شهید لشکری

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که ما سال‌هاست ۳۱ شهریور را روز آغاز جنگ تحمیلی و حمله عراق می‌دانیم در حالی که این جنگ تقریباً از اردیبهشت ۵۹ در مرزها شروع شده بود.

به گزارش مشرق، درباره آزادگان خیلی صحبت برای گفتن و خیلی هم عکس برای دیدن وجود دارد. اما من می‌خواهم از عکس و اتفاقی بگویم که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد.

با توجه به سازمانی که من در آنجا کار می‌کردم تا قبل از ۲۶ مرداد سال ۶۹ که آزادی گروهی اسرا انجام شد، بارها به‌عنوان عکاس در مراسم تبادل اسرا حاضر بودم. در آن تبادل‌ها و تبادل‌هایی که بعد از ۲۶ مرداد ۶۹ انجام شد چون تعداد آزاده‌ها کم بود کمتر عکس‌هایی از آنها، منتشر و دیده شده است.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که ما سال‌هاست ۳۱ شهریور را روز آغاز جنگ تحمیلی و حمله عراق می‌دانیم در حالی که این جنگ تقریباً از اردیبهشت ۵۹ در مرزها شروع شده بود. متأسفانه دشمنی که در آن چند سال ما با آن نبرد داشتیم از انسانیت و انصاف بسیار فاصله داشت.

عراق می‌بایست برابر قوانین نگهداری اسرا اسامی تمامی اسرا را ثبت می‌کرد و به اطلاع کشور مقابل می‌رساند اما متأسفانه صدام این کار را نکرد و اسامی تعداد زیادی از اسرا را نه به اطلاع صلیب سرخ، نه کشور مقابل و نه به اطلاع خانواده هایشان می‌رساند. خانواده‌هایی که بشدت نگران بودند و استرس داشتند و نمی‌دانستند که فرزند، همسر یا پدرشان که مدتی از او خبری نشده در جبهه شهید شده یا به اسارت درآمده است.

وقتی تبادل اسرا به‌صورت گروهی شروع شد، اکثر خانواده‌ها با عکسی از عزیزانشان در کنار مسیر اتوبوس‌ها با شوق و شعف و گریه و استرس می‌ایستادند و عکس‌ها را به آزاده‌ها نشان می‌دادند که این عزیز ما را شما ندیده‌اید؟  همه، عکس و فیلم‌هایی از این صحنه‌ها دیده‌ایم که خانواده‌های منتظر با التماس دور اتوبوس‌ها می‌چرخیدند و از اسرا می‌خواستند تا خبری از عزیزانشان بدهند.

در این میان می‌خواهم اشاره کنم به اسیری که کمتر راجع به او صحبت شده است. آزاده شهید حسین لشکری که در ۲۷ شهریور سال ۵۹ هنگام مأموریت شناسایی، عراق هواپیمایش را مورد اصابت قرار داد و او را اسیر کرد. بعد از دستگیری تا سال‌ها هیچ‌کس از اسارتش خبر نداشت، چون در سلول انفرادی بود. بدون اینکه اسمش جایی ثبت شود و کسی آگاهی از زنده بودنش داشته باشد.

۲۶ مرداد ۶۹ وقتی آزادسازی گروهی از اسرا اتفاق افتاد بازهم او را رها نکردند و او تا هفدهم فروردین سال ۷۷ همچنان اسیر بعثی‌ها بود. شهید لشکری اسیری بود که به‌علت رشادت و پایمردی اش به‌عنوان اسطوره مقاومت شناخته شد و با مقاومت ۱۸ ساله دولت عراق را به زانو درآورد. آنها هیچ وقت نتوانستند از طریق او به خواسته‌شان برسند. آنها دنبال این بودند که ایران را آغازگر جنگ عنوان کنند اما ناکام ماندند.

در سال ۷۷ حسین لشکری با یک احترام خاص نظامی، در حضور مأموران رسمی صلیب‌سرخ به دولت ما تحویل داده شد ومن خوشحالم که توانستم با دوربینم این لحظات را ثبت کنم. حسین لشکری به‌خاطر ۷۰ درصد جانبازی و جراحت زمان جنگ روز نوزدهم مرداد ماه سال ۸۸ شهید و در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

*روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 0
    روحش شاددرود خدا واولیاءالهی بر روح پاک ومطهرش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس