کد خبر 1108120
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
مسکن

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش از اجرایی شدن سامانه ملی املاک و اسکان، معاملات املاک در مقایسه با مدت مشابه بیش از ۳۰ درصد رشد داشت که نشان دهنده عرضه واحدهای مسکونی خالی به بازار است.

به گزارش مشرق، محمود محمود زاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در ابتدای مراسم اجرایی نمودن سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در بیان آمار واحدهای مسکونی بررسی شده توسط سامانه املاک با محوریت کلانشهرها، گفت: سامانه املاک در بهمن‌ماه سال گذشته رونمایی شد و تاکنون بر اساس معماری سامانه بیش از ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را شناسایی کرده‌ایم و حدود ۴۰ تا ۴۵ از کل واحدهای مسکونی کشور را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روند اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی از زبان نماینده مجلس

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، در بیان اطلاعات اشخاص حقیق و حقوقی شناسایی شده توسط سامانه، بیان کرد: از تعداد واحدهای مسکونی بررسی شد و مشخص شد این خانه‌ها متعلق به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مالک حقیقی و حقوقی هستند که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند.

*۶۵۰ واحد مسکونی متعلق به یک شخص حقیقی

وی در تشریح، اطلاعات کد ملی شناسایی شده ، افزود: ۹۱ میلیون کد ملی وجود دارد که مالکیت به نام آن‌ها است که در مقایسه با تعداد مردم در کشور بسیار تفاوت دارد. علت تفاوت نیز مالکیت اشخاص حقیقی متوفی است. همچنین ۷۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی نیز متعلق به افراد زیر ۱۸ سال است.

محمودزاده، در بیان بیشترین آمار خانه متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: مجموعه این اطلاعات بسیار قابل توجه بود، به طوری که یک فرد حقیقی حدود ۶۵۰ واحد مسکونی و یک فرد حقوقی هم بیش از ۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی به نام خود در این سامانه ثبت کرده است.

*مالیات‌بر خانه های خالی در شهریورماه اخذ می‌شود

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، در ارتباط با انتشار آمار بدست آمده از این سامانه، توضیح داد: ویژگی‌های واحدها به تفکیک شهر و استان‌ها به زودی منتشر می‌شود، همچنین طبق قولی که داده بودیم در تابستان امکان ارسال فهرست خانه‌های خالی را فراهم کردیم.

محمودزاده، یادآور شد: امروز ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان ارسال می‌شود و طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم در صورتی که مالکان پیامک‌ها را دریافت کرده باشند اگر واحدشان خالی باشد کد تایید را ارسال می‌کنند و اگر واحد آن‌ها خالی نباشد باید مستنداتی را ارائه دهند که نشان دهد واحد آن‌ها به اجاره یا به فروش رفته است.

این مقام مسئول، افزود: فرصت ارسال مستندات برای متقاضیانی که پیامک دریافت کرده‌اند، تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت و در پایان شهریور فهرست خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهیم داد.

محمود زاده در بیان اهداف تشکیل این سامانه، گفت: این سامانه و اطلاعات آن می‌تواند برای برنامه‌ریزی بسیار مهم باشد و هدف ما این است که واحدهای خالی برای بازار اجاره و یا فروش عرضه شود.

این مقام مسئول در پایان با ابراز امیدواری برای تاثیر گذاری اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، تصریح کرد: این سامانه تاثیر بسیار مثبت و محسوسی در بازار اجاره برجای خواهد گذاشت و بهره‌برداری از سامانه املاک و مسکن به سرمایه گذاری در این بخش کمک می کند. در حقیقت پیش از اجرایی شدن این سامانه معاملات املاک در مقایسه با مدت مشابه بیش از ۳۰ درصد رشد داشت که نشان دهنده عرضه واحدهای مسکونی خالی به بازار است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    هنوز تعیین وضعیت قانونی بودن مالیات بجای جرائم بحث وجود دارد
  • امیر IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    در کنار این قوانین یک قانون کم است محدودیت در مالکیت زمین و خانه به تعداد انگشت شمار و مهلت برای فروش بعد از اتمام مهلت مالیات به اندازه ارزش ملک و هر سال تا دلالان و محتکران دستشان از روی گردن فشرده شده مردم برداشته شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس