کد خبر 1100442
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵
یادداشت نمایه

برخورد هوشمندانه و نامتقارن با این حرکت تروریستی امریکا موضوعی است که باید به آن با در نظر گرفتن همه گزینه‌های ممکن اندیشید.

به گزارش مشرق، «داوود عامری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

تهدید هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در آسمان کشور سوریه از سوی امریکایی‌ها، این روزها محور تحلیل و نگاه محافل داخلی و خارجی است. این حرکت یک تهدید آشکار و عملی علیه ایران و صلح و امنیت منطقه بود تا بدین‌وسیله امریکایی‌ها دندان خود را به ما نشان دهند. با این حرکت امریکا در وهله اول می‌خواست حساب کار دست ایران بیاید و در مرتبه دوم هدفش آزمایش کردن اراده و هوشیاری سیاسی و دفاعی ما بود که ببیند چقدر در مقابل تهدیدات آمادگی پاسخگویی متناسب را داریم و اراده واقعی ما در این صحنه‌ها چیست؟ اگر چه این اقدام به روایت امریکایی‌ها یک اقدام ساده بوده و قصد تهدید هواپیمای مسافربری ایران را نداشته‌اند. البته در مورد آزمایش کردن اراده ما در برخورد متقابل قبلاً در ترور سردار آسمانی، به نتایجی که باید برسند، رسیده بودند.

امریکا با هر هدفی این حرکت را انجام داده باشد، مهم این است که این اتفاق افتاده و ایران اسلامی این گونه حرکت‌ها را از امریکایی‌ها بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی و حوادث مختلف تجربه کرده است، پس لازم است فرماندهان و مسئولان ایرانی با اتکا به تجربه تاریخی خود، این حرکت را درست تحلیل کنند و متناسب با آن پاسخ دهند.

۱- امریکا باید بداند که ایران فریب او را نمی‌خورد و دارای تحلیل دقیق از تهدیدها است و برای هر حرکت او ضمن تحلیل درست، متناسب، هوشمند و عاقلانه به دور از احساسات لحظه‌ای و با راهبرد مشخص برنامه دارد.

۲- امریکا باید در پاسخ ما- هر چه باشد- اراده محکم و خلل ناپذیر کشور و همه طیف‌ها در دفاع از حقوق حقه ایران اسلامی را لمس کند و بداند که این اراده در مشکلات محکم‌تر و سخت می‌شود و سست نشده است.

۳- درست است که دستگاه‌های حقوقی بین المللی همواره به دلیل نفوذ قدرت‌های بزرگ به وظایف خود درست و با دقت عمل نمی‌کنند و این جای تأسف دارد، اما ما هم به خوبی از ظرفیت‌های قانونی در جهان برای برخوردهای غیرقانونی و آشوب طلبانه و تروریستی امریکایی‌ها که همواره صلح و امنیت جهان را به خطر می‌اندازند، به خوبی استفاده نکرده ایم، و لازم است که با برنامه ریزی هدفمند و تأثیرگذار در این زمینه به گونه‌ای ورود پیدا کنیم که برای امریکا هزینه‌بردار و بازدارنده باشد.

۴- برخورد هوشمندانه و نامتقارن با این حرکت تروریستی امریکا موضوعی است که باید به آن با در نظر گرفتن همه گزینه‌های ممکن اندیشید، به گونه‌ای که امریکا بداند که اگر دچار اشتباه دیگری شود و حرکتی نامتعارف علیه ایران و منافع آن انجام دهد، برخورد متناسب با آن را دریافت خواهد کرد. بخصوص هشدارباش به نخبگان و آزادی خواهان امریکا که بدانند دولتمردان آن‌ها از چه عملکردی برخوردارند و چگونه ضمن انجام این اقدام تروریستی به آن اعتراف هم می‌کنند و این یعنی به مخاطره انداختن صلح، عدالت و امنیت امریکا و جهان.

بنابراین لازم است با نگاهی بازدارنده و اقدامات دقیق و هوشمندانه از جهات مختلف به خصوص در حوزه‌های دفاعی، امنیتی، حقوقی و فرهنگی- اجتماعی یک پاسخ قاطع و محکم به امریکایی‌ها بدهیم و با خردورزی مدبرانه، به سادگی از کنار این موضوع عبور نشود. ایران مثل همیشه لازم است به نقش خود برای پاسداری ازصلح و امنیت مردم منطقه عمل نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    45 1
    دیروز در جریان رزمایش سپاه سه موشک به نزدیکی پایگاه های بانکیها در العدید قطر و الظفره امارات اصابت کرده که باعث شده تروریستهای ترتش آمریکا به داخل پناهگاه بخزند حساب بی حساب فعلا برای ترساندن زن و بچه در داخل هواپیمای مسافری
    • کورش AU ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      0 0
      این سایت ی سایت مغرض است و تمام نظرات منفی (به اعتقاد خودش) رو بایکوت میکنه و پخش نمیکنه پس چه ارزشی داره که من کامنت بزارم. از همه شما متنفرم دزدهای عوضی بیچاره مردم ساده من دوستون دارم مردم
  • CA ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    13 2
    شما نگاه کنید جناب آقای محمود احمدی‌نژاد رفته برای بن سلمان جنایتکار در یمن نامه عاشقانه نوشته! خواهان صلح در یمن شده! خدایا اینها رئیس جمهور مملکت ما بودند! این همه زن و کودک توی یمن کشتند بعد براش نامه عاشقانه نوشتند! یعنی دقیقا علیه منافع مردم ایران چنین نامه ای نوشته شده! در واقع دست گدایی بسوی آمریکا دراز کردن تا در انتخابات از احمدی‌نژاد حمایت کند! واقعا چنین کسی اصلا عرضه حاکمیت از منافع ایران رو داره! من این اخبار های اینطوری رو میخونم فقط میخواهم بالا بیارم از شدت حال بهم خوردن و اعصاب داغون شدن!
    • GB ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      2 5
      علیه منافع مردم ایران یا علیه منافع تو!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    5 2
    چندتا بمب هسته ای میداشتین امریکا ماستاشو کیسه میکرد میرفت
  • GB ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    3 3
    با واژه "به دور از احساسات لحظه‌ای" سرتون را زیر برف میکنید.
  • آنتی صهیونیزم IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    8 0
    اون جریانات فکری مشمئزکننده که ماه هاست در فضا های مختلف خبری ، خبر حادثه ی دردناک هواپیمای اوکراینی را زنده نگه داشته اند. چقدر بی تفاوت از کنار این موضوع گذشته اند. روان شناس خوب و دکتر متخصص چشم پزشک و دکتر متخصص شنوایی سنجی خیلی حاذق براشون سراغ دارم.
  • NL ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    3 2
    اینا واقعا کاربران این خبرگزاری هستن همشون معلوم نونخور و مواجیب گیر دولت و زوری باید در تایید یک چیز بگن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    5 2
    به احمدی نژاد نگید ناراحت میشه. مردیکه نامه زده به بن سلمان میگه عالیجناب!! شما مرد صلح هستی و مرد بزرگی هستی و سیاست شما بر اینه که منابع منطقه خرج جنگ نشه!!! به نظر میرسه از نظر استاد احمدی نژاد احتمالا جمهوری اسلامی دنبال جنگ و نابودی منابع و مردم منطقه هست؟ اون سری هم میگفت ترامپ مرد عمله!! این ها خر هستن یا خودشونو به خریت زدن؟ بزارید خون سردار شهید ما خشک بشه بعد واسه جماعت خارجی تمام ارزش ها و شرافت و غیرت رو زیر پا بزارید
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      1 0
      مودب باش بی ادب ،، شما و امثال شما از سردار سلیمانی چی میفهمین که خزعبلات میبافی ،، تلاش و همت سردار سلیمانی و امثال آن دلاور مرد باید با قدرت دیپلماسی تبدیل به منافع ملی ما بشه ؛ جنابعالی اگه ارزش حالیت بود مث بچه آدمیزاد حرف میزدی
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    6 2
    اگه واقعا حق باشماس همه نظرات رو پخش کنید
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      1 0
      :/
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    برا سایت مشرق واقعا متاسفم ،، شما خیلی وقته بازنده میدان اخلاق هستین ،، چرا اجازه میدین که به دکتر احمدی نژاد در کامنتها توهین بشه وقتی فرصت دفاع نداره ،، بی اخلاقی هم حدی داره ،، اگه مسلمان نیستین حداقل آزادمرد باشین
  • داغون IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    0 0
    باهوشا اگه نامه اینجوری نزنه پس چجوری بزنه بگه اهای کره خرنفهم ...خوبه شاید بااین لحن خواسته خرش کنه اینم یه راهه تازه وقتی همه بالایی ها باهاش نمیسازن اگه نتانیاهو رو هم بغل کنه وماچ کنه عجیب نیست هرچند اون هدفش این نبوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس