کد خبر 1107579
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

همه ما میدانیم مسئله بهداشت فردی و سلامت جامعه یکی از دغدغه های مشترک و مهم در تمامی دوران زندگی ما انسانها نیز بوده است. بعنوان مثال در گذشته برای دفع فاضلاب شهری یا انسانی و یا صنعتی ، این مواد را به رودخانه ها هدایت می کردند که یکی از خطرناکترین عامل در جهت شیوع بیماری و انتقال بیماری و در پی آن از دست دادن جان انسانها است. یکی از ابتدایی ترین راه حل ها استفاده از دستگاه سپتیک تانک است.

سپتیک تانک چیست

به زبان ساده سپتیک تانک دستگاهی است که در انتهای لوله کشی های فاضلاب ساختمان نصب می شود برای اینکه فاضلابی که از واحدهای مسکونی خارج می‌شود آن‌قدر تصفیه شود که وقتی داخل چاه فاضلاب می‌رود موجب کور شدن سوراخ‌های چاه نگردد.

ساز و کار سپتیک فاضلاب بدین صورت است که در حالت کلی فاضلاب خروجی از ساختمان؛ اداره یا هر مجتمع و کارگاهی را گرفته ( بعبارتی هر منبعی که فاضلاب با BOD۵ زیر ۲۵۰ تولید می‌کنند را دریافت میکند) و از طریق مهیا نمودن فضا و شرایط لازم برای انجام واکنش‌های شیمیایی که موجب انحلال ساختار فاضلاب می‌گردد و موجبات جذب آن پساب فاضلاب به چاه جذبی که قدرت جذب معینی دارد را فراهم می‌کند.

در حقیقت سپتیک تانک اعم از مخازن سپتیک بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس و حتی سنگی موجب جلوگیری از کور شدن سوراخ‌های چاه جذبی می‌گردد و از پخش شدن فاضلاب‌های میکروبی بدون انجام واکنش توسط باکتری غیر هوازی روی مولکول‌های آن درون سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری می‌کند.

سپتیک تانک در بهترین حالت توانایی دارد بار آلودگی را تا حد ۶۰ درصد کاهش دهد. ولی نکته مهم در مخزن سپتیک این است که بار آلودگی میکروبی از یک‌سو و بوی تعفن حاصل از فعالیت باکتری‌های بی‌هوازی و واکنش‌های شیمیایی که موجب تولید گاز متان و دی‌اکسید سولفور می‌گردد باید به طور مناسب از آن خارج شود.

انواع سپتیک تانک

به لحاظ نوع کاربردی سپتیک تانک به انواع زیر تقسیم می شود :

  • سپتیک فاضلاب خانگی ، اداری ، تجاری ، کمپ های کارگری ، مجتمع های تفریحی ، پارک ها ، پادگان ها و مکان های آموزشی ، صنعتی و ...
  • به لحاظ نوع جنس بدنه مخزن سپتیک به انواع آجری، بتنی، پلی اتیلنی، کامپوزیت و فایبرگلاس تقسیم بندی می شود.

خود سپتیک تانک پلی اتیلن از نظر کیفیت و ضخامت دیواره به دو نوع کلی سپتیک تانک پلی اتیلن دوجداره و سپتیک تانک پلی اتیلن تک جداره تقسیم بندی می شود .

اجزای اصلی سپتیک تانک

۱. سیستم ورودی فاضلاب به درون بخش اول : شامل یک لوله پلی‌اتیلن تک جداره یا دوجداره و بافل ورودی است که به صورت سه‌راهی نصب می‌گردد.

۲. بخش اول مخزن : بیش‌ترین حجم سپتیک تانک (۶۶ درصد از حجم کلی) را به خود اختصاص داده است. قسمت اعظم مواد جامد معلق در کف این ناحیه رسوب می‌نمایند.

۳. دیواره جداکننده: بافل میانی یا دیواره جداکننده باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغن‌های شناور به مخزن زلال سازی (قسمت دوم مخزن) می‌شود.

۴. مخزن زلال سازی: این مخزن ۳۳ درصد از حجم کل سپتیک تانک را شامل می‌شود. مواد آلی محلول در پساب قسمت اول مخزن طی فرآیند بی‌هوازی تجزیه می‌گردد؛ و عمده رسوبات این بخش را لاشه میکروارگانیسم‌ها تشکیل می‌دهد.

۵. لوله خروج بیو گازها: از طریق این لوله، گازهای تولید شده ناشی از فرآیندهای تصفیه بی‌هوازی فاضلاب (عمدتاً متان) از سپتیک فاضلاب خارج می‌گردد. نام دیگر این لوله ونت هوا می‌باشد. قطر لوله ونت اصولاً ۶۳ میلی‌متر می‌باشد.

۶. سیستم خروجی فاضلاب: شامل سه‌راهی و لوله خروجی از مخزن سپتیک می‌باشد. قطر لوله خروجی قطعاً نباید از قطر لوله ورودی کمتر باشد.

۷. سیستم سیفون: شامل یک سیفون در قسمت خروجی مخزن و جهت جلوگیری از خروج چربی از سپتیک فاضلاب به داخل چاه جذبی و یا اگوی شهری و همچنین یک سیفون در قسمت ورودی به منظور جلوگیری از برگشت بوی نامطبوع فاضلاب به هنگام عدم استفاده طولانی مدت (ایام تعطیل) می‌باشد.

لوله کاروگیت از جمله لوله‌هایی می‌باشد که در ساخت مخازن سپتیک بسیار کاربرد دارد چرا که نحوه ساخت هر دو تقریباً در یک راستا می‌باشد.

مخزن سپتیک و نکات کلیدی

مخزن سپتیک تانک در واقع سیستم تصفیه فاضلاب های محیطی با کارایی بالا و با پر شدن خودکار هستند از آنجا که سیستم های سپتیک پساب های خانگی را به صورت متمرکز تصفیه و دفع می کند، اغلب آنها بسیار اقتصادی تر از سیستم های تصفیه فاضلاب شهری هستند، و در واقع اندازه آنها کوچکتر است و در مصارف های ساختمانی و شهری کاربرد دارد. سیستم های سپتیک همچنین طراحی بسیار ساده ای دارند که این خصوصیت آنها را در کل کم هزینه تر و نصب و نگهداری آنها را مقرون به صرفه کرده است. با استفاده از فرآیندهای طبیعی برای تصفیه فاضلاب های درجا، معمولا از این سیستم در حیاط خلوت های ساختمان ها استفاده می شود و نیاز به خطوط لوله کشی فاضلاب ندارد. بنابراین هزینه آنها کاهش یافته و اثر مخرب کمتری نیز دارند.

شرایط نگهداری و بالابردن کارایی سپتیک فاضلاب

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید بعد از نصب سپتیک تانک به آن اهمیت داد نحوه استفاده و بالا بردن کارایی آن می‌باشد. برخی از مواردی که در هنگام استفاده از مخزن سپتیک  باید آن‌ها را رعایت کرد عبارت‌اند از:

  • حتماً می‌باید برای دستگاه سپتیک از ونت هدایت گازهای بدبو به بالاترین نقطه ساختمان استفاده کرد. چرا که در صورتی که این موضوع رعایت نشود موجب انفجار مخزن می‌گردد.
  • پساب خروجی از سپتیک تانک فاضلاب به‌هیچ‌عنوان قابل‌استفاده جهت آبیاری فضای سبز روی سطح زمین نمی‌باشد. دقت فرمائید شما می‌توانید با استفاده از شبکه زهکشی در زیرزمین از پساب خروجی جهت آبیاری ریشه‌های درختان استفاده کنید. کاری که اکثر کشورهای اروپایی بعد از نصب سپتیک فاضلاب از آن استفاده می‌کنند.
  • به منظور بالا بردن کارآیی مخازن سپتیک می‌بایست از ریختن آنچه موجب از بین رفتن باکتری‌های بی‌هوازی می‌گردد از جمله مواد شوینده آنتی باکتریال، آب باران که غنی از اکسیژن است و… جلوگیری نمود.

معرفی سپتیک تانک پلی اتیلن

یکی از بهترین گزینه ها برای خرید یک سیستم سپتیک تصفیه فاضلاب بدون تردید نوع پلی اتیلن آن میباشد. وزن سبکتر، قیمت مناسب، مقاومت بسیار بالا از مزایای این مخازن محسوب میشود. در هر مکانی میتوان با نصب یک دستگاه سپتیک تانک پلی اتیلن مشکل تصفیه فاضلاب را بطور کلی حل نماییم.

برای تولید بدنه سپتیک پلی اتیلن می توان از روش هایی همچون استفاده از لوله کاروگیت، لوله اسپیرال و یا لوله کورتیوب بهره جست. استفاده از هرکدام از روش های فوق در قیمت تمام شده این محصول تاثیر خواهند داشت. قیمت نوع اسپیرال تا اندازه ای از قیمت نوع کاروگیت و کورتیوب بیشتر است. علت این موضوع مواد بیشتری است که در بدنه مدل اسپیرال استفاده شده است.

بخش بندی سپتیک تانک پلی اتیلن

مخزن سپتیک تانک از دو قسمت عمده تحت عنوان مخزن سپتیک و یک محدوده زهکشی تشکیل شده است. این سپتیک تانک یک جعبه نگه دارنده آب است که معمولا از بتن ، پلی اتیلن و یا فایبرگلاس ساخته می شود و در ابتدا و انتهای آن یک ورودی و خروجی قرار داده شده است. جریان های فاضلاب ناشی از منازل ساختمانی به کمک لوله فاضلاب به این مخازن ریخته می شود. این سیستم سپتیک تانک فاضلاب را بصورت طبیعی و به کمک نگهداری آن به مدت زمان کافی و به صورت مجزا ببین مواد جامد و مایع تصفیه می کند. جریان فاضلاب درون مخزن سه لایه تشکیل می دهد. لایه اول شامل مواد جامد سبک تر از آب هستند که به صورت کف بر سطح آب شناور می شوند (مانند مواد نفتی و گریس). جامدات سنگین تر از آب در قسمت پایینی مخزن ته نشین می شوند و تولید لجن می کند. لایه میانی محتوای مخزن نیز شامل آب تصفیه شده است.

 نگهداری از مخزن سپتیک فاضلاب و بالا بردن کارایی

نه تنها کسانی که از سپتیک تانک استفاده می کنند بلکه همه باید آگاهی لازم از قوانین نگهداری از این مخازن را بدانیم . اینکه شما بدانید که چه زمانی مواد جامد را از مخزن خارج کنید، یا اینکه کارایی سیستم شما در حالت بهینه قرار داشته باشد این سه فاکتور مهم باید رعایت شود:

  1. تعداد افرادی که در آن محل زندگی می کنند و فاضلاب تولید می کنند.
  2. مقدار فاضلاب تولیدی با توجه به تعداد افراد خانوار و مقدار آب استفاده شده است.
  3. حجم جامدات موجود در فاضلاب که معمولا برخی از موارد حجم این فاضلاب ها را افزایش می دهند.

اگرچه سیستم جذب کننده برای کارایی و نگهداری از سپتیک تانک مورد نیاز نیست اما شما باید موارد زیر را برای بالا بردن کارایی سیستم مد نظر قرار دهید:

  • اگر مخزن سپتیک شما غیردفنی بوده و از جنس پلی اتیلن دوجداره نیست باید یا بروی زمین نصب گردد . چرا که تحمل فشار خاک را ندارد.
  • از کاشتن درخت و گیاهان قوی در کناره زمین سپتیک فاضلاب خودداری کنید، زیرا ریشه های آن باعث تخریب مخزن در خاک می شود.

در زیر ابعاد تعدادی از ظرفیت های متفاوت سپتیک تانک را برای شما آورده ایم :

  •  3 مترمکعب به طول 3 و قطر 1.2
  • 15 مترمکعب به طول 5 و قطر 2
  • 30 مترمکعب پلی اتیلن دوجداره به طول 6 و قطر 2.5
  • سپتیک تانک پلی اتیلن دوجداره سنگین 50 مترمکعب بطول 10 و قطر 2.5

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس