امارات

در طول یک دهه گذشته رهبران امارات تصمیم میگیرند تا از کشوری که متکی به سود تجارت منطقه‌ای در شهر دبی و درآمد نفتی ابوظبی بود تبدیل به بازیگر موثری در حوزه منطقه شوند.

سرویس جهان مشرق _ اخبار مربوط به عادی سازی رابطه میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی که با وساطت و پیشنهاد مستقیم ایالات متحده امریکا صورت گرفته است اگرچه چندان موجب شگفتی کارشناسان نبود اما باب جدیدی در زمینه معادلات سیاسی خاورمیانه باز خواهد کرد.

در طول سالهای گذشته منابع رسمی و غیر رسمی متعددی از رفت و آمد میان مقامات امنیتی و سیاسی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به مناطقی از فلسطین اشغالی و حتی تاسیس دفاتر سیاسی و کنسولی در خاک دو طرف خبر میدادند و مسئله عادی سازی روابط میان این شیخ نشین عربی با اسراییل تنها جنبه رسمیت بین المللی به خود گرفته است.

اما چه عواملی موجب گرایش رهبران شیخ‌نشین های امارات به ایجاد روابط دوستانه با دشمن تاریخی اعراب و جهان اسلام یعنی اسراییل شد؟

در طول یک دهه گذشته رهبران امارات تصمیم میگیرند تا از کشوری که متکی به سود تجارت منطقه‌ای در شهر دبی و درآمد نفتی ابوظبی بود تبدیل به بازیگر موثری در حوزه منطقه شوند. این کشور ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات مدرن به ویژه در حوزه نیروی هوایی خریداری کرده و وارد یک پیمان نظامی با عربستان سعودی میشود تا در مواقع لزوم دو طرف در خاک کشور ثالث در راستای منافع جمعی خود دست به اقدام نظامی بزنند.

نخستین دخالت نظامی خارجی ارتش امارات در این دوران، عملیات موسوم به "طلوع اودیسه" کشورهای عضو ناتو در خاک لیبی در سال ۲۰۱۱ بود که منجر به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور و آغاز درگیری‌های داخلی و بی ثباتی ۱۰ سال در این کشور شد.

ارتش امارات که در این عملیات با استفاده از جنگنده‌های F۱۶-E/F خود  مواضع ارتش سابق لیبی را بمباران می کرد، پس از سقوط قذافی به حضور نظامی خود در این کشور ادامه داده و بعدها به حامی اصلی ژنرال خلیفه حفتر و دولت طبرق تبدیل شد که از سال ۲۰۱۴ تا کنون مشغول درگیری با دولت مستقر در طرابلس به رهبری فائز السراج هستند.

امارات علی رغم میلیاردها دلار هزینه در این نبرد موفق به تصرف طرابلس و جلوگیری از قدرت گرفتن دولت اخوانی در این کشور نشد و حتی روابط سیاسی این کشور با امریکا نیز به دلیل دعوت از نظامیان روس به خاک لیبی تیره شد.

دومین کارزار منطقه‌ای که ارتش امارات میتوانست در آن نقش داشته باشد بحران سوریه و جنگ داخلی این کشور بود، اما با توجه به اینکه بخش بزرگی از بدنه تروریست‌ها در جنگ سوریه را گروه‌های متمایل به اخوان المسلمین تشکیل می‌دادند و حامی اصلی شورشیان نیز دو کشور ترکیه و قطر به عنوان رقیب (و تا حدی دشمنان) امارات محسوب می‌شدند، علی رغم اصرار شدید مقامات عربستان این کشور حاضر به حمایت تسلیحاتی و مالی از تروریست‌ها در سوریه نشد. در واقع رهبران امارات به خوبی می‌دانستند میدان نبرد سوریه فراتر از توان نظامی و منطقه‌ای این شیخ‌نشین برای دخالت و تعیین طرف پیروز جنگ است.

اما بزرگترین و پرهزینه‌ترین دخالت منطقه‌ای امارات که منجر به شکستی سخت برای آنها شد جنگ یمن بود. اگر کشور یمن برای عربستان سعودی به عنوان حیاط خلوت محسوب شده و قدرت گیری جناح انصارالله می‌توانست به عنوان تهدیدی برای مناطق جنوبی خاک سعودی محسوب شود، برای امارات متحده عربی ورود به جنگ یمن و همراهی با ارتش متجاوز سعودی در کشتار هزاران غیرنظامی یمنی خالی از هر گونه دلایل منطقی و منفعت سیاسی بود.

تانک Leclerc نابود شده اماراتی در یمن

در واقع محمد بن زاید حاکم ابوظبی علی رغم مخالفت و نگرانی سایر شیوخ اماراتی، با طناب پوسیده سعودی به درون چاهی رفت که بیرون آمدن از آن پس از گذشت ۵ سال با صرف ده‌ها میلیارد دلار هزینه، خسارات تجهیزاتی و جانی شدید برای ارتش این کشور، درگیری داخلی با گروه‌های تحت حمایت عربستان در جنوب یمن و حتی خروج بخش بزرگ نظامیان این کشور هنوز نیز میسر نشده است.

مجموعه عوامل ذکر شده فوق و شکست تمامی پروژه‌های منطقه‌ای امارات در سالهای اخیر و افزایش تهدیدات امنیتی علیه این کشور به سبب قمارهای خطرناک نظامی در کشورهای رقیب موجب شده تا این کشور به شدت از لحاظ سیاست منطقه‌ای خود احساس ترس و انزوا کرده و به دنبال شریک امنیتی و نظامی جدید در آینده باشد.

جمهوری اسلامی ایران و قطر به عنوان رقبای منطقه‌ای امارات و با منافع متفاوتی با این کشور شناخته می‌شوند، کشور ترکیه به سبب کینه قدیمی ناشی از سرنگونی محمد مرسی در مصر و درگیری تقریبا مستقیم نظامی در خاک لیبی دشمن تمام عیار شناخته شده و عربستان سعودی نیز به دلیل گرفتاری در باتلاق جنگ یمن ناتوان‌تر از آنست که امارات بتواند این کشور را شریک و ضامن امنیت ملی خود به حساب بیاورد. لذا این کشور به دنبال شریکی جدید و قدرتی بود که تحت حمایت بی چون و چرای کشورهای غربی باشد و بدین ترتیب با وساطت مستقیم امریکا، شیوخ اماراتی علی رغم آگاهی از فشار شدید رسانه‌ای و افکار عمومی جهان عرب و دنیای اسلام، تصمیم به اعلام علنی عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی گرفتند.

واکنش ایالات متحده به این اقدام حساس متحد عرب خود چه بود؟

هنگامی که یک مزدور وظیفه خود در قبال اربابش را به خوبی انجام می‌دهد طبیعتا انتظار پاداش خوبی را نیز خواهد داشت؛ ظاهرا اعلام رابطه یک کشور عربی با اسراییل آنچنان برای مقامات امریکایی ارزشمند بوده است که بلافاصله دستور لغو ممنوعیت برخی تسلیحات حساس و مدرن را به این کشور صادر کرده‌اند. در روزهای اخیر حساب‌های متعدد کاربری وابسته به ساختار ارتش امارات با خوشحالی زاید الوصفی از موافقت ایالات متحده با فروش تسلیحات مدرن و دوربرد که در گذشته به علت نگرانی و مخالفت اسراییل به کشورهای عربی صادر نمیشد خبر دادند.

در سالهای گذشته فروش جنگنده‌هایی نظیر F۱۶E و F۱۵SA توسط امریکا به ترتیب به امارات و عربستان سعودی موجب نگرانی و اعتراض مقامات اسراییل شده بود زیرا مدل صادر شده به این دو کشور از نسخه تحت کاربری نیروی هوایی رژیم صهیونیستی پیشرفته تر بوده و برتری تکنولوژیک این رژیم را از بین میبرد. این موضوع با فروش جنگنده‌های نسل پنجم F۳۵ به اسراییل و خودداری امریکا از تحویل این جنگنده به کشورهای عربی و ترکیه (به علت خرید سامانه پدافندی روسی S۴۰۰ ) تا حدودی حل شده بود اما در سال‌های اخیر رهبران اماراتی بارها برای خرید این جنگنده به بهانه مقابله با خطر ایران اصرار کرده بودند که ظاهرا پس از توافقنامه عادی سازی روابط با اسراییل مجوز فروش این جنگنده پیشرفته نیز به این کشور صادر شده است.

اینفوگرافی از جنگنده نسل پنجم F35

همچنین امریکا سالها از تحویل تسلیحات دورایستای هواپایه و موشک‌های کروز دوربرد به ارتش امارات به علت نگرانی اسراییل و حتی قطر در این خصوص خودداری میکرد اما طبق اعلام منابع اماراتی، این محدودیت تسلیحاتی نیز به زودی برداشته شده و احتمالا ارتش این کشور دست به سفارش موشک‌هایی نظیر AGM۱۵۸-Jassm ER با بردی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر خواهد زد که بیش از دو برابر بیشینه برد تسلیحات فعلی این کشور خواهد بود.

موشک کروز AGM158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    36 22
    اسرائیل با فروش F35 به امارات مخالفت کرد
    • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      14 49
      به تو چه ؟ F35 ها رو برای ما کنار گذاشتن که بعد مذاکره ازشون بخریم .
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      20 15
      اسرائیل کاره ای نیست
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      98 23
      اف 35 جنگنده شاخی نیست با سوم خرداد می یوفته پایین کار به باور 373 نمیکشه
    • FR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      63 8
      خاک بر سر امارات
    • NL ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      21 6
      اف 35 به درد نخوره. انگلیس هم از پروژه اف 35 ناراضیه برای همین جنگنده خودشو میسازه. دوران این جنگنده در سال 2030 به پایان میرسه. برد کم، سرعت کم، اندازه کوچیک و به این ترتیب توان حمل سلاح کمتر. طولش 15.7 متر، انگار طرفا جت آموزشی ساختن. دو تا موشک هوا به هوا به چه درد میخوره. جنگنده های دیگه تو محفظه سلاحشون 6 موشک هوا به هوا و 2 موشک هوا به زمین حمل میکنن.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      9 5
      یه عده اسکل جمع شدین ابنجا.خوندن کامنتهاتون باعث تفریح و خندس
    • شاکی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 2
      از ترس عقبه شون
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    32 67
    دمش گرم به کوی چشم مشرقیای اسکول نفهم.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      22 5
      والا من حداقل اینجا اسکول تر از حامیان رژیم کودک کش و رژیم جلاد و قرون وسطایی امارات نمیبینم
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      16 4
      اسکول باباجونته
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      15 4
      13:24 من خیلی حال میکنم وقتی میبینم امثال تو بدجوری تو ایران گیر افتادین، نه کاباره ای هست نه... خونه ای چیزی که تو و فامیلهای اُسکلت برین اونجا کار کنین!!! خخخخخخ مشرق خار چشم امثال شماست!!!
    • نیروهای مردمی لرستان بزرگ IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 2
      دیز دیز دیز! دیگه درستش کردی.
  • دانشجوی شریف DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    89 14
    تمام امارات به مثابه یک هتل بزرگ است . پر از سرمایه دار و قمار باز و خوش گذران و شیخ های خیکی و شکم گنده . با صدای اولین انفجار در قلب ابوظبی و دوبی تمام این پوشال ها میسوزد و فرو خواهد ریخت . هر چقدر هم سلاح بخرند نمیتوانند به برتری خاصی برسند و توازن قدرت در منطقه را ذره ای تکان نمیدهند . ایران هم باید اهرم وحشت را به کار بیاندازد که در این مسیر اولین قدم را سرلشگر باقری برداشتند . زین پس امارات باید نگران همه چیز باشد .
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      10 73
      دانشجو شریف هیچ وقت از ایران دفاع نمیکنه خیلی تابلویی
    • رضا شریف IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      3 7
      چرا همه رو با یه چوب می زنی!
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      14 2
      یعنی چی که دانشجوی شریف هیچ وقت از ایران دفاع نمی کنه. یا دانشگاه صنعتی شریف تو ایران نیست یا تو ایرانی نیست.
    • Fara hare FR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      15 3
      در پاسخ به دانشجو حمایت نمیکنه. ای پیرسگ تروریست تیرانا نشین فک کردی هنوز چل سال پیشه که دانشجوها روکمونیست میکردید زنهاشونو میبردید برای نکاح ایدءو لوژیک. حرومی تروریست ما دانشجوها تا آخرین قطره خونمون جونمونو برای ایران ورهبرمون کنار گذاشتیم ومطمن باش این سالهای آخر عمر نکبت بارتون توی اون دره تاریک رو براتون مثل دفاع مقدس و مرصاد جهنم میکنیم. اراجیفی که ناظر بالا سرت برای گرفتن بیگاری بیشتر از شما پیرزن پیرمردهای بی دندون پای سیستم میبافه رو باور نکن که اندازه نجاست سگ هم ارزش نداره. هرچند نجاست سگ اربابت برا تو حلوایی سمرقند باشه پیرسگ تروریست بی دندون
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    23 13
    خخخخ اینم آمریکابهش بده آخه وقتی طریقه استفاده کردن و ازش بلدنیستن چه فایده داره،،،،،،مشرق لطفا خیلی به این شیخ نشین بدبخت نپرداز .....یادمه زمانیکه اینها آب شرب شون ازمنطقه ماتهیه می کردن وبوسیله لنج ها به کشورش ون ارسال می کردن وسرویس بهداشتی شون کنارساحل دریابود،،،،،،خخخخخخ
    • محمد US ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      9 9
      فعلا میلیون ها ایرانی از امارات نون میخورن.
  • NL ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 6
    سلاح های ممنوعه نه شیردوش ای ممنوعه.
  • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    17 36
    کابوسی شده این امارات برای ترکیه اردوغان به هر در زده از التماس به پمپو تا پوتین و وزیر دفاع و ستاد مشترک فرستاد لیبی منتظر دردسر بیشتر اردوغان خواهیم بود لیبی شمال سوریه و عراق و مدیترانه و....
    • فواد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      7 11
      ترکیه بزرگتر و قوی تر از آن هست که یه ایالت فندقی کابوسش بشه ، به قول جناب احمدی نژاد آب را بریز ...
  • حامد IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    53 39
    اینا جایزه دوستی با اسراییله.. جایزه دوستی با امثال اسد چیه؟؟ لطفا جواب بدید
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      32 27
      نگرفتی مطلبو حامد جان؛ ما نرفتیم از اسد دفاع کنیم ما از حرم دفاع کردیم و اگر اوجا نمی جنگیدیم باید در تهران با داعش می جنگیدیم کما این که به مجلس ما حمله کرد
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      14 17
      تو دیگه چی میگی حامد کچل
    • منم IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      8 4
      نابغه ی گیج...ما قرار نیست جایزه بگیریم...ما خودمون جایزه می دیم...دوره ای کهمستعمره بودیم و گاوشیرده تموم شده
    • محمدتقی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      5 7
      حامد خان اشتباه کردی جایزه رو به برنده میدن نه به بازنده امارات خودشو باخته... بعدشم ما اگه به اسد کمک کردیم به خاطر اینه که به یک سری چیزا معتقد بودیم اگه بخوام برات خلاصه کنم میشه این شعر: (تو بندگی چو گدایان بشرط مزد نکن که خواجه خود روش بنده پروری داند)
    • حامد IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      7 15
      دوست گرامی جان... سوال من واضح بود.. چرا حاشیه میری؟؟ اماراتی که شما دارین بهش ایراد میگیرین داره ظرف 24 ساعت نتیجه میگیره..نتیجه دوستی ما با امثال اسد و حسن نصرالله و حوثی و ... چیه؟؟؟ این ما هستیم که باید بازنگری بکنیم در روابط خارجیمون یا اماراتیها؟؟؟ منفعت امثال اسد بجز شر و نکبت و هزینه برای ایران چه بوده؟؟
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      14 5
      جایزه حمایت از اسد : نزدیک شدن به مزهای رژیم صهونستی 2- استفاده از بنادر سوریه از جمله بندر استراتژیک لازقیه 3- کمک بزرگ برای دور زدن تحریم ها 3- یک پارچه شدن محور مقاومت از خراسان تا دریای مدیترانه 4- به وجود امدن گروه های جهادی محور مقاومت که تحت نظر فرماندهی سپاه قدس هستند( از پاکستان تا سوریه)
    • اکبر قادری IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      9 5
      جایزه ش تامین امنیت کشورمون + حق ترانزیت 50 ساله بندر لاذقیه + صادرات معادن فسفات سوریه
    • US ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      5 2
      بندر لاذقیه استخراج نفت بوکمال و اتصال به بندر بیروت برای فرستادن اقسام به ان سوی مدیترانه تجارت در حلب ووو
    • 1 IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      0 3
      به خاطر همین چیزاس که میگن بچه هاتونو چوری تربیت نکنین که فکر کنه کار درستو باید به خاطر جایزش انجام بده! :|
  • رضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    48 46
    مسئولین اماراتی که باعث پیشرفت اقتصاد کشورشان شده اند و کشور را از یک کشور بدوی به کشوری نمونه تبدیل کرده اند حتما تصمیمات درست می گیرند
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      4 6
      مسئولین اماراتی دارن نون دشمنی آمریکا و غرب با ایران رو میخورن...
    • هادی US ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      4 4
      حرف حساب جواب نداره دمت گرم
    • رضا IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      5 4
      این جزیره کوچیک که درآمد هنگفت داره تقریبا مثل یک مستعمره است. از خودش چیزی یا هنری نداره. حتی کارگرانش هم از کشورای دیگه هستن. این وابستگی به حدی ه که اگه یه روز پول نداشته باشه یا کاسه آمریکا و اسرائیل رو لیس نزنه، باید فاتحه اش رو خوند
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 9
    فقط حرفش را تحویل امارات میدهند ، اما دوشیدن شیر امارات هم تمام میشود .. انروزننگ اسریئل را در بااای سرتان حس میکنید ..
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    12 20
    وقتی امازات با اسرائیل وامریکا...پیمان بسته،دیگه کی جرات میکنه به امارات تجاوز کنه ونیازی وسلاح ندارد
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      9 4
      همانی هایی که جرئت زدن گلوبال هاوک حمله به عین الاسد و ارامکو را داشت
  • مرصاد IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 5
    اسرائیل ؛ با فروش اف 35 به امارات مخالفت کرد ! این هم جایزه خوش رقصی ، برای دشمن !!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    21 15
    امارات تامیتونی سلاح میشرفته بخر چون داری واسه ما میخری بزودی میام ازت تحویل میگیریم!!!!
  • عطاالله IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    21 7
    امارات از هول حلیم افتاده تو دیگ این تازه اول راه هست تا جایی که میتونه باید به غرب شیر بده. این سیاست کهنه غرب و اسراییل هست از این نمونه ها زیاد داشتیم تو تاریخ معاصر جهان
  • علی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    20 5
    هدیه ارباب ترامپ و اوباما به مزدورشان ترکیه و اردوغان تو سوریه چی بود ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
    • فواد IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      7 1
      آب را باید ریخت آنجایی که ...
    • رضا IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      2 1
      ترانزیت تروریست از تمام جهان حمایت لجستیکی و تسلیحاتی و آموزشی از تروریستها سرقت نفت آثار باستانی و شهرک صنعتی و کشتار وسیع و کشورگشایی نو عثمانی
  • SE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    3 7
    حالا اگه کسی جرئت داره نگاه چپ به امارات بندازه،دو ابر قدرت آمریکا و اسرائیل حی و حاضر هستند که از امارات دفاع بکنند.
  • US ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 4
    سایت سایپا هک شده، از دسترس سرورش خارجه
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 2
    دوستان امارات متحده عربی پایتختش ابوظبی هست.چند تا شیخ نشین هستند با هم متحدا یه کشور درست کرده اند. شیخ نشین های دبی ،ابوظبی،راس الخیمه و دو سه تا دیگه. ولی همه کل این اتحادیه رو به دبی میشناسند.به عبارتی دبی هست که به خاندان آل مکتوم که یک ریشه ایرانی هم دارند می نازند. یعنی اگر دبی نباشه تقریباً کار امارات تمومه چون همه سرمایه های غیرنفتی این کشور از این شیخ نشین هست.دبی هم حقیقتاً یک برج شیشه ای ست. یعنی روی آبه.باور کنند دوستان. خدا نکنه اونجا اتفاقی بیافته.اول دبی بعد کل امارات رفته رو هوا. البته شنیدیم که اسرائیل به همه بجز فروش اف ۳۵ موافقت کرده و گفته اف ۳۵ لا !
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 2
    ایران بهترین هواپیماشو از دوران نوکری ارباب داره . اف۱۴
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      0 0
      و بزرگترین مکافاتها رو. راه دوری نرو. کتاب خاطرات فردوست رو بخون.
  • ارسلان IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 3
    بابا گور پدر امارات، آنقدر شاخش نکن مشرق، یه گزارش تمیز از تانک های صنایع درود بده که وزیر دفاع خط تولیدشو افتتاح کرد
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    9 8
    ایران چرا با ارمنستان اشغالگر و چین کمونیست و روسیه خائن روابط گسترده داره.. اصلا به شما چه ربطی داره که امارات با اسرائیل رابطه داره
    • علی IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      2 5
      چرا ترکیه با گروهک‌های ازبک ترکمن چچن اویغورو....اسراییل رابطه داره پانتورچ
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      3 1
      رفیق علی دلت برا بابای سبیل کلفتت ( استالین ) تنگ شده !! اشتباه اومدی کمونیست مفلوک برو تو موزه دنبالش بگرد پژاکی تجزیه طلب از کشور حیدری ایران آبی پرا سوسیالیست گرم نمیشه هرررری
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 5
    ایران اگر بتواند با حمله سایبری یک فروند هواپیمای اف35 آمریکا را مانند پهپادآرکیو بدست آورد دیکر مکانسیم ماشه و نفروختن سلاح به ایران هیچ دردی را دوا نمیکند اگر این کار صورت بگیرد ایران به بهانه بلوکه شدن پولهایش در آمریکا میتواند هواپیما جنگ اف35 را تصاحب کند
  • DE ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 7
    انگار ایران مزدور روسیه و چین نیست!
  • US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    3 7
    فقط و فقط کافیه تاسیسات آب شیرین کن کشورهای عربی رو بزنیم. حتی اگر قسمت ورودی آب دریا به تاسیسات آب شیرین کن رو هم با موشک بزنیم این تاسیسات از کار خواهند افتاد. کشورکهای عربی حوزه خلیج فارس باید بفهمند که حداکثر ۳۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارند و برخی جزایر ایرانی که مملو از تجهیزات و موشک هستند بسیار به خاک آنها نزدیک هستند و در روز موعود هیچ موشک و هواپیمای دوربرد و پیشرفته ای به کارشان نخواهد آمد. ما باید به دنبال بهانه ای باشیم تا بخشهایی از خاک ایران که توسط رژیم بی غیرت پهلوی به دشمنان ایران بخصوص انگلیس خبیث واگذار شد را به خاک وطن برگردانیم. بحرین و امارات بخشهایی از خاک ایران عزیز هستند که باید همچون آزادگان جنگ تحمیلی دوباره به وطن برگردند.
  • RO ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 3
    چاه خلا و ابشی تو هم باز شده حالا بو گندش دنیا ور میداره
  • هادی US ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    8 7
    خوب چرا دومبال نابودی یه کشور دیگه هستید که دهنمون اینجوری سرویس بشه تا اسمه اسرائیل میاد بعضیا کهیر میزنن مشکل ما از خوده ماست که هنوز خوابیم مسئولین دم از وطن و حمایت از مظلوم میزنند بعدش توی سرای خودشون خون ملت رو میمکند خوب ادمای عاقل یکم فکر کنید ببینید واسه مردم اینا چی گذاشتن اصلن چرا باید ارزوی نابودی یه کشور دیگه ای رو داشته باشیم هر افکار بدی داشته باشید سره خودتون میاد منجی که بیاد همین مسئولین خودمون بر علیه اون بلند میشن چون منافعشون رو در خطر میاندازه حالا با اسرائیل بقیه چکار میکنه نمیدونم فقد امید دارم که مردم کشورم روزی برسه که ارزوی نابودی هیچ ملتی رو نداشته باشن البته محدود هستن این ادمهای جنگ طلب و همه با مهربانی کنار هم زندگی کنیم
    • مهران DE ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 8
      برو طرح ینون را مطالعه کن چرایی دشمنی با اسراییل را متوجه میشی yinon plan
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    8 3
    امارات نوکر آمریکا و رفیق اسراییل است. خب که چی؟ ما را سننه.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 1
    حالا دلیل گرایش امارات این چرندیاتی که شما میگید الان عمان بحرین سودان و چندتا کشور دیگه هم میخوان رابطه برقرار کنن دلیل اون چیه
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 1
    در این مقاله عکسی از یک تانک لکرک فرانسوی متعلق به امارات رو گذاشتید و نوشتید نابودی تانک ! این اشتباهی هست که متاسفانه در سایت ها تکرار می شود و عجیب است که سایت محترم مشرق هم مرتکب شده. تانکی که حداکثر شنی ان اسیب دیده را نمی گویند منهدم شده ! انهدام تانک با شکاف برداشتن کامل بدنه و زره ان و در بسیاری مواقع با جدا شدن برجک ان به دلیل انفجار مهمات خود تانک حادث می شود.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 3
    اسراییل باشیردوش تک واحد ه روانه امارات شده
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 7
    سیب زمینی بی رگ به حکام ابو ظبی میگن
  • حسن IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 4
    این سوسمار خوارهای اماراتی دمار از روزگارشان در میاریم ما همون دلاوران هشت سال دفاع مقدس هستیم دو تا موشک تو امارات بخوره همه فرار میکنن که دیگه بر نگردن همشون بز دل هستن
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 1
    اینکه میگن هنر نزد ایرانیان است و بس دروغ نیست چون به هنر بزرگ فحاشی و بد دهنی مزینیم مهد فرهنگ و هنر فحاشی هستیم ماشالله درجه توهم هم ک ......
    • فرهاد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      احمق امارات عددی خود فروش .اماراتی ها ار ایران نون میخورن الدنگ وطن فروش .اگر جرا"ت داری بیا سوریه .آویزان کنم بی وجود ها .بیا ببین مدافع حرم داره چیکار میکنه . .سایه ما رو میبینند فرار میکنند ..
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    خوب غنیمتی جدید ایران کی از راه می رسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس