پروژه آبرسانی غرب کشور

با احداث بزرگترین پروژه آبرسانی غرب کشور توسط قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه، تبدیل۱۱۰ هزار هکتار زمین بایر به منطقه قابل کشت، برای ۲.۵ میلیون نفر فراهم می شود.

به گزارش مشرق، با احداث بزرگترین پروژه آبرسانی غرب کشور توسط قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه، تبدیل۱۱۰ هزار هکتار زمین بایر به منطقه قابل کشت، برای ۲.۵ میلیون نفر فراهم می شود.

سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه در همین رابطه با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مهمترین طرح های توسعه پایدار آب و خاک در کشور است، اظهار داشت: رهبر انقلاب به دلیل اهمیت بالای این طرح، دستور تامین اعتبار آن را از صندوق توسعه ملی صادر کردند و ماموریت ساخت آن به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپرده شد.

به گفته وی، ساماندهی آب های منطقه غرب کشور دستاوردهای مهمی در طرح توسعه پایدار کشور هم از جنبه های اقتصادی و هم زیست محیطی محسوب می شود که اثر مستقیم بر زندگی مردم ۱۲ استان خواهد داشت و با احیای این ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، حدود ۵۰ هزار شغل مستقیم و صدها هزار شغل با واسطه برای مردم این استان‌ها ایجاد خواهد شد .

محمد با اعلام اینکه جمعیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر از این طرح منتفع خواهند شد، اضافه کرد: بازگشت مردمی که به دلیل خشکسالی ناچار به مهاجرت شده بودند یکی از این دستاوردهاست و در عین حال، جلوگیری از هدررفت منابع آبی، تامین آب شرب و بهره وری کشاورزی با آبیاری مکانیزه از مزایای این طرح است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء همچنین اضافه کرد: یکی از دیگر مزایای این طرح جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق وسیع غرب کشور است. بازگشت امید به مردم خوب مان در این مناطق اتفاقی بزرگ است که به لطف الهی در شرایط سخت تحریمی، دست در دست هم و به همت جوانان متخصص ایرانی به بهره برداری رسیده، لذا این پروژه یکی دیگر از نشانه های شکست دشمن در به بن بست کشاندن ایران عزیز است.

وی  همچنین با اشاره به همکاری های دولت گفت: افتتاح این طرح از نگاه ما آغاز مسیر پروژه گرمسیری است. البته این پروژه سه فاز دیگر هم دارد که در صورت حمایت دولت و تامین اعتبار، قابلیت بهره برداری از آن در فاصله زمانی کوتاهی وجود دارد. در فاز اول کمتر از ۲۰ درصد از اراضی مورد نظر طرح را به بهره برداری رسیده اما با توجه به تکمیل گام های زیربنایی چون حفر تونل ها، انجام پروژه های حفر، خاکبرداری و خاکریزی پروژه اگر این مسیر به سرعت ادامه پیدا کند، در فاز بعدی با تکمیل زنجیره انتقال آب می توان ظرف ماه های آینده تمام این ۱۱۰ هزار هکتار زمین را برای کشاورزان این ۱۲ استان آماده بهره برداری کرد.

محمد ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت پروژه، مسوولان اجرایی هرچه زودتر با انجام همکاری های لازم این امر را محقق کنند تا شیرینی اجرای این طرح کام مردم تمام این ۱۲ استان را شیرین کند.

محمد رستمی مدیر اجرایی پروژه طرح نیز در خصوص اهمیت این پروژه اظهار داشت: از سال ۱۳۸۹ کلید شروع عملیاتی کار به طور رسمی زده شده و از سال ۱۳۹۳ با عنایت مقام معظم رهبری و اختصاص بودجه مناسب، این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه تنها توجه به تعدادی از آمار مربوط به پروژه، بزرگی این طرح ویژه ملی را نمایان می کند، افزود: این پروژه در اوج تحریم های ظالمانه علیه کشور با بیش از ۹۵ درصد استفاده از تولیدات ملی در تامین مصالح و تجهیزات به بهره برداری رسیده است و برای این پروژه بیش از ۴۹۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شده و ۳۶ هزار متر تونل حفر شده است .

مدیر اجرایی پروژه طرح خاطرنشان کرد: برای تکمیل این فاز، بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب حجم خاکب داری و بیش از ۱ میلیون متر مکعب بتن ریزی انجام گرفته است. در حالی که مثلا یک سد عظیم در نهایت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن بتن ریزی دارد اما اینجا به اندازه ساخت ۵ ابر پروژه ساخت سد، بتن ریزی انجام گرفته است.

رستمی با اعلام اینکه بیش از ۶ هزار نفر از همکاران قرارگاه خاتم الانبیاء در تکمیل پروژه تا این مرحله فعالیتی شبانه روزی داشته اند و کل پروژه تا پایان فاز ۴، بیش از ۸۵ درصد پیشرفت داشته که در صورت تامین اعتبار لازم تا قبل از سال ۱۴۰۰ می تواند ۱۱۰ هزار هکتار مزارع کشاورزی را آماده بهره برداری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    14 0
    دم سپاه گرم
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    12 0
    ان شا الله برای مردم این 12 استان مایه برکت و رونق باشد
  • عباس IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    8 0
    این پروژه یک ابر پروژه در منطقه غرب آسیا است که با مدیریت آبهای خروشان غرب کشور که سالیان متمادی به هدر میرفت میتواند باعث حهش اقتصادی استانهای غرب و جنوب غرب کشور شود . سلام و صلوات بر روح بزرگ ابر مرد تاریخ که خود را سپاهی میدانست.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    2 0
    کشاورزی محور استقلال است کشاورزی مکانیزه مادر تمام صنایع است هر کشوری که در کشاورزی به خودکفایی رسید علاوه بر رسیدن به امنیت غذایی خود می تواند بازار جهانی را تسخیر کند و یک گام به ابرقدرتی نزدیک شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس