image-20200810190330-2.jpeg

ماهد یکی از معتبرترین نشان‌های تجاری در عرصۀ تولید و ارائۀ کالای فرهنگی، به‌ویژه کالای ایرانی‌اسلامی است.

1. ماهد چیست؟

خانه ماهد با همت مرتضی اعلایی و از سال ۱۳۹۱ فعالیتش در زمینۀ جهاد فرهنگی را با رویکرد تولید محصولات کاربردیِ حوزۀ سبک‌زندگی آغاز کرد.

ماهد یکی از معتبرترین نشان‌های تجاری در عرصۀ تولید و ارائۀ کالای فرهنگی، به‌ویژه کالای ایرانی‌اسلامی است. شرکت فناور ماهد با سابقه هشت سال فعالیت در تولید و ارائۀ هدایای ایرانی‌اسلامی، نخستین شرکت علوم انسانیِ تجاری‌سازی‌شده مستقر در پارک علم‌وفناوری استان قم است. این شرکت با درآمیختن هنر ایرانی با مفاهیم اسلامی، تاکنون محصولات گوناگونی را به بازار عرضه کرده و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم به‌دست آورده است.

در ادامه گفت‌وگو با مرتضی اعلایی مدیرعامل «شرکت ماهد» را می‌خوانید:

2. ماهد در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؟

ماهد با این شعار پا به عرصه گذاشته است:

در اوج روزهای درهم‌وبرهم زندگیِ مدرن که همه‌چیز باسرعت در حال تغییر بود؛ آن روزها که به‌جای تطبیق هویتمان با دنیای جدید، از آن گذشتیم و آوارۀ تجدد شدیم؛ خانه ای بنا شد به نام خانۀ ماهد. اهالی این خانه هنرمندانی‌اند که درد گذشتن از هویت را دارند و برای آن تلاش می‌کنند. ماهد معتقد است که در این دنیای جدید می‌توان اصیل زندگی کرد، باهویت و ریشه‌دار بود و همراه این تغییراتِ سریع، پیش رفت.

آن‌ها برای پیشبرد این نگاه، چند اتاق به خانۀ ماهد اضافه کردند تا از جوانب گوناگون، این هویت و اصالت را پیش ببرند:

اتاق محیا: اتاق هیئت و مقاومتِ خانۀه ماهد است. هدف محیا، احیای هویت اصیل در اجرای مناسک مذهبی و همراه کردن زندگیِ امروز با قهرمانان واقعی ملی و مذهبی است. 

اتاق چنته: اتاق سوغات و هدایا در خانه ماهد است. نقش این اتاق در خانه ماهد بسیار پررنگ است. چنته‌ای‌ها برای تمام وجوه زندگیِ امروز اسباب اصیلی تولید می‌کنند که رنگ و عطر اصالت را در خانه‌هایمان می‌گستراند. 

اتاق چوق: اتاق دیگری در خانه ماهد که برای ملزومات کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت می‌کند. عشاق کتاب، اهالی این اتاق هستند. هرآنچه برای آسایش و لذت‌بخش‌تر شدن اوقات یک کتاب‌خوان لازم است در این اتاق تولید می‌شود. مطالعه خودش اصالت است، پس هنرمندان چوق این رفتار اصیل را حمایت می‌کنند.

3. هیئت خانگی، بهترین روش برگزاری عزاداری‌های محرم

ما در اتاق محیا، هرساله از روزهای نخستین سال می‌کوشیم تا محصولات گوناگونی را برای عید غدیر و محرم طراحی کنیم و پس از طراحی‌های درخورِ این مراسم باشکوه، تولید آن‌ها را آغاز کنیم. روند کار در سال جاری کمی متفاوت بود؛ زیرا با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه و پیش‌بینی‌های متخصصان دربارۀ ادامه‌داربودن و گسترش آن تا پایان سال 99، تصمیم گرفتیم تا فعالیت‌های‌مان را با راهبردی کارساز و اندیشیده پیش ببریم. برپایی مجالس عزاداری اهل‌بیت علیهم‌السلام مصداق بارز اقامۀ شعائر الهی و در کنار این موضوع، حفظ جان مردم نیز از اوجب واجبات است.

کسانی که مدعی دین‌داری هستند، باید عقلانیت را سرلوحۀ کار خود قرار دهند. ازاین‌رو، پس از بررسی راه‌حل‌های گوناگونِ اقامۀ عزای سیدالشهدا علیه‌السلام، به این نتیجه رسیدیم که محصولاتمان را در راستای احیای هیئت‌های خانگی و خانوادگی طراحی و تولید کنیم. برای این کار شعار «با روضۀ حسین نفس تازه می‌کنیم» را انتخاب کردیم و از حضور اساتید بنام و هنرمندان باانگیزه و خلاق در خوش‌نویسی، نگارگری و گرافیک بهره بردیم تا بتوانیم کار را به‌بهترین شکل انجام دهیم.

سه ویژگی مهم در طراحی و تولید محصولات ماهد برای ما اهمیت دارد که عبارت‌اند از: به‌روز، بدیع و اصیل بودن. آنچه در اتاق محیای خانۀ ماهد طراحی و تولید شده، جامع‌ترین و متنوع‌ترین سبد ابزار اقامۀ عزای سیدالشهدا علیه‌السلام است.

4. چه محصولاتی برای هیئت خانگی آماده شده‌اند؟

تمام آنچه برای برپایی هیئت خانگی و خانوادگی و مجلس عزای اباعبدالله علیه‌السلام نیاز است، در اتاق محیای خانۀ ماهد طراحی و تولید شده است. برخی محصولات عبارت‌اند از: تی‌شرت و لباس عزا با بهترین کیفیت دوخت و پارچه؛ بیرق‌های خانگی؛ بیرق‌های هویت؛ کاور خادم؛ حمایل خادم؛ بستۀ اشک که شامل دستمال اشک، مهر تربت و کتابچۀ زیارت عاشوراست و سربند کودک و بزرگسال.

تمامی محصولات خانۀ ماهد را می‌توانید در سایت ماهد ببینید.


**این محتوا صرفا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس