انفجار بیروت

اظهارات شب گذشته «حسان دیاب نخست وزیر لبنان» نشان می‌دهد که او این رخداد را دست‌کم از نقطه نظر زمینه‌های بروز آن تصادف تلقی نمی‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از نور نیوز،  انفجار مهیب عصر سه شنبه بیروت که ابعادی فاجعه بار پیدا کرد و خسارات بسیاری را در پی داشت، در ذهن افکار عمومی این سوال را ایجاد کرده است که واقعا چه اتفاقی رخ داده است.

چنانچه در خبرهای اولیه عنوان شد، حادثه اصلی مربوط به آتش سوزی در یک انبار نگهداری مواد اولیه تولید اقلام محترقه بوده که با سرایت آتش به محل دپوی حدود ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم، انفجار دوم که بسیار شدید و خسارت بار بوده به وقوع پیوسته است.

بیشتر بخوانید:

نخست وزیر لبنان: بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت

اگرچه‌ در حال حاضر و به دلیل درگیر بودن بیشتر مردم لبنان با خسارت‌ها و تبعات انسانی، اقتصادی و زیستی ناشی از تخریب گسترده پایتخت این کشور، چگونگی و دلایل اصلی وقوع این رخداد تلخ در صدر اولویت‌های افکار عمومی نیست ولی به طور قطع پاسخ به سوالات متعددی که در این خصوص وجود دارد به زودی تبدیل به مطالبه اول مردم خواهد شد و طبیعتا دولت این کشور باید در قبال آن پاسخگو باشد.

بنابر اخبار رسمی منتشره و مبتنی بر برآوردهای اولیه کارشناسان، شرایط نامناسب نگهداری از یک سو و مشکل قطع و وصل مکرر برق، احتمالا موجب آتش‌سوزی شده و این فاجعه بزرگ را رقم زده است.

شب گذشته «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در اولین واکنش رسمی نسبت به وقوع انفجار در بندر بیروت به صورت کاملا هوشمندانه بر ضرورت بررسی علت وقوع این انفجار تأکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌خواهیم که زود گمانه‌زنی کنیم، اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که اجازه نخواهیم داد عاملان وقوع این فاجعه بدون مجازات باقی بمانند.

او خاطرنشان کرد: کسانی که مسئول وقوع این انفجار بوده‌اند باید تاوان آن را بپردازند.

اظهارات دیاب نشان می‌دهد که او این رخداد را دست‌کم از نقطه نظر زمینه‌های بروز آن، یک تصادف تلقی نمی‌کند و بر مجازات مسببین آن تاکید دارد.

به گفته برخی منابع لبنانی، در سال ۲۰۱۴ و در جریان جنگ داخلی سوریه برخی افراد از جمله «اشرف ریفی» رییس پیشین سازمان اطلاعات داخلی لبنان که از جریان معارضه مسلح ضد حکومت قانونی «بشار اسد» حمایت می‌کردند، ‌اقدام به ورود مواد اولیه لازم برای مواد منفجره کردند که این محموله‌های بزرگ کشف، توقیف و در بندرگاه انبار شد.

گروه‌هایی که این افراد به آنها وابسته‌اند به صورت تاریخی بر بندرگاه بیروت تسلط دارند و شاید به همین دلیل است که مواد منفجره خطرناک بدون رعایت استانداردهای ایمنی در بندر، انبار شده است.

اگرچه اظهارنظرهای اولیه همگی بر انفجار مواد محترقه آتش‌بازی و سرایت آن به انبار آمونیاک و نیترات به عنوان دلیل رخداد این فاجعه دلالت می‌کند اما چیستی، چرایی و چگونگی این مسئله همچنان در هاله‌ای از ابهامات باقی مانده است.

از سویی؛ صرف نظر از واکنش اولیه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که در لحظات اولیه وقوع این رخداد منکر داشتن هرگونه نقشی در این ماجرا شدند و همچنین اظهارات ضد و نقیض «ترامپ»، «پمپئو» و سخنگوی سنتکام تردیدها را افزایش دادند، بیشترین نفع از این واقعه دلخراش نصیب آنها خواهد شد.

سالیان متمادی است که هر اتفاق تروریستی یا هر انفجاری در لبنان با برنامه‌ریزی و هدایت مستقیم یا غیرمستقیم رژیم صهیونیستی انجام شده و به طور قطع اگر این بار هم عمدی در کار پیدا شود حتما انگشت اتهام به سمت تل آویو می‌رود.

به عبارت دقیق‌تر؛ از آن جهت که گلوگاه اقتصادی و انبار بخش عمده واردات لبنان از بین رفته است، یکی از مهمترین منافع این حادثه برای آمریکا و اسرائیل وارد شدن صدمات شدیدتر بر پیکر نحیف اقتصاد لبنان و معیشت نابسامان مردم این کشور است که طی ماه‌های اخیر به شدت به دنبال تحقق آن بوده‌اند.

بر این اساس؛ اگر سخنان حسان دیاب را در اشاره به وجود برخی پشت پرده‌ها مدنظر قرار دهیم باید به دنبال پاسخ به این سوالات باشیم که این بندر در اختیار کدام جریان سیاسی در لبنان است؟ وارد کننده ترقه و مواد محترقه چه کسانی هستند؟ چرا این مواد در کنار انبار نیترات آمونیم نگهداری شده است؟ مسئولیت این بی‌مبالاتی بر عهده کیست؟ و چرا رسانه‌های سعودی در همان ابتدا و بدون هیچ مستندی انگشت اتهام خود را به سوی حزب‌الله نشانه رفته‌اند؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند بخش زیادی از معما را حل کرده و با شناسایی عوامل انفجار بیروت، ضمن کور کردن مسیر روایت‌گری‌های مغرضانه، چنانچه نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان اعلام کردند زمینه را برای مجازات عاملان فراهم نماید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حیدر IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    9 1
    چجوری و با چه روویی کسی میتواند با تقواترین مجاهدین اسلام (حزب الله) را به کشتار مردم بی گناه متهم کند رووی دولت سعودیه از سنگهای اطراف مسجد الحرام هم سخت تره
  • احمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 0
    بیشترین نفع رو از این حادثه محور مقاومت خواهد برد، اگر به حکمت خدا ایمان داشته باشیم، با هم متحد باشیم، نترسیم و نترسانیم. صبر در برابر امتحان های سخت، پیروزیهای بزرگتری را بدست خواهد آورد.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    مشگلی نیست که اسان نشود دو نفر را بگیرن بیارن تلوزیون مصاحبه و اعتراف و سپس هم اعدام ،دیدید چقدر راحت مشگل حل شد نخست وزیر حالا بره خونه برا خودش حالشو ببره،۸۹۲۴

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس