کد خبر 1105513
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
چای سبز نمایه

چای سبز خواص علمی و اثبات شده‌ای دارد از جمله اینکه آن را به عنوان داروی ضد پیری می‌شناسند.

به گزارش مشرق، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به خواص چای سبز، اظهار کرد: اگرچه چای، قرص معجزه آسای سلامتی نیست، اما مدت زمان زیادی به عنوان منبع عظیم آنتی اکسیدان جلب نظر کرده است. البته شایعات نیز پیرامون آن بسیار زیاد است.

چای سبز، منبع غنی آنتی اکسیدانی

او با اشاره به خواص علمی و اثبات شده چای سبز، تصریح کرد: چای سبز منبع پلی فنول‌ها و سایر آنتی اکسیدان‌ها (مانند فلاونوییدها و کاتچین و اپیگالوکاتچین گالات) است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: این مواد از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند و هرچه چای سبز مرغوب‌تر باشد، این خواص بیشتر است.

چای سبز، موجب تقویت مغز می‌شود

محمدجعفر دهزاد اضافه کرد: چای سبز فعالیت سلول‌های مغز را تقویت و تحریک می‌کند و مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

او بیان کرد: چای سبز با دارا بودن کافئین، باعث بهبود عملکرد مغز و هوشیاری می‌شود، اما کافئین تنها ماده موثر چای سبز در این مورد نیست.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: بر اساس تحقیقات، چای سبز علاوه بر کافئین، حاوی نوعی آمینو است که با اثر هم افزایی خود همراه با کافئین، بیش از قهوه عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

محمدجعفر دهزاد ادامه داد: این آمینواسید با عبور از سد مغزی می‌تواند باعث افزایش ترشح دوپامین و امواج آلفا شود که در نتیجه آن اضطراب فرد کاهش می‌یابد، در نتیجه چای سبز می‌تواند هوشیاری ملایم‌تر و متفاوتی نسبت به قهوه ایجاد کند.

تاثیر چای سبز در عملکرد فیزیکی و کاهش چربی بدن

او با بیان اینکه چای سبز می‌تواند بین ۴ تا ۱۷درصد متابولیسم بدن را افزایش داده و در صورت رعایت سایر موارد مانند رژیم مناسب، باعث بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش وزن شود، افزود: البته این اثر در تمام افراد مشاهده نشده و ممکن است در برخی افراد هیچگونه افزایش متابولیسمی ایجاد نکند همچنین کافئین موجود در چای سبز می‌تواند عملکرد فیزیکی و ورزشی فرد را ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش دهد.

تاثیر چای سبز در کاهش ریسک سرطان

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه سرطان رشد بدخیم سلولی و یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر در دنیا است، اظهار کرد: یکی از دلایل ایجاد سرطان وارد شدن استرس اکسیداتیو به بدن، ایجاد التهاب و در نتیجه تخریب سلول‌ها است.

او تصریح کرد: به علت غنی بودن چای سبز از آنتی اکسیدان ها، مطالعات نشان داده این نوشیدنی می‌تواند ریسک برخی سرطان‌ها مانند پروستات، سینه و روده بزرگ را ۲۰ تا ۴۲ درصد کاهش دهد.

اثر چای سبز بر سلامت دهان و دندان

محمدجعفر دهزاد گفت: «کاتچین» موجود در چای سبز از رشد باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند جلوگیری می‌کند و همچنین می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

چای سبز موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ می‌شود

او با بیان اینکه چای سبز منبع آنتی اکسیدان بوده و این عامل می‌تواند از گرفتگی عروق پیشگیری کند، افزود: این نوشیدنی باعث کاهش کلسترول بد (LDL) شده و از این طریق نیز ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۳۱درصد کاهش می‌دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: همچنین مطالعات نشان می‌دهد مصرف منظم چای سبز می‌تواند حساسیت به انسولین را بیشتر کند و باعث کاهش قند خون شود.

او اضافه کرد: در یک مطالعه افرادی که به صورت منظم چای سبز مصرف کردند تا ۴۲ درصد کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

چای سبز داروی ضد پیری است

محمدجعفر دهزاد بیان کرد: چای سبز را به عنوان داروی ضد پیری می‌شناسند و دلیل اصلی آن هم وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان‌های مؤثر در حفظ شادابی و جوانی است.

او تصریح کرد: از طرفی چای سبز با پیشگیری از بیماری‌های یاد شده می‌تواند طول عمر بیشتر و سالم تری را برای فرد رقم بزند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: به یاد داشته باشیم سلامتی از مجموعه‌ای از رفتارهای ما نظیر انتخاب رژیم مناسب غذایی، بهداشت مناسب روانی و ورزش منظم نشات می‌گیرد و یک عامل به تنهایی تاثیرگذار نیست.

نکاتی که پیش از مصرف چای سبز باید بدانیم

او با اشاره به نکاتی که پیش از مصرف چای سبز باید بدانیم، افزود: برای بهره مندی از خواص چای سبز، کارشناسان نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان چای سبز را در هر روز توصیه می‌کنند، زیرا بیش از این مقدار ممکن است آسیب رسان باشد.

محمدجعفر دهزاد اضافه کرد: چای سبز می‌تواند باعث کاهش جذب آهن شود، بنابراین بهتر است پس از غذا یا مکمل غذایی مصرف نشود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: مادران باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.

او تصریح کرد: زیاده روی در مصرف چای سبز می‌تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و یبوست شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس