کد خبر 1100518
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
ردّ پای امارات در سواحل خزر؛ نفوذ با زور دلار و نیّت خیر!

امارات با توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت خواهان نفوذ در آسیای مرکزی و در مرحله نخست قزاقستان است.

به گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی قزاقستانی «پالیت آسیا» با اشاره و تحلیل اقدامات امارات متحده عربی در آسیای مرکزی از علاقه‌مندی این کشور برای حضور پررنگ در این منطقه و رقابت با ترکیه و ایران خبر داد.

در این گزارش آمده است: همزمان با فرپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و مستقل شدن کشورهای آسیای مرکزی مبارزه برخی قدرت‌های منطقه‌ای و ابرقدرت‌ها در این منطقه آغاز شد که هدف آنان به دست آوردن نفوذ سیاسی و دسترسی به منابع طبیعی این مناطق بود.

در این رقابت کشورهایی مانند، روسیه، چین، ترکیه، آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و ۶ کشور عربی حضور دارند که در بین آنان امارات متحده عربی نیز دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اهمیت آسیای مرکزی برای امارات متحده عربی در مقایسه با خاورمیانه و آفریقای شمالی کمتر است اما به نظر مقامات «ابوظبی» نقش آسیای مرکزی به تدریج رشد کرده است.

نفوذ ترکیه و ایران در آسیای مرکزی، امارات را مجبور به ورود در این منطقه کرده به نحوی که در حاشیه همکاری‌های فرهنگی و مذهبی به دنبال دسترسی به ابزارهای مختلف اقتصادی و انرژی برای تقویت نقش خود است.

«آنکارا» و «تهران» در آسیای مرکزی به موفقیت‌های جدی رسیده‌اند. ترکیه از طریق اشتراکات فرهنگی، زبانی و قومی توانسته وارد بازارهای منطقه شود و سرمایه ترکیه در آسیای مرکزی جایگاه خود را پیدا کرده است.

تحلیلگران بین‌المللی پس از فروپاشی شوروی انتظار بیشتری از ترکیه در آسیای مرکزی داشتند اما وضعیت فعلی آنکارا نیز قابل توجه است. ایران نیز روابط خوبی با قرقیزستان و تاجیکستان دارد.

با توجه به این عوامل، برخی کشورهای عربی برای مقابله با ترکیه و ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی آسیای مرکزی تلاش می‌کنند و منابع مالی تنها ابزار ابوظبی در آسیای مرکزی است.

امارات با توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت خواهان نفوذ در آسیای مرکزی و در مرحله نخست قزاقستان است. در سال‌ها اخیر انجمن ملی امارات موسوم به «مبادله» در توسعه زیرساخت‌های انرژی آسیای مرکزی سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده است - به عنوان مثال استخراج نفت وگاز در قزاقستان و برق رسانی در ازبکستان-.

شرکت موسوم به «DP World» فعال در زمینه حمل‌ونقل که دفتر اصلی آن در شهر «دوبی» قرار دارد نقش کلیدی در پروژه ساخت یک بندر در قزاقستان واقع در سواحل دریای «خزر» و منطقه آزاد تجاری به نام «خارگاس» دارد.

شرکت «Dragon Oil» که دفتر اصلی آن نیز در شهر «دوبی» قرار دارد در زمینه مخزن‌های نفتی و استخراج نفت و گاز سرمایه‌گذاری کرده است.

اما بخش‌های اقتصاد که با نفت و گاز ارتباط ندارد نیز مورد توجه امارات قرار گرفته به نحوی که این کشور برای سرمایه ‌ذاری در منابع جایگزین تولید انرژی و تولید انرژی هسته‌ای تلاش می‌کند و پس از افت قیمت نفت و گاز اینگونه برنامه‌ها به خصوص در قزاقستان و ازبکستان روند رو به رشد خواهد داشت.

امارات هم‌چنین از پروژه «یک کمربند یک جاده» متعلق به چین حمایت و اقدام به ساخت مراکز لجیستیک برای توسعه کریدورهای بین‌المللی می‌کند.

بیشترین سرمایه در این زمینه در قزاقستان به کار رفته چرا که این کشور در سواحل دریای خزر مهمترین ایستگاه‌های جاده ابریشم جدید است. بنادر ترکمنستان هم در مسیر آسیا- خاورمیانه- اروپا از توجه زیاد امارات برخوردار هستند.

همانند روسیه و چین، امارات با ارائه کمک‌های بشردوستانه به آسیای مرکزی جهت تقویت قدرت نرم خود در منطقه تلاش می‌کند. ابوظبی به قزاقستان ۱۳ تن کمک، به قرقیزستان ۷ تن، به ازبکستان ۵ تن تجهیزات و دیگر مواد برای مبارزه با کرونا داده است.

اپیدمی کرونا برای امارات فرصت خوبی برای تقویت نفوذ در آسیای مرکزی است چرا که ترکیه نیز از این فرصت به خوبی در حال استفاده است و این تحولات در چارچوب درگیری دو بازیگر منطقه‌ای رخ می‌دهد.

در حاشیه برنامه‌های بشردوستانه، هدف اصلی امارات تقویت نفوذ سیاسی در آسیای مرکزی است چرا که این منطقه کماکان محل تلاقی منافع و درگیری قدرت‌های منطقه‌ای و ابرقدرت‌ها است.

قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در محور «مسکو» و «پکن» قرار دارند و تقویت روابط با امارات برای بخشیدن تنوع به سیاست خارجی کشورهای آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 19
  • بیژن IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    53 15
    به نظر میرسه امارات دنبال حضور دراین منطقه نیست بلکه اسرائیل از طریق امارات داره دراین منطقه حضور خودشو تثبیت میکنه
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      21 8
      09:59 آفرین، من هم داشتم به همین مسئله فکر میکردم.
    • ایرانی IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      0 0
      افرین به تو که داشتی فک میکردی.تو دگ کی هستی
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    41 80
    آسیای میانه مال ترکیه و ترکهاست بقیه آخر کار تسلیم میشن.
    • علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      14 19
      پشت سرمایه گذاری امارات در آسیای مرکزی آمریکا و اسراییل وغربی ها هستند دلار های نفتی چنان برق از چشمهای مردمان آسیای مرکزی ربوده و محتاج سرمایه گذاری کرده که در حوزه نفت و پالایشگاه و نیروگاه گوی رقابت از ترکیه ربوده در بخش جنوبی قزاقستان نفوذ کشورهای عربی و مساجدشون به وضوح دیده میشه قزاقستان سودای دبی در آسیای مرکزی دارد و بیشترین مراودات با امارات دارد
    • سرباز IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      41 13
      آسیای میانه مال مردمشه دست بردارید از این نگاه امپریالیستی
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      21 59
      مردم اونجا بیشترشون ترک هستن. خیلی سخته فهمیدن این قضیه برای آریایی های متوهم؟؟؟!!! معلومه آخر کار ترکیه برنده است. امارات خیلی هنر کنه تو عربها برای خودش رفیق پیدا کنه. نو خود عربها ترکیه بیشتر از امثال مصر و امارات و عربستان نفوذ داره. تو فلسطین که این همه خودتون رو میکشید مردم اسم بچه شونو اردوغان میذارن. پرچم ترکیه دست میگیرن. پولشم قطر از پارس جنوبی پرداخت میکنه به ترکیه.
    • علی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      15 2
      کشور های با حکمرانان و مردمان بروز مال هیچکس نیست با توجه به موقعیت و نفع مردمش با دنیا رابطه دارند
    • من ایرانیم IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      42 58
      جناب 10:48 مردم آسیای مرکزی یا ازبک هستند ویا قزاق شاید به لهجه ی ترکی صحبت کنند ولی ترک نیستند همانند هموطنان خودمان که آذری صحبت می کنند ولی ترک نیستند
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      33 2
      بابا بس کنید دیگه کلافمون کردین اینا یه عده اختلاف بندازن که میان یه حرفی میندازن میرن!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    26 13
    من بنده ای از بندگان خداوند با احترام به همه قومیت ها و ایمان به این که نزد خداوند منان تقوا مهمتر از قومیت گرائی است و اصل انسانیت و اسلامیت است .انسانی هستم در منطقه ای به نام آذربایجان از نژاد تورک و زبانم تورکی اذری و کسیکه و نامحرمانی که چشم به وطنم و زبانم را دارند میگویم تا اخرین قطره خونم از شرافت و غیرت پدرانم که در طول تاریخ حماسه افریدند دفاع میکنم یاشاسین اذربایجان یاشاسین تورک ایلی
  • DK ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    28 34
    چرا عدالت رعایت نمیشه. همه سرزمینهای اشغالی یه روزی به صاحبینش برمیگیرده. فقط فلسطین اشغالی نیست./ جمهوری آذربایجان باید به ایران برگرده. مقدار زیادی از ترکیه .
    • NL ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      13 13
      سرزمینهای اشغالی به صاحبان اصلیشون برگردونده شده شما مواظب باش همینی که داری رو هم از دست ندی!
    • Turk IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      29 10
      تو مواظب باش زمینهای دزدیده شده از قاجار از دستت نره بربر
    • DK ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      12 25
      خطاب به turk اونها رو هم اگه ببرن باز برمیگردن. نگران نباشید.مطمین باشید حق به حق دار میرسه. این سرزمینهای اشغالی بزودی به ایران برمیگردد. هدف ایران ، روسیه و چین هم همینه .
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    14 13
    همانطور که هندیان و پاکستانی آن و... انگلیسی زبان، آنگلو ساکسون حساب نمی‌شوند همانطور هم بسیاری از هم وطنان عزیزمان که به زبان شیرین ترکی تکلم میکنند، ترک نژاد نیستند. به این نکته توجه شود
    • بابک IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      10 23
      بهتر به تمام همزبانان آذری خود بگویم که نژاد ما هیچ ارتباطی به ترکها ندارد لطفا تاریخ و عقبه ی مارا به ترکهای ترکیه نچسبانید که باعث سرشکستگی ما آذریها میباشد بهتر است از این فرسودگی ذهنی و بازی قومیتی دست بردارید آذریها تا بوده ایرانی بودند و خواهند بود
    • Azad GB ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      0 0
      به شما ربطی نداره
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    12 33
    دریای کاسپین درسته نه دریای خ ز ر
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      7 0
      سرزمین مال کسیست که در آنجا متولد شده و زبان و فرهنگ اونجا رو داره قاجار و پهلوی و اینجور چیزها کشک است هیچ جایی متعلق به کسی غیر از بومیان آنجا نیست
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      14 8
      فردا خودت ناراحت میشی که چرا گفتند خلیج عربی خواهشا اسمها را تحریف نکنید همون خزر درستشه بفهم
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      14 7
      حالا رسیدین به عوض کردن نام دریاهاااا خخخخخ کار دیگه ای بلد نیستین؟ اولین باره ک ا س پ ی ن میشنوم
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    18 9
    نمیشه از حاکمان امارات استفاده کنیم و مملکت را آباد کنیم؟
  • CH ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    15 4
    امارات و امریکا و عربستان نمیتوانند نفوذ ایران و ترکیه رو در اسیای مرکزی داشته باشند چون همبستگی قومی ترکیه با اسیای مرکزی و قرابتهای فرهنگی ایران و اسیای مرکزی و جغرافیای خاص ان منطقه که توسط ایران به ابهای ازاد متصل میشوند چیزی نیست که بشه با دلار معاوضه کرد
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    10 26
    جمهوری اسلامی به گرد و پای امارات نمیرسه
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      12 5
      پشه چی هست که کله پاچش باشه!؟ امارات یک بیابونه که با پول نفت توش برج شیشه ای ساختن. اگه روزی فروش نفتش به هر دلیلی به مشکل بخوره همین آمریکاست که این گاو رو قربانی میکنه تا از گوشتش بجای شیرش استفاده کنه. اون وقته که شیوخ امارات دوباره باید برن شتر سواری... بدبخت، ایران با این همه عظمت و فرهنگ و منابع و جمعیت رو از امارات کمتر میبینی؟
  • ش. AE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    6 5
    امارات در رده ای نیست برای جا پا واز کردن اما در حال حاضر صهیونیست ها ی کودک کش با شعار بذار جا پامو وا کنم آنوقت ببین چه ها کنم اول با آذربایجان حالا هم با قزاقستان باید حواسمون جمع باشه
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    6 15
    منظورت دریای مازندران که نیست مشرق جان؟؟؟
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      0 0
      مازندران استانه دریا نیست عزیز دل انگار درس جغرافی نخوندی
  • نودهی ۸۴۵۸ IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    هدف امارات دسترسی به پروژه بایکانور قزاقستان است پایگاه فضایی اونجا ست
  • محمد IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    هیچ کس در هیچ‌‌زمان‌و مکانی صاحب هیچ چیزی نیست حتی اون ملک‌و خونه‌ای‌که پول بابتش دادی مالکش نیستی فقط اختیارش دست توست مالک همه چیز و همه کس خداوند متعال است
  • nima IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    0 2
    درود. سپاه جواب این دشمنان اهریمنی را خواهد داد ننگ تان باد آل سعود بیشهور فکر تجاوز در سر داشته باشید سپاه شما سعودی های پست را به جزای اعمال تان خواهند رساند ایران را دست کم نگیرید با هزار پانصد سال پیش اشتباه نگیرید پاینده ایران جانم فدای وطنم
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    4 0
    تمامی کشورهای منطقه منافع ملی خودشون درنظر میگیرند آیا ایران اینطوریه
  • A IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    1 1
    مورچه مگر میتواند کنده درخت را جابجا کند؟
  • علی مرادی IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    0 0
    نقل قول اقای خامنه ای واسه این کار امارات کافیه که می گه بلند ترین ساختمان جهان تو بی عرضه ترین کشور جهان هست ..
    • محمد IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      0 0
      کل کشورهای منطقه دنبال منافه و درامد هست ایران ببخشید جمهوریه اسلامی دنباله ایدالوژی اینها ب فکر اقتصاد اوسایش مردم نیستند
  • سید فروزان CH ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    0 0
    بی مدیریتی و عدم توجه به جاده ابریشم از طرف دولت اصلاح طلبان ، باعث نفوذ و گسترش ترکیه و شیخ نشینی چون امارات در این منطقه شده و خسارات این بی توجهی را در نفوذ ترمیه در اذربایجان دیدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس