دعای عرفه

حال و هوای ایرانی‌ها در عرفه امسال کمی متفاوت از سال‌های گذشته است.

به گزارش مشرق، بار دیگر فرصتی دست داد تا به درگاه الهی تضرع کنیم و از او استجابت دعا و آمرزش گناهان خود را بخواهیم. عرفه؛ روزی برای خودشناسی و خداشناسی است. روزی که در آن سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)، دعایش را خواند و حجش را نیمه تمام گذاشت تا دین حق را از سلطه باطلان زمانه نجات دهد.

ببینید:

فیلم/ مجلس روضه حاج قاسم و ابومهدی در روز عرفه

بنا به فرموده امام سجاد (ع) این روز روزی است که در آن درهای رحمت الهی باز بوده و خداوند عطای خود را بر مردم گسترانیده و بر همگان تفضّل فرموده است، به همین خاطر توبه در آن مقبول و دعا به اجابت خواهد رسید.

اهمّیت دعا در روز عرفه به قدری است که سید بن طاووس در اقبال، حدیثی از امام باقر (ع) نقل فرموده مبنی بر اینکه چنانچه روزه داری در این روز سبب ضعف برای خواندن دعا شود، آن شخص باید روزه اش را افطار کرد.

بشنوید:

صوت/ گلچین دعای عرفه با نوای مداحان

بر زیارت امام حسین (ع) نیز در روز عرفه بسیار تاکید شده که نشان از اهمیّت و جلالت شأن و بزرگی امام حسین (ع) و زمین کربلاست. آنچه از ظاهر برخی روایات معلوم می‌شود، این  است که روز عرفه خداوند ابتدا به زوار قبر امام حسین توجه می‌فرماید و سپس به حاضران در عرفات.

پس روز عرفه روز بهره گیری از فرصت‌های بسیاری است که به واسطه فزونی رحمت خداوند در این روز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت؛ روزی که تنها در سال یک بار به انسان رو می‌کند.

هر سال همه ما منتظر بودیم تا روز عرفه برسد؛ حاجیان در صحرای عرفات و آن‌ها که سعادت حضور در مکه را نداشتند، گوشه‌ای دنج در کشورمان و امامزادگان متبرکه را پیدا می‌کردند؛ دعای عرفه را پیش چشم می‌نهادند و دسته جمعی برای برآورده شدن حاجات یکدیگر دعا می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای تهران

رهبر انقلاب: هر کس دعای عرفه را تا آخر بخواند متحول می‌شود/ متن و ترجمه دعای عرفه +دانلود

امسال، اما شیوع بیماری کرونا، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و عبادی را از حالت و روال عادی خود خارج کرد. طبق دستور ستاد ملی کرونا، امسال برگزاری آیین‌های مذهبی با حداقل جمعیت و تنها در برخی مکان‌ها برگزار می‌شود. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش برای همه حاضران در این جلسات الزام دارد.

با این حال، رسانه ملی همچون همیشه در کنار مردم است؛ شبکه‌های مختلف سیما دعای عرفه را در ساعات مختلف پخش می‌کنند و همه ما می‌توانیم با آن هم‌نوا شویم.

ببینید:

عکس/ مفروش کردن صحن‌های حرم مطهر رضوی

در ادامه این گزارش سعی می‌کنیم با متن و تصاویری مرتبط کمی از حال و هوای مردم کشورمان در مناجات خوانی روز عرفه را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

قرائت دعای عرفه در حرم امام رضا (ع)

تولیت حرم امام رضا (ع) نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایط را برای حضور مردم در حرم فراهم کردند و عاشقان امام حسین (ع) و کسانی که بهترین فرصت را برای راز و نیاز با خدا پیدا کردند با خواندن دعای عرفه خود را به معبودشان نزدیک‌تر کردند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری سخنرانی این مراسم را برعهده داشت و دعای عرفه  با نوای حجت‌الاسلام جعفر اسلامی‌فر برگزار شد.

قرائت دعای عرفه در حرم عبدالعظیم حسنی (ع)

شبکه پنج سیما با پخش دعای عرفه، از ساعت ۱۵ امروز هم‌نوا با مردم دعای عرفه را زنده از حرم عبدالعظیم حسنی (ع) پخش کرد. البته به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا، امکان حضور در محدوده داخلی حرم برای مردم وجود نداشت. 

دانلود

با این حال برخی از مردم خود را به محوطه بیرونی حرم شاه عبدالعظیم (ع) رسانده بودند و دعای عرفه را با حال و هوایی متفاوت زمزمه می‌کردند.

حاج حسن شالبافان، پیش از آغاز دعای عرفه روضه‌ای شنیدنی خواند و نوای یا حسین (ع) در حرم شاه عبدالعظیم طنین انداز شد. سپس دعای عرفه قرائت شد. 

قرائت دعای عرفه در مسجد ارک

همچنین، امروز جمعی از مردم پایتخت با حضور در مسجد ارک به دعای عرفه با صدای حاج منصور ارضی گوش سپردند. در آنجا هم مردم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی سعی کردند، ضمن به جا آوردن اعمال روز عرفه، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کمک به مدافعان سلامت و جامعه پزشکی کشورمان قدمی بردارند.

در ادامه فیلمی از حضور مردم در این مکان را ببینید:


دانلود

هر چند رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم‌های مذهبی را تحت الشعاع قرار داده است، اما با سختی‌های فراوان مراسم‌ها برگزار شد.

دعای عمیق و خواندنی عرفه همه عاشقان بندگی از زن و مرد پیر و جوان را به مسجد ارگ کشانده بود. همه آمدند تا با نجوای عرشی حاج منصور ارضی عرفه را درک کنند.


دانلود

آن دسته‌ای که خود را از کاروان ماه مبارک رمضان جا مانده می‌دیدند، عرفه را بهترین فرصت برای بازگشت به سوی خدا می‌دیدند. آن‌هایی هم که سنگینی بار گناه را روی دوششان احساس می‌کردند تلاش می‌کردند خود را از این بار سنگین رهایی دهند و محیای محرم شوند. محرمی که تنها دو دهه به آغاز آن باقی مانده است.

حاج منصور ارضی هم در میانه خواندن دعای عرفه بارها از خدا خواست مجوز عزاداری سید الشهدا (ع) را برای همه عاشقان حضرت صادر کند.

بهترین بهانه برای مستجاب شدن این دعا روضه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود که حسابی روی احوال مردم حاضر در جلسه تاثیر گذاشت.

قرائت دعای عرفه در دانشگاه امام صادق (ع)

دانشگاه امام صادق (ع) هم امروز، میزبان عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) شد. میثم مطیعی قرائت دعای عرفه در این مکان را بر عهده داشت. جوانان و دوستداران اهل بیت (ع) امروز به دانشگاه امام صادق آمده بودند تا هم نوا و هم صدا با یکدیگر، دلشان را راهی عرفات کنند و زمزمه بندگی خداوند متعال و اشتیاق به رهایی از بند نفس اماره و رسیدن به کمال انسانی را سر بدهند. 

دانلود

مراسم قرائت دعای عرفه در حسینیه عشاق الحسین (ع)

در میدان امام حسین (ع) و حسینیه عشاق الحسین (ع)، نیز حضور پرشور مردم فضای زیادی را معطر به نجوای الهی کرده بود. البته حضور فراوان مردم، دلیلی برای زیر پا گذاشتن نکات بهداشتی نبود. حاج علی قربانی، روح الله صادق پور و میثم تربتی در کنار نجوای گوش نواز دعای عرفه روضه‌های سید الشهدا (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) را واسطه بزرگی برای برآورده شدن حاجات دانستند.

نکته قابل توجه در این حسینیه و بسیاری از مراسمات، دعای مشترک و متفاوت عاشقان اهل بیت (ع) نسبت به سال‌های قبل بود؛ مردم یک صدا امام حسین (ع) را واسطه قرار دادند و از خدا خواستند اجازه اقامه عزا در ایام محرم و صفر را به آن‌ها دهد. شاید در سال‌های گذشته مردم انقدر ارزش محرم و عزای سید الشهداء (ع) را درک نکرده بودند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    12 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • شایان IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    2 1
    خداوندا به حق امام حسین (ع) دعاهای همه امت را دراین روزعزیزمورداجابت قراربده . انشااله.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
    0 0
    ببخشید فکر کنم یه اشتباهی رخ داده چون حاج میثم مطیعی قرائت دعا رو تو امامزاده قاضی الصابر داشتن نه دانشگاه امام صادق(ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس