کرونا بیخ گلوی فوتبال ایران؛ وضعیت قرمز میزبانی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲/ راهکاری برای نجات تیم ملی و باشگاه‌ها

وضعیت حاد بیماری کرونا در ایران و البته اخباری که در این مورد می‌آید، نگرانی‌هایی را راجع به میزبانی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ ایجاد می‌کند.

به گزارش مشرق، برگزاری متمرکز دیدارهای باقیمانده انتخابی جام جهانی 2022 قطر در منطقه آسیا، محتمل‌تر از هر زمان دیگری است. به دلیل شیوع ویروس کرونا، دیدارهایی که قرار بود در ماه‌های مارس و ژوئن (فروردین و خرداد) برگزار شوند، لغو شدند و حالا طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدارهای باقیمانده در ماه‌های اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) برگزار می‌شوند.

برگزاری متمرکز دیدارهای باقیمانده یا در یکی از کشورهای عضو گروه برگزار می‌شود یا باید طبق توافق کشوری دیگر برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته شود. از همین رو روی سایت کنفدراسیون هنوز محل برگزاری دیدارهای باقیمانده از جمله چهار دیدار ایران مقابل هنگ‌کنگ، کامبوج، بحرین و عراق اعلام نشده است. بعید نیست که این دیدارها نیز به صورت متمرکز برگزار شوند، همانطور که در یکی از واکنش‌های رسمی به این پیشنهاد، رئیس فدراسیون فوتبال چین که در گروه A مسابقات قرار دارد، اعلام کرد چینی‌ها موافق برگزاری بازی‌های متمرکز نیستند، مگر اینکه چین میزبان بازی‌های باقیمانده این گروه باشد.

با توجه به شیوع بیش از پیش کرونا در تمام کشورها و اوج گرفتن این بیماری، احتمال برگزاری متمرکز بازی‌ها بسیار زیاد است. با توجه به اینکه دیدارهای مهم گروه C که ایران در آن حضور دارد، طبق برنامه قبلی با میزبانی ایران همراه بوده است، عادلانه‌ترین تصمیم برگزاری دیدارهای باقیمانده گروه C در ایران خواهد بود. با این حال چند مسئله در این خصوص وجود دارد که پیش از هر چیز وضعیت کرونا در ایران است.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از برنامه تیم ملی فوتبال ایران

با توجه به اوج بیماری کرونا در کشورمان، هنوز مشخص نیست که وضعیت ایران تا زمان تصمیم‌گیری نهایی از سوی AFC چگونه خواهد بود. از سمتی برخی نقل قول‌های رسمی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران، می‌تواند میزبانی ایران را هم به خطر بیندازد. به طور مثال حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان اعلام کرده است تا به حال 25 میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و 35 میلیون دیگر هم در معرض بیماری هستند. این نقل قول رسمی و اعلام آمار غیررسمی، می‌تواند به کشورهایی چون عراق و بحرین این بهانه را بدهد که از سفر به ایران برای انجام دیدارهای برگشت، ابراز نگرانی کنند.

طبق پروتکل‌های فیفا درباره ویروس کرونا، این حق به تیم‌های میهمان داده شده است که از سفر به منطقه‌ای که شرایط حاد بیماری را دارد سر باز بزنند. یعنی در صورتی که وضعیت بیماری در کشورمان به همین شکل باشد و استان‌های مختلف وضعیت قرمز داشته باشند، کشورهای هم‌گروه ایران می‌توانند از سفر به کشورمان سر باز بزنند و این یعنی که میزبانی از ایران گرفته خواهد شد.

البته در این شرایط اینگونه نیست که انتخاب کشور میزبان برای برگزاری دیدارهای متمرکز بر عهده دیگر تیم‌ها باشد. با توجه به اینکه چهار دیدار ایران در این مرحله باقی مانده است که در سه دیدار امتیاز میزبانی با تیم ملی کشورمان است، اولویت انتخاب کشور بی‌طرف میزبان با ایران خواهد بود. یعنی در صورتی که نتوانیم به هر دلیلی در ایران میزبانی کنیم، فدراسیون فوتبال می‌تواند کشور دیگری را به‌عنوان میزبان به AFC معرفی کند تا به تیم‌های گروه C ابلاغ شود.

برای اینکه میزبانی از دست ایران نرود، پیش از هر چیز وضعیت کنترل بیماری در ایران باید به شرایط مطلوبی برسد. یعنی استان‌ها از وضعیت قرمز و زرد خارج شوند تا بتوان گفت ایران برای میزبانی مشکلی نخواهد داشت. از سوی دیگر باید برخی نقل قول‌های غیررسمی در مورد بیماری از سوی مقام‌های رسمی و غیررسمی کشور بیان نشود. از جمله فوتبالی‌ها که در حواشی دیدارهای لیگ برتر به هر شکلی که توانستند درباره ماجرای کرونا صحبت کردند. در این صورت، برگزاری دیدارهای متمرکز نیاز به اجرای الگویی صحیح است.

پیش از این درباره برگزاری دیدارهای باقیمانده لیگ نوزدهم به صورت متمرکز در استان تهران، پیشنهادهایی شده بود که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ یا آن را بررسی نکردند یا از اجرای آن طفره رفتند. هرچه بود، لیگ نوزدهم طبق روال گذشته در شهرهای مختلف و با پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده در حال انجام و البته رو به اتمام است. انجام بازی‌ها به این صورت یعنی سفر تیم‌ها به شهرهای مختلف و همین مسافرت کردن می‌تواند اعضای تیم‌ها را در معرض بیماری قرار دهد. شاید انجام بازی‌های لیگ (حداقل بازی‌های فصل آینده) به صورت متمرکز بتواند الگویی برای میزبانی متمرکز از بازی‌های باقیمانده انتخابی جام جهانی باشد.

چین از هفته گذشته فصل 2020 لیگ داخلی‌اش را به صورت متمرکز آغاز کرد. فدراسیون فوتبال چین که با برگزاری مشروط دیدارهای باقیمانده انتخابی جام جهانی موافقت کرده، دو شهر دالیان و شانگهای را برای برگزاری متمرکز بازی‌های لیگ داخلی خود انتخاب کرده است. این رقابت‌ها در دو گروه هشت تیمی برگزار می‌شود که هشت تیم در هتلی در دالیان و هشت تیم دیگر در هتلی در شانگهای مستقر شده‌اند. قرار است با برگزاری 14 هفته، رده‌بندی 16 تیم حاضر در دو گروه با برگزاری دیدارهای پلی‌آف میان تیم‌های گروه A و B مشخص شود. پیشنهادی که مشابه آن را در تاریخ 20 فروردین ماه ارائه کرده بودیم.

در جنوب آسیا، فدراسیون فوتبال هندوستان هم هفته گذشته اعلام کرد که فصل جدید رقابت‌های داخلی این کشور به صورت متمرکز در دو شهر برگزار خواهد شد تا احتمال شیوع بیماری و وقفه افتادن در مسابقات‌شان به حداقل برسد.

آنچه مسلم است، برگزاری مسابقات فوتبال پس از کرونا طبق روال گذشته امکانپذیر نیست. نه میزبانی‌ها مانند سابق خواهد بود، نه حضور تماشاگران تا زمان استفاده از واکسن صورت می‌گیرد و نه می‌توان مسابقات را به همان شکل سابق برگزار کرد. همانطور که بازی‌های برگزار شده لیگ ایران نشان داد، برگزاری بازی‌ها طبق روال سابق (برگزاری بازی در همه شهرها) می‌تواند اعضای تیم‌ها را در معرض بیماری قرار دهد و حتی برنامه‌ریزی مسابقات را به‌هم بزند. پس چه بهتر که در این شرایط بهترین راه حل برای برگزاری بازی‌ها انتخاب شود.

برگزاری متمرکز بازی‌های لیگ ایران برای فصل آینده، می‌تواند هم الگویی برای برگزاری متمرکز بازی‌ها باشد که شانس ایران برای میزبانی متمرکز بازی‌های باقیمانده انتخابی جام جهانی 2022 در مرحله فعلی و نهایی گروهی را بالا ببرد و هم از صدمات احتمالی ناشی از ویروس کرونا جلوگیری کند. بیراه نیست که رشد ویروس کرونا با شیب تندی که دارد، در فصل پاییز و زمستان بیشتر از زمان فعلی شود و به همین دلیل نمی‌توان به سادگی مسابقات فوتبال را برگزار کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس