کد خبر 1105992
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
روحانی نمایه

شرق نوشت: شاید بتوان دولت دوازدهم را دولتی با تصمیم‌های اقتصادی در نیمه‌شب نامید. دولتی که اعلام سیاست‌های اقتصادی خود را به نیمه‌های ‌شب‌ موکول می‌کند

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت: 

روزنامه شرق از روزنامه‌های حامی دولت می‌گوید وعده‌های رئیس جمهور موجب گریزان شدن سرمایه‌ها شده است. این روزنامه با بررسی اثرات وعده‌های اقتصادی دولت نوشت: شاید بتوان دولت دوازدهم را دولتی با تصمیم‌های اقتصادی در نیمه‌شب نامید. دولتی که اعلام سیاست‌های اقتصادی خود را به نیمه‌های ‌شب‌ موکول می‌کند و این اعلام یک‌باره، به راحتی ستون‌های اقتصاد را به لرزه در می‌آورد. از اعلام قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای ارزی که قرار بود تک نرخی شود (در۲۰ فروردین ۹۷)، تا اعلام نرخ سه هزار تومانی برای بنزین آزاد در نیمه شب ۲۴ آبان ۹۸، به وعده‌های دولت رسیده‌ایم! هفته گذشته رئیس جمهور وعده گشایش اقتصادی داد به دنبال او مشاورش حسام‌الدین آشنا هم در توئیتر به مردم گفت که برای گرفتن هر تصمیم اقتصادی یک هفته صبر کنید.

در حال حاضر به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، وعده‌های سیاسیون، عدم ثبات و  نااطمینانی را در فضای اقتصادی تشدید کرده است و این روند، سرمایه‌ها را گریزان می‌کند. از سوی دیگر آنها بر این باورند که رونق وقتی ایجاد می‌شود که چرخ تولید به حرکت دربیاید: اما آیا وعده‌های دولت و اقدامات خلق‌الساعه، صرف چرخاندن چرخ تولید می‌شود و برای اقتصاد ایران زمینه گشایش را فراهم خواهد کرد؟

دولت دوازدهم، غیر شفاف‌ترین دولت از نظر تصمیم‌های اقتصادی است؛ حمیدرضا قاسمی، کارشناس اقتصادی و دبیر سابق کمیسیون اقتصادی اتاق ایران، در گفت‌وگو با «شرق» درباره تاثیر چنین رفتارهایی بر اقتصاد کشور عنوان می‌کند: از نظر من این رفتارها اثر منفی دارد.

اگر سیاست شما راه‌گشاست، چرا آن را شفاف اعلام نمی‌کنید که کارشناسان آن را نقد کنند و قبل از اینکه سیاست اتخاذ شده اجرا شود، حداقل نقاط چالش آن مشخص شود. اگر پیرو نظریه انتظارات عقلایی است و می‌خواهید یکباره سیاستی را اعمال کنید، حتی نباید قبل از اجرای آن درباره‌اش سخن بگویید و یکباره باید سیاست را اعلام کنید.به اعتقاد قاسمی ایجاد فضای گمانه‌زنی،‌ بی‌اعتمادی به امنیت سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند. زیرا نمی‌دانید که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد.

مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد نیز درباره وعده‌های رئیس‌جمهور بیان می‌کند: این رفتارها غیرمتعارف است. اگر برنامه‌ای‌دارند. شفاف می‌گویند، نه اینکه وعده دهند که یک هفته دیگر درباره آن صحبت می‌کنیم. این نشان‌دهنده بی‌نظمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس