تانک ایرانی

مهندسان صنایع دفاع کشورمان با رساندن قدرت موتور تانک های ایرانی به ۱۰۰۰ اسب بخار، گام مهمی در زمینه خودکفایی ایران در تولید پیشران زره پوش های سنگین برداشتند که جهش بزرگی در این حوزه محسوب می شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سیستم پیشران یا به عبارت ساده تر موتور برای ساخت هر وسیله نقلیه یکی از مهم ترین بخش ها حساب شده و به عبارتی قلب تپنده آن تجهیزات به حساب می آید. از هواپیما تا خودرو و کشتی و زیردریایی، طراحی و ساخت موتور را می توان بزرگترین چالش مهندسی پیش روی طراحان آن دانست که البته در بخش نظامی با توجه به شرایط ویژه و نیاز به عملکرد بهتر در شرایط سخت تر، این کار پیچیده تر شده و امروزه معدود کشورهایی در جهان هستند که به کلیه زوایای فنون موتور سازی در حوزه نظامی و تجهیزات مرتبط با نیروهای مسلح تسلط پیدا کرده اند.

بیشتر بخوانید:

تحول بزرگ تانک‌های T-۷۲ سپاه با نصب سامانه‌های رزم شبانه و اخلالگر فروسرخ/ برادر «کرار» مجهز به موشک هدایت لیزری شد+عکس

برجک ساخت سپاه، آچار فرانسه زره پوش‌های نیروهای مسلح می‌شود/ گام به گام با تبدیل BTR-۵۰ روسی به «مکران» ایرانی+عکس

اگر بخواهیم در این زمینه نمونه هایی را ذکر کنیم می توانیم از ماجراهای مربوط به چین و روسیه نام ببریم. کشور چین برای نمونه در سالهای اخیر سرمایه گذاری بسیار هنگفتی را در بخش نظامی کرده ولی بنا به بسیاری از تحلیل ها، هنوز در بخش موتورهای هوایی با وجود توسعه مدل های مختلف تا حدی به روسها نیاز دارد. روسیه خود به عنوان میراث دار شوروی سابق بعد از فروپاشی شوروی و جدا شدن اوکراین از این کشور که بخش زیادی از صنایع موتور سازی شوروی در آن قرارداشت، برای طرح های مختلف خود نیازمند فعالیت مشترک داشت. بعد از تیرگی روابط بین دو طرف، روسیه مجبور شد در داخل کشور خود توسعه چندین طرح برای موتورهای مختلف را آغاز کند و برخی از پروژه های دفاعی و صادرات نظامی روسها به همین دلیل با تاخیر و مشکلاتی رو به رو شده است.

کشور ترکیه نیز در سالهای اخیر با وجود تبلیغات زیاد در حوزه دفاعی هنوز در بخش موتور دچار مشکلات مختلفی است و برای نمونه توسعه بومی موتور برای تانک آلتای با مشکل مواجه شده و عدم صدور اجازه برای خرید موتور های بالگرد ATAK باعث شد که ترک ها فرصت صادراتی به پاکستان را از دست بدهند.

ایران و تلاش برای خودکفایی در تولید موتورهای نظامی

یکی از مشکلات بزرگ نیروهای مسلح کشورمان در دوره دفاع مقدس در بخش زمینی، موتور تانک های چیفتن بود که اصولا موتوری با قدرت کم بوده و توانایی تامین نیروی مورد نیاز برای آن تانک را نداشت و مشکل این موتور در سالهای دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش را آزار داد. در سالهای پس از دفاع مقدس نیز به دلیل پیچیدگی بسیار بالای توسعه موتورهای گوناگون، زمان ساخت و رونمایی از سیستم های مهم دفاعی مثل تانک ها و هواپیماها دیرتر از تجهیزاتی مثل موشک ها رخ داد. توجه داشته باشید که موتور یک موشک وسیله ای یک بار مصرف بوده ولی در یک جنگنده، ناو یا یک تانک بایستی موتور مورد نظر برای هزاران ساعت در شرایط مختلف جوی و محیطی به فعالیت بپردازد، لذا سبک طراحی، ساخت و مهندسی مواد آنها کاملا متفاوت است.

تانک چیفتن ایرانی به غنیمت رفته در عراق

چند سال قبل بود که می توان گفت اولین جهش واقعی در حوزه موتوری نظامی کشور رونمایی و سیستم پیشران توربوجت اوج معرفی شد. این موتور بر اساس مدل های مدرن در جهان توسعه پیدا کرده و در حال حاضر قلب تپنده جنگنده های کوثر ایرانی است که باعث شده کشورمان به صفر تا صد تولید یک هواپیمای بومی نظامی دست پیدا کند و وابستگی به هیچ کشوری برای ورود به حوزه ساخت و مهم نداشته باشد.

موتور ایرانی اوج

از سوی دیگر، در صنایع دریایی با حرکت به سمت دیزل هایی با قدرت بیش از ۳ هزار اسب بخار و ژنراتورهایی با توان حدود ۲۵ مگاوات رو به رو هستیم که به زودی نیاز کشور در بخش شناورهای رزمی با وزن بی ۳ تا ۵ هزار تن را رفع خواهند کرد. اما جدیدترین دستاورد کشور در حوزه موتورهای زمینی مربوط به بازدید اخیر وزیر دفاع از یک خط تعمیر و ارتقاء تانک های تی ۷۲ است نشان دهنده نصب یک موتور ۱۰۰۰ اسب بخاری بر روی این تانک ها می باشد؛ مسئله ای که یک جهش خوب در توان رزمی زرهی کشور را نوید می دهد.

اشاره به استفاده از موتور با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار در تانک در حال ارتقاء تی ۷۲

آیا صنایع زرهی مسیر صنعت هوایی را رفته است؟

با توجه به اینکه تصویری از موتور مورد نظر منتشر نشده نمی توان به صورت قطعی در خصوص آن نظر داد اما با توجه به شواهد و قرائن موجود از آنچه در کشور موجود بوده و روش تقریبا مرسومی که در صنعت دفاعی کشور وجود دارد می توان تقریبا حدس زد که مسیر مورد نظر چگونه طی شده است. در اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ شمسی تعداد قابل توجهی از تانک تی ۷۲ از شوروی سابق و فدراسیون روسیه خریداری و وارد سازمان رزم ارتش و سپاه شد. این تانک ها عمدتا در مدل های تی ۷۲ اس و برخی نیز در مدل ام بودند و تقریبا همه آن ها از موتورهای مدل وی ۸۴ با قدرت ۸۴۰ اسب بخار بهره می برند.

روسیه هم در سالهای بعد، از این موتور و مدل های ارتقا یافته برای تامین توان تانک های ارتقا یافته سری تی ۷۲ و تی ۹۰ نیز بهره گرفت. روسها در سالهای بعد مدل هایی مثل V-۹۲S۲ با قدرت ۹۵۰ اسب بخار و مدل V-۹۲S۲F را با قدرت ۱۱۳۰ اسب بخار برای مدل های جدید تانک تی ۹۰ و تی ۷۲ بی ۳ ارائه کردند.

موتور V-۹۲S۲F

در این سالها موتور وی ۸۴ در اختیار کارشناسان ایرانی قرار داشته و همانند موتور جنگنده اف ۵ سالها کار و تعمیر و نگهداری، تصور خوبی از آن به طراحان ایرانی داده است. جمیع تجربیات و تلاش ها در حوزه موتور می تواند کمک کرده باشد تا کارشناسان ایرانی یا یک موتور جدید بر پایه وی ۸۴ ساخته یا وی ۸۴ ها را ارتقاء داده و قدرت آنها را به هزار اسب بخار رسانده باشند. این افزایش ۱۶۰ اسب بخاری در حقیقت، قدرت مدل ایرانی را مابین V-۹۲S۲ و V-۹۲S۲F روسی قرار داده و تقریبا برای تامین نیاز تی ۷۲ های فعلی ما که در حال ارتقاء هستند مناسب به نظر می رسد. افزاش زره و اضافه شدن برخی از قطعات دیجیتالی و الکترونیکی که نیازمند تامین نیرو هستند از جمله مواردی است که نیاز به نیروی بیشتر موتور را جدی تر می کند.

ذکر این مسئله نیز مهم است که تانک روسی تی ۹۰ از جمله مواردی بوده که در سالهای اخیر مورد توجه فرماندهان نظامی کشور ماست و صحبت هایی نیز در خصوص خرید این تانک مطرح شده است. رسیدن به این قدرت موتور در بخش زرهی، تا حد زیادی خیال ما را از تامین سیستم پیشران، در صورت خرید این تانک راحت می کند. در عین حال توسعه این مسیر و رسیدن به قدرت های بالاتر از عدد ۱۰۰۰ اسب بخار، مسیر را برای رسیدن به لبه فناوری قدرت موتور در تانک های امروزی جهان فراهم خواهد کرد. امروزه سنگین ترین تانک های عملیاتی جهان مثل چلنجر یا آبرامز معمولا از موتورهایی با قدرت ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ اسب بخار بهره می برند؛ قدرتی که مشخصا رسیدن به آن برای مهندسین ایرانی با جایگاه فعلی و کارنامه اخیر دردسترس خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 16
  • محمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    36 26
    ما که نفهمیدیم. چند وقت پیش موتوری رونمایی شد با 1300 اسب بخار قدرت. ما هم پزش رو می دادیم. امروز میفرمایید تازه رسیدیم به نزدیک 1000 اسب بخار؟
    • NL ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      34 19
      بوق نداره؟
    • محمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      33 5
      أقای باهوش موتور تانک با موتور ماشین سنگین فرق داره .موتور تانک بدلیل محدودیت مکانی شدیدا فشرده است
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      مردم دارن از گرسنگی میمیرن شما هم از صبح تا عصر 24 ساعته دنبال تانک وموشک وحرام کردن بودجه کشور باشید
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      8 1
      با ذکر منبع عنوان بفرمایید
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      25 17
      دوست 7:46 سلام صبح بخیر شکر خدا و به رغم اراده شیطان بزرگ و اذناب داخلیش با باران کافی که خدای مهربان عنایت کرد امسال در ایران بیش از 13 میلیون تن فقط گندم تولید شد پس جای نگرانی نیست و نان برای خوردن موجود است البته در برخی نقاط متاسفانه به علت ارزانی عده ای نان را برای اسب الاغ و گاو میخرند که باید جلوگیری شود
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      32 30
      در جواب 7.46 : یابو غذا و نون را با همین موتورهای دیزل سنگین که روی ماشین آلات کشاورزی سوار می کنن تولید می کنن.....نکنه فکر می کنی هنوز با گاو و یابو کشت و زرع میکنن.....
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      31 8
      آتیه و آینده کشور فقط تامین شکم و... نیست. ایران کمترین هزینه رو برای امور نظامی در میان کشورها داره. این تهمت بزرگیه که بگید بودجه کشور رو حرومه این مسائل میکنید!!!! قدرت بازدارنده برای دشمنان و بدخواهان کشور از همین چیزها تامین میشه. لطفا با نظرات دشمن شاد کن حماقت خودتون رو به رخ خلق الله نکشید
    • کاوه آهنگر IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      35 7
      پاسخ 7:46 نون رو باید از دولت بی تدبیر و بی امیدی که رای دادی بهش مطالبه کنی باهوش اینجا به حمد الهی از امنیت و دفاع از خاک ایران داریم حرف میزنیم هرچند جور شما آدمهای بی عرضه هم در عرصه تامین نون مرد داریم به دوش میکشیم
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    71 10
    ما منتظر قاهر هستیم هیچ جا نمیریم همین جا هستیم
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      قاهر واقعی نبود ماکتی بود برای نشان دادن اینکه ایران هم بله واقعیم باشه نسل اول حساب میشه چون موتور اوج یا موتور اف 5 است در واقع قاهر جنگنده نسل یک یا دو هست
    • SE ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      14 30
      آقای 22:34 قاهر نسل 3 بود . چون ویژگی نسل 4 و نسل 4 به بعد داشتن موتور توربوفن است.
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      32 2
      داداش نسل یک و دو موتور پیستونی داشتند. یهو بگو نسل ما قبل برادران رایت دیگه
    • NL ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      10 14
      قاهر وقتی برمیگرده که احمدی برگرده
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    81 51
    من هنوز نفهمیدم چطور یک نفر اگه ایرانی باشه و این پیشرفت های ولو کوچک رو ببینه چطور میتونه خوشحال نشه؟؟ البته فقط اگه اصلاحاتچی (کاسب واردات)، خائن، وطن فروش و یا هرسه تاش با هم باشه ممکنه!!!
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      18 3
      واقعاً و جالب تر میدونی چیه؟ اینها پز دیگران رو میدن. یکی نیست بگه چی از آمریکا و دیگران بهتون میرسه یا رسیده که پیشرفتهای ایرانیان براتون فاقد ارزشه و بجاش میگید اینا چیه تانکها و هواپیماهای آمریکایی فلان و بهمان! بابا طرف آمریکاییه دیگه.یا جیره خور امریکاست یا نوکر و یا ذلیل و خوار ذاتی و خدایی!
    • NL ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      5 18
      برای اینکه اینا همه شامورتی بازیه
  • علی خدایی IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    63 17
    قدرت و توانمندی برای حراست از آب و خاک کشور تکنولوزی و فناوری مهم و واجب است
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    20 12
    احسنت .. دوهزار اسب بخار ارزو مونه
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      9 3
      هیچ انسانی به هم وطن خود توهین نمی کنه افتاد؟؟؟؟؟
    • NL ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      9 14
      علی الحساب موتور پراید رو خودتون بزنید
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      1 0
      علی الحساب سال 1400 میندازیمتون کنار تا کشور یه نفسی بکشه. ماشین درست و حسابی هم میسازیم. نه مثل پراید سازای نوکر آمریکا.
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    کارت ملی ما چی شد ؟
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      49 83
      برای حیوانات کارت ملی صادر نمی شود
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      88 28
      خاک بر سرت که با هم وطنت این گونه سخن می گویی
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      4 1
      کارت ملیت رو از کلید ساز بگیر. مگه بهش رای ندادی؟
  • دانشجوی شریف DE ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    47 64
    امیر حاتمی وزیر دفاع در مصاحبه ای صحبت از موتور توربوفن کردند . ولی گویا موتور اوج یک موتور توربوجت است . که از ساختار آن میشود کاملا تشخیص داد که یک توربوجت است . الیته باید اشاره کرد که همین پیشرفت های فوق العاده برای بسیاری از کشورها مخصوصا کشورک های حاشیه خلیج فارس و شکم گنده های عرب یک رویای دست نیافتنی ست . پاینده ایران
    • NL ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      10 3
      داداش شما خواب تشریف داری کشورهای حاشیه خلیج فارس دارن مارمولک صادر می کنن ایران!
  • CA ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    54 83
    مواظب باشین چپ نکنه خخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      49 20
      فعلا تو چپ کردن مزدور احمق
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      2 0
      فکر کنم تو هم مثل اربابت ضربه مغزی یواش شدی!
  • GB ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    15 7
    مشرق T90 به درد نمیخوره توپ های کالیبر بالا الان در تانک های روز استفاده میشه که قدرت تخریب زیاد داره تانک روسی فقط آرماتا خوبه t90 , t72 امروزه خیلی فرقی باهم ندارند
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    17 21
    الان دیگه با توجه به سلاح های ضد زره ارزان استفاده از تانک زیاد مقرون به‌صرفه نیست برای یه تانک مهمتر از موتور زرهشه سعی کنید اونو قوی کنید در حدر لئوپارد2 نه یه بنجلی مثل تی ۷۲
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      1 0
      از تانک چی میدونی پدر جان؟؟؟!!!
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    36 23
    هیچ کدام مستعان ۱۱۰ نمیشه!!!! خخخخ
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    19 1
    موتور دیزل دریایی ۱۳۰۰ اسب بخاری که قبلا تولید انبوه شده .سایز بزرگی داره وقابل نصب روی تانک نیست و برای لکوموتیو و قایق های سایز بزرگ استفاده میشه.
    • کامران IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      4 0
      دقیقا درست فرمودید
  • کامران IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    13 2
    کار خوبی است اگر موتورها وارداتی نباشن چون اگه ساخت داخل باشه وزارت دفاع این را در بوق و کرنا میکرد، در کل ارتقا زرهی در هر صورتی بسیار مهم و واجبی است اما بدلیل وسعت و شرایط جغرافیایی ایران مشکل اصلی ما تعداد بسیار کم تانک و هویتزر است که اصلا جوابگو نیست و سالهاست که وعده تولید جدید دادن اما در عمل خبری نیست سال 95 گفتن کرار تولید تمام بومی است و ارتقا نیست و خط تولید انبوه در دورود افتتاح شد و بعد چند وقت گفتن نه ارتقا تی 72 اس بوده و....!!! که همان هم بعد 4 سال نتونستیم 10 تا بسازیم و تحویل بدیم!! که خیلی زشته و باعث تمسخر دنیا شدیم و داخلی های خودفروخته، در هویتزر هم دقیقا در داستان رعد 1 و 2 و هویزه دقیقا همین اتفاقات افتاد اول گفتن ساختیم بعد گفتن ارتقا و بعد همون ارتقا هم رها شد! البته از کمبود شدید بودجه هم نمیشه براحتی گذر کرد که اصل مشکل همونه. اگه گرونه یا سخته حداقل تانک چرخدار سبک بسازید اوضاع کنونی خیلی بده
    • IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      5 5
      هلیکوپتر و پهپاد کار ۱۰ تا تانک رو انجام میدن
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      7 0
      به نظر میاد مشکل اصلی نبود زیرساخت برای تولید انبوه باشه که باید با مشارکت بخش خصوصی حلش کرد
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    6 1
    با توجه به این که نیروهای مسلح سالانه دستاورهای خود را اعلام میکنند مانند ساخت هواپیمای کوثر و تحویل واحدهای 3 فروندی ان به نیروی هوایی کاملا میشه متوجه شد که تانک کرار به تولید انبوه نرسیده، و صرفا یک کار تحقیقاتی بود، که در حال حاظر قابل استفاده نیست، پیشرفت های علمی و نظامی بسیار عالی هست و نشان دهنده توان ایرانی است ولی تا زمانی که تولید انبوه نشوند مانند سامانه سوم خرداد، فقط برای نمایش تلویزیونی خوب است و نظام را هم به خالی بندی متهم میکنه، رونمای از جنگنده قاهر هم به همین صورت است که بعد از یک دهه هیچ خبری ازش نیست، وقتی موتور هواپیما نمیتونیم تولید کنیم بهتر است ماکت هم نمایش ندهیم، زنده باد ایران.
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    4 6
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
  • هادی IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    16 0
    تو بحث زرهی ما یه تانک سنگین در قد وقدواره تانکهای غربی احتیاج داریم،آرماتا تانک خوبیه ولی تی۹۰به پای نسل جدید چلنجر ولئوپارد بعدا آبرامز نمیرسه..پس چرا پول صرف خرید تانکی کنیم که یه نسل از رقیباش عقبه؟استاندارد تی نود فقط برای ارتقای تی۷۲هامون بدرد میخوره نه بیشتر..خرید فقط آرماتا..هواپیما هم فقط سوخو۵۷ میتونه موازنه ایجاد کنه برامون..تا زمان تولید انبوهش هم سوخو۳۵ میتونه جاشو موقتأ پر کنه..از فکر خریدسوخو۳۰ بیاید بیرون خواهشأ..
    • کامران IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      7 0
      حرفاتون کاملا درسته فقط در مورد سوخو 30 عرض کنم که مدل اس ام رو اگه واقعا روس ها مردانگی کنن و با امکانات اصلی بفروشن جنگنده چند منظوره بسیار قابلی است که بخاطر قیمت مناسبتر میتونیم در تعداد بالاتری خرید کنیم و سوخو 35 بیشتر برا جنگ هوایی و رهگیری کاربرد داره و داشتنش عالیه اما سوخو 30 بیشتر کارهای تهاجمی رو انجام میده که خیلی کمبود داریم. میگ 35 هم به نسبت به قیمتش عالیه اونم در کنار اینها مکمل خوبیه ک فکر کنم سفارش خرید دادیم فقط باید به شرکت میگ فشار بیاریم و با دقت قرارداد ببندیم که سر ایران هم کلاه نذاره و قطعات فرسوده استفاده نکنه، چند باری سر این کار جریمه شده و در ضمن تو پشتیبانی و اورهال هم بد عهدی زیاد میکنه
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      0 0
      جوری می گی انکار روسیه با فروش همون سوخو30 هم موافقت کرده!روسیه هیچی به ایران نخواهد داد...فناوری پهپادامونم که اون همه هزینه شد سرشون دادیم رفت به یک میلیارد دلار
  • US ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    13 8
    تخریب محیط زیست از نشانه های حماقت است .
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    مثل هیولا تمام سرمایه ملت رو دارن خرج کاسه لگن جنگی میکنند آخرش هم به هیچ جا نمیرسند خدا لعنت کنه مشرقی ها و اربابشون سپاه رو
    • کوروش IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      20 42
      خدا تو رو هدایت کنه که معلوم نیست از کجا چی می زنی اخر نادان کدام کشور هست که برای امنیت و دفاع خودش کارکنه و اجازه بده نااگاهی چون تو و یا وطن فروشان درباره ان نظر دهند و به نفع دشمنان ایران نظر بدن...خخخخخخ...
    • NL ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      2 7
      ارباب چیه سپاه نوکر ماست
    • استان بزرگ بختیاری IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      2 13
      ابله! چرا اون دوگوله تو بکار نمی ندازی؟
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      0 0
      آقا خودتون رو ناراحت نکنید بالاخره توی هر هزارتا آدم یه دیونه هم پیدا میشه. اینم یکیش. زیاد خودتون رو خسته نکنید برای جواب دادن.
  • H PL ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    14 0
    مشکل اصلی پوله.نیروی نظامی ایران به زور از پس هزینه جاریش برمباد.پولی برای تحقیق و توسعه و ساخت انبوه تجهیزات جدید نداره.
    • ختم کلام IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      0 0
      اگه اینقدر به حجاب و گردشگری گیر ندن ، خارجیا بیان با ارز یا مالیات کسب و کارهای مربوط می شه برنامه ربزی کرد برای پروژه های بزرگ تر
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    26 9
    بفرض که در۵ یا۱۰سال دیگه ما ازلحاظ نظامی قدرتمان بیشتر ازاسرائیل وعربستان شود-خوب اونها طی این۵سال و۱۰سال خیلی پیشرفته تر میشوند!؟تازه ما معلوم نیست باشه یا نیروهای انقلابی واسلامی کاملا ریزش نکردنند،حکومت اسلامی عوض نشده باشه....
  • مجتبی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 34
    در موضوع توانایی دفاعی اینکه تمامی تجهیزات نظامی در لبه فناوری قرار داشته باشند هزینه بینهایت لازم دارد. ایران در فناوری فوق پیشرفته با کاربری نظامی در بالاترین رتبه قرار گرفته است اما تنوع تجهیزات نظامی که انکار ناپذیر است در موارد عمومی بالاترین سطح فناوری را نمی طلبد و به روزرسانی تجهیزات هم لازم است. پس این فعالیت ها لبه فناوری های فوق پیشرفته که ایران بدون محدودیت به آن دست پیدا کرده نمی طلبد. همین قدر کافی است بدانیم که زمان منسوخ شدن هواگردهای بالدار فرا رسیده است.
  • کمال IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    3 0
    خدایی از مشرق انتطار گزارش بهتری داشتم، این چه گزارشی بود؟! سامانه مستقر در روی لوله تانک، سامانه کنترل آتش، سامانه هشدار لیزری جدید، باکش مستقر در پشت برجک، خود برجک از جمله تغییرات نسبت کرار است. یه گزارش تحلیلی بهتر ارائه بده مشرق عزیز
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    روی موتور های برقی کارکنید
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    5 6
    فقط بمب اتم باید داشته باشیم-مثل کره شمالی،که دردنیا هیچکس نیست بهش بگد بالای چشمت ابرو-والا به کوبا ونزیلا،سوریه لبنان ...تبدیل میشویم
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      1 0
      مردم کره شمالی چه طوری زندگی می کنند؟؟
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    28 19
    ایران کجا و این حرفا کجا همش رو از روسیه خریدن آوردن اون کرار هم خوشبختانه فقط اسمش ایرانیه و بقیش روسی هست.
    • سعید IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      5 1
      اب بریز نسوزی بوی سوختنت تا مشهد میاد یخ بزار دردت نیاد
  • هیچکس IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    3 0
    یه توربو روش نصب کردن
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    8 9
    برادران سپاهی شما یک رور در میان در حال ساخت و تجهیز مدرن ترین سلاح ها برای حفظ جان و امنیت مردم هستید از آن طرف خود رو سا ز ها با ساخت خود رو های بی کیفیت همین جان مردم رابه خطر می اندازند البته با قیمت های کذایی بد نیست کمی از توان تان را صرف بهبود کیفیت و قیمت خود رو هم کنید البته بدون شعار که ما آماده کمک به صنعت خودرو هستیم سریع عملی کنید یا علی
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    8 0
    سعی نکنید که حتماً چیزی رو بسازید که اونها میسازند، بلکه سعی کنید چیزی رو بسازید که اونها نمیسازند. آنچه که باعث و بروز استعدادهاست، خلاقیت و خلاقیت است. اگر واقعاً صنعت ما به لبه نزدیک شده، پس لازم است اعتماد به نفس داشته باشیم و خودمون برای نیازهایمان طراحی کنیم. شجاعت لازمه ی خلاقیت است.
  • NL ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    4 7
    قلب تی 90 یا غلطک هپکو؟!
  • عبدالرضا IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    با تشکر از گروه خبری خبرنگاران جوان .خواهشا عکسی که از تانک چیفتن بعنوان غنیمتی توسط عراق چاپ کردید .کمی دقت بیشتر کنید .این عکس با پرچمی که در سمت چپ تانک قسمت عقب قراردارد چه معنی دارد.
  • پوریا US ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 2
    الان چند نکته درمورد زرهی ما مطرح هست یک موازی کاری اگر کرار درست شد علاوه بر تولید برای ارتقا هم همین استاندارد کرار استفاده بشه طرح موازی حرام کردن پوله درمورد نفربر بی ام پی ۲ اونم نه با این استاندارد که ما داریم نه البته در برجک کارهایی شده که هنوز نیاز به تکمیل اون طرح ها هست هدف از این نوشته اینکه باید مسئولین نظامی سمت هدفمندی خرج و توسعه برن دیگه دوران چیفتن و تی ۵۰ سر اومده همین کرار و تی ۹۰ هم تا ۲۰ سال نیازها رو رفع میکنن و توی حوزه نفربری هم بی ام پی ۲ همینطور
  • ایرانی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    متخصصین ما باید از بحث تانکهای بزرگ سنگین کم کم برن به طرف ساخت منی تانک تک نفره کوچک سبک وچابک جوری که قیمت موشک ضد تانک بیشتر از خودش باشه
  • مهدی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    ما می توانیم
  • مهدی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    0 1
    این جنگ با پیروزی روسیه و روس تبارهای اوکراین به پایان میرسه اوکراین هم تجزیه میشه الان لهستان طلب سنگینی از اوکراین داره به اوکراین گفته پول منو بهم بده میگه ندارم بدم لهستان میگه بجاش خاکت رو بده بعد جنگ با روسیه لهستان با اوکراین جنگ رو شروع میکنه یک ضرب المثل هست بین اروپایی ها که میگه روس ها وقتی چکمه به پا کنند کل اروپا رو فتح میکنند این مثل گزافه نیست ما در جنگ جهانی دوم دیدیم که برلین توسط شوروی فتح شد نه امریکا و انگلیس و فرانسه تازه بعد یک مدت بعد این کشورها اومدن در برلین اگه شوروی نبود آلمان مگه فتح میشد به این راحتی ها دوباره یک بیانیه الکی میدادن صلح و تمام دوباره آلمان خودش رو قوی میکرد دوباره غول خفته سر بیرون میاورد حمله میکرد الان برای چی آلمان و ایتالیا و ژاپن جرات ندارن حتی یک موشک بالستیک بسازند جرات ندارند یک جنگنده بسازند اکثر جنگنده ها همه امریکایی هستش چندسال پیش بود گندش دراومد امریکایی ها مکالمات مرکل رو شنود میکردند و مقامات عالی رتبه ایتالیا همینطور ادوارد اسنودن پیمانکار سازمان امنیت ملی امریکا گفت ما انقدر در ژاپن نفوذ کردیم انقدر جاسوسی کردیم از ژاپنی ها که اگه یک روزی مردم ژاپن و دولت این کشور علیه ما بلند بشوند با یک کلیک ساده کل ژاپن رو خاموش میکنیم امریکایی ها به همین خاطره که جوری به کمر این سه کشور یا غول های خفته زدند که دیگه توان بلند شدن رو ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس