورماه برگزار خواهد شدادامه داد: مجموع شرکت کنندگان در رشته هنر یک هزار و ۹۵۱ نفر است که روز چهارشنبه ۲۹ مردادماه در آزمون سراسری شرکت خواهند کرد.

رشیدیان عنوان کرد: تعداد داوطلبان رشته علوم ریاضی و فنی در این استان ۲ هزار و۳۳۷ نفر و تعداد داوطلبان رشته علوم انسانی ۱۱ هزار و ۳۱ نفر است.

وی با بیان اینکه تعداد داوطلبان رشته علوم تجربی در سطح استان ۲۱ هزار و۶۶۵ نفر و تعداد داوطلبان رشته زبان‌های خارجی چهار هزار و ۱۵۳ نفر است گفت: از مجموع داوطلبان کنکور سراسری در استان لرستان ۵۸ درصد آقایان و ۴۲ درصد خانم‌ها هستند.

آزمون سراسری امسال طی چهار روز از ۲۹ مرداد ماه جاری تا یکم شهریورماه برگزار خواهد شد.

از مجموع داوطلبان کنکور سراسری در استان لرستان ۵۸ درصد آقایان و ۴۲ درصد خانم‌ها هستند.

آزمون سراسری در محیطی ایمن و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی در لرستان برگزار می‌شود

نماینده سازمان سنجش در دانشگاه لرستان گفت:مهمترین بحث در برگزاری آزمون سراسری ایمنی ازمون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و این در حالی است که برگزاری آزمون سراسری سومین تجربه برگزاری کنکور در شرایط شیوع کرونا است و تاکنون آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد نیز برگزار شده است.

رشیدیان با اشاره به سن داوطلبان و حساسیت بیشتر آنان افزود: بر این اساس تدابیر و دستورالعمل‌های و فاصله گذاری اجتماعی قبل، حین و پس از کنور در نظر گرفته شده است و حتی سلامت تمام عوامل اجرایی و حفاظتی نیز بررسی و تایید شده است.

وی اظهار داشت: در خصوص حضور کارشناسان بهداشت در حوزه‌های امتحان نیز با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ شده و تمام تدابیر لازم برای حضور افراد مبتلا و یا مشکوک در نظر گرفته شده است.

رشیدیان ادامه داد: در این راستا سالن‌های مجزا با سیستم تهویه مناسب و خروجی مستقل برای حضور احتمالی افراد مبتلا و یا مشکوک در نظر گرفته شده و در بنرهای نصب شده در دانشگاه توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی لازم ذکر شده است.

وی عنوان کرد:قبل از ورود داوطلبان ضدعفونی و قرنطینه حوزه‌ها انجام شده و برای هر داوطلب یک بسته بهداشتی در نظر گرفته شده و پذیرایی داوطلبان بصورت سلف سرویس و بسته بندی فراهم شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان با تاکید بر لزوم حضور داوطلبان در حوزه‌های امتحانی با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: در بسته‌های بهداشتی داوطلبان یک عدد ماسک و یک پد الکلی قرار دارد و همچنین رعایت فاصله گذاری در زمان ورود داوطلبان بر حوزه‌ها مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: عدم بازرسی دستی و عبور داوطلبان از گیت‌های بازرسی از دیگر تمهیدات درنظر گرفته شده برای ایمنی داوطلبان است که در این راستا به اندازه کافی گیت تهیه شده تا داوطلبان با فاصله یک متری از گیت‌ها عبور کنند.

والدین در حوزه‌های آزمون سراسری تجمع نکنند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان گفت: به منظور ایجاد محیطی سالم و آرامش لازم داوطلبان از تجمع والدن در محیط حوزه‌های ازمون جلوگیری خواهد شدو تقاضا می‌شود که والدین پس از حضور داوطلبان محیط حوزه‌ها را ترک کنند و از هرگونه تجمع خودداری کنند.

وی افزود: آزمون سراسری راس ساعت ۸ همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود، اما در راستای پرهیز از تجمع و حفظ سلامت داوطلبان، از ساعت ۶و ۳۰ دقیقه درب‌های ورودی حوزه‌ها باز است و تقاضا می‌شود داوطلبان حضور در حوزه‌ها را به لحظات پایانی موکول نکنند.

رشیدیان گفت: جهت ممانعت از حضور والدین در فضای حوزه‌ها نیروهای بسیجی همیاران آزمون از هرگونه تجمع در سطح حوزه‌ها جلوگیری می‌کنند و ارشاد و تذکرات لازم را جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی را انجام خواهند داد، اما همکاری والدین در این مهم بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: پس از پایان برگزاری آزمون والدین می‌توانند با مراجعه به حوزه‌ها داوطلبان را به سمت منازل همراهی کنند، اما به هیچ وجه در زمان برگزاری آزمون والدن نمی‌توانند در محیط حوزه‌ها حضور داشته باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس