کد خبر 1101096
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۶
آلزایمر نمایه

تغییر سبک زندگی‌تان می تواند ۱۹ فاکتور خطر در ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. این فاکتورهای خطر شامل شاخص توده بدنی، دیابت و استرس هستند.

به گزارش مشرق، کارشناسان می گویند ژنتیک قوی ترین مؤلفه بیماری آلزایمر است اما برخی از تغییرات در شیوه زندگی می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند. اگر شما اکنون به آلزایمر مبتلا هستید علم پزشکی کمک چندانی به شما نمی کند اما در مرحله پیش از آن، کارهای زیادی وجود دارد که می توان با انجام آنها خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داد.  یک تحقیق صورت گرفته توسط محققان چینی ۱۹ فاکتوری را برجسته می کند که با تغییر آنها از طریق تغییر رفتار و سبک زندگی می توان خطر ابتلا را کاست. 

بیشتر بخوانید:

محافظان آنتی‌اکسیدانی در برابر آلزایمر

مرور نزدیک به ۴۰۰ مطالعه و بررسی صورت گرفته نشان می دهد که عواملی که خطر ابتلا به آلزایمر را شدیدا افزایش می دهند شامل:  شاخص توده بدنی بالا (BMI) در اواخر عمر ، هیپرهوموسیستئینمی (مقادیر بالای اسید آمینه هموسیستئین در خون) ، افسردگی، استرس، دیابت، ضربه مغزی ، فشار خون بالا در دوران میانسالی، افت فشارخون (سرگیجه هنگام ایستادن بعد از نشستن یا دراز کشیدن) می باشد. 

سطح تحصیلات و فعالیت شناختی اندک نیز با خطر بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه می باشد.  همچنین عواملی که در ذیل به آن اشاره می شود نقش کمتری در پیشرفت آلزایمر دارند. این موارد عبارتند از: چاقی در میانسالی ، کاهش وزن در اواخر عمر، تمرین و ورزش فیزیکی‌، سیگار کشیدن،  خواب، بیماری عروق مغزی، سستی و ضعف بدن، فیبریلاسیون دهلیزی، مصرف ناکافی ویتامین C. 

بیشتر بخوانید:

چند راهکار اصلی کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر

یکی از محققان این بررسی در این زمینه می گوید: حفظ یک سبک زندگی سالم نقش مهمی در اصلاح همه این ۱۹ مورد ایفا می کند. با این وجود ، برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده ، فقط تغییر رفتاری کافی نیست و ما برخی از مداخلات خاص را توصیه می کنیم. به عنوان مثال ، فشار خون بالا می تواند از طریق تغییر در شیوه زندگی از جمله محدود کردن مصرف نمک ، ترک سیگار و کاهش استرس برطرف شود. 

تاثیر سبک زندگی

کیلند کوپر، متخصص علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا نیز معتقد است: هیچ راهکار اثبات شده ای برای کاهش خطر آلزایمر وجود ندارد زیرا به نظر می رسد این بیماری زیربناهای ژنتیکی قوی دارد. با این حال، تغییرات رفتاری می تواند کمک کند. چندین شیوه زندگی وجود دارد که اثبات شده می تواند با کاهش نرخ بیماری برای برخی از جمعیت ها ارتباط  داشته باشد. سلامت سیستم قلب و عروق در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می کند. به عنوان مثال، ACE2 ، پروتئین درگیر در سیستم قلبی عروقی قبلاً به عنوان یک عامل محافظت کننده در بیماری آلزایمر نقش داشته است.

این بررسی تحقیقاتی جامع ترین گزارشی بوده که تاکنون در خصوص آلزایمر تهیه و تدوین شده است. یکی از جدیدترین و شایع ترین عوامل خطر قیدشده در این گزارش، هیپرهموسیستئینمی است که معمولاً در کسانی که دارای کمبود B12 یا فولات هستند و در افرادی که رژیم های غذایی سنگینی دارند، بسیار شایع است. [این] اهمیت نسبی رژیم غذایی غنی از سبزیجات را نسبت به پروتئین های گوشتی برای پیشگیری از آلزایمر برجسته می کند. 

در این گزارش همچنین ادعا می شود که درمان جایگزینی استروژن و مهار کننده های استیل کولین استراز مداخلات موثری برای بیماری آلزایمر است. این یافته های جدید برای پزشکان بسیار مفید است. تعمق در تاریخچه پزشکی هر فرد و آزمایش خون می تواند تا حد زیادی نشان دهد که آیا در بیمار هر یک از این عوامل خطر وجود دارد یا خیر. با بررسی سابقه خانوادگی و زمینه های ژنتیکی نیز می توان پیش بینی کرد که افراد باید چه تدابیری را رعایت کنند تا احتمالا ابتلای آنها کمتر و کمتر شود. 

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    6 0
    درمان آلزایمر را به اصلاح طلبان یاد دهید که مملکت را به باد دادند و هنوز برای انتخابات بعدی قمپز هم در می کنند! با کدوم برنامه ؟ تئوریسین شما هم که سلطان شکر از آب در اومد. وای بر شما در روز قیامت.
    • قریشی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
      2 0
      تئوریسین اصلی اونها در ضمن اینکه کمر به پایینش سقط شده سلطان گندم تشریف دارن!
  • DE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    آلزهایمر= خدا ما را برای یک زندگی صنعتی و ما شینی نساخته است. زندگی یک معادله ریاضی است. متغیر ها باید به جواب پیش داده بخورند. عمر خود را اضافه می کنی اما همه آن سال های اضافه شده را در درد و پریشانی، تنهایی و فراموشی هر چه داشتی و بودی سپری می کنی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس