پدافند سعودی

بزرگترین و اصلی ترین مشکل پدافند ارتش سعودی این بود که تنها گزینه برای مقابله با حملات انصارالله (چه موشک و چه راکت) سامانه گرانقیمت پاتریوت بود.

سرویس جهان مشرق _ جنگ ۵ ساله یمن موجب شد تا بخش‌های بزرگی از ارتش عربستان سعودی به شکل مستقیم وارد این میدان نبرد شده و فرصتی برای سنجش کارایی خود در جنگ واقعی را داشته باشند.

ارتش عربستان سعودی نیز مانند سایر کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس همواره متهم به وابستگی تجهیزاتی و نداشتن تجربه و توان فرماندهی یک جنگ واقعی بوده‌اند.

جنگ یمن فرصتی برای سعودی‌ها بود تا خود را از سایه این اتهامات و تحقیرها خارج کنند اما آنچه در میدان نبرد پس از ۵ سال مشاهده شد نشان میدهد، تحلیل‌ها و قضاوت‌های عمومی در خصوص ناکارآمدی ارتش‌های عربی پر بیراه نبوده است.

در این بخش از سلسله مطالب بررسی توان ارتش‌های خاورمیانه قصد داریم به بررسی عملکرد پدافند هوایی و ضد موشکی ارتش عربستان در جنگ یمن بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

بررسی عملکرد نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی / صدها میلیارد دلار هزینه و عملکرد فاجعه بار در جنگ یمن +تصاویر

ساختار کلی و تجهیزات در خدمت ارتش عربستان

پدافند هوایی ارتش عربستان زیرمجموعه‌ای از نیروی هوایی این کشور محسوب میشود که به دو بخش دفاع هواپایه با استفاده از جنگنده‌های رهگیر و بخش زمین پایه با استفاده از طیف گسترده‌ای از سامانه‌های موشکی و توپهای هدایت راداری ساخت امریکا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی تقسیم می‌شود.

پدافند هوایی عربستان سامانه‌های موشکی کوتاه برد و میانبرد مختلفی نظیر موشک‌های دوش پرتاب استینگر و میسترال، سامانه برد کوتاه کروتال ساخت فرانسه و موشک‌های میانبرد مشهور MIM۲۳ هاوک را در خدمت دارند اما به ندرت از آنها در جنگ یمن استفاده شده است.

با توجه به اینکه موارد تهدید برای نیروهای سعودی در خاک یمن و یا شهرها و پایگاه‌های نظامی این کشور در خاک خود شامل موشک‌های بالستیک، کروز و پهپادهای انتحاری بوده است عمده بار فعالیت پدافند این کشور بر عهده دو سامانه اسکای گارد(توپ هدایت راداری ۳۵ میلیمتری) و پاتریوت بوده است.

سامانه پدافندی هاوک

پدافند هوایی عربستاند از سال ۱۹۹۰میلادی اقدام به سفارش سامانه ضد موشکی MIM۱۰۴ پاتریوت کرد. طی سه مرحله سفارش مجموعا ۱۷۷۴ تیر موشک رهگیر پاتریوت از دو مدل PAC۲ و PAC۲_GEM توسط این کشور خریداری شد که تا چندی پیش تنها دارایی ارتش عربستان برای مقابله با تهدید موشکی بالستیک ارتش یمن بود.

موشک‌های پاتریوت در نسخه PAC۲ تنها توان مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی و کوتاه برد نظیر موشک اسکاد را داشتند و این برای رفع نیاز عربستان با توجه به توان موشکی کشورهای منطقه کافی نبود.

بدین منظور در سال ۲۰۱۴ عربستان قراردادی به منظور خرید ۸۰۲ تیر موشک پاتریوت از نسخه PAC۳ که به این کشور توان مقابله با موشک‌های سنگین تر و با سرعت بیشتر را نیز میدهد از امریکا خریداری کرد. این قرارداد هنوز به طور کامل تحویل داده نشده است اما حدود ۱ سال است که نسخه PAC۳ پاتریوت در خاک عربستان عملیاتی شده است.

اما مشاهده عملکرد و ضعف‌های سامانه پاتریوت در جنگ یمن و افزایش توان موشکی کشورمان موجب شد تا عربستان در سال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از قرارداد جامع ۱۱۰ میلیارد دلاری خود با امریکا دست به سفارش سامانه برد بلند THAAD بزند.

سامانه پدافندی THAAD

این قرارداد شامل ۴۴ پرتابگر و ۳۶۰ موشک رهگیر تاد، خودروهای فرماندهی و کنترل و ۷ دستگاه رادار کشف AN/TPY۲ مجموعا به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بود که قرار است تا سال ۲۰۲۴ به این کشور تحویل داده شود.

جنگ یمن و شکسته شدن کمر پدافند سعودی

از سال ۲۰۱۵ و آغاز تجاوز نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به خاک یمن و بمباران‌های سنگین نیروی هوایی این کشور علیه مردم بی دفاع یمنی، رزمندگان انصارالله نیز به تلافی این حملات اقدام به حملات موشکی، راکتی و پهپادی به اهداف سعودی در خاک یمن یا عمق خاک عربستان میکردند.

یگان موشکی انصارالله از سال نخست نبرد تا کنون طیف وسیع و متنوعی از موشک و راکت‌های سبک و سنگین را علیه اهداف دشمن شلیک کرده است. اصلی ترین تسلیحاتی که تا کنون توسط انصارالله استفاده شده است شامل موارد زیر است :

موشک بالستیک برکان؛ که در واقع حاصل تغییراتی در موشک‌های مدل SCUD و هواسونگ ۶ است که در دوران ارتش سابق این کشور به ترتیب از شوروی سابق و کره شمالی خریداری شده بودند. ده‌ها تیر از این مدل موشک تا کنون به سمت خاک عربستان شلیک شده است.

موشک قاهر ام۲؛ که حاصل تغییر کاربری موشک زمین به هوای روسی S۱۲۵ به موشک زمین به زمین با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

موشک بالستیک OTR۲۱ توچکا ساخت شوروی سابق که منجر به پرتلفات ترین حادثه برای نیروهای ائتلاف در سال ۲۰۱۵ در پادگان الصافر استان مارب شد و صدها نظامی سعودی و اماراتی در این حمله موشکی به هلاکت رسیدند.

موشک کروز قدس۱؛ که در حمله به پایگاه‌های هوایی در جنوب عربستان و حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در شهرهای بقیق و خریص مورد استفاده قرار گرفت.

راکت‌های توپخانه سری بدر و زلزال؛ که معمولا در حمله به مراکز نظامی سعودی در استان‌های جیزان و نجران و مناطقی از خاک یمن استفاده میشود.

بزرگترین و اصلی ترین مشکل پدافند ارتش سعودی این بود که تنها گزینه برای مقابله با حملات انصارالله (چه موشک و چه راکت) سامانه گرانقیمت پاتریوت بود.

هر تیر موشک رهگیر سامانه پاتریوت حدود ۳ تا ۴ میلیون دلار قیمت دارد و مدل مقابله با تهدیدات نیز بدین صورت است که برای هر تیر موشک مهاجم بایستی ۲ تیر موشک رهگیر پاتریوت شلیک شود.

در واقع هنگامی که آژیر حمله موشکی در هر نقطه از خاک سعودی به صدا درمی آید و رادارهای پدافندی اقدام به کشف اهداف میکنند چه موشک بالستیک اسکاد چندصد هزار دلاری شلیک شده باشد و چه راکت کارگاهی چند ده هزار دلاری، باید به ازای هر هدف ۲ موشک ۳ میلیون دلاری پاتریوت شلیک شود(برای هر رهگیری ۶ میلیون دلار).

تصویر ماهواره‌ای از استقرار موشک پاتریوت PAC۳ در اطراف ریاض

البته این موضوع شامل حملات موشکی به ریاض نمیشود! بارها دیده شده است به هنگام حملات موشکی به شهر ریاض حتی با تنها ۱ موشک برکان، پدافند هوایی سعودی حتی دستور العمل فنی استفاده از سامانه پاتریوت را نیز زیر پا گذاشته و ۴ یا ۵ تیر موشک پاتریوت را برای رهگیری هدف شلیک میکنند. این موضوع بیش از اینکه برای اطمینان فنی از نابودی هدف باشد ناشی از ترس و واهمه شدید مقامات سعودی از اصابت موشک یمنی به پایتخت این کشور است.

در واقع فرماندهان سعودی حاضر بودند تمامی ذخایر موشکی خود را نیز خرج کنند اما مانع از اصابت موشک یمنی به پایتخت این کشور شوند.

عبور با فاصله زیاد موشک یمنی از سد موشک رهگیر پاتریوت PAC۳

هر چند در چندین مورد سامانه پاتریوت چه در خاک سعودی و چه در استان مارب یمن در رهگیری موشک‌های یمنی ناکام بوده و خسارات شدیدی به این کشور وارد شده است اما ضربه اصلی که پدافند این کشور در جنگ یمن متحمل شد عبور چند موشک یمنی از سد پدافند آنها نبود.

نخستین مورد، اثبات ناتوانی سامانه پاتریوت در حفاظت از تاسیسات حیاتی این کشور به ویژه تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های نظامی به هنگام حملات با موشک کروز و پهپادهای انتحاری بود.
اگرچه توجیه و بهانه‌های مختلفی برای دفاع از عملکرد پاتریوت در این موارد توسط طرفداران تسلیحات غربی بیان میشود، اما حداقل میتوان گفت ده‌ها میلیارد دلار هزینه ارتش سعودی در بخش پدافندی این کشور برای دفاع از تاسیسات حیاتی، حتی در جنگ با کشور فقیر و کم توان یمن نیز جوابگو نبوده است.

فرماندهان و رهبران مغرور سعودی که زمانی میخواستند در کمتر از ۱ ماه ریشه مقاومت مردمی یمن را خشکانده و انصارالله را مجبور به پذیرش شکست کنند احتمالا پس از گذشت ۵ سال از خود میپرسند که ارتشی که در رویاهای خود توهم نبرد با جمهوری اسلامی ایران را دارد، اگر از پس نیروی شبه نظامی تحت محاصره مانند رزمندگان یمنی برنمی‌آید و حتی توان حفاظت از شاهرگ‌های نفتی و نظامی خود را در برابر تعداد محدودی موشک رقیب ندارد، چگونه در یک جنگ تمام عیار با کشوری با توان نظامی صدها برابر انصارالله یمن دوام خواهد آورد؟

دومین نکته در خصوص عملکرد پدافند سعودی، کاهش شدید ذخایر موشک‌های پدافندی این کشور بود.

طبق تخمین‌های نسبتا معتبر کارشناسان، در طول سالهای جنگ حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرتابه یمنی شامل موشک بالستیک، کروز یا راکت‌های توپخانه‌ای به سمت مواضع نظامیان سعودی شلیک شده است که برای رهگیری آنها (صرف نظر از موفقیت یا ناکامی) حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تیر موشک پاتریوت شلیک شده است.

نقشه راداری و رینگ‌های پدافندی ارتش عربستان

اگر کلیه ذخایر موشکی پاتریوت عربستان از نسخه‌های مختلف را حدود ۲۵۰۰ تیر در نظر بگیریم، سعودی‌ها برای یک نبرد محدود ضد موشکی حدود یک سوم ذخایر پدافندی خود را هدر داده‌اند!
اگر زمانی فرماندهان و رسانه‌های سعودی با غرور فیلم‌های رهگیری یک راکت کوچک یمنی با ۲ موشک ۳ میلیون دلاری پاتریوت را به نمایش میگذاشتند و آن را نشانه قدرت پدافند خود میدانستند، حال به خوبی متوجه دامی که در آن گرفتار بودند شده اند.

بخش بزرگی از ذخایر موشک پدافندی ارتش سعودی صرف نبردی بیهوده و بدون نتیجه شد که میتوانست در جنگ با رقیبی بزرگتر صرف مقابله با موشک‌های تهاجمی پرتعداد شود، اما حتی با وجود روابط مالی گسترده عربستان با شرکت های نظامی امریکایی، کمپانی Rheytheon سازنده سامانه پاتریوت نیز با توجه به حجم گسترده سفارشات خود از کشورهای گوناگون، به هیچ عنوان ظرفیت لازم برای سفارشات احتمالی عربستان و جبران ذخیره از دست رفته را در کوتاه مدت نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 101
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    مشرق احمق موشک وجنگ افتخار نمیاره مردم گرسنه هستن تمام بودجه مملکت دادین سلاح خاک عالم برسرتون
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      ببند در... رو!!
    • حسین IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      همین موشک را نداشتیم حضرت عالی باید در سطل آشغالهای عربستان دنبال غذا می‌گشتی. دنبال دلیل خراب شدن اقتصاد هستی، برو پی برجام و غرب گدایی را ببین چه گندی زده اند
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      تا کلمه ای بر علیه آل وحوش که اربابان منافقین بی مقدار اند گفته می شود این فسیلهای حقیر به مانند کرم زباله به جنبش درمی آیند. ههههههههههههههههههههه
    • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      خاک بر دهانت و برسرت با عقیده اگر موشک نداشتیم که ایراد میگرفتی پس نیروهای نظامی چکار میکنند.
    • بابک BH ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      بودجه وزارت دفاع ایران 3.5% است بودجه وزارت جنگ و زن و بچه کشی عربستان 15% است حالا برو گم شو
    • محسن IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      95 45
      حرف مفت نزن کجا بودجه مملکت داره صرف سلاح میشه. بودجه مملکت رو امسال روحانی دارن نابود میکنن. مثل ساخت شهرک باستی هیلز. الکی همه چیز رو تقصیر نظامی ها نندازید. صفر و صد به همه چیز نگاه نکنید.
    • عطاالله IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      کامل مشخص هست اینا که منفی زدند همون فسیل های آلبانی نشین و خودفروش های داخلی هستند. از شدت سوزش سیاه شدند.
    • خداپرست IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      82 70
      در هر کشوری برای تامین امنیت، بودجه دفاعی در نظر گرفته میشه و در کشوری مثل ایران با وجود قرار داشتن در منطقه‌ای که مملو از تهدیدات (گروهک‌های تجزیه‌طلب، تروریست‌های داعش و القاعده و ارباب همگی‌شون آمریکا) است، ایران با داشتن حداقلِ بودجه دفاعی نسبت به سایر کشورها، توانسته امنیت مطلوبی را فراهم کُنه. اگر مردم گرسنه‌ هستند دلیلش را باید در سخنان آقای حسن روحانی در زمانی که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص بود، پیدا کرد. اون زمان ایشون گفت که فقط 20 درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌هاست و 80 درصد به مدیریت مربوط میشه. حالا شیوه مدیریت این آقا و دولتش که شرایط کنونی را رقم زده، چه ربطی به داره به اینکه بحث تأمین امنیت تعطیل بشه؟ تو یا از حرامی‌ها و بی‌ناموس‌های آلبانی و یا عوامل سگ‌های هار وهابی هستی و یا اینکه عقلت هنوز به اندازه‌ای رشد نکرده که توان درک و تحلیل مسائل را داشته باشی.
    • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      87 68
      معلومه خیلی احمقی اگه موشک های ما نبودند ماهم الان وضع یمن را داشتیم
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      69 66
      گرسنگی مردم به دلیل قراردادهایی مثل قرارداد ویلموتس است. قرارداد ویلموتس، قرارداد کرسنت، قراردادهای نفتی آی پی سی، برجام و ....
    • علی خدایی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      46 63
      احمق خودتی برو به جهنم برو به گور بی حیا با این چرندیاتت که میگی گرسنه و غیره بدبخت تو از آلبانی ها مغز پوکیده روانی هستی لابد میخوای خودتو تست کنی آشغال لعنت بر تو
    • ايراني IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      64 65
      آلباني نشين خاك بر سر بيسواد بودجه نظامي ايران كمترين بودجه در منطقه و جهانه اما قويترين تسليحات كه بايد منتظرش باشي
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      25 76
      با این همه فحش که خوردی هنوزم سر حرفت هستی بی لیاقت درمانده احمق جوگیر درپیت
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      73 83
      منافق آلبانی تبار
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      13 62
      تو هم خوب میشی
    • NL ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      50 48
      خخخخخخخخ وای باز این البانی نشینای پوشک بسته اومدن اینجا شروع کردن به منفی دادن خخخخخخخخخخخخخخ این اسگلا بعد جنگ میخواستن با لشکر کشی تهرانو بگیرن الان کارشون رسیده به جای که دندون مصنوعی گذاشتن و پوشکاشونو بستن نشستن پای سیستم منفی میدن به این و اون خخخخخخخخخخخخخخ اسگل های بدبخت زندگی خودتونو خونوادتونو مردم کشوتونو حروم کردی اینم اخر عاقبتتون بدبختای اسگل
    • وطن دوست TR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      46 34
      خاک تو سرت دین نداری لااقل ازاد مرد باش اجمق بی وجدان خاین منافق همین ترکیه نگاه کن تو دریای سیاه و مدیترانه چرا با یونان یک وجبی نمی تواند در بیفتند چرا یونان در ۱۲ مایلی انتلیا در جزیره مشترک پایگاه با همکاری فرانسه زده چیزی نداشت بگه چون همه سلاح ها امریکایی و اروپایی است تازه دارد موشک ۳۰۰ km می سازد خاین لا اقل دم در نتانیاهو و ترامپ با افتابه وایستادی کمی فکر کن بعد حرف بزن
    • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      28 50
      همینکه منافقای وطنفروشی مثل تورو میسوزونه ارزش خیلی بالائی داره
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      3 18
      اجازه بدیم مردم بتوانند عقاید خودشان را اعلام کنند چرا سرکوفت میزنیم
    • mahdi IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      10 5
      اول خطاب به جنابعالی باید عرض کنم مقصر این همه بدبختی تویی با رای دادنت دوم بخاطر برجام و غرب گدایی و راحت طلبی مردم و علل الخصوص بیست و چهار میلیون نفر از اسمون پرت نشدند که همین مردم بهشون رای دادن سوم موشک از نون شب واجبتره از گرسنگی بمیریم خیلی بهتره موشک نداشته باشیم وگرنه داعش و طالبان می امدند داخل چهارم یک خاطره از سال 96 سرباز بودم از یک سرباز که به روحانی رای داد پرسیدم چرا به روحانی رای دادی میگه من ترسیدم خیابانها رو رئیسی زنانه و مردانه کنه به روحانی رای دادیم مقصر همه این بدبختی های الان این مردم یکیش تویی دومیش هم خودشون هستند نباید رای میدادین به شیخ حسن روحانی بزودی ارباب امریکاییت بدون شلیک گلوله همانند شوروی به تاریخ خواهد پیوست والسلام
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      24 1
      منافقین کمپ تیرانل آلبانی که مزدورهای سعودی کودک کش هستند شدیداً از دولت سعودی دفاع می کنند و از اعلان نقاط ضعف سعودی عصبانی می شوند. برای بیشتر زنده ماندنشان فعلا سرشان در آخور قاتلهای کودکان یمنی است.
    • سید IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      20 1
      میزان شعورت از ادبت پیداست!
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      5 1
      موشک برای کشور امنیت می آورد و امنیت مردم از هر چیزی واجب تر است. البته باید اقتصاد را هم درست کرد باید بین بودجه نظامی و بودجه اقتصادی، تعادل حفظ شود.
    • حیدر IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      0 1
      بدبخ ما کلا یه میلیارد دلار فقط برا نیروهای مسلحمون خرج میکنیم ینی حقوق پرسنل و تجهیز یگانها و ساخت محصولات جدید. همون امریکا 700 برابر ما خرج میکنه و هر ساله هم زیاد میشه (با اینکه از نظر اقتصادی یکی نیستیم و با تحریم های فلج کننده دارن اینکارارو میکنن تا تروریست های وهابی و چش ابی اروپایی نیان براتون ایست بازرسی بزارن) بعدشم اقتصاد و که از تدبیر و امید باید طلب کنین که رفتن و همه چیزو به غربیا فروختن بعدشم دوباره تحریم. بعدشم امنیت نباشه اقتصادی نخواهد بود و زندگی هم نخواهد بود. اره غربگدا بدبخت.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      0 1
      اگه موشک نداشته باشیم که امریکا پدر هفت جدتو در میاره.مملکت زمانی بدبخت شد که ی سری عین شما به بنفش رای دادن و با برجام گندشو بیشتر کردن
  • بابک NL ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    10 59
    یک سوال موشک ضد هوایی میره بهش برخورد میکنه یا میره کنارش منفچر میشه ؟
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 0
      دو مدل فیوز داره. یکی امکان برخورد مسئقیم میده. دومی مجاورتیه. هر دو نوعش امکان پذیره.
    • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      0 0
      موشک های پاتریوت و تاد هر دو از نوع برخوردی هستند و فیوز مجاورتی ندارند. اصلا سر جنگی ندارند. با ضربه اینرسی هدف را نابود میکنند، البته اگر به هدف برخورد مستقیم کنند. نه که از کنارش رد شوند.
  • مغزمتفکر IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    20 42
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
    • US ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      16 55
      مراجعه به روان پزشک اوجب واجبات برای تو هست
    • جوادی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      8 1
      فقط باید موشکی ساخت که پایگاه پوشکی های آلبانی را نابود کند . از بردن یک منافق بهتر است از نابودی هزاران ریگی قاچاقچی . البته هر یک رای که در مخافت با منافقین و وهابی ها در کامنت های بالا داده شده است خودش داده شده است خودش کار صد تا موشک عین الاسد کوب را می کند . از فردا منافقین و وهابی ها توی صف پوشکی قرار می گیرند که در آلبانی و در ریاض نایاب شده است .
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    72 53
    لشکر سایبری بن سلمان به کمک پیره زنان البانی نشین در منفی زدن فعال شده!!
    • حامد GB ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      28 17
      جالبه، ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح خبر تو سایت منتظر شده، اولین نظر (منفی) ۶ و ۵۷ دقیقه بوده، ۱۳۵ تا مثبت خورده یه جوری کار کنین که تابلو نباشه :)
    • راستی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 10
      تا کی به این توهمات ادامه خواهید داد.خیلی از این کامنت ها به خاطر مخالفت با دیدگاه های مشتی انسان نمای افراطی است
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    40 60
    جنگ جنگ تا پیروزی
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 11
      ریا کار اگر صریح بودی اکنون در سوریه بودی نیاز به شعار نبود
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    48 34
    مشرق خسته نمیشی اینقد بر طبل جنگ میکوبی. خاک تو سرت که نونت تو خون مردم بدبخت هستش
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 1
      چی میگی؟قرصاتو نخوردیا.میسوزی از این که یمن گاو شیر ده اربابت رو داغون کرده.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    36 50
    مرگ بر آل سعود... همین
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    10 4
    موشک ها میتوانند خودی را از دشمن تشخیص بدهد
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    10 9
    بوق هم دارند
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      6 3
      جزئیات را از روسها بپرسید
    • بابک IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      8 1
      اره میگن اون موقع که عین الاسد شخم خورد قبلش براتون بوق زدن و دست تکان دادن خخخخخ حرامی کثیف کم اوردی بوق بزن منافق اب بریز نسوزی خخخخخ
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    9 6
    خدا را شکر که دشمنان ما از احمق ها هستند.حداقل در منفی زیاده روی نمی کردید که اینقدر تابلو نمی شدید برده های آلبانی نشین.
  • خداپرست IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    10 5
    لشکر حرامیان آلبانی‌نشین و وهابی‌های رذل مثل همیشه فقط در فضای مجازی فعالند و با آرای خود (دادنِ مثبت به نظراتی که علیه ایران است و دادنِ منفی به نظراتی که به نفع کشور است)، بیش از پیش خبث طینتشان را نشان می‌دهند.
    • راستین IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      2 4
      باهمین خیال واهی به زندگیتان ادامه بدید. راستی چرا بعضی ازشما کامنت نویس های اجاره ای اینقدر بد دهن وکج خلق هستید مگر حضرات معصومین عیلهم السلام مکررسفارش رعایت اخلاق نکرده اند؟چرا اینقدر بی ادب هستید
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      0 0
      باسلام.کامنت نویس ها اجاره ای؟! خوب کافر همه را به کیش خود پندارد! شما دیدگاهتون در حد چندتا نوک بینی و چندتا ادم و شهر و .. بعضی ها هم مثل شهید مطهری و امام خمینی و در مقام بسیار بزرگ تر چون پیامبران و امامان! دیدگاهشون عالم هستی است! این دو گروه هرگز باهم قابل مقایسه نیستن!... برای همینکه،همیشه انسان ها درستکار طبق وعده خدا پیروز میشن.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    7 7
    چرا اکثر کسانی که در مشرق نظر میدهند نظرهاشون بی معنی است
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    1 4
    مبارکشون باشه بهترینارو دارن
  • سید IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    4 2
    خوب حرامیان منافق فحش هاتون خوردید ...... دیگه شکر اضافه نخورید بچه ها این جا غیرت دارن رو وطن مثل شما برای تکه نانی پارس نمیکنن
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    5 4
    انهایی که میگویند بودجه را روحانی حیف و میل کرد خودشون را به کوچه بیراهه نزنند چرا که آنقدر قدرت دارند که اگر ییقین داشتند که اینطور است در این صورت سر روحانی را در آب فرو میبردند ولی حقیقت این است که همه شما سر یک سفره هستید روحانی سیبیل شما و نان بچه های شما را چرب میکند چرا استیضاه نکردید این چهارتا ترقه را که عاریه از کمو نیستها است را گاها هوا میکنید که نگویند بیکارند عمو بوجه مملکت دست شماست انکار هم کنید افکار عمونی را نمیتوانید پاک کنید
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      5 2
      اینم شگرد جدیدتونه که روحانی رو به ما بچسبونید شما ها هر روز ورژنتان بالا می رود داداش نون مزدوری خوردن نداره فکری به حال خودت کن این چرندیاتی که دادی بیرون فقط خوراک امثال خودته
    • برو IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      0 1
      برو از عمو ترامپت بپرس ایران چندمین قدرت موشکی جهان روشنت کنه برو پسر جان بروووو
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    5 1
    درود بر غیور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی و همه سلحشوران و بسیحیان
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    2 5
    مشکل یمنی ها موشک های ده تنی نداشتن نیست نبود موشک های ده کیلویی ضدهوایی است درست نمی گم
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      3 1
      نخیر دانشمند
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 1
    چرا حکومت اسلامی ایران ازتسلیحات عربستان فسقلی واسرائیل یک وجبی میترسه
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      1 0
      چون فقط رجز خونی میتونن بکنن که این کمترین ترس وضعف بسیار در مقابل طرف خودشه.خخخخخخخخ
    • سید IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      0 1
      خخخخخخخخ برو پسر جان ما اصلا اینایی که گفتی ادم حساب نمیکنیم خخخخخ
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      0 1
      از عین الاجسد اربابت چه خبر ؟
  • لبیک یا حسین IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    بابا ال سعود حرامی ضرر کرده شما چرا اتش گرفتید خخخخ نکنه بن سلمان جیره تون قطع کرده خخخخخخ
  • بابک IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 1
    منافقین بدبخت بیچاره حداقل یک جوری منفی بدید لو نرید خخخخخ
  • صدا IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 1
    لشکر فیک ال یهود اتش گرفته بوی سوختنش تا ریاض میاد خخخخخخخخ بدبختها حداقل اینقدر تابلو منفی ندید ایزی لایف پوشها خخخخخخخ
  • M IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    1 0
    کشور باید تسلیحات قویی داشته باشد تا بتواند امنیت ملی خود را پایدار کند.بزرگترین دشمن ملت ایران فعلآ در حال موادمخدر هست 80/ نیروی جوان را برگرفته از همه چی ضروریست که جلوش گرفته بشه بزرگترین دشمن ملت ایران زمین است نمی خواد جای دیگه دنبال دشمن باشیم
  • مهدی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 0
    باید به آل سقوط گفت ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولانگه توست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس