دوپینگ ووشو را طوری منعکس کردند انگار در تاریخ دوپینگ نداشتیم

رئیس اسبق فدراسیون ووشو در واکنش به حواشی اخیر این رشته گفت: طوری تست دوپینگ ووشو کاران را انعکاس دادند که انگار در تاریخ ورزش ایران دوپینگ نداشته ایم.

به گزارش مشرق، مهدی علی‌نژاد در برنامه ورزش و مردم اظهار داشت: ما خیلی زود اقداماتی را در مورد کرونا انجام دادیم. روز ۳۰ بهمن که اولین مورد کرونا اعلام شد دوم اسفند اقدامات را آغاز کردیم. با هماهنگی وزارت بهداشت و ستادملی کرونا شهرها به سه بخش تقسیم شدند. در سفیدها ورزش ها آزاد بودند، در زرد استخرها و ورزش های پربرخورد ممنوع بود. در قرمز هم با کسب مجوز می توانستند فعالیت کنند.

وی افزود: در پیک دوم مجبور شدیم به عقب بازگردیم، اختیاراتی به استانداری ها داده شده و خودشان تصمیم می گیرند. بخشی از پروتکل ها را سخت گیرانه تر اقدام می کنند و این اختیاری است که به استان ها داده شده است.

مهدی علی نژاد در خصوص بیمه ورزشکاران عنوان کرد: با هماهنگی‌ رئیس جمهور و وزارت ورزش قرار شد باشگاه‌ها در سایت کارا ثبت نام و بیمه‌شده‌ها را معرفی کنند. ما برای بیمه نشده‌ها هم گفتگو کردیم، تا پایان مرداد فرصت دارند ثبت‌نام کنند. تا الان حدود ۸ هزار باشگاه ثبت نام کرده‌اند و نزدیک ۲۰ هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. برای هر نفر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت دو ساله در نظر گرفته شده است.

علی نژاد ادامه داد: هر باشگاه حداقل ۶-۵ نفر را دارد و این مبلغ عدد قابل توجهی می‌شود، اما بخشی از مشکلات را می‌تواند حل کند. بازگشایی‌های ما در اوایل خرداد خوب بود، اما این طور که می‌گویند در پاییز شرایط بدتر خواهد شد. گفته می‌شد در فصل گرما کرونا از بین می‌رود، به نظر من با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن شرایط بهتر می‌شود. 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای  وزارت ورزش در خصوص برگزاری لیگ‌ها گفت: در ورزش‌های پربرخورد تمرین و مسابقه ممنوع است. ما در شهرهای زرد و قرمز به برخی ورزش‌ها مجوز دادیم و آنها تمرین و مسابقه‌شان آزاد است. بحث هتلینگ خیلی مهم است، باید اتاق‌هایشان یک نفره باشد. برای فوتبال هم همین پروتکل‌ها مطرح شده است. 

وی ادامه داد: وقتی فوتبال می‌خواست شروع شود، خیلی‌ها مخالف بودند. ما بر اساس هماهنگی با وزارت بهداشت و ستاد کرونا مجوز دادیم. فدراسیون هم مصمم بود و علی‌الظاهر اتفاق بدی هم نیفتاده است. قدم بعدی برگزاری مسابقات با تماشاگر است. اجتماعات خطرناک هستند، ورود به ورزشگاه را می‌توانیم کنترل کنیم، اما خروج از ورزشگاه با امکاناتی که ما داریم مشکل است. باید وارد پاییز شویم و ببینیم شرایط چگونه است. کشورهای اروپایی شرایط بهتری نسبت به ما دارند. 

* از وزارت بهداشت برای کشتی درخواست مجوز کردیم

علینژاد در باره برگزاری مسابقات کشتی اظهار داشت: ما با توجه به هر رویداد تصمیم می‌گیریم، یک سال قبل از المپیک نمی‌توانیم خطر را برای ورزشکاران ایجاد کنیم. کشتی در آذر ماه مسابقات جهانی‌اش برگزار می‌شود. با وزارت بهداشت به همین خاطر نامه‌نگاری کردیم، فدراسیون جهانی فعالیت‌ها را تا آبان کنسل کرده، اما مصمم هستند. مسابقات جهانی را در آذر ماه برگزار کنند. از وزارت بهداشت درخواست کردیم به ما مجوز بدهد، هنوز مجوز نداده‌اند اما در حال رایزنی هستیم. با شرایط قرنطینه‌ای تمرین‌ها باید برگزار شود. ورزشکاران قبل از اردوها بای پی سی آر بدهند، اگر هم خارج شدند حتما باید تست پی سی آر بدهند. در آن دو هفته اردو هم کسی نباید برود یا بیاید تا مشکلی ایجاد نشود. 

بیشتر بخوانید:

واکنش فدراسیون ووشو به بازپس‌گیری مدال‌های قهرمانی

*‌ اشتباه ۴۰ ساله استقلال و پرسپولیس را در این دولت اصلاح می‌کنیم

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در مورد ورود استقلال و پرسپولیس به بورس اظهار داشت: فرایند جدید واگذاری از اواخر مهرماه سال قبل شروع شد. جلسات متعددی داشتیم. امسال هم هر هفته یک یا دو حتی سه جلسه داشتیم. در این جلسات وزیر ورزش شرکت دارد. وزارت ورزش مصمم است این مسیر را طی کند. ان‌شاءالله اشتباه ۴۰ ساله دو باشگاه را در این دولت اصلاح می‌کنیم و فکر می‌کنم باقیات و صالحاتی باشد. موانع و مشکلات فوق‌العاده زیادی در این راه وجود داشت و به همین خاطر بسیاری از دوستان کار را رها کردند و رفتند. 

علی نژاد ادامه داد: قصد داریم دو ورزشگاه حجازی و مرغوبکار را به نام استقلال و درفشی‌فر و شهدای گمنام را به نام پرسپولیس بزنیم. این کار در مرحله صدور سند است. باشگاه‌ها و هوادارانشان علاقمند بودند مالکیت داشته باشند. حرف‌های زیادی زده شد اما عمل وجود نداشت. مستنداتی در رسانه‌ها منتشر شد. باید از دولت مصوبه بگیریم تا ان‌شاء‌الله در مهرماه ورود به بورس را داشته باشیم. 

* دستگیری معاون پرسپولیس شروع مبارزه با فساد است

وی در مورد برخورد با مدیران متخلف در ورزش و فوتبال گفت: عزمی جدی در وزارت ورزش برای مبارزه با فساد وجود دارد. وزیر ورزش در این مورد با وزارت اطلاعات نامه نگاری و از آنها درخواست کمک کرد. انصافا همکاران ما سربازان گمنام امام زمان(عج) فعالیت خوبی را آغاز کردند. هفته گذشته یکی از معاونان باشگاه‌ها دستگیر شد. این آغاز برخورد با مدیران و مسئولانی است که تخلف دارند و این اتفاق ادامه دارد. با مربیان، داوران، خبرنگاران و مدیران متخلف برخورد می‌شود. این کار را با همکاری نزدیک وزارت ورزش و وزارت اطلاعات پیش می‌بریم. 

علی نژاد افزود: هجمه‌های زیادی علیه ما ایجاد شده چون می‌بینند مبارزه با فساد جدی است. این دستگیری نشانه جدی بودن آن و همچنین شروع ماجرا است. 

وی تصریح کرد: این ماجرا تازه آغاز شده، در گذشته هم بازرسی کل کشور ورود کرده بود، کسانی که به هر شکلی تخلف کرده‌اند متناسب با آن تخلف با آنها برخورد می‌شود. البته تخلف با جرم تفاوت دارد، مدیران دو باشگاه معذوراتی داشتند، اما جرمی عملا اتفاق نیفتاده است. 

* فیفا قبول کرده مابقی طلب برانکو را پرداخت کند

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در مورد پرداخت بدهی‌های استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این بدهی پرداخت شده، ان شاءالله مابقی هم پرداخت می‌شود و نگرانی نداریم. دو باشگاه به شرایط خوب خودشان برمی‌گردند. پرسپولیس ۸۵۰ هزار یورو در هفته گذشته بدهی پرداخت کرده و این ادامه پیدا می‌کند. طلب سه دستیار برانکو و بخشی از طلب خود برانکو هم پرداخت شد. البته طلب او به خاطر بحث بانکی ممکن است طول بکشد. ۵ درصد را باشگاه داده و مابقی را فیفا قبول کرده از طلب پرسپولیس بدهد. 

علی نژاد افزود: تخلفات سطوح مختلف دارد و در همه ابعاد است اما نباید به مدیران ورزشی اتهام بزرگ بزنیم. در همه اصناف متخلف وجود دارد و وزارت اطلاعات در همه ابعاد ورود کرده است.

وی در خصوص ورود به موضوع شرطبندی گفت: بررسی این موضوع هم شروع شده و قرار است کارگروهی شکل بگیرد.

برانکو ایستاد و کمک کرد اما رفتار استراماچونی فرق داشت

معاون وزیر ورزش در مورد اینکه هواداران استقلال معتقدند وزارت ورزش برعکس برانکو حمایت خوبی در ماجرای استراماچونی نداشت، عنوان کرد: ما کلا یک مجموعه دولتی هستیم و این دو باشگاه وابسته به وزارت ورزش هستند. مسئولیت ما در قبال هردو واحد است و اقداماتمان برای آن‌ها یکسان بوده است. برانکو و دستیارانش ۱.۵میلیون یورو طلب داشتند که پرداخت نشده بود. برانکو شخصیتش این بود که ایستاد و کمک و همراهی کرد.

* طلب استراماچونی کلا ۲۰۰هزاریورو بود

وی ادامه داد: طلب استراماچونی کلا ۲۰۰هزاریورو بود و اصلا عددی نبود. اما رفتار او فرق داشت. برای برانکو هم اتفاق خاصی نیفتاد. در حالیکه برای استراماچونی خود وزیر ورزش ورود پیدا کرد. رئیس بانک مرکزی ورود پیدا کرد. همه حاکمیت آمد که ۲۰۰هزاریورو را به دست او برسانند تا مشکلی ایجاد نشود. وقتی که وزیرورزش در این مساله گذاشت و تضمین های شخص او خیلی بیشتر از چیزی بود که برای دیگران انجام شد. این دو باشگاه یکی اول و یکی دوم است. این نشان می دهد حال آن ها خوب است. هردو در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند. دوسال پیش پرسپولیس به فینال رفت و استقلال هم به یک چهارم نهایی رفت. این نشان می دهد حال آن ها خوب است.

معاون وزیر ورزش در مورد تغییرات زیاد مدیریتی استقلال و پرسپولیس عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور متفاوت است. الان دلار ۲۳هزار تومان شده، بخشی از هزینه های آن ها ارزی است.  همین مساله مشکل ساز شده است.

* در مورد پرسپولیس و استقلال نگرانی خاصی نداریم

وی در مورد اینکه آیا اعضای هیات مدیره برای تامین هزینه‌ها به استقلال و پرسپولیس می‌آیند گفت: بله، می آیند که کمک کنند اما می‌بینند نمی‌توانند ادامه بدهند و خودشان می‌گویند نمی خواهیم اینجا باشیم. اداره این دو باشگاه با توجه به شرایط اقتصادی خیلی سخت است. برخی عزیزان هم که سال ها مسئولیت داشتند این بار خیلی زود رفتند که نشان می دهد شرایط متفاوت است. سامانه هایی بودند که پول می دادند آن ها هم جمع شد. تامین منابع مالی کار را دشوار می کند اما اکنون وضعیت دو باشگاه پایدار است و نگرانی خاصی نداریم.

* مذاکره استقلال با اسکوچیچ قبل از فسخ قرارداد با صنعت نفت بود

علی نژاد در مورد اینکه گفته می‌شود قبل از حضور اسکوچیچ در تیم ملی مذاکراتی با استقلال انجام داده بود و به همین خاطر هواداران این تیم از وزارت ورزش گله مند هستند، گفت: آن طور که من شنیدم مذاکره‌ای شده بود اما نفت آبادان تمایلی به آن نداشت. بعد از چند ماه به این جمع‌بندی رسیدند که جدا شوند و توافق کردند. در زمان مذاکره با استقلال اسکوچیچ در صنعت نفت فعال بود. تیم ملی موقعی به سراغ او رفت که با صنعت نفت آبادان فسخ کرده بود. بدی‌های تیم‌ها برای ما می‌ماند و خوبی‌های آن برای افراد دیگر.

*‌ دوپینگ ووشو مربوط به مسابقات ۲۰۱۸ است نه ۲۰۱۷

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در مورد دوپینگی‌های رشته ووشو اظهار داشت: بعضی از رسانه‌ها سعی کردند قهرمانی تاریخی ۲۰۱۷ را به این مسئله ربط بدهند، در صورتی که این دوپینگ در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ رخ داده است. ما برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ قهرمان مسابقات جهانی شدیم که مسابقه اصلی ما است و جام جهانی مسابقه خیلی مهمی به حساب نمی‌آید. 

* در ۱۳ سال حضورم در ووشو ۳۱۸ تست دوپینگ گرفته شد

وی در مورد تفکیک قهرمانی‌های ووشو عنوان کرد: ما قهرمانی تالو و ساندا را تفکیک‌شده داریم. سه رنک جداگانه وجود دارد؛ ساندا، تالو و مجموع آنها. ما رنکینگ فدراسیون جهانی را منتشر کردیم. قهرمانی جهانی ۲۰۱۷ ما که در ۲۰۱۹ تکرار شد، ربطی به جام جهانی ندارد. وزارت ورزش به قهرمان جام جهانی پاداش نمی‌دهد و در واقع مسابقه غیررسمی حساب می‌شود. 

علی نژاد تصریح کرد: ۳۱۸ تست دوپینگ در ایران و در ۱۳ سالی که من مسئولیت ووشو داشتم گرفته شده، در کل این موارد کلا ۱۳ تست مثبت داشتیم که ۳.۵ درصد می‌شود و عدد قابل توجهی نیست. در این میان سه مورد برای سال اولی است که من آمده بودم. قبل از آن مبارزه با دوپینگ خیلی معنا نداشت. در این ۱۳ مورد هیچ قهرمان بزرگی نبود، حدود ۱۲۰ تست دوپینگ هم بیرون از ایران از بچه‌های ما گرفته شد. این دو ورزشکار ما اولین ورزشکارانی هستند که در بزرگسالان قهرمان‌هایی بودند که بیرون از ایران مثبت شده بود. 

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در خصوص دوپینگ ادامه داد: بحث دوپینگ بر اساس نظام‌نامه وادا انجام می‌شود که آخرین ورژن آن برای سال ۲۰۱۵ است. سال ۲۰۲۱ آن هم دارد می‌آید. در فصل ۱۴ بند سوم که در سایت فدراسیون جهانی هم موجود است، صراحتا عنوان شده هر کسی مسئولیت گرفتن تست را برعهده دارد، باید مسئولیت مدیریت نتایج را هم برعهده بگیرد. وادا نتایج را بررسی می‌کند، رأی صادر می‌شود،‌ وقتی رأی قطعی شد برای اعلام آن زمان لازم است، ۸ ماه طول کشید تا مسئله آبان ۹۷ در تیر ۹۸ رأیش صادر شود. 

وی افزود: ظرف ۲۰ روز در سایت خودشان اعلام می‌کنند. هیچ مسئولیتی متوجه شخص دیگری نیست. بر اساس نظام نامه عمل شده و اسامی اعلام شدند. اما عزیزان نرفتند این موضوع را ببینند. آنهایی که در حوزه رزمی کار می‌کنند باید این کار را انجام می‌دادند. فدراسیون ملی (نادو) هیچ مسئولیتی نداشته، آنها اعلام کردند و تیر ۹۸ روی سایت فدراسیون جهانی بود، اما کسی نرفته آن را ببیند. 

علی نژاد ادامه داد: الان هر دو ورزشکار عضو کمیته ورزشکاران نیستند، یکی از آنها عضو است. هر دو را همان موقع ابلاغ رأی و محدود کردیم. اقدام ورزشی نداشته‌اند. ما مسئولیتی برای این موضوع نداشتیم. 

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش اظهار داشت: این کار نظام‌نامه دارد. همه چیز دوپینگ چارچوب دارد. فدراسیون جهانی ۴ سال محروم کرده، خودم هم به این موضوع رأی دادم. فدراسیون ملی مسئولیتی ندارد. اصلا فدراسیون‌های ملی کدامشان دوپینگ را اعلام کرده بودند. همیشه یا نادو یا کمیته ملی المپیک یا فدراسیون آسیایی اعلام کرده، چون فدراسیون‌های ملی بر اساس نظام‌نامه ۲۰۱۵ عمل می‌کنند. ما وارد حیطه‌هایی شدیم که اینها هم تبعاتی دارد، انگار تا به حال در ایران تست مثبتی نداشتیم و اولین بار است که دو تست دوپینگ ما مثبت شده، هیچ کس هیچ نسبت سببی یا نسبی در فدراسیون ووشو با من ندارد. 

* دو طلای ووشو به واسطه رایزنی من به دست آمد

عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو در مورد اینکه گفته می‌شود کارایی لازم را نداشته چون سنگین وزن‌های ساندای ایران حذف شده گفت: در سال ۲۰۰۶ اوزانی که در بازی‌های آسیایی بودند، ۵۲ تا ۷۰ برای آقایان بود. دو سال روی این موضوع کار کردند و با رایزنی‌های من برای اولین بار ساندای خانم‌ها را در سال ۲۰۱۰ وارد بازی‌های آسیایی کردم.

علی نژاد ادامه داد: خانم آزادپور اولین طلای تاریخ ورزش ایران بعد از انقلاب را در حوزه بانوان در سال ۲۰۱۲ گرفت، به خاطر همان نفوذی که داشتیم. الهه منصوریان هم برنز گرفت. در همان سال وزن ۵۲ را حذف و ۷۵ را وارد کردم که حمید قلیپور که این داستان برایش پیش آمده با بردن چینی‌ها در سال ۲۰۱۰ طلای بازی‌های آسیایی را گرفت؛ یعنی دقیقا دو طلای ما به واسطه همین رایزنی به دست آمد.

وی افزود: در جاکارتا به خاطر ورود رویدادی بنام پنجاب سیلاب و همچنین کوراش در همه رشته‌ها کاهش مدال دادند که در ووشو هم وزن ۷۵ حذف شد. در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ ان‌شاءالله وزن ۷۵ را دوباره اضافه می‌کنیم. وزن‌های ۸۰ به بالا در آسیا خیلی وجود ندارند که بخواهند شرکت کنند. در شرق آسیا خیلی سنگین وزن ندارند. 

* دوپینگ‌ها باعث نمی‌شود قهرمانی‌های ما از بین برود

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش تصریح کرد: به جز دو دوپینگی که اعلام شده یک دوپینگ هم در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد که تازه به ما ابلاغ شده، یک خانم بود، ۶-۵ روز پیش تازه نامه‌اش آمده، روز گذشته روی سایت فدراسیون جهانی رفت. نه آن یک طلا و یک نقره و نه این طلا باعث نمی‌شود قهرمانی‌های ما از بین برود. قهرمانی‌های ما سر جایش هست. ۸ بازیکن ما ۸ مدال طلا گرفتند. در قهرمانی جهان ۲۰۱۹ ممکن است ورزشکار فریب بخورد. طبق قوانین مسئولیت کار برعهده ورزشکار است. این رأی تازه به ما ابلاغ شده است.

وی افزود: آن مرتبه هم در تیر ۹۸ رأی سال ۹۷ اعلام شد، فرایند طولانی است چون کنترل آن خیلی دقیق است. محرومیت اینها ۴ ساله است، بچه‌های ما در آن مسابقات خیلی خوب بودند، چون ما مدال‌های زیادی می‌گیریم بیشترین تست را از ورزشکاران ایرانی و بعد از چینی‌ها می‌گیرند. 

* مجامع عمومی فدراسیون‌ها را آنلاین برگزار کردیم

علینژاد در خصوص اینکه برخی قهرمان‌های ورزشی از راه‌هایی مانند مسافرکشی و دستفروشی امرار معاش می‌کنند، اظهار داشت: ما قوانین حمایتی داریم. سال قبل ۸۲ میلیارد تومان پاداش بازی‌های آسیایی سال ۹۸ را به ورزشکاران دادیم. پاداش سال ۹۸ را قصد داریم پرداخت کنیم که ۲۲ میلیارد تومان است. ۵.۵ میلیارد تومان آن را در همین هفته پرداخت می‌کنیم و اینها ارقام کمی نیست.

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش اضافه کرد: ضمن اینکه قانون حمایتی برای استخدام بچه‌ها داریم. کسی که حتی در رده جوانان مقام دارد، اگر فوق دیپلم یا لیسانس بگیرد استخدام می‌شود. هر فدراسیونی نامه بزند ما استخدام می‌کنیم. حدود ۱۰۰ نفر در وزارت ورزش استخدام شدند. اینها بخشی از مردم هستند و مردم هم در معیشت دچار مشکل هستند، ولی به فدراسیوها گفتیم ورزشکاران نخبه را هم از لحاظ فنی به واسطه کرونا تحت مراقبت داشته باشند و هم از نظر مالی به آنها کمک کنند. 

وی در مورد اینکه گفته می‌شود انتخابات فدراسیون‌ها مهندسی می‌شود و بحث قرار دادن سرپرست در فدراسیون‌ها گفت: ما به خاطر عدالت این کار را کردیم. همه جاهایی که سرپرست دارند ثبت نام انتخابی‌شان شروع شده، فدراسیون اسکی هم که سرپرست گذاشته‌ایم سه شنبه آینده شروع می‌شود. ثبت‌نام اتومبیل‌رانی و موتورسواری هم ان‌شاءالله اواخر مرداد شروع می‌شود. یعنی فرایند انتخابات همه آنها آغاز شده است.

علی نژاد در مورد اینکه سازمان بازرسی به فدراسیون دوومیدانی ایراد وارد کرده اظهار داشت: نه، سازمان بازرسی نبوده، خود ما بررسی کردیم. یک نفر با امضای رئیس هیات به عنوان عضو هیأت رئیسه معرفی شده بود. دیدیم آن امضا، امضای رئیس هیات نیست، امضای دبیر است که از طرف نبوده است.

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش اظهار داشت: خودمان تصمیم گرفتیم اگر کسی مدعی است که نهاد نظارتی نامه داده اعلام کند، ما مجامع را آنلاین و غیابی برگزار می‌کنیم، چون تجمع ممنوع است. انتخابات را هنوز آنلاین برگزار نکرده‌ایم، ولی مجامع عمومی را شروع کردیم. در آن یک مورد هم اگر اشکالی ایجاد نمی‌شد، تمام مجامع‌مان بلااشکال بود. ما تمام رؤسای هیأت‌ها را نمی‌شناسیم. دیدیم امضای دبیر است و از طرف نبوده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 0
    دوپینگ داشتیم اما مخفی کاری کم نداشتیم
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    0 0
    واسه کشتی مجوز بگیریم،یعنی چی مگه خوردن شکلاته که دکتر اجازه بده یا نده شرایط به گونه ای که می تونه هر فردی رو درگیر کنه،خواهشا صحبتهای بی تدبیر نداشته باشین حالا همین چندتا ورزشکار که واسه کشور مدال المپیک میگیرن هم از دست ببرن،المپیک کنسل شد در اون سطح رقابت حالا ما که هیچ جایی نقطه ای از اعراب نداریم با این برنامه ریزیهای مثلا مناسب مسئولین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس