محمدصادق جوادی حصار

یک فعال اصلاح طلب وعده داده است که میزان مشارکت کسانی از مردم در انتخابات سال 1400 از انتخابات مجلس یازدهم نیز کمتر خواهد بود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید. 

***

وقتی با عاملان تحریم انتخابات برخورد نشود

وعده مشارکت کمتر در انتخابات 1400...

محمدصادق جوادی حصار، از فعالان اصلاح طلب در یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

"حضور حداکثری مردم مهم‌ترین مولفه و دغدغه در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1400 بوده و باید، ابتدا دستگاه‌های تصمیم‌ساز در روند شکل‌گیری انتخابات در مورد حضور حداکثری مردم فکرهای خود را بکنند. در حال حاضر بدون حضور طیف‌های اصلاح‌طلب در انتخابات اگر بخواهد این انتخابات نیز برگزار شود، مشارکت مردم افت پیدا خواهد کرده و به عبارتی، شاید میزان مشارکت مردم به سطح مجلس هم نرسد. در انتخابات مجلس رقابت‌های محلی در شکل‌گیری انتخابات موثر بوده ولی در انتخابات ریاست‌جمهوری موضع با آن نگاه وجود نخواهد داشت."[1]

*بایستی توجه داشت که اصلاح طلبان و خاصّه هسته سخت جریان چپ، کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم را پیروزی صریح خویش و پیغام به حاکمیت می دانند![2]

رفتار و منشی براندازانه که در هیچ نظام سیاسی دیگری در جهان تحمل نخواهد شد و عاملان به اشدّ مجازات خواهند رسید. چه اینکه این رفتار شریرانه به معنی خروج از دموکراسی، ورود به فاز براندازی سخت و نادیده گرفتن دستاوردهای یک حکومت در مشارکت های مردمسالار است.

ضمن اینکه این رفتار شریرانه منطق کار سیاسی را نیز زیر سوال می برد زیرا یکی از شئون اصلی رجال و جریانات سیاسی حضور در فرایندهای مردمسالار است و "تحریم انتخابات" در واقع رفتار راهزن‌هاست.

اصلاح طلبان با تحریم رسمی انتخابات مجلس یازدهم و عدم ارائه لیست انتخاباتی در آن (که در پیشا انتخابات در قالب یک بازی خاموش راهبری شد) در این تصور هستند که ادامه اهداف آنها در دو فاز فتنه اقتصادی یا ادامه روند کاهش دادن مشارکت کسانی از مردم در انتخابات ممکن خواهد بود. فازهایی که البته گویا قرار است به یکسره شدن کار نظام اسلامی منجر شود.

مقولاتی که هر دو بایستی آنطور که باید، مورد رصد و روشنگری خواص کشور قرار گیرند و گرنه جای شهید و جلاد در جامعه و در سپهر سیاسی کشور تغییر خواهد کرد.

***

"رعایت پروتکل‌ها، مجوز خوبی برای آزاد کردن عزاداری‌ها نیست"

انتقاد یک آیت ا... خاص از برگزاری عزاداری محرم!

فردی به نام محمدعلی ایازی که تحت عنوان "آیت ا..." با سایت جماران مصاحبه کرده و پیرامون عزاداری محرم گفته است: توصیه به رعایت کردن مردم، مجوز خوبی برای آزاد کردن مراسم ها نیست!

او همچنین اظهار می کند: امسال به دلیل شیوع بیماری خطرناکی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، با چالشی بزرگ مواجه هستیم. متاسفانه شرایط عزاداری ماه‌های محرم و صفر، قابل مقایسه با مراسم شب‌های قدر و سایر مراسم های ماه مبارک رمضان نیست. بدین جهت که در مراسم ادعیه رمضان، رعایت پروتکل های وضع شده تا حدودی ممکن بود و افراد می توانستند مراسم را با فاصله برگزار کنند. 

ایازی می افزاید: اما در بسیاری از مراسم های عزاداری، ازدحام و تداخل زیاد است و معمولا احساسات و عواطف مذهبی اجازه نمی دهد، امور بهداشتی و فاصله های اجتماعی رعایت شود. در این میان، سینه‌زنی ها و نوحه‌خوانی ها نیز باعث اختلاط بیشتر می شود.

او تأکید کرده است: مسلما اگر این مراسم ها امسال برگزار نشوند در سال­ها و ایام دیگر برگزار خواهند شد. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و به نظرم باید تابع نظر متخصصان متعهد و آگاه به مسائل اجتماعی بود.[3]

*ایازی به این مسئله اشاره نکرده است که حرف های او برای زندگی و اشتغالات روزمره مردم در ایام کرونا نیز صادق است و چنین اظهاراتی صرفا در حالت "قرنطینه پلیسی" قابل اعمال است!

به دیگر سخن اینکه اساسا بایستی نحوه زندگی کردن با کرونا را آموخت و به فوائد رعایت پروتکل ها در ذیل مشیت الهی ایمان داشت نه اینکه مشتی چهره برخوردار و متمکن، بی توجه به نیازهای مالی، عاطفی و دینی مردم؛ بصورت علی الدوام خانه نشینی 100 درصدی و قرنطینه پلیسی که البته ناممکن هم هست را به مردم توصیه کنند.

از سوی دیگر باید دانست که عزاداری محرم برای مردم ایران یک تفنن یا عملی سنتی نیست بلکه یک ضرورت دینی و اجتماعی و مایه استقرار مردم و نظام اسلامی است.

لذاست که حرفهای شیطنت آمیز مبنی بر لزوم تعطیلی این مراسم را بایستی با بدبینی نگاه کرد.

پیش از این، استاندار استان مرکزی هم طی اظهاراتی از برخی هیئت ها که اعلام تعطیلی برنامه کرده بودند تشکر و اعلام کرد که بهتر است سایرین هم همین کار را بکنند![4]

نکته جالبی که پیرامون تأکید کنندگان این روزها بر تعطیلی مراسم محرم دیده میشود اینکه جملگی از چهره های تندروی اصلاح طلب هستند و برخی از آنها پیش از این نیز نظریات شاذی را مطرح کرده بودند.

ایازی چند سال قبل در اظهاراتی پیرامون بدحجابان گفته بود: اگر موضوع و مسئله‌ای وجود داشت که عرف جامعه یا حداقل بخشی از افراد جامعه آن موضوع را به عنوان امر منکر نمی شناختند، شما نمی توانید اسم آن عمل را منکر گذاشته و مثلا نهی از منکر و یا امر به معروف کنید![5]

***

رئیس جمهور خوب نتیجه عملکرد خوب "خواص"

محمدرضا باهنر در بخشی از یک مصاحبه که سایت جماران آنرا منتشر کرده است پیرامون ویژگی های یک رئیس جمهور مطلوب می گوید: یکی دیگر از ویژگی‌های رئیس‌جمهور باید این باشد که دست بر روی مسائلی که حساسیت برانگیز است، نگذارد و کشور را با حاشیه‌های بی‌فایده مواجه نکند. این طور نباید که یکی بیاید بگوید "بگم یا نگم" و دیگری بگوید "لوله‌اش می‌کنم" و از این طریق رای مردم را جلب کند.

با وجود اینکه مناظرات انتخاباتی یکی از وجوه مثبت رقابت‌های انتخاباتی است، ولی در دوره‌های گذشته به دلیل فراگیری مناظرات، نامزدهای انتخابات به جای تشریح  برنامه‌های خود، به دنبال به کار بردن عبارات حاشیه‌ای هستند تا با تحت تاثیر قرار دادن احساسات عمومی میلیون‌ها رای را به سبد خود بریزند.[6]

*سخنان مهندس باهنر کاملا صحیح است و اگر در موقع انتخاب، به جای گفتمان لوله و مذاکره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب برای یک انتخاب خوب توجه عمومی بیشتری میشد؛ یقینا امروز شاهد گرانی 500 درصدی مسکن، عدم نظارت بر قیمتها، سیاه نمایی از اوضاع کشور توسط کسانی در ستاد دولت و ناکارآمدی نبودیم.

اما یک نکته مهم در اینجا وجود دارد و آن اینکه بیان این مقولات درست در قبل و حین رخداد "انتخابات" نیز وظیفه خواص است و آنها هستند که بایستی بعنوان مراجع اجتماعی؛ خصلت های یک رئیس جمهور خوب را به مردم گوشزد کنند.

ما این صحبتهای سال 92 آقای باهنر را گوشزد می کنیم که پس از پیروزی آقای روحانی به جای هشدارهای صحیح به رئیس جمهور و رصد رفتارهای غلطی مثل مذاکره خواهی افراطی دولت گفته بودند: من شهادت می‌دهم که آقای روحانی بحث های اعتدال‌گرایی را به خاطر تبلیغات انتخاباتی انجام نداد. فلز آقای روحانی از جنس اعتدال است و ایشان به طور کلی انسان معتدلی است.[7]

بدیهیست که افکار عمومی با مشاهده این رفتارهای پارادوکسیکال از جانب خواص دچار اشتباه میشوند و مثلا علیرغم تمام اشتباهات آقای روحانی اما در انتخابات سال 96 هم به ایشان رأی دادند...

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/294931

2_ mshrgh.ir/1080492

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1459912

4_ mshrgh.ir/1106934

5_ mshrgh.ir/836280

6_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1464028

7_ https://www.tabnak.ir/fa/news/328551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    60 49
    محرم باید باشکوه تر از همیشه برگزار شه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      24 6
      البته با رعایت پروتکل های بهداشتی تا بهانه ای بدست دشمنان داخلی و خارجی اسلام و ایران ندهد
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      6 8
      اتباع یزید فاسد در هر زمانی از برگزاری مراسم عزاداری حضرت سيد الشهداء علیه السلام. می ترسند
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    40 27
    چرا همیشه دین و مراسم دینی خار توی چشم شماهاست شبهای قدر نشان داد می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم دینی گرفت چرا مدام در هر لباسی از برگزاری مراسم محرم می ترسید ملاک توصیه رهبری عزیز است که فرمودند رعایت شود پس دیگر نه جلوتر و نه عقب تر از ایشان نباید حرکت کرد چطور وقتی بازیگران خوشگذران و غیرمردمی با پول ملت دورهمی جشن می گیرند کسی معترض به تجمع نمیشود اما وقتی برای امام حسین و اسلام کاری میشود همه دلسوز می شوند؟!!!
  • سید IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    51 33
    اصلاح طلبان تهوع آور باید آرزوی تسلط مجدد بر قوای مجریه و مقننه را برای همیشه با خود به گور ببرند! گوری که ملت پس از انتخابات اخیر مجلس برای شان آماده کرده است!
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      32 17
      احسنت
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    65 13
    منحرفین دینی پشت ویروس کرونا سنگر گرفته اند انگار
  • عبا دالله IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    12 26
    سلام بر حسین شهید جانم فدای راه حسین شهید یک پیشنهاد ساده ما همه عزا دار حسینیم برای حفظ جان مسلمانان پیشنهاد می کنم در سا عاتی از شب و ساعتی از روز همه در پشت بام خانه ها و یا بالکنهای خانه شان شعار یا حسین سر دهیم و عزا داری کنیم تا هم محرم و شعارش حفظ شود وهم سلامتی شیعیان حفظ شود یا حسین مرگ بر امریکا
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      10 16
      برو تو جمع سلبریتی های مورد علاقه ات اینا رو بگو. ما خودمون می دونیم چیکار کنیم.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    16 10
    مورچه اگر در یک قطره افتاد می گوید دنیا را سیل برد
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    10 23
    آین آقای ایازی آیت الله نیست ، داماد شهید محمد منتظری است و دست پرورده شیخ حسینعلی منتظری است انتظار دین پژوهی از اینها نداشته باشید
  • عبدالله IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    13 16
    اینجاست که به معنای این فرمایش گهربار معصوم (علیه السلام) پی می بریم که درباره آخرالزمان فرموده اند: «علماء کم شوند و علمای گمراه کننده زیاد می شوند». آیا اکنون ، چنین نیست؟
  • حسين DE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    8 13
    كسى ميتونه بگه اين يارو محمد صادق جوادى حصار با تروريستهاى مجاهدين چه فرقى داره؟
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    15 10
    مردم سواری یا مردم سلاری فرق دارند
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    10 10
    به درک که مشارکت کمتر خواهد شد ( البته به زعم شما) باید پدر فتنه گرا رو در اورد به هر وسیله ای که شده. پیاده نظام اسراییل محکوم به نابودی ــه
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    19 1
    بیطرفم و صمیمانه میگویم چند چهره هستند که در ریزش آرای اصولگرایان نقش وحودی دارند، یعنی حتی حمایت آنها اثر عکس و منفی دارد، باهنر یکی از آنهاست.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      4 0
      سطح گزارش مشرق بالاتر از چیزی بود که گفتین. خواص باید بابت عملکردهای متناقض خودشون به مردم پاسخ بدهند.
  • FR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 11
    مقایسه عزاداری و کسب و کار مردم کار درستی نیست! اینطوری انگار دقیقا نگران کسب و کاری یک عده هستید!!
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    10 6
    کی میگه شرکت نکنید بروید شرکت کنید و باشکوهتر هم شرکت کنید ما هم تشویق می کنیم علما و مراجع و بزرگان بیایند و در مراسم شرکت کنند
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    15 2
    این حضرت آیت الله ایازی در مورد موسیقی و برگزاری کنسرت و حضور بانوان در ورزشگاه ها و دختران خیابان انقلاب و سواحل آنتالیا و کیش فتوایی ندارند که ما را به فیض برسانند ؟ فتوای ایشان در مورد عزای امام حسین ع را که قبلا رفقای سبز و بنفششان افاضه فرموده بودند......
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      0 0
      عجب!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    12 18
    مردم همه جا میرن همه جور تفریح میکنن به عزاداری سیدالشهدا رسید همه چی تعطیل مسخره های غربگرا
  • حسن IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 0
    رییس جمهور باید در مراسم تحلیف قسم یاد کند که کمتر به مردم فحش دهد علی برکت الله
  • كاوشگر ثواب IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 5
    مردم هميشه بطور أعم و در ايام محرم بطور اخص براى حسين ابن على (ع) گريه ميكردند امسال امام سوم شيعيان براى ما گريه ميكند كه چرا اصرار ورزيدند حتما عزادارى دسته جمعى برگزار شود و در اين بحران كرونا چه عيبى دارد همه در خانه عزادارى فردى داشته باشند. از اقايان حجت الاسلام قرائتي و دكتر الهى قمشه اى نظر بخواهيد
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    4 2
    این آیتالله معلوم حال ! محرم و مراسم عزادارب برگزار نکنیم اونوقت شما شمرونیها ( سپاه شمر)جشن حافظ بدون پروتوکل برگزارکنین ولب دریا تو هم بلولید کرونا پخش نمیشه!!!! قربان برم خدا را. یه بام ودو هوا را این ور بام کرونا را اون ور بام عشق وحال را
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      5 0
      اونایی که میرن عشق و حال لب ساحل و اینا، حرف این ایت الله را گوش نمیدن که! البته فک نکنم اونایی که میرن عزاداری هم حرفاش را گوش کنن!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 0
    اقای باهنر شما باید از بابت دفاع از اخوندی و زنگنه شرمنده ملت ایران باشی شما در مجلس مدافع زنگنه و اخوندی بودید زنگنه ای که کرسنت و ضرر حذف کارت سوخت به این ملت تحمیل کرد و اخوندی که مسکن مهر را تعطیل کرد و امروز شاهد تورم 500 درضدی در بخش مسکن هستیم
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    4 1
    از این اقای باهنر که برخلاف پدر شهیدشون که باهنر بودن ایشون بی هنر هستن یه سوال بپرسید که ایشون 30 سال تو مجلس چیکار کردن و چرا مردم در دوره های اخر به ایشون در تهران 300 هزارتا رای دادن
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      2 0
      برادرباهنر با رجایی رییس جمهور وفت توسط منابقین به شهادت رسیدند
    • شيخ أبولحسنى IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      0 0
      برادر شهيد درست است بابك زنجانى هم همين را ميگفت دكتر احمدي نژاد از برادر شهيد بهره گرفت هاشمى رفسنجانى مرحوم شد ولى شهيد نشد
  • mohsen DE ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 1
    بنظر میرسد و برای مردم واضح و مبرهن گردیده است طیف اصلاح طلب عرضه نداشتند کشور را اداره کنند‌.
  • ES ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 2
    ایازی درست میگه ساده. تو چقدر ساده ای. ساده ساده
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    اولا آیت الله بودنش رو از کجا در آوردی؟ ثانیا اگه شما رسانه امثال این گمنامها نباشید نه کسی میشناسه نه گوش میده
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    عجب صبرى خدا دارد
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    مسئول عمده مشکلات کشور عمدتا مسوولان بی کفایت هر دولت هستند و این را همه میدانند اما معمولا فرافکنی میکنید
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    خدا همه رشوه بگیران کرسنت را لعنت و به عذاب الهی دچار نماید . ازجمله : ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس