پروتکل بهداشتی ویژه کنکور ۹۹ اعلام شد/ افزایش فاصله صندلی ها

کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد و اول شهریورماه ۹۹ برگزار می‌شود و پروتکل های ویژه بهداشتی این دوره از کنکور سراسری اعلام شد.

به گزارش مشرق، آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صبح چهارشنبه ۲۹ مرداد، داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۳۰ مرداد، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۳۱ مرداد و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در صبح شنبه یکم شهریورماه در ۳۹۲ شهر و بخش کشور برگزار می‌شود.

کارت‌های شرکت در آزمون برای همه داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ براساس مندرجات بند «الف‌» این‌ اطلاعیه‌ بر روی درگاه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان پس از پرینت کارت شرکت در آزمون، در صورت وجود نقص احتمالی باید مطابق بند «ب» این اطلاعیه به حوزه‌های رفع نقص کارت مندرج در سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

تمهیدات بهداشتی سازمان سنجش اموزش کشور برای برگزاری ازمون سراسری سال ۱۳۹۹

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات آن برای کشور و به تبع آن نظام آموزش عالی، دستورالعمل های بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای اجرا به دانشگاهها و موسسات آموزشی مجری آزمونهای سراسری ابلاغ شده است که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد.

بیشتر بخوانید

شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ابلاغ شد

نظارت بر اجرای موارد بهداشتی با دقت نظر بیشتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می پذیرد و لازم است داوطلبان نیز با همکاری و رعایت بهداشت فردی، حفظ فاصله فیزیکی و زدن ماسک، این سازمان را در برگزاری مطلوب آزمونها یاری کنند.

زمان برگزاری آزمونهای سراسری با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و توسط ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصویب و ابلاغ شده است.

به منظور مساعدت و همراهی بیشتر با داوطلبان و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ایجاد فرصت مناسب برای ضدعفونی کردن فضا، امکانات و تجهیزات از سوی حوزه‌های برگزاری آزمون و همچنین به منظور جلوگیری از تراکم جمعیتی داوطلبان، زمان برگزاری آزمون از ۲ روز به ۴ روز افزایش پیدا کرده است.

در  آزمون سراسری سال ۹۸ تعداد داوطلبان  ۱ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ نفر بود که این تعداد در ۵۱۸ حوزه امتحان دادند.

در  آزمون سراسری سال ۹۹ تعداد داوطلبان  ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ نفر است که این تعداد در ۷۷۳ حوزه امتحان می دهند.

آمارتوزیع داوطلبان و رشته های امتحانی آزمون سراسری به تفکیک هر نیمروز برگزاری

ردیف آزمون گروه آزمایشی نیمروز تاریخ تعداد داوطلبان
۱ گروه هنر صبح چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹ ۱۱۳۷۳۲
۲ گروه­ های ریاضی و علوم انسانی صبح پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹ ۵۱۰۸۳۰
۳ گروه علوم تجربی صبح جمعه ۳۱ مرداد ۹۹ ۵۹۴۲۵۹
۴ گروه زبان های خارجی صبح شنبه ۱ شهریور ۹۹ ۱۷۴۴۱۲

عوامل اجرایی و حفاظتی در صحت کامل سلامتی در اجرای آزمون همکاری خواهند داشت. نسبت به سال گذشته تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمونها، حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

با هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر به عنوان کارشناس بهداشت و سلامت تعیین شده تا برای ارائه مشاوره های بهداشتی در حوزه فعالیت کند.

مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده از نوعی است که واکنش آلرژیک داوطلبان و عوامل اجرایی را به دنبال نداشته باشد.

انتخاب سالن آزمون، با گنجایش مناسب در نظر گرفته شده و صندلی ها با فاصله فیزیکی مصوب ۱۸۰ سانتی متر از هم، چیده شده است.

با ملاحظه وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا، جهت بهبود وضعیت تنفس افراد، تمهیدات لازم از جمله تهویه مناسب، باز کردن درب و پنجره ها و ... اندیشیده شده است.

محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان، به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامتگذاری شده است و داوطلبان می بایست روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب مشخص شده (حداقل یک متر) برای ورود به سالن امتحان قرار گیرند.

حوزه و تمامی تجهیزات، قبل از برگزاری هر نوبت از آزمون ضدعفونی می شود.

استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با هماهنگی ستاد مقابله با بیماری کرونا در هر استان و آماده باش مراکز بهداشتی و  درمانگاه های شهرستان ها، در روزهای برگزاری آزمون و حوزه های رفع نقص کارت داوطلبان پیش بینی شده است.

بازرسی ­بدنی داوطلبان با استفاده از گیت دستی بوده و فرد متولی به لباس گان، ماسک سه ­لایه، شیلد و دستکش لاتکس مجهز خواهد بود.

اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود نظیر صندلی ها، دستگیره درها و شیرآلات سرویس بهداشتی و... قبلا تمیز و ضدعفونی شده است  و این عمل در طول برگزاری آزمون در هر نوبت انجام می شود.

پاکسازی و گندزدائی مخازن اصلی و فرعی سوالات در استان ها و شهرستان ها، با نظارت نمایندگان تام الاختیار، حفاظت آزمون استانها و نماینده ناظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حداقل یک هفته قبل از برگزاری آزمون انجام می­ شود.

در صورتی که داوطلبان در داخل حوزه امتحانی، بسته به شرایط محل برگزاری آزمون، با سرویس عمومی (اتوبوس، مینی بوس و یا سواری ون) جابجا شوند، صندلی ها و فضای داخلی این وسایل نقلیه در هر نوبت آزمون ضدعفونی شده و برای رعایت فاصله گذاری، از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرو استفاده می­ شود.

فضای مناسب برای داوطلب دارای معلولیت با رعایت فاصله گذاری در نظر گرفته می شود. منشی داوطلبان نابینا، معلول، ناشنوا و ...ضمن رعایت نکات بهداشتی، حداقل یک متر از داوطلب فاصله خواهند داشت و این داوطلبان با فاصله مناسب از یکدیگر امتحان می دهند.

به تعداد کافی سطل زباله (ترجیحاً دارای درب پدالی با پا) در قسمت ورودی و خروجی حوزه و همچنین  مسیرهای پرتردد، در سالنها و یا کلاسهای محل برگزاری آزمون پیش بینی شده است.

به منظور مساعدت به داوطلبان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در زمان بازرسی داوطلبان، درب حوزه های امتحانی از ساعت ۶:۳۰ صبح باز می شود.

ضدعفونی مستمر سرویس های بهداشتی درطول آزمون انجام می ­شود.

پذیرایی از داوطلبان به صورت سلف سرویس و ضدعفونی شده در فضای مناسبی که باعث تجمع نشود، انجام و وسایل پذیرایی از قبل ضدعفونی می­ شود.

عوامل اجرایی در هنگام تحویل بسته های سوال و پاسخنامه، از ماسک و دستکش استفاده می کنند و مرتب دستهای آنها ضد عفونی می شود.

مراقبان ضمن رعایت نکات بهداشتی، از ماسک استفاده می کنند و فاصله آنها با داوطلبان (حداقل یک متر) خواهد بود.

دفترچه­ های سوال و پاسخنامه، درجلسه آزمون به داوطلب تحویل داده می شود و روی زمین قرار نمی گیرد.

بر روی صندلی هر داوطلب در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ یک بسته بهداشتی قرار می گیرد

بر روی صندلی هر داوطلب در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ یک بسته بهداشتی شامل ماسک، پدالکلی یا ژل ضدعفونی کننده به همراه توصیه های بهداشتی قرار می گیرد.

بنرهای حاوی نکات مهم و بهداشتی توسط سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و در حوزه های برگزاری آزمون نصب خواهد شد و داوطلبان باید به این موارد توجه کنند.

پیش بینی محل­ های مجزا برای داوطلبانی که دارای علائم مشکوک به بیماری

محل­ های مجزا در هر حوزه جهت برگزاری آزمون برای داوطلبانی که دارای علائم مشکوک به بیماری هستند پیش­ بینی شده است. لازم به توضیح است آزمون داوطلبانی که براساس خوداظهاری در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، دارای بیماری قطعی کرونا هستند در یکی از بیمارستانهای تعیین شده با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صرفاً در شهرهای محل آزمون به همراه سایر داوطلبان مبتلا به بیماری کرونا، خواهد بود.

بعد از جمع آوری پاسخنامه ها و دفترچه های آزمون، داوطلبان لازم است با حفظ خونسردی و در آرامش با مدیریت صحیح زمان و با فاصله مناسب، برای خروج از محل آزمون اقدام کنند.

حال که آزمون سراسری در هفته جاری برگزار می شود، بهتر است که موارد زیر را همه با هم رعایت کنیم:

برگزاری آزمون سراسری در زمان تعیین شده با حفظ سلامتی کامل دانش آموزان خواسته همه والدینی است که فرزند کنکوری دارند. اما باید بدانیم که حفظ سلامتی خود و فرزندانمان، تنها به عهده وزارت بهداشت، سازمان سنجش  و سایر سازمان های دولتی مسئول نیست. سهم عمده ای از حفظ سلامتی به عهده خود ماست که با آموزش درست و رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی، ضامن سلامتی خود، خانواده و سایر هموطنان باشیم.

براین نکته واقف باشیم که با رعایت این نکات، انتقال بیماری حتی در صورت وجود افراد مشکوک، در اطرافمان به حداقل ممکن خواهد رسید.

چند نکته برای والدین؛

از قبل محل آزمون را شناسایی کنید و از ساعات اولیه برای رسیدن به محل استفاده کنید تا مانع تجمع فرزندان در درب ورودی شود.

ایستادن جلوی درب محل آزمون، تاثیری در نتیجه ی کنکور فرزندانمان ندارد. فقط سلامت شما و دیگران را به خطر انداخته، پس لطفا جلوی محل آزمون تجمع نکنید.

در صورت داشتن ماشین شخصی، ترجیحاً در ماشین خود در فاصله ای دورتر از حوزه که قبلاً با فرزندتان هماهنگ کرده­اید، منتظر بمانید.

 از تجمع در کنار سایر والدین و صحبت با آنها در طول آزمون جدا بپرهیزید.

حتما از ماسک استفاده کنید.

چند نکته برای داوطلبان؛

قبل آزمون: برای تحمل بهتر ماسک در آزمون اصلی، از الان روزی چند ساعت مداوم در منزل ماسک بزنید.

از الان تا روز آزمون کمتر بیرون بروید و با افراد دیگر تماس نداشته باشید.

مداد، پاک کن و مدادتراش به تعداد کافی همراه ببرید تا مجبور به قرض کردن و ضد عفونی مجدد آنها نباشید.

به تعداد کافی دستمال کاغذی و دستکش یک بار مصرف برای موارد ضروری مانند رفتن ضروری به سرویس بهداشتی با خودتان داشته باشید.

بردن یک ماسک اضافه و یک کیسه پلاستیکی فریزری برای نگهداری ماسک استفاده شده ضرری ندارد و بهتر است همراه داشته باشید.

استفاده از شیلد هم در هنگام ورود و خروج محافظت بیشتری ایجاد می کند.

فرم خود اظهاری سلامت به نشانی https://salamat.gov.ir را با دقت تکمیل کنید.

در محل آزمون: داوطلبان در هیچ تجمعی در داخل سالن و حیاط محل آزمون شرکت نکنید.

با دیگران صحبت نکنید و با دوستانتان از راه دور احوالپرسی کنید.  

دست ­به سایر سطوح و صندلی ­دیگران نزنید و در طول­ حرکت، دست­ها را در هم قلاب کنید تا با جایی تماس پیدا نکنند.

قبل از آزمون و بلافاصله بعد از آزمون دستهای خودتان رو با محلول، ژل ضد عفونی یا پدالکلی تمیز کنید.

تا پایان آزمون به صورت و چشمهایتان دست نزنید.

در مورد ماسک: قبل از ورود به حوزه، در طول برگزاری آزمون و بعد از پایان ازمون و تا رسیدن به منزل ماسک حتما بزنید.

از ماسک های فیلتردار استفاده نکرده و حتما از ماسک معمولی سه لایه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که ماسک باید بینی و دهانتان را کاملا بپوشاند.

پذیرایی: زمان برای خوردن و آشامیدن را به حداقل برسانید تا مدت زیادی بدون ماسک نمانید. قبل از خوردن و آشامیدن دست ها را مجدد ضد عفونی کنید.

طوری برنامه ریزی کنید تا نیازمند استفاده از سرویس بهداشتی نباشید اما در صورت ضرورت از دستکش یک بار مصرف، محلول ضد عفونی و ماسک استفاده کنید.

بعد از آزمون: بحث ­در مورد آزمون و سوالات ­آن را ترجیحا، از طریق­ تلفن یا شبکه­ های اجتماعی، هنگامی­که به­ منزل رسیدید، انجام دهید.

ماسک های استفاده شده را در خیابان رها نکنید.

بلافاصله بعداز خروج از حوزه امتحانی، به مکانی که از قبل با والدین یا همراه خود هماهنگی کرده اید مراجعه کرده و از تجمع در جلوی حوزه برای حفظ سلامتی خود و دیگران خودداری کنید.

اگر این نکات رو رعایت کنید، حتی اگر افراد مبتلا هم در بین شما باشد، احتمال انتقال بیماری به حداقل ممکن می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    1 0
    همش نمایشی.... در ضمن اکثریت خواستار برگزاری تو این شرایط نبودن... پروتکل هایی ک معلوم نیست دقیق اجرا بشه و بعضی هاش مضحکه...سخنان وزیر علوم و سازمان سنجش وقتی ک گفتن تعویق گویای اینه ک هیچ افزایش فاصله ای برای بعضی حوزه ها امکان پذیر نیست
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    1 0
    پست ماقبل آخر وزیر بهداشت بخونید... تاکید داره ک امکان اجرای پروتکل ها تو این زمان نیست...
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    پست ماقبل آخر وزیر بهداشت گویای همه چیزه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس