.

اگر برجام فایده داشت، همان سال ۹۴ باید تحریم های تسلیحاتی لغو می شد، نه اینکه طرف آمریکایی و اروپایی این تحریم ها را ۵ سال تمدید کنند!

سرویس سیاست مشرق - در روزهای گذشته قطعنامه ضدایرانی آمریکا درباره «تحریم تسلیحاتی ایران» با شکست سنگینی در شورای امنیت مواجه شد.

قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسید. آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان رأی ممتنع دادند.

قطعا هر شخص ایرانی که دغدغه منافع ملی داشته باشد و عزت کشورش برای او دغدغه باشد، از شکست این قطعنامه خوشحال است. اما در این میان نباید شکست آمریکا در شورای امنیت را برای مقاصد سیاسی مصادره کنیم.

متاسفانه رسانه های دولتی و اصلاح طلب و همچنین برخی دولتمردان اینگونه وانمود کردند که برجام موجب شکست قطعنامه اخیر آمریکا شد. برخی دولتمردان حتی فراتر از مصادره این اتفاق به نفع برجام، منتقدان را نیز مورد توهین و تمسخر قرار دادند.

در همین رابطه، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- ۲۶ مرداد- در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید وزارت امور خارجه با کنایه به منتقدان گفت: «برای مردم سؤالی پیش می‌آید که برجامی که چندین بار در داخل کشور تشییع و دفن شد، چطور این برجام توانست آمریکا را در شورای امنیت ۲ به ۱۳ شکست بدهد. یعنی چطور جسد برجام توانست آمریکا را در شورای امنیت شکست بدهد؟».

ظریف افزود: «برای مردم این سؤال پیش می‌آید که نکند هدف حرکت آمریکا یک چیز دیگر بوده است. چون همه فکر می‌کنند برجام که مرده بود و خاصیتی نداشت و ما هم در داخل به‌خاطر اینکه هدفمان دفاع از خودمان نبود و هدفمان دفاع از کشور بود، به قول مارک تواین نگفته بودیم که اخبار مرگ زودرس من قدری مبالغه‌آمیز است، نگفته بودیم اخبار مرگ زودرس برجام نه تنها مبالغه‌آمیز است، بلکه با حقیقت فاصله بسیار دارد».

وی در ادامه گفت: «برای مردم از دیروز سؤال است که چطور یک جنازه توانست آمریکا را شکست دهد و این چالشی است که ما با آن روبه‌رو هستیم».

تحریم تسلیحاتی باید ۵ سال پیش لغو میشد

یک سوال؛ آیا شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت به واسطه برجام بوده است!؟ تحریم های تسلیحاتی چه ارتباطی با برجام دارد!؟

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه - ۲۵ تیر ۹۴- در اظهارنظری مهم گفت: «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی(به ریاست ظریف) موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد!». این اظهارنظر مقام روسی هیچگاه توسط دولتمردان تکذیب نشد.

همانطور که دولتمردان در طول مذاکرات و سپس در مقطع امضا و اجرای برجام بارها تاکید کردند، هدف اصلی برجام، لغو یکباره تمامی تحریم های ضدایرانی- و از جمله تحریم های نفتی، مالی، بانکی، پتروشیمی و تسلیحاتی- بود.

اگر برجام فایده داشت، همان سال ۹۴ باید تحریم های تسلیحاتی لغو می شد، نه اینکه طرف آمریکایی و اروپایی این تحریم ها را ۵ سال تمدید کنند!

اعضای اروپایی برجام(انگلیس، فرانسه، آلمان) تا آخرین ساعات بررسی قطعنامه اخیر در شورای امنیت، مشغول رایزنی با نمایندگان چین و روسیه بودند تا نظر مثبت آنان را در تصویب قطعنامه ضدایرانی جلب کنند.

این سه کشور اروپایی پس از اطمینان از رای منفی چین و روسیه، باز هم حاضر نشدند که مقابل عهدشکنی آمریکا ایستاده و به این قطعنامه ضدایرانی رای ممتنع دادند.

همصدایی اروپا با آمریکا

با اینکه آمریکا با این قطعنامه ضدایرانی در پی نقض مجدد برجام بود، طرف اروپایی به هیچ عنوان به آمریکا خرده نگرفت، بلکه در اقدامی تأمل برانگیز پس از صدور رأی ممتنع، با صدور بیانیه، ایران را به جهت اقدامات منطقه ای در مبارزه با تروریسم و تقویت توان دفاعی مورد هجمه قرار داد.

اعضای اروپایی برجام در خردادماه سالجاری هم در شورای حکام آژانس مسبب تصویب قطعنامه ضدایرانی شدند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولین قطعنامه ضدایرانی پیشنهاد شده از سوی تروئیکای اروپایی(انگلیس، آلمان و فرانسه) از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد. این قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شد.

سه کشور (انگلیس، آلمان و فرانسه) با تصویب این قطعنامه بار دیگر نشان دادند که همانند آمریکا نه تنها تعهدی به برجام ندارند که با بازی جدید خود درصدد تنفس مصنوعی دادن به کارزار شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران هستند. این سه کشور با پیگیری شدید خود باعث شدند تا سندسازی‌های جعلی رژیم صهیونیستی به عنوان رویه‌ای غلط در آژانس به رسمیت شناخته شود و فنی و حقوقی بودن این نهاد بار دیگر به چالش کشیده شود.

آمریکا در قطعنامه اخیر شکست خورد. علت اصلی این شکست، افول روزافزون ایالات متحده و کارنامه ضعیف ترامپ در سیاست خارجی است.

اگر قرار بود که برجام اثرگذار باشد، باید همانطور که آقایان روحانی و ظریف و عراقچی و صالحی تاکید کرده بودند، در دی ماه ۹۴ تمامی تحریم ها بالمره لغو می شد و نه تعلیق.

تقریبا هیچ

به این اظهارات و موضعگیری ها توجه کنید:

- عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه(آذر۹۸): نتیجه پایبندی ما به برجام فقط تحریم‌های جدید بود.

- علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی(شهریور ۹۵): در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند.

- حسن روحانی، رئیس جمهور(اردیبهشت ۹۷):چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم...صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم، پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران.

- محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه(آذر ۹۷): نتایج برجام روی هواست.

- روزنامه اصلاح طلب سازندگی- از حامیان برجام-: امروز فقط یک کشور به صورت عملی پایبند به توافق بوده است؛ ایران. آشکار است که اکنون دیگر توافقی وجود ندارد که اروپایی‌ها بخواهند از آن حمایت کنند. بلکه آنان از محدودیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند... ایران موبه مو تعهدات هسته‌ای خود را اجرا می‌کند، اما تحریم‌هایی را تحمل می‌کند که به مراتب سخت‌تر از دوره قبل از توافق است و طرف‌های دیگر کاملاً از تعهدات خویش خارج شده‌اند ... امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده… اکنون جواب مشخص است. خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهداتشان را دارند، این گزینه بهتری از ماندن در توافق یکجانبه، تحریم‌های سخت‌تر از پیشابرجام، دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا و مشاهده رکودی است که این بار می‌تواند اقتصاد کشور را از گروه کشورهای با درآمد متوسط به فقیر مبدل سازد.

- روزنامه ایران- ارگان رسانه ای دولت-: از آنجایی که ایران تاکنون به هیچ کدام از مزایای اقتصادی برجام دسترسی پیدا نکرده، تمدید تحریم تسلیحاتی چه از طریق تفسیر قطعنامه ۲۲۳۱ یا صدور قطعنامه جدیدی که از نظر ایران نقض تعهدات پیشین شمرده شود، دلیلی برای خویشتن داری بیشتر ایران باقی نخواهد گذاشت.

- روزنامه اصلاح طلب اعتماد- از حامیان برجام-:متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد...متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم.

- روزنامه اصلاح طلب آرمان- از حامیان برجام- : متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی همراه خواهد بود. در نتیجه اشکال از ذات برجام است... هنگامی که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکردهای الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد.

دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب بارها به بی دستاوردی برجام اذعان کرده اند، اما با اینحال همچنان مشغول دستاوردسازی برای این توافق خسارت بار هستند. به همین خاطر است که خسارت های فراوان برجام تمام شدنی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ناصر IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    40 8
    اگه این حرفا درسته چرا شما از برجام بیرون نیومدین قبل از امریکا...یا حتی بعد عز خروج امریکا...چرا الان دو دستی چسبیدید به این جنازه..چرا ...چون دستتون خالیه بعد برجام
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      12 7
      چون برجام روحانی و ظریف مثل مردابه اگه بخواهی خیلی تقلا کنی و از آن خارج شوی غرق میشوی. افتاد!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      8 3
      به قول حاج حسین شریعتمداری برجام همانند کفش های میرزا نوروز شده که نه به درد خودش می خورد و نه کس دیگری آنرا قبول می کرد و هر روز هم دردسر جدیدی برایش درست می کرد.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      4 9
      چرا شعر میگی؟ خروج از برجام یعنی برگشتن تحریم ها و قطع نامه هایی که قبل از اون تصویب شده بود.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 4
      نفت ایران واگذاری دریای خزر ومعادن ودریا ونفت مفتی برای روسیه وچین باعث شکست امریکاست نه برجام روسیه وچین امریکا را مات کردند کیسه خودشان را پر کنند ظریف شیخ کلید رفت مسکو با پوتین تلفنی حرف زد حتی پوتین حاضر نشد با ظریف که رفته بود مسکو درکاخش صحبت کند علی برکت الله قرارداد25 ساله چین آمریکا را ازنعمت نفت مفتی ایران ومعادن محروم میکند
    • اکبر قادری IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      3 0
      شعر رو در واقع تو داری میگی ... بازگشت کدوم تحریم دقیقا ؟؟؟ همون تحریم های سازمان ملل که لغو نشده و تو 2231 تجمیع شده ؟؟؟ همون تحریم هایی که بی خاصیت بودن و کاغذ پاره بودن یا نبودنش با وجود تحریمهای یکجانبه آمریکا اثبات شده ؟؟؟؟ دقیقا حرف از برگشت کدوم تحریم های میزنی؟؟؟؟ ما الان داروهای سرطانی رو هم تحریم هستیم؟؟؟ کجای کاری ؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    16 23
    مرگ بر گفتن های شما شکست داد
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      20 20
      نه، خودکار پرت کردن‌های عراقچی شکست داد!!
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      18 11
      مرگ بر منافق و مزدور داخلی
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      24 8
      مگه توی برجام نوشته بودن نباید مرگ بر امریکا گفته بشه؟؟!!! مرگ بر ظالم تا همیشه تاریخ تازه حافظه شما یاری نمی کنه ولی اولین کسی که بعد از برجام، به همه ایرانیان توهین کرد وندی شرمن بود که به همه لطف کرد حتی به خود شما و گفت دروغ در دی ان ای ایرانیان است و البته با خروج ترامپ نشون داد که تقلب و دروغ و غیر قابل اعتماد بودن برازنده خودشونه
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      14 0
      مگر داخل برجام درج شده بود اگر ما مرگ بر آمریکا بگوییم، نقض برجام است، یعنی از نظر خودتون هم اینقدر تیم مذاکره کننده ضعیف بود.
    • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      9 1
      هرچه میکشیم از اشکهای عجوزه شرمن میکشیم. دل نازک مردان دیپلمات ما رو چروک کرد. خب اونام انسونن. عاطفه دارن. خر میشن.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      6 0
      قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض است.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    26 26
    شایدم اراجیف کیهان شکست داده
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      20 13
      نه، اراجیف روزنامه های اسهال طلب شکست داد!!
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      17 15
      فحش دادن نهایت عجز ناتوان است به جای گفتن اراجیف ، منطقی بگو کجای حرف کیهان دروغ بود؟؟؟؟؟ لذا انچه لایق خودت است را به کیهان نسبت نده
    • آدم IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 1
      اسهال طلب یا سوسولگدا با هم فرقی ندارند خودتان را پاره پوره نکنید.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    26 4
    واضح است که با برجام یا بی برجام روسیه و چین این قطعنامه را وتو می کردند چون می خواهند به ایران اسحله بفروشند. و البته روی ایران به عنوان مهمترین متحدشان در خاورمیانه حساب کرده اند. کشورهای دیگر هم اگرز برجام برایش ارزشی داشت به این قطعنامه آمریکا رای منفی می دادند. اما رای ممتنع نشان می دهد که دچار تردید هستند. تردید در مورد نتیجه انتخابات آمریکا. این هم ربطی به برجام ندارد. حالا اینکه چرا ظریف اصرار دارد از فرزند مرده و ناقص الخلقه اش قهرمان المپیک بتراشد جای سوال جدی دارد.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      3 1
      آفرین
    • US ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 1
      درود بر شما
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    16 6
    برجام هیچ پیش بینی برای مجازات آمریکا در صورت عدم اجرای برجام نکرده. چون اگر هر یک از اعضای برجام- از حجمله ایران- شکایتی در مورد نقض برجام اعلام می کرد همه شرایط به قبل از برجام بر می گست و تحریمها مجددا اعمال می شد. پس این بند صرفا ضرر دو طرفه برای ایران بود و با این دلسوزانی مانند یاسر جبراییلی بارها در مورد آن هشدار دادند ظریف و عراقچی خود را به آن راه زدند. و البته چاره ای هم دیگر نداشتند الا اینکه هر کاری آمریکا می کنند سکوت کنند و حرفی در مورد نقض برجام نزنند. الان هم از نظر حقوقی حق با آمریکا است. آمریکا تعهداتش را اجرا نکرده. خوب که چه؟ ایران که شکایتی از اینکار آمریکا نکرده. پس آمریکا برجام را نقض نکرده و هنوز عضو برجام است و این حق را هم دارد که شکایت کند. قشنگ ایران در بازی دوز برجام ظریف دو راهه شده است. نه راه پس دارد و نه راه پیش و دلش را خوش کرده که ایشالا شورای امنیت با برگشت تحریمها موافقت نکند! با آنکه مکانیسم ماشه طوری طراحی شده حق امکان وتوی آن توسط روسیه و چین نباشد.به این ترتیب یقینا تحریمهای تسلیحاتی ادامه خواهد یافت. اما حتی اگر به فرض محال اینطور نبود و اصلا این تحریمها لغو می شد هم باز کسی از ترس آمریکا جرات نداشت به ایران اسلحه بفروشد. الان دارو تحریم نیست اما می بینید که به دلیل ترس بانکها و شرکتها از قبدری آمریکا هیچ کس حاضر به فروش آن به ایران نیست. حتی بانکهای روسیه و چین از ترس تحریم آمریکا با ایران کار نمی کنند و تراکنش ندارند. آن وقت می آیند به ایران اسلحه می فروشند؟ می بینید که ننیجه برجام صرفا از دست رفتن یک ابزار فشار قوی و برگ برنده از دست ایران بود و بس. خدا گفت ولاترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار. به ستمگران تمایل یافتن یعنی دست زدن به آتش. سوره هود آیه 113. پس باید بسوزیم شاید برای دیگر امتها و نسلهای آینده مایه عبرت شویم.
    • بنده خدا IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      8 0
      حرف حساب رو شما زدی. به نظر من هم آمریکا با این ترکمانچایی که ایران امضا کرده حق داره هر بلایی سرمون بیاره. باید عبرت آیندگان بشیم تا همه بفهمن اعتماد به آمریکا و غرب و توافق بد کردن چه عواقبی داره. توافق نکردن خیلی بهتر از توافق بد کردنه
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 8
      وقتی شما دست پایین را دارید چاره ای ندارید جز پذیرش شروط! آلمان و ژاپن هم بعد از جنگ جهانی دوم مجبور به پذیرش خیلی از محدودیتها شدند در حالی که قبل از جنگ خیلی قلدر بودند!
    • AT ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 0
      صد رحمت به آلمان و ژاپن که در جنگی بسیار سنگین شکست خوردند و مجبور شدند آن قراردادها را امضا کنند. ایران بدون شلیک یک گلوله برجام را امضا کزد!
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    8 5
    شما غربگراها با شعار آمریکا کد خداست وارد برجام شدید خروجیش انزوای آمریکا از کار در آمد! این یعنی بلاتکلیفی تیم مذاکره کننده، این یعنی رونالدینیو!
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    12 14
    بزرگترین شکست ما اینه که با اینهمه واضحات در افتضاح بودن برجام هنز مسببین این ننگنامه جزو مسؤلین اصلی هستند و پزش رو میدن
  • CA ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    12 9
    چه جالب ، حرفای شماها و ترامپ خیلی شبیه هم هست، نکته ترامپ هم جزو نیروهای مومن و انقلابی هست ما نمیدونستیم
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 0
      اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 16
      وقتی از شباهت ها گفتی به نکته مهمی اشاره کردی.دوست من همیشه بین "نگاههای افراطی" در همه جای دنیا ولو با وجود اختلافات ایدئولوژیک میشه شباهت های زیادی پیدا کرد!!
    • AT ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 0
      اتفاقا سخنان اصلاح طلبان عینا کپی سخنان ترامپ ونتانیاهو است. می گویند برجام به نفع ایران بوده! بالاعیرتا روسها هم حق دارند بگویند ترکنچای بدترین قرار داد بوده! چون می توانستند راخت تاقزوین را تصرف کنند اما برگشتند پشت ارس!
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    12 23
    نخیر جریان شما شکست داد. با اون 5 قطعنامه ای که در شورای امنیت علیه ایران صادر شد. ما هر چی یادمان هست هر بار قطع نامه ای در شورای امنیت علیه ایران مطرح می شد دست هر 15 عضو بالا می رفت.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      13 0
      ولی با این وجود ما در خرداد 92 روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت می فروختیم و پولش را نقدا وصول می کردیم.
    • اکبر قادری IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      6 1
      همون قطعنامه هایی که مایکل لدین میگفت اصلاح طلبها و موسوی و کروبی نامه نوشتن تا ضد ایران اعمال کنیم و بعد فتنه 88 اتفاق افتاد
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      1 5
      الان اون کسانی که منفی دادن یعنی اون محکومیت های ایران در شورای امنیت مربوط به دوره اونها نبوده یا همه 15 عضو دستشون بالا نبوده؟
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      6 1
      قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریم ها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای برعلیه اش صادر نمی شود تحت تحریم است.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      10 3
      اکبر قادری! بحث رو عوض نکن! هر 15 کشور دستشون بالا می رفت یا نه؟
    • AT ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 0
      اینکه مثلا هر پانزده کشور دستشان بالانرود خوب است یا بد؟ اینکه منتظر باشیم قطعنامه وتو شود آیا معنایی جز وابستگی دارد؟ البته استقلال هزینه دارد و باید هم بعد از اینکه ایران در معاهده تهران با برزیل و ترکیه توافق کرد، چین و روسبه از این اعلام استقلال ایران و دور زده شدن عصبانی شوند و همراه آمریکا علیه ایران قطعنامه دهند. که البته فقط 13 دست بالا رفت و برزیل و ترکیه رای منفی دادند.
    • اکبر قادری IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      3 0
      بالا رفتن یا نرفتن اون دستها در گذشته هیچ تاثیری بر کشور ما نداشت کما اینکه الان هم نداره، مصداقش وضعیت الان مملکته که به زعم شما که قطعنامه های سازمان ملل تعلیق شده (در واقع نه تعلیق شد و نه لفو شد بلکه تو 2231 تجمیع شد ، نمونه اش تحریم تسلیحاتی ...) ولی هیچ تفاوتی با بودن قطعنامه ها در گذشته نداره بلکه صد برابر بدتر شده ، چون در واقع تحریم های سازمان ملل برای کشور مشکل ایجاد نمیکنه و تاثیر بود و نبودش در شرایط فعلی کاملا هویداست ، مشکل اصلی تحریم های یکجانبه آمریکاست نه تحریم های سازمان ملل ... به علاوه اینکه اون موقع ما صنعت هسته ای رو تمام و کمال در اختیار داشتیم و نگذاشته بودیم شما و همفکراتون توش بتن بریزید و سوخت بیست درصد غنی میکردیم و در حال طراحی رئاکتور 360 مگاواتی بودیم ... ان شالله یکسال دیگه این موقع با قدرت تمام دوباره فعالیت های هسته ای مون رو با قدرت بیشتر از قبل راه اندازی میکنیم
  • بختیاری IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    11 6
    تا خرداد 1400 خدا نگهدار ایران و ایرانی باشه.از شر این کدخدا دوستان..! مطمئن باشید اگر اروپا هم از برجام خارج بشه عزیزان ما مثل یک مرد پای قول مجانی که دادند خواهند ایستاد و هر خطایی از سازمان انرژی اتمی ایران یا سپاه سر بزنه خودشون به شورای امنیت گزارش خواهند کرد وبرای خودمون اشدمجازات را درخواست میکنند.! حتی نیازی به کارشناسان سازمان سیا بعنوان بازرس در ایران نبوده ونیست چون بزنم به تخته اصلاح طلبان باهوش متفکر (چیچو و فرانکو و...)مواظب همه چیز هستند.!!!!
  • محمد IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 11
    مطمئنٱ مقامات امریکایی ازتصویب نشدن قطنامه تحریم تسایحاتی باخبر بوده اند، لذا مقامات ایرانی بجای شادی بایددرصدد شکست توطئه های جدیدامریکاوکشورهای اروپایی باشند،واگرقراراست باتوطئه ها وهمدستی اروپا وامریکا ازبهره بردن ایران ازبرجام ادامه یابد، خروج ازآن وتلاش برای ساخت سلاحهای هسته ای ضروری است،چون کشورهای زورگو فقط زبان زور رامی فهمند، چرا ترامپ دیگر کره شمالی رامحورشرارت وتروریسم نمی نماند؟ چون کره شمالی به فناوری سلاحهای اتمی دست پیدا نموده است وتوان دفاع ازخودرادربرابر تهدیدهای امریکارا دارد،البته درابتدا باید ریشه ی نفوذیهای بدخواهان ومزدورانشان ورداخل باید، کنده شود،تالااقل فشار بیش ازحدبه مردم عادی وتحمل آنان، دستاوردی درراه تقویت بنیه ی دفاعی کشور داشته باشد،آنگاه کشورهای غربی باالتماس برای سرمایه گذاری مراجعه خواهندنمود
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 9
    مردم آلزایمر گرفتن شما رو خدا خسارت های برجامو تند تند تکرار کنین تا ملکه بشه و کسی خودشو نزنه اون راه و دوباره تکرار کنه
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    6 10
    مثلا چطوری برجام آمریکا رو شکست داده بگو ما هم بخندیم . تا به اینجای کار ننگنامه کثافت برجام فقط برای ما خسران و ضرر و هزینه هنگفت بوده و بس . فاضلاب تو خط بخط کثافتنامه برجام
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    8 6
    کی گفته تیم مذاکره کننده ایرانی کارشناس اقتصادی نداشت ؟ پس حسین فریدون کی بود که ظریف با خودش برده بود به هتل کوبورگ ؟!!!!
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 0
      کارشناس اقتصادی تیم مذاکره کننده دری اصفهانی بود که جاسوس از آب در آمد.
  • GB ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    7 5
    برجام به فرمایش رهبری خسارات فراوانی به کشور وارد کرده که دولت وظیفه دارد لیست خسارات را منتشر کند و اینکه امریکا در شورای امنیت به در بسته می خورد به علت دعا های همی مردم است که از خداوند می خواستند شر برجام را به خودشان برگرداند
  • ابراهیم IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 19
    با همه این موارد معتقدم و بلور دارم برجام همچون اسلام محمد و اسلام حقیقی، نه اسلام من دراوردی برخی از اقایان، روح بزرگی دارد برای سرفرازی ایران. ایرای سزفراز همچون ایران کورش ایران داریوش ایران شاه اسماعیل سامانی ایران نادر ایران کریم خان ایران قدرتمند ایران امام خمینی بزرگ
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    8 7
    تراژدی ،تلخ، تکرار، تاریخ ایران... همزمان بادو حریف میجنگیم... یکی دشمن مهاجم خارجی... و یکی هم خائنین داخلی... ای کاش فقط با دشمن خارجی میجنگیدیم... ضربه اصلی را خائنین داخلی به ما میزنند... دشمن بهترین راه را برای نابودی استقلال ما انتخاب کرده است: جنگ، تبلیغ ، تطمیع و قحطی ساختگی.... بدبختی اینجاست که عامل اجرای تمامی اینها خائنین معروف داخلی هستند.... # خائنین-فتنه گران-منافقین-جریان تحریف
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    9 13
    مرغشان یک پا دارد ،رفتند یک قراداد دو سر باخت را بدون کار کارشناسی بستند به ان گفتند برجام ،،چهل سال طرف امریکایی اروپایی تقلا میکرد که روزنه ای در اتحاد پایدار ایرانیان پیدا کند اما در خواب هم این رویا تعبیر ناشدنی بود متاسفانه عده ای سهل اندیش افسانه سرایی کردند برجام یعنی افتاب تابان و از این دست خزعبلات ،رفتند بدون کارشناسی وذوق زده بدون انکه حتی متن ایرانی داشته باشد که طرف غربی نتواند زیر دولنگ ان بزند امضا کردند جشن گرفتند پایکوبی کردند و سرمست گفتند که از برکات برجام تا ابد سو د خوهیم برد اما متاسفانه بعد از امضا گویا اینگونه نمود پیدا کرد که خسارات محض تا ابد متضر ر خواهیم شد بدبختی اینجاست که هنوز هم مرغشان یک پا دارد ونمیخواهند اعتراف کنند... از ماست که بر ماست
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 5
    پروردگارا ایران را از شر این حضرات برجامیون در امان نگاه دار ..
  • ایرانی FR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    12 8
    بس کن مشرق نیوز...این همه دشمنی با طریف و برجام نکن
  • UA ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    6 3
    خیر هروقت توانستید از این بحرانها ی اقتصادی رهایی پیدا کنید آنوقت شاید بتوانید ادعا کنید که یک جز موفقیتی بدست آوردیم وگرنه به عمل کار بر اید به سخنرانی نیست
  • حسین IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 9
    لیبرالها کارشون تحریف واقعیتها نشان دادن تصویر دروغین از حقیقت هست که موضع اشتباه خودشون را ثابت کنند
  • SE ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    8 7
    خدایا مردم ایران را از برجام و برجامیان برهان
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    9 9
    چند ماه دیگه صبر کن تا دولت انقلابی برسد دیگر بساط مسخره بازی غرب بازان تمام خواهد شد انشا الله
  • SE ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    6 7
    اصلاحات متاسفانه معنایی جز شمشیر به خودی و وادادگی به غرب نداره
  • محمد IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 7
    منافق یعنی کسی که در ظاهر طرفدار اسلام و ایران و رهبریه ولی در باطن دعا میکرد نرمش قهرمانانه رهبری شکست بخوره تا دوباره بتونه از تحریم و بدبختی مردم کاسبی کنه...
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      9 0
      پس لابد منافق منم و حسین فریدون و اعضای صرافیش در سال90 و حجاریان وارد کننده ندم و شوهر انم ابتکار و نعمت زاده و زنگنه و نوبخت و ظریف و.. همه مومنانی پاک و معصوم هستند! نرمش قهرمانانه در ذات خودش یعنی شکست و عقب نشینی در اثر سقوط خواص و بی بصیرتی عوام. به قول رهبری پرشکوهترین نرمش قهرمانانه صلح امام حسن علیه السلام است.. کوفیان حقشان بود زیادها و ابن زیادها و مغیره ها و حجاج بن یوسف ها بر آنها حکومت کنند.
  • US ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 0
    مهره وزير دولت پنهان جهانى كاخ سفيداست كه با امدن ترامب مهره وزير را دربازى شطرنج باحريفان داخلى وخارجى دراخيار ندارد وبراى باز پس گيرى اين مهره دوجزب امريكا وكشورهاى اروبايى جهت حذف ترامپ به خدمت گرفته شده است رأى ممتنع كشورهاى اروپايى درشوراى امنيت به اين خاطربوده است نه خوش خطى برجام اقاى ظريف
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    3 3
    اقا مگه مجلس الان دست همفکران شما نیست ؟ مگر به قول شما برجام خسارت محض نیست ؟ چرا یک طرح دو فوریتی خروج از برجام تصویب نمی کنید ؟
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 0
      چون در این صورت تحریمها بر می گردد و هر چند دیگر تحریمی بر تحریمهای موجود عملا اضافه نمی شود اما اثر روانی آن بازار را به هم می ریزد. برجام دوز دو راهه بود. راه پس و پیش نداریم.
  • ع IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 1
    برجام که مرده و مرده اش را هم شماها آتش زدید پس دیگه این همه صغرا ، کبرا چیدن برای چیه؟ خوب نیست پشت سر مرده حرف بزنید.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 1
    مشرق: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه - ۲۵ تیر ۹۴- در اظهارنظری مهم گفت: «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی(به ریاست ظریف) موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد!». این اظهارنظر مقام روسی هیچگاه توسط دولتمردان تکذیب نشد یک سوال دلیل اعتماد مشرق به وزیرخارجه روسیه و عدم اعتماد به وزیرخارجه ایران موردتایید رهبری چیست؟؟!!
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 0
      سوال از پایه و اساس غلطه، اینجا حرف از اعتماد نیست، حرف از واقعیته، چرا تحریمهای تسلیحاتی بالمره لغو نشد؟ آیا کسانی که هر روز در روزنامه‌هایشان مطلبی از برجام موشکی میگویند از رفع تحریم تسلیحاتی خوشحالند، خوشحالی اینها از رفع تحریم تسلیحاتی جوک ساله
  • علی اصغر چراغچی _ جانباز IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 7
    در هر مبارزه ای مهمترین دو اصل است ۱_دانستن توانمندیهای خود در همه ابعاد بدون توهم و وهم خیال ۲_دانستن توانمندیهای دشمن بدون توهم من دردفاع مقدس شاهد ............ در گروگانگیری سفارت ............. حمایت جهان اسلام از ما............... ................... پس با واقعیت ها زندگی کنیم , دیگر شورو احساس بس است مقداری شعور به ان بیافزایم
    • حزب ابوذر-ارتش شیعیان لرستان بزرگ IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      1 0
      برجام لَش گندیده ای است،ای مردم از لاشه چه انتظاری جز بوی گند و مردار دارید؟ این لَش گندیده ما رو به خاک سیاه نشوند. برجام جز خواری هیچ نداشت. ما الان تو برجامیم تحریمیم،قبلشم تحریم بودیم،چه فرقی کرد؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    13 1
    خیلی جالبه یه متن رو برا خودتون ترجمه غلط می کنید و بعد از همون پیراهن عثمان می سازید . وزارت خارجه ترجمه صحیح صحبتهای لاوروف را منتشر کرد به اون مراجعه کنید
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    1 5
    مقصر آمریکا نیست مقصر شماها هستین که برجام رو قبول کردین. آمریکا گرگه و ما مشکل داریم که دائم در چنگال این گرگ خودمون رو گرفتار می کنیم
  • محمد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    11 0
    کی گفته برجام مرده برجام زنده است و ما با قدرت داریم آن را اجرا می کنیم و آمریکا و اروپا با قدرت هرچه تمام دارند ما را تحریم می کنند در این چند ماه گذشته دولت و سازمان انرژی اتمی هیچ تعهدی کاهش نداده وتمام اینها بازی رسانه ای بود آیا تعداد سانتریفیوژها به 19 هزار رسید چرا گزارش نمی دهند تو این مدت یکسال چقدر به ذخایر اورانیوم اضافه شده است عزیزان ما در عمل هیچ تعهدی کاهش نداده ایم و کماکان مثل قبل داریم برجام رو اجرا می کنیم پس چه دلیلی دارد که اروپا این برجام رو نابود کند
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    10 1
    چرا اینقدر آمریکا،اسرائیل وعربستان شکست میخورندوسیلی محکم میخورند وهیچ غلطی نمیتوانند کنندواز ابرقدرتی افتادند ونابودشدند)ایران وایرانی نابود ومحوشده!؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    3 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 0
    برجام=خسارت محض
  • علیرصا IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    بی شک این کلک امریکاست و ما خیال میکنیم اونو شکست دادیم اساسا ما در چه موردی موفق بوده ایم که اینجا احساس موفقیت میکنیم مگه ممکنه ترامپ و پمپیو با آنهمه مشاور واطلاعات کارشان ناصحیح باشه نمونه آن اقتصاد ما با اقتصاد اونها با آن وسعتی که دارد آیا قابل مقایسه است یا فساد افسار گسیخته این مملکت
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    تا دیروز میگفتید برجام را مذاکرات جلیلی ایجاد کرد ظریف وسلیمانی دوبازوی خارجی نظام بودند مانند آمریکایی‌ها. یکدست هویج ویک دست چماق مسائل سوریه وعراق ویمن بازی برجام را به هم ریخت شکست غرب در این میادین باعث شد غرب و عربستان واسراییل جواب مارا درمیدان اقتصادی بدهند لذا این مسائل پیش آمد
  • DE ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    4 0
    آیا برجام آمریکا را در شورای امنیت شکست داد؟ /شکست یعنی چه امریکاه موش شد خورد شد تکه تکه شد دلارش سقط کرد.تا چشمش کور با برجامیان در نیفته .برجامه نه برگ چغندر نور تابش برجام اینقدر زیاد بود که متاسفانه اول چشم خود برجامیان را کور کرد .چشم بسته پای برجام را امضاء کردند اونهم 25 دقیقه ای چون هواپیما روی باند فرودگاه غلطان بود میخواست دربست ببردشون نیویورک فرصت فک کردن نداشتند.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    سال ۱۴۰۰ هم میشه ومیبینید هیچ تغییری تو زندگیتون بوجود نمیاد باز تورم باز بیکاری بیخود صابون به دلتون نزنید اش همان اش کاسه همان کاسه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 0
    آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • حزب ابوذر-ارتش شیعیان لرستان بزرگ IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 0
    آخه عقل کی قبول می کنه که بره با گرگ جماعت مذاکره کنه؟ مگر اینکه طرف گشنه باشه.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 3
    شما چرا اینقدر گیر به روحانی میدید تمام این مشکلات احمدی نژاد برا کشور بوجود اورد احمدی نژاد سنگ انداخت تو چاه روحانی می خواست بیا ره بیرون ازدستش لیز خورد
  • TW ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    این از منافقی شماست که خودتان را به خریت زدید چون شما و همه میدانید تحریم های تسلیحاتی مهر اتمام میشود نه چند سال قبل
  • مستر IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    همه این نظرات رو یه نفر با اسمهای متفاوت در نقد برجام نوشته برین به احمدی نژاد بگین چرا ایران رو برد زیر منشور هفت ک برجام‌بسته بشه پس اصول گراها مقصرن صد در صد
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    قرآن گفته محاکمات خود را پیش طاغوت نبرید لیاقت قضاوت ندارد. متاسفانه خود این ها وقتی به نفعشان نباشد مثلا سر اسرائیل سازمان ملل را قبول ندارند ولی ما ایرانی ها برای این نهادها مشروعیت قائل هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس