کد خبر 1107385
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
بارسلونا و بایرن مونیخ

یک باخت ساده برای تیم‌های بزرگی همچون بارسلونا تبعات مخصوص به خودش را دارد، حالا اگر باختی همچون شکست ۸ بر ۲ در میان باشد، باید منتظر تغییرات گسترده‌ای در بارسلونا بود.

به گزارش مشرق، در تمام این سال‌هایی که از دیدن بازی لیونل مسی لذت برده‌ایم، هیچ وقت حالات و رفتارهایی که جمعه شب در دوربین‌های تلویزیونی از او دیده نشد را ندیده بودیم. مسی خاطرات دور و نزدیک ما، بازیکنی است که هیچ وقت از فوتبال بازی کردن خسته نمی‌شود و تنها چیزی که برایش مهم نبوده، نزدیک شدن به پایان بازی است. اما وقتی گل‌های آخر بایرن زده می‌شد، هر بار که دوربین روی صورت لئو می‌افتاد او نگاهش به اسکوربورد بود و مطمئنا به ساعت بازی نگاه می‌کرد.

او مثل خیلی از طرفداران بارسا در گوشه گوشه دنیا منتظر بود که داور هر چه زودتر سوت پایان بازی را بزند. در این ساعاتی که از باخت سنگین بارسلون گذشته، مسی هنوز هیچ حرفی به زبان نیاورده است، اما شاید اگر هم بخواهد حرفی بزند، همان صحبتی را می‌کند که پیکه بعد از بازی بیان کرد: شرم آور بود!

بیشتربخوانید:

مسی آماده انتقال به منچسترسیتی می‌شود؟

یک باخت ساده برای تیم‌های بزرگی همچون بارسلونا تبعات مخصوص به خودش را دارد، حالا اگر باختی همچون شکست ۸ بر ۲ در میان باشد، باید منتظر تغییرات گسترده‌ای در بارسلونا بود. این همان چیزی است که جرارد پیکه بعد از بازی جمعه شب به آن اشاره کرد و گفت خیلی چیزها در این تیم باید تغییر کند. پیکه روز گذشته هم به محض ورود به بارسلون خطاب به خبرنگارها گفت در راستای این تغییرات حاضر است اولین نفری باشد که از این تیم می‌رود.

اما سیر تغییرات مطمئنا به یکی دو نفر خلاصه نمی‌شود. خیلی‌ها می‌گویند دوران بازیکنانی همچون راکیتیچ، آلبا، ویدال و سوارز در این تیم تمام شده است. حتی این شایعه مطرح شده که مسی ممکن است فصل بعد در تیم دیگری بازی کند. این در حالی است که ستاره آرژانتینی چند وقت پیش از تمدید قرارداد خود با بارسا سرباز زد. از اینتر و منچسترسیتی به عنوان مقصدهای احتمالی مسی یاد می‌شود.

در این میان گرچه این خبر هنوز به طور رسمی اعلام نشده، اما همه کیکه‌ستین را یک مربی اخراج شده به حساب می‌آورند. از طرف دیگر، گفته می‌شود که اریک آبیدال مدیر ورزشی بارسا نیز دیگر فردی است که استعفا داده و این باشگاه را ترک می‌کند. چیزی که هواداران بارسا در فضای مجازی خواستار آن هستند، استعفا و کناره‌گیری جوزپ بارتومئو از ریاست این باشگاه است. البته خبرهای رسیده می‌گوید بارسایی‌ها فعلا نباید دلخوش به چنین خبری باشند.

گزینه‌های نیمکت
موضوعی که رسانه‌ها زیاد روی آن مانور می‌دهند، گزینه‌های احتمالی برای نیمکت فصل بعد بارساست. بعد از این بازی، نام ژاوی و مائوریتسیو پوچتینو بیش از هر فردی دیگری به عنوان جانشین ستین مطرح شده است. در زمان برکناری والورده مذاکراتی نیز با ژاوی صورت گرفت که به دلیل مخالفت این مربی با اریک آبیدال، مذاکرات به بن‌بست خورد.

در این میان، گرچه رادیو کاتالونیا مدعی شده پوچتینو با مدیران بارسا تماس‌هایی داشته است، اما این مربی آرژانتینی برای رسیدن به نیمکت این تیم موانع زیادی دارد. پوچتینو دو سال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود ترجیح می‌دهد در مزرعه‌اش در آرژانتین کار کند تا روی نیمکت آرسنال یا بارسا بنشیند. گفته می‌شود همین حرف‌ها تاثیر منفی خود را گذاشته و سرمربی آرژانتینی حداقل در رختکن بارسا هیچ طرفداری ندارد.

مسی هموطن او و دیگر بزرگان تیم، تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش پوچتینو نیستند و معتقدند کسی که زمانی از ژاوی به عنوان دشمن خود یاد کرده، نمی‌تواند حالا سرمربی بارسلونا شود. در این میان برخی رسانه‌ها به نام اریک تنهاگ هم اشاره کرده‌اند. این مربی هلندی سال گذشته با آژاکس شگفتی‌ساز شد و حتی بعد از اخراج والورده، شایعه نشستن او روی نیمکت بارسا شنیده می‌شد. برخی به رونالد کومان هم اشاره می‌کنند، اما خود او چند وقت پیش گفت این روزها که هدایت تیم‌ملی هلند را برعهده دارد، به تیم دیگری فکر نمی‌کند.

فریاد بر سر ترسوها
این باخت به قدری سخت بود که حتی صدای اندک طرفداران بارسا در لیسبون هم در آمد. وقتی اتوبوس بازیکنان بارسا از ورزشگاه به هتل محل اقامت‌شان رسید، طرفداران بارسا در جلوی در ورودی منتظر آن‌ها بودند. آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، هواداران بارسا سر دادن شعار «بزدل‌ها» از بازیکنان بارسا استقبال کردند. به گزارش دیلی میل، آرتور ویدال، گریژمان و پیکه بیش از همه مورد انتقاد قرار گرفتند. لیونل مسی تنها بازیکن از جمع بارسایی‌ها بود که در زمان خروج از اتوبوس تیم دست‌هایش را به نشانه عذرخواهی بالا گرفت. آنسو فاتی و ریکو پوچ، دو بازیکن جوان این تیم تنها بازیکنانی بودند که از سوی هواداران تشویق شدند.

ماتئوس هم از این اتفاقات ناراحت است/ سقوط بارسلونا دردآور بود

وقتی هیمنه یک تیم بزرگ فرو می‌پاشد، کسی خوشحال نمی‌شود. این حس را می‌توان در صحبت‌های اسطوره فوتبال بایرن مونیخ با تمام وجود حس کرد. لوتار ماتئوس گرچه یک آلمانی است، اما از تحقیر بارسلونا برابر بایرن ناراحت است. اسکای اسپورت از قول این ستاره می‌نویسد: برایم دردآور بود که تیمی مانند بارسلونا را که سال‌ها مردم را با نمایش‌های خیره‌کننده خود به‌وجد آورد، این‌گونه ببینم. تحقیر و سقوط بارسلونا من را ناراحت کرد. این تیم بارسلونا باید تغییرات زیادی داشته باشد تا به روزهای خوب خود برگردد. الان تنها چالش، تغییر سرمربی نیست. این تیم نیاز به تغییرات ریشه‌ای و اساسی دارد.

ماتئوس درباره نتیجه ۸ بر ۲ هم گفت: می‌دانستم بایرن شانس بیشتری برای صعود به دور بعد دارد، اما انتظار این پیروزی را نداشتم. به‌هیچ‌وجه فکر نمی‌کردم بایرن بتواند ۸ گل به بارسلونا بزند.

تحقیر تاریخی

بعضی اتفاقات و حوادث است که هر واکنش یا بازخوردی نسبت به آن، تلخی‌اش را گزنده‌تر می‌کند. باخت سنگین بارسا و تحقیر کاتالان‌ها مقابل بایرن مونیخ هم از آن دست موضوعاتی است که واکنش‌های فراوانی به همراه داشت. از مطبوعات ورزشی اسپانیا و دیگر کشورها گرفته تا چهره‌های مهم به این باخت عجیب واکنش نشان دادند.

یکی از نکات جالب در این زمینه، تیترهایی بود که روزنامه‌های اسپانیا برای این باخت سنگین انتخاب کردند. کمتر اتفاق می‌افتد روزنامه‌های چاپ مادرید و کاتالونیا بر سر یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند، اما باخت ۸ بر ۲ بارسا به قدری برای اسپانیایی‌ها سهمگین بود که نظرات مخالفان را هم به یکدیگر نزدیک کرد.

روزنامه مارکا که در مادرید چاپ می‌شود و به نوعی طرفدار رئال است، برای این باخت سنگین از واژه «شرمساری» استفاده کرد. مارکا همچنین به این موضوع اشاره کرد که برای اولین‌بار در ۱۳ سال هیچ تیم اسپانیایی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان حضور ندارد. آ اس، دیگر روزنامه مادریدی هم با چاپ عکسی بهت زده و تمام قد از لیونل مسی در صفحه اول خود از تیتر «تحقیر تاریخی» استفاده کرد.

البته روزنامه‌های چاپ کاتالونیا نیز همین رویه را در پیش گرفتند. موندو دپورتیوو یکی از دو روزنامه بزرگ منطقه کاتالونیا تصویری از جرارد پیکه را در صفحه اول خود منتشر کرد و با سیاه کردن کناره‌های صفحه اول خود از تیتر «پایان شرمناک یک چرخه» استفاده کرد. دیگر روزنامه مهم شهر بارسلون یعنی اسپورت هم عکسی ناراحت از مسی را روی صفحه اولش انداخت و برایش این تیتر تکراری را انتخاب کرد: «تحقیر تاریخی».

له‌اسپورتیو، دیگر روزنامه ورزشی اسپانیا هم برای صفحه اول خود از تیتر «تمام شد» استفاده کرد؛ تیتری کنایه‌آمیز که هم به پایان راه بارسا در لیگ قهرمانان اشاره دارد و هم می‌تواند بیانگر پایان یک نسل در این تیم و پایان کار مدیریت و کادر فنی بلوگرانا باشد.

به‌غیر از روزنامه‌ها، شخصیت‌های مهم فوتبالی نیز به این باخت واکنش نشان دادند. ریو فردیناند، مدافع سابق منچستر که با شبکه اسپورت انگلیس صحبت می‌کرد، به عکسی از لیونل مسی در رختکن بارسا اشاره کرد و گفت: لئو در حال فکر کردن به چه چیزی است؟ آیا او هنوز می‌خواهد دوران فوتبالی‌اش را در این لباس ادامه دهد؟

گری لینه‌کِر، دیگر مفسر سرشناس شبکه‌های ورزشی انگلیس به این موضوع اشاره کرد که زمان رفتن مسی از بارسا رسیده است. او همچنین در یکی از توییت‌های خود نوشت: حداقل تاتنهام عملکرد بهتری نسبت به بارسا داشت، آن‌ها با نتیجه ۷ بر ۲ به بایرن باختند.

از ۷-۱ تا ۸-۲

وقتی سوت پایان بازی شنبه شب زده شد، چون یک طرف ماجرا یک تیم آلمانی بود، خیلی‌ها یاد بازی عجیب آلمان و برزیل در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل افتادند که با پیروزی ۷ بر یک ژرمن‌ها همراه شد. نکته جالب اینجاست که در این دو بازی، چند چهره مشترک وجود داشت. هانسی فلیک که این روزها چهره نخست بایرن‌مونیخ است، در آن بازی تاریخی دستیار یواخیم لوو در تیم‌ملی آلمان بود.

از طرف دیگر، مانوئل نویر، جروم بواتنگ و توماس مولر سه بازیکنی هستند که هم در بازی ۷ بر یک مقابل برزیل حضور داشتند و هم جمعه شب از عوامل مهم پیروزی ۸ بر ۲ بایرن مقابل بارسا بودند.

فلیک: باید دوباره از صفر شروع کنیم
کلید ویرانگر بایرن
بایرن مونیخ شب باشکوهی را در لیگ قهرمانان اروپا رقم زد؛ شبی که تا همیشه تاریخ در خاطر فوتبال می‌ماند. اما کلید پیروزی ۸ بر ۲ بایرن مقابل بارسا چه بود. هانس فلیک، سرمربی موفق بایرن، پاسخ کوتاهی برای این سوال خبرنگاران دارد: «بله! ما کلید پیروزی برابر بارسلونا را می‌دانستیم و بسیار خوشحالیم که توانستیم با ارائه یک بازی بسیار خوب به پیروزی دست پیدا کنیم. ما می‌دانستیم اگر بارسلونا را تحت فشار قرار دهیم فرصت‌های خوبی به‌دست خواهیم آورد و این‌گونه هم شد. ما فرصت‌های زیادی را روی دروازه حریف خلق کردیم و توانستیم یک پیروزی خیره‌کننده را رقم بزنیم.»

فلیک زیاد تمایل ندارد درباره این برد تاریخی حرف بزند: «از من می‌خواهند برد قاطع بایرن را با پیروزی بزرگ آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ برابر برزیل مقایسه کنم، اما من مقایسه‌ها را دوست ندارم و اصلا به گذشته فکر نمی‌کنم. آنچه برایم مهم است اکنون است. بازی با بارسا تمام شده و حالا ما باید دوباره از صفر شروع کنیم. باید این دیدار را فراموش کرد و همه انرژی را روی فردا و بازی بعدی گذاشت. باید خود را آماده دیدار نیمه‌نهایی کنیم. خوب می‌دانم که هنوز تا جام فاصله زیادی داریم.»

۸ ماه فاجعه‌بار

از ابتدای سال میلادی تاکنون، باشگاه بارسلونا اتفاقات تلخی را پشت سر گذاشته و تیر آخرش هم جمعه شب زده شد:
۱۳ ژانویه ۲۰۲۰: در پی شکست مقابل اتلتیکومادرید در نیمه‌نهایی سوپرکاپ اسپانیا در عربستان، ارنستو والورده از بارسا اخراج شد و جایش را به کیکه‌ستین داد (در آن زمان بارسلونا در صدر لالیگا بود.)
۱ فوریه ۲۰۲۰: باخت ۲ بر صفر به رئال‌مادرید در ال‌کلاسیکو
۲۵ مارس ۲۰۲۰: بارسا در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی UCL مقابل ناپولی نتیجه یک بر یک را به دست آورد.
۳ جولای ۲۰۲۰: لیونل مسی مذاکراتش برای تمدید قرارداد با بارسا را متوقف کرد.
۱۸ جولای ۲۰۲۰: رئال‌مادرید قهرمان لالیگا شد.
۱۴ آگوست ۲۰۲۰: با شکست ۸ بر ۲ مقابل بایرن مونیخ، از رفتن به مرحله نیمه نهایی UCL باز ماند.

آمارهای عجیب برای یک شب عجیب

در کنار نتیجه عجیبی که جمعه شب در ورزشگاه شهر لیسبون رقم خورد، آماری به جا ماند که شاید مثل همان نتیجه تا سال‌ها دیگر نمونه‌اش تکرار نشود. بخشی از این آمار را با هم مرور می‌کنیم:

(۳) با وجود هانسی فلیک، یولین ناگلزمن و توماس توخل که همگی آلمانی هستند، برای اولین‌بار سه مربی با یک ملیت به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان می‌رسند.

(۴) بایرنی‌ها در ۳۱ دقیقه ابتدایی بازی توانستند ۴ بار دروازه بارسا را باز کنند که این زودترین زمان در یکی از بازی‌های حذفی لیگ‌قهرمانان است که تیمی به این تعداد گل می‌رسد.

(۸) بایرن‌مونیخ تاکنون در تاریخ خود توانسته به پنج تیم ۸ گل بزندکه عبارتند از: سن پائولی (۲۰۱۱)، هامبورگ (۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷) و بارسلونا (۲۰۲۰).

(۱۲) برای اولین‌بار طی ۱۲‌فصل گذشته بارسا هیچ جامی به‌دست نیاورده است. در فصل ۲۰۰۸ بود که بارسلونا با هدایت فرانک ریکارد در اسپانیا و اروپا به هیچ موفقیتی نرسید.

(۱۵) طی ۱۵ سال گذشته، این اولین‌بار است که مسی و رونالدو در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان حضور ندارند.

(۳۹) بایرن‌مونیخ در این فصل از لیگ قهرمانان تاکنون ۳۵ گل زده که یک رکورد به حساب می‌آید.

(۷۴) برای اولین‌بار طی ۷۴ سال گذشته بارسا در یک بازی ۸ گل از حریفش می‌خورد؛ آخرین‌بار که کاتالان‌ها این تعداد گل دریافت کردند، مرحله یک هشتم نهایی کوپا دل‌ری در سال‌۱۹۴۶ مقابل سویا بود؛ درست یک سال بعد از جنگ جهانی دوم! البته بدترین نتیجه تاریخ بارسا به سال ۱۹۴۰ بر می‌گردد که مقابل سویا ۱۱‌گل خوردند.

(۱۰۰) بایرن با پیروزی در تمام ۹ بازی این فصل از لیگ قهرمانان، به رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی رسیده است.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس