کد خبر 1107566
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
مولودچاووش اوغلو نمایه

وزیر خارجه ترکیه در ادامه واکنش‌ها به انتشار اظهارات «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا علیه رجب طیب اردوغان، پس از دیدار با مایک پامپئو همتای آمریکایی خود سخنان بایدن را بشدت رد کرد.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن رد اظهارات جو بایدن علیه رجب طیب اردوغان، توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط تنها به نفع تل‌آویو است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه به سخنان جنجالی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و معاون ریاست جمهوری این کشور در هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما واکنش نشان داد.

«مولود چاووش اوغلو» بعد از دیدار با مایک پامپئو همتای آمریکایی خود در جمهوری دومینیکن اعلام کرد، تنها ملت ترکیه است که می تواند درباره تغییر دولت و رئیس‌جمهور خودشان تصمیم بگیرند و نه کسی از ایالات متحده یا کشوری دیگر.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: اجازه قلدری در شرق مدیترانه را به کسی نخواهیم داد

پنجشنبه هفته گذشته انتشار قسمتی از ویدئوی سخنان سال گذشته جو بایدن در فضای مجازی در ترکیه جنجال‌های زیادی به پا کرد.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ویدئو می‌گوید، آمریکا تحت رهبری او «موضعی روشن» در قبال «حمایت از رهبران مخالفان» در ترکیه خواهد داشت تا بتوانند رجب طیب اردوغان را شکست دهند. وی افزود، قصدش این نیست که کودتایی علیه اردوغان به راه بیفتد بلکه ترجیح می‌دهد او از طریق «روند انتخاباتی» برکنار شود.

بایدن به طور ویژه به امتناع دولت ترکیه از لغو قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی «S-400» از روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید پاسخ کاخ سفید به این اقدام ترکیه نظیر تعلیق مشارکت این کشور در تولید جنگنده‌های «F-35» و تهدید به تحریم آنکارا کافی نیستند و «او (اردوغان) باید بهایش را بپردازد».

وزیر خارجه ترکیه بعد از دیدار با پامپئو در واکنش به اظهارات بایدن گفت: «ما قویا چنین تعیین تکلیف‌هایی را رد می‌کنیم». وی اظهارات بایدن درباره حمایت از مخالفان اردوغان برای ساقط کردن او را «جاهلانه» خواند و گفت که او ملت ترکیه را نشناخته است.

چاووش اوغلو همچنین تاکید کرد، اینکه یک فرد نامزد انتخابات برای ریاست جمهوری در امریکا چنین حرف‌های جاهلانه‌ای درباره ترکیه بزند، عجیب است.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به سخنان بایدن درباره اینکه او به دنبال کودتا علیه اردوغان در ترکیه نیست، گفت: «به نظر من این یعنی اینکه ما قبلا در گذشته کودتا را امتحان کردیم اما اتفاقی نیافتاد در نتیجه باید تاکتیکها و روشهایمان را عوض کنیم».

وی تاکید کرد، انتخابات در ترکیه به صورتی دموکراتیک و شفاف برگزار می‌شوند و ترکیه اکنون هم در صحنه عمل و هم در میز مذاکره از قدرت کافی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اوغلو و پامپئو در دیدار روز یکشنبه خودشان در جمهوری دومینیکن درباره تحولات لیبی رایزنی کردند و تصمیم گرفتند رایزنی‌های دو کشور در سطح کارشناسی و فنی ادامه یابد.

 وزیر خارجه ترکیه در جمهوری دومینیکن به سوالی درباره توافق اعلام شده رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده برای عادی سازی روابط پاسخ داد.

او گفت: «موضع ترکیه (درباره این موضوع) خیلی روشن است. ما همیشه حامی آرمان فلسطین بوده‌ایم چرا که این آرمان مشترک ما است».

وزیر خارجه ترکیه با رد این ادعا که آرمان فلسطین فقط آرمان متعلق به کشورهای عربی استف افزود: «این یک آرمان مقدس است، اورشلیم (قدس) آرمان مشترک ما است و حمایت از آن وظیفه ترکیه و دیگر کشورهای مسلمان است».

از نظر او، توافق امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی باعث «مرگ راهکار دو دولتی و مشروعیت بخشی به الحاق (اشغال کرانه باختری فلسطین) می‌شود» و تنها به نفع تل‎آویو است.

وزیر خارجه ترکیه بر این موضوع تاکید کرد که توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی باعث لغو طرح ها در زمینه اشغال کرانه باختری نشده بلکه تنها سبب تعویق آن شده است.

اشاره اوغلو به سخنان تلویزیونی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که پنجشنبه هفته گذشته بعد از اعلام توافق با امارات برای عادی سازی روابط گفت که او به اشغال بخش هایی از کارنه باختری «همچنان متعهد است» و توافق او با امارات شامل «تعلیق موقت طرح الحاق (اشغال کرانه باختری) است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • DE ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    37 42
    شاید بعضیا فکر کنن در آمریکا جمهوری خواه ها بد تر از دموکرات ها هستن ولی اینطور نیست. جمهوری خواه ها هر کاری بخوان بکنن اعلام میکنن و کمتر چیز مخفی دارن. ولی دموکرات ها به روت میخندن و از پشت خنجر میزنن مثل همین به وجود آوردن داعش، بهار عربی، و جنبش گولن برای کودتا در کشور های ترک.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 6
      به 15:43 عزیز چرا پریدی جلو مغلطه میکنی آزمایشات دکتر بناب نشون داد که ایران اصلا آریایی نداره چرا میخندونی ملت رو به خودت 11 هزار سال پیش آریایی ها تو بیابان های سیبری داشتن باهم اینور اونور میرفتن گوشت خام میخوردن
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    4 21
    بیچاره اینها اگر بایدن بیاد روی کار باید برگردند دشت قبچاق
    • بهزاد AM ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      56 32
      شما آریاییها باید برگردید سیبری! سال ۱۷۹۵ آمریکا برای در امان ماندن در مقابل نیروی دریایی عثمانی، با پرداخت سالانه ۲۱۶ هزار دلار،خراجگزار دولت عالیه عثمانی شد! آمریکایی ها هم مثل شما آریایی ها رعیت زادگان توران هستند.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      14 5
      باز اونا دشت قبچاق را دارند شما کجا می خواهی بری افغانستان .!؟
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      23 58
      به ۱۴:۲۱ شما چون ریشه ای در خاورمیانه ندارید باید برگردید ولایت.دکتر مازیار اشرفی بناب با نمونه گیری از اجساد چند هزار ساله در ایران و آزمایش دی ان ای افراد کنونی ایران نشان داد که«اقوام آریائی اصالتاً ایرانی بوده و از حدود ۱۱۰۰۰ سال قبل در نواحی مختلف فلات ایران بویژه جنوب غربی ایران و در دامنه‌های زاگرس ساکن بوده‌اند».
    • بهزاد AM ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      31 12
      زبان شما ایرانی ها آریایی شده است. پیش از مهاجرت آریایی ها زبان شما ایرانی ها شبیه زبان ایلامی و ترکی بوده است. شما زبان بومی اتان را از دست دادید و جز آریایی ها طبقه بندی شدید. عاریایی برگرده سیبری!
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      1 45
      به ۱۵:۵۳ برات فکت علمی آوردم، تو هذیون میگی.اونوقت شاکی هستید که چرا همه مسخرتون میکنن؟
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 26
    اگر بایدن بیاد سرکار تا قبل ۲۰۲۵،یونان پایتختشو پس میگیره
    • US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      21 26
      سرزمینهای اسلامی شاید بین مسلمانان جابجا شود ولی آرزوی ارمنی ها و یونانی و یهودی برای تسلط بر سرزمینهای اسلامی را به درک خواهید برد.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      4 57
      اگر کردها هم از جنوب ،ما و ارمنستان هم از شرق،حمله رو شروع کنیم،کارشان برای همیشه در خاورمیانه تمام است
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      47 3
      یونان از گرسنگی داره جزایرشو میفروشه تازه تا قرن اینده بخاطر گرمایش جهانی جزایر یونان محو خواهند شد زیر دریا و مرزهای ابیشو از دست میده خخخخ پژاکیها الکی دلخوش یونان نباشید
    • بهزاد AM ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      20 2
      عاره باو! عفرین هم قرار بود گورستان سربازان ترک بشه! رو که نیست
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 4
      به ۱۵:۴۴.بسندگی فارسب
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      بایدن سر کار بود و کودتا کردند با سرشکستگی مواجه شدند حالا تو دوباره آرزو میکنی؟
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 12
    حالا این چاووش خان اونجا چکار میکنه !؟ دستخوشی به دومینیکن ؟!
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      6 27
      رفته پابوس پمپو برای عرض ارادت
  • US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    12 1
    سرزمینهای اسلامی شاید بین مسلمانان جابجا شود ولی آرزوی ارمنی ها و یونانی و یهودی برای تسلط بر سرزمینهای اسلامی را به درک خواهید برد.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      4 26
      پان ترک بوزقوردنژاد هم برای ما اسلامگرا شده.خخخ.میرید پلوی داعشتون.راستی آمریکا الآن هوا چطوره
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      2 13
      سرزمینهای اسلامی چه ربطی به تاتارها داره.
  • US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    9 1
    سرزمینهای اسلامی شاید بین مسلمانان جابجا شود ولی آرزوی ارمنی ها و یونانی و یهودی برای تسلط بر سرزمینهای اسلامی را به درک خواهید برد.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      4 22
      سمبلهای بلاهت،اول سفارتخانتونو تو اسرائیل ببندید،بعد ادعای اسلام شناسی بکنید
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      1 10
      سفیه ،فکر کردی برای چی از دشت قبچاق اوردنتون آناتولی،اگر یهودیان نبودن که الآن شما هم آنجا مشغول گله داری بودید.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      5 24
      این پان ترک آمریکایی مثل رجب آکتوره،در اسرائیل سفارتخونتو داره،سالانه چندین میلیارد دلار تبادل تجاری با اسرائیل داره.بعد برای رد گم کنی به یهودیها فحش میده.خیلی باحالید
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      2 33
      راستش احمد بن فضلان که دین شما را چیز دیگری معرفی کرده.از حمله شما که تنها به کشورهای اسلامی است هم همین نظر در مورد دین شما صدق می کند.عملیان پنجه اشک چند هفته پیش بود.یادتون رفت،شرناخ و جزیره و طور را با خاک یکی کردید،حالا که تو آمپاز افتادید ی،مسلمون شدید.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      7 33
      این شعار خودتونه که «ترک بجز ترک دوستی نداره».بسم الله این شما و این خاورمیانه که همه دشمنتونن.البته بجز داعش
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    39 2
    خودتون که تو عفرین و ادلب حریف تو ترکیه نشدید بعد التماس به روسیه و فرانسه و مصر و یونان و عربستان و امارات حالا التماس بایدن رو بکنید شاید فرجی بشه. خخخخخ
    • رضا IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      کی وزیر خارجه فرستاد پابوسی پمپو در دومینیکن و خودش زنگ زد به ترامپ و پوتین و وزیر دفاع و ستاد مشترک فرستاد لیبی قرار شر ترکیه کم بشه منتظر حوادثی در لیبی سوریه و شمال عراق باشید
  • SG ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    28 5
    تاریخ به عدالت و اقایی ترکها بر خود می بالد
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      بیشتر صفت سفاکی و نسل کشی و حذف غیر نظامیا ... براتون برازنده هست...خخخ
  • علی خدایی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    4 13
    ترکیه خودش به اسراییل پایگاه رادار ی در استان مالاتیا روستای کورهجیک .و استان کونیا داده و بعلاوه از اسراییل تروریست میاد به ترکیه و ترکیه ای ها میرن به اسراییل و حتا چند ماه پیش ترکیه به اسراییل ماسک و لوازم بهداشتی بفرستاد و هواپیما های باری اسراییل آمده بودند به ترکیه برای بردن دیگر وسایل ها ترکیه نفت سوریه را میدوزدد و به اسراییل میفروشد
    • داریوش IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 1
      آقای پژاکی حتا نه حتی میدوزدد نه میدزدد فعلا که شما همش رو پرچم اسرائیل سجده میکنید بلکه براتون اسرائیل دوم یا بقولی کشور کردستان خیالی بسازه
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    3 3
    همه کامنت ها را خوندم این هم من اضافه میکنم که ترک روی ذلت را نخواهد دید و آرزوی ارمنستان بزرگ تسلط بر حوزه بالکان تشکیل دنیایی یهودیت در خاورمیانه را مثل بزرگان و اجدادان خودتون به گور خواهید برد
    • محمد IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      3 1
      ترکیه الآنم ذلت می‌کشه میخواست سوریه تصاحب کنه فعلا همان 20درصد ادلب با چنگ و دندان گرفته و راضی شده تو شمال عراق و سوریه بالگرد ساقط میشه تو لیبی سامانه موشکی پودر میشه از مدیترانه که نگم .....
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      0 1
      شما فعلا در بیابانهای سوریه به دنبال ایجاد کشور جدید باشید ....خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس