مودیان مالیاتی چگونه ازبخشودگی جرائم مالیاتی بهره‌مند می‌شوند؟ /مزایای جدید برای ۱۰ شغل متاثر از کرونا

با وجود گذشت هفت ماه از ارائه لایحه اصلاح نظام جامع مالیاتی به دولت، هنوز این لایحه تصویب نشده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش وطن امروز، معضل کسری بودجه در سال‌های اخیر همواره گریبانگیر دولت‌های مختلف بوده است. راهکارهای متفاوتی هم برای افزایش درآمدهای دولت و جبران کسری بودجه از سوی کارشناسان اقتصادی پیشنهاد شده است. گسترش پایه‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از فرار مالیاتی، اصلاح تعرفه‌های گمرکی و وصول بدهی‌های معوق مالیاتی از جمله این پیشنهادهاست. با مرور این پیشنهادها درمی‌یابیم که عمده آنها حول محور درآمدهای مالیاتی است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای اختلاف وزارت راه و بانک مرکزی درباره خانه‌های خالی بانک‌ها

تناقضات اقتصادی بی‌پایان آقای رئیس‌جمهور

اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم آخرین بار در سال ۹۴ انجام شد و مجلس نیز سال ۹۶ در جهت گسترش پایه‌های مالیاتی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ارائه کرد اما دولت به بهانه ارائه لایحه‌ای با همین موضوع، از تصویب این طرح جلوگیری کرد.

پس از گذشت یک سال از پیشنهاد دولت و ارائه نشدن لایحه‌ای از سوی آن، حسین میرشجاعیان، معاون سابق اقتصادی وزیر اقتصاد، مردادماه سال ۹۷ با ضروری دانستن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: به واسطه مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان به راحتی درآمدهای بادآورده را در این سیستم کنترل کرد.

محمدقاسم‌ پناهی، سرپرست وقت سازمان امور مالیاتی نیز ابراز امیدواری کرد دولت لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم را در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ در اختیار مجلس قرار دهد. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ با اعلام خبر آماده شدن پیش‌نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه گفت این لایحه تا پایان خرداد نهایی می‌شود اما با پایان خرداد هم خبری از ارائه لایحه نشد.

فرهاد دژپسند هشتم مردادماه ۹۸ در حالی از ادغام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در لایحه اصلاح جامع نظام مالیاتی و مالیات‌های مستقیم خبر داد که همگان منتظر شنیدن خبر ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از سوی دولت بودند.

با این اقدام و با توجه به تجربه تاخیر در ارائه یک قانون مالیاتی، نگرانی‌ها درباره زمان ارائه لایحه جدیدی که قرار است نظام مالیاتی را به صورت جامع اصلاح کند افزایش یافت. اواسط مردادماه ۹۸ بود که دژپسند با اعلام خبر ارسال این لایحه به مجلس در دی‌ماه، مهر تاییدی بر این نگرانی‌ها زد.

اخیراً وزیر امور اقتصادی و دارایی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم تا مهر ۹۹ به مجلس می‌رسد، گفت: برای بررسی این لایحه جلسه فوق‌العاده کمیسیون تشکیل داده‌ایم اما به مجلس رسیدن آن در اختیار من نیست، چرا که بعد از کمیسیون باید دولت نیز آن ‌را تصویب کند و نمی‌توانم زمانی را قول بدهم اما تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس