کد خبر 1101336
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
ترامپ و بایدن

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد اکثر مردم آمریکا از احتمال بروز تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان در ماه نوامبر نگرانه هستند.

به گزارش مشرق، نتایج یک نظرسنجی جدید که روز جمعه منتشر شده نشان می‌دهد اکثر مردم آمریکا فارغ از حزبی که از آن حمایت می‌کنند از احتمال تخلف، دخالت یا تلاش برای سرکوب رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در کشورشان نگران هستند.

بیشتر بخوانید:

اتهامات سنگین ترامپ به بایدن و اوباما

پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کیست؟

نظرسنجی رویترز و موسسه «ایپسوس» که روز جمعه منتشر شده نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از شهروندانی که نامشان را برای شرکت در انتخابات نوامبر ثبت کرده‌اند از اینکه رأی‌گیری پستی به تخلفات گسترده منجر شود ابراز نگرانی کرده‌اند. 

رویترز نوشته این یافته نشان می‌دهد طیف گسترده‌ای از مردم آمریکا ممکن است به راحتی نتیجه انتخابات را نپذیرند. انتظار می‌رود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری رأی‌گیری‌های پستی به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ افزایش پیدا کند. 

این گزارش در حالی منتشر شده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها از رقیبش «جو بایدن» عقب است و از همین حالا، تلاش‌هایی را برای تشکیک در نتیجه نهایی انتخابات آغاز کرده است.

ترامپ با انتشار چند توئیت در روز گذشته (پنجشنبه) موجی از مباحثات عمومی در خصوص احتمال بروز تنش‌ها پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات را به راه انداخت.

ترامپ که بارها از رأی‌گیری پُستی انتقاد کرده و مدعی شده این نوع از رأی‌گیری منجر به تقلب می‌شود در نخستین پیام خود در توئیتر نوشت: «با برگزاری انتخابات به صورت پستی (نه رأی‌گیری غیابی که خوب است)، انتخابات ۲۰۲۰، نادرست‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود. شرم بزرگی برای ایالات متحده به بار خواهد آورد. انتخابات را تا روزی که مردم بتوانند به صورت مناسب، سالم و ایمن رأی بدهند به تأخیر بیندازیم؟؟؟»

او ساعاتی بعدتر در پیامی عجیب گفت که نتیجه انتخابات باید همان شب انتخابات اعلام شود. ترامپ نوشت: ««باید نتیجه انتخابات را شب انتخابات بدانیم، نه روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد.» وی در پیام بعدی خود نوشت: «ما برنده انتخابات ۲۰۲۰ خواهیم بود. آمریکا را باعظمت کنیم.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید نظرسنجی این رسانه و ایپسوس قبل از توئیت‌های ترامپ انجام شده. این نتایج نشان می‌دهد هواداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از سلامت انتخابات و احتمال دخالت خارجی در آن یا سرکوب رأی‌ نگرانی دارند.

در این نظرسنجی ۷۴ درصد از رأی‌دهندگان ثبات‌نام‌شده گفته‌اند از «تخلف سازمان‌یافته توسط کنشگران سیاسی که امیدوار به منحرف کردن نتایج انتخابات هستند» نگران هستند. این نگرانی در میان هواداران حزب دموکرات ۷۰ درصد و در میان هواداران حزب جمهوری‌خواه ۸۰ درصد بوده است.

نزدیک به ۷۳ درصد از رأی‌دهندگان گفته‌اند از «سرکوب رأی‌» (یعنی اتخاذ سیاست‌هایی که دسترسی گروهی خاص به صندوق رأی را محدود کند) نگران هستند. ۸۰ درصد دموکرات‌ها و ۶۰ درصد جمهوری‌خواهان در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

رفتارهای دونالد ترامپ یکی از دلایل شدت گرفتن نگرانی‌ها درباره انتخابات پیش روی آمریکا است.

یک سازمان غیرانتفاعی به نام «مپ‌لایت» روز چهارشنبه در گزارشی درباره احتمال تشکیک ترامپ در نتیجه انتخابات هشدار داده و از کنگره خواسته تصمیمی در این خصوص بگیرد.

سازمان «مپ‌لایت» در این گزارش به بررسی مجموعه عواملی پرداخته که ممکن است بر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر میان ترامپ و رقیبش، «جو بایدن» اثر بگذارند. بیماری کووید-۱۹، تلاش‌های دونالد ترامپ برای اعتبارزدایی از رأی‌دهی پستی، امتناع کاندیدها از پذیرش تیجه انتخابات و مسائل دیگر نظام انتخاباتی آمریکا از جمله عواملی هستند که در این گزارش از آنها ابراز نگرانی شده است.

«دانیل نیومن»، رئیس موسسه مپ‌لایت در گفت‌وگویی با واشنگتن‌پست بدون اشاره به نام ترامپ از رفتارهای او ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما با رفع نکردن شکاف‌ها و ابهام‌های موجود در قوانین انتخاباتی‌مان که می‌توانند موجب شوند هر دو حزب اعلام پیروزی کرده و بحران پیش بیاورند داریم با آتش بازی می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «کنگره به جای آنکه منتظر فاجعه بماند، باید همین حالا دست به کار شده و برای محافظت از سلامت انتخاباتمان اقدام کند. کنگره باید به طور روشن مشخص کند که اختلافات بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری باید چگونه حل شوند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس