کد خبر 1100663
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
نقش معادله «جنگ اعصاب» در رسوایی جدید ارتش اسرائیل؛ وقتی حزب‌الله صهیونیست‌ها را به گریه می‌اندازد

سید حسن نصرالله یک سال پیش معادله‌ای را تحت عنوان «جنگ اعصاب» و «نیم خیز شدن صهیونیست‌ها از ترس» مطرح کرده بود که نقش اساسی در رسوایی اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا داشت.

به گزارش مشرق، جنگ اعصابی که طی روزهای گذشته از سوی حزب الله لبنان ضد رژیم صهیونیستی به راه افتاده، در چارچوب معادله و پیامی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان یک سال قبل و در پی شهادت دو نفر از نیروهای مقاومت این حزب در تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه مطرح کرده بود. یک سال بعد از این حادثه اسرائیلی‌ها بار دیگر بعد از شهادت یک مبارز فلسطینی در در حومه فرودگاه دمشق از ترس انتقام حزب‌الله لبنان روی پا ایستاده‌اند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با اشاره به این موضوع می‌نویسد: [سید حسن] نصرالله در به دردسر انداختن ما و فرسایش فکری و ذهنی ما موفق عمل می کند. به عبارت ساده باید گفت که ما در جنگ اعصاب رفتار درستی نداریم.

این روزنامه صهیونیستی در مقاله خود تحت عنوان «جنگ اعصاب، منتظر نیم‌خیز شدن باشید» تاکید کرد که عبارت نیم خیز شدن از ترس معادله‌ای بود که نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود که حدود یک سال پیش انجام داد، مطرح کرد و به یکی از جذاب‌ترین عبارت‌ها در نزد عناصر حزب‌الله لبنان تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

سید حسن نصرالله با اعصاب صهیونیست‌ها بازی می‌کند

به نوشته این گزارش، سید حسن نصرالله از دیروز بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی اوج گرفته است، تا جایی که شبکه های خبری دیشب نیز با محتوای اظهارات وی اخبار را آغاز کردند:‌ ما در زمان مناسب که آن را درست می‌دانیم، رفتار خود را انجام خواهیم داد، ما جنگ اعصاب را ضد شما مدیریت می‌کنیم و شما باید منتظر بمانید.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه به اتفاقات دو روز پیش در مزارع شبعا اشاره و تاکید کرد: متأسفانه حزب‌الله لبنان به نوعی در رسیدن به نتایج مثبت از نظر خودش موفقیت آمیز عمل کرده است.

عبارت جنگ اعصاب سابقه‌ای به قدمت جنگ جهانی اول دارد، البته در آن زمان این عبارت تنها منحصر به نیروهای زمینی بود که از فشارها و چالش‌های عصبی رنج می‌بردند. مفهوم جنگ اعصاب متفاوت از جنگ روانی است و طی سالهای گذشته دچار تغییر و تحول شده است، لذا استفاده از اصطلاح جنگ اعصاب در دوره جدید ضرورتا مرتبط با جنگ نظامی میدانی نیست، بلکه رفتارهایی که در راستای جنگ اعصاب انجام می‌شود، شامل سطوح متعدد است.

اصطلاح دیگری نیز وجود دارد که جنگ اعصاب هوشمند نامیده می‌شود. این همان استراتژی است که ایران در قبال دشمنانش به ویژه آمریکا دنبال می‌کند. جنگ اعصاب در این استراتژی تا جایی پیش می‌رود که فرد نیاز به مراجعه به روانشناس و استفاده از داروهای آرام‌بخش و مسکن پیدا می‌کند. گزارش های بسیار زیادی در پی جنگ سال 2006 و جنگ های انجام شده ضد نوار غزه وجود داشت که این شرایط را در داخل ارتش اسرائیل به تصویر کشیده است. علاوه بر این ها خودکشی در میان نظامیان صهیونیست افزایش پیدا کرده و تلاش نظامیان برای فرار از میدان‌های جنگ و خطوط مقدم مبارزه حتی تا حد خودزنی نیز پیشرفته است.

مدیر دفتر المیادین در فلسطین: برد 2 بر صفر حزب‌الله در برابر اسرائیل

ناصر اللحام مدیر دفتر شبکه المیادین در فلسطین اشغالی در این خصوص می‌گوید که مقاومت اعصاب اسرائیلی‌ها را در این عملیات به هم ریخت. این اتفاقات جایی بود که بیانیه مستقیمی را صادر نمی‌کرد. به عبارت دیگر سکوت ابتدایی حزب‌الله لبنان اسرائیلی‌ها را کشته بود. این در حالی بود که سردمداران اسرائیل در بیان اظهارات مطبوعاتی از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و همین موضوع آنها را بیش از پیش در این باتلاق رسوایی گرفتار کرد.

اللحام با اشاره به اینکه 6 روایت متناقض در خصوص عملیات دو روز پیش مطرح شد که از گزارش‌های میدانی و اظهارنظر سخنگوی ارتش آغاز می شد و در نهایت با بیانیه حزب‌الله لبنان به پایان رسید، تاکید کرد که این موضوع نشان دهنده شکاف در میان افکار عمومی اسرائیل است، چرا که نیمی از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را باور ندارند و نیمی دیگر حرف‌های سید حسن نصرالله را باور دارند. این به معنای برد 2 بر صفر حزب‌الله برابر اسرائیل است.

ابعاد و ابزارهای جنگ اعصاب حزب الله

بهیة الحلاوی مدیر پایگاه اینترنتی شبکه المیادین نیز به موضوع جنگ روانی اشاره و تاکید کرد که این جنگ اعصاب اسرائیلی‌ها را به هم ریخت. وی تاکید کرد که جنگ روانی مانند هر جنگ دیگر نمونه‌ها و پیامدهای متعددی دارد و اتفاقی که دو روز پیش انجام شد باعث متشنج شدن اعصاب دشمن شد و آنها را تا حد واکنش‌های رفتاری ناشی از ترس و وحشت و نگرانی پیش برد.

وی در این خصوص افزود که یکی از ابزارهای این جنگ می تواند صدور یک بیانیه یا اظهار نظر در یک زمانبندی درست باشد. حتی سکوت کردن در یک محدوده مشخص یا برگزاری کنفرانس یا صدور بیانیه مطبوعاتی در خصوص حوادثی که در شبعا رخ داد، یکی از همین راهکارها بود.

حلاوی تاکید کرد امروز ما در دوره رسانه‌های ارتباطی سریع و سایتهای اجتماعی قرار داریم که یک توییت کوچک می‌تواند سرنوشت جنگ را تعیین کند. وی اظهار داشت که سازمان سیاسی اسرائیل مبتنی بر تبلیغات و مانور است و این موضوع نگرانی زیادی را برای آنها رقم زده که تنها منحصر به خارج از سرزمین‌های اشغالی نمی‌شود، بلکه این نگرانی مربوط به داخل سرزمین‌های اشغالی و افکار عمومی اسرائیل نیز می‌شود که تحولات را دنبال می‌کنند و اخبار را به صورت مستقیم و دقیق پیگیری می کنند.

جنگ اعصاب حزب‌الله صهیونیست‌ها را به گریه انداخت

موسی عاصی تحلیلگر مسائل بین المللی و اروپایی شبکه المیادین نیز با اشاره به اصطلاح جنگ اعصاب اظهار داشت که این جنگ از مدت ها پیش در کنار جنگ های بزرگ و حملات نظامی به کار گرفته می شد اما نفوذ و تاثیرگذاری آن همزمان با پدیده رسانه‌های جمعی به ویژه طی دهه سی و چهل قرن گذشته میلادی شدت گرفت.

عاصی با اشاره به استفاده از این روش تاکید کرد که اوج جنگ تبلیغاتی ایجاد شده در جولای سال 2006 و در جنگ 33 روزه بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی‌های خود را با استفاده از این استراتژی انجام می داد. محور مقاومت برخی فیلم‌ها و تبلیغات را نیز برای وارد کردن ضربات روانی به دشمن به کار می‌گرفت و به همین علت بود که نظامیان رژیم صهیونیستی در عرصه درگیری‌ها به گریه می افتادند.

عاصی در بیان ارکان جنگ اعصاب می‌گوید که یکی از مهمترین این ارکان تیمی است که از جنگ اعصاب یا جنگ روانی بهره می‌برد. این تیم باید قدرت کافی برای اجرای تهدیدات خود را داشته باشد تا بتواند در برابر طرف مقابل بازدارندگی ایجاد کند و به او بفهماند که قدرت لازم را در اختیار دارد و تهدیداتش تو خالی نیست. به این ترتیب چنین جنگی پیامدهای سختی بر دشمن خواهد داشت، مانند اتفاقاتی که دیروز رخ داد.

منیع: المیادین

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    26 2
    اسراییل که تکلیفش مشخصه. فقط می تونم بگم بیچاره اصلاح طلبا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس