پرتاب ماهواره نور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از صبح امروز (سه‌شنبه) در منطقه خلیج فارس و غرب تنگه هرمز آغاز شده است.

به گزارش مشرق، مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از صبح امروز (سه‌شنبه) در منطقه خلیج فارس و غرب تنگه هرمز آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:

به‌کارگیری ماهواره نور برای اولین بار در رزمایش سپاه

آنگونه که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است، در این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپادی و راداری نیروی هوافضای سپاه، سناریوهای مختلف را تمرین خواهند کرد و عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا را اجرا می‌کنند.

** تصویربرداری ماهواره نور؛ صد روز پس از پرتاب

اما از جمله نکات قابل توجه رزمایش پیام اعظم (ص) ۱۴، رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی توسط ماهواره نور بود که حاکی از فعالیت مستمر و مداوم این ماهواره در حدود یکصدمین روز از پرتاب و قرار گرفتن آن در مدار زمین است.

ماهواره نور که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است و مراحل طراحی و ساخت آن در نیروی هوافضای سپاه انجام شده است، سوم اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و پس از تزریق موفق در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، در حال انجام ماموریت‌های خود است.

** از تمرین دفاع ضد موشکی تا تست بالستیک دریایی برد بلند

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه در حاشیه این رزمایش طرح‌ریزی مدرن بر اساس جنگ های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه ، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک را ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ عنوان کرد و گفت: در این رزمایش دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح های غافلگیر کننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست استفاده می شود.

** تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی

تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری و پروازی و موشکی انجام شد. طی روزهای گذشته انتشار تصاویر ماهواره‌ای از جابجایی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از سواحل ایران به سمت آب‌های خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اجرای یک رزمایش دریایی-موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود.

بر مبنای فیلم منتشر شده از مراحل مقابله و انهدام این ناوهواپیمابر، در مرحله نخست شناور آمریکایی آماج حملات موشک‌های بالستیک و کروز دریایی از ساحل، دریا و هوا قرار می‌گیرد. علاوه بر حملات موشکی، راکت‌اندازهای دریایی نیروی دریایی سپاه نیز به اجرای آتش دقیق علیه هدف شناور پرداختند. در ادامه این سناریو همچنین بالگرد بل-۲۰۶ نیروی دریایی سپاه یک فروند موشک کروز ضدکشتی را (احتمالا از نوع نصر هواپایه با برد ۳۵ کیلومتر) به سمت ناو آمریکایی شلیک کرد.

پس از اصابت موشک‌ها به ناو، یگان های غواصی با انهدام پل فرماندهی و یگان‌های تکاوری با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه ناو، آن را به تصرف خود در آوردند.


لانچر دو فروندی موشک بالستیک کلاس فاتح

نمایش نوعی جدید از لانچر موشک‌های بالستیک کلاس فاتح از دیگر نکات قابل توجه این رزمایش است که در ابعادی کوچکتر از نمونه‌های قبلی و با استفاده از کاورهای مشابه خودروهای تجاری، پیش از این دیده نشده بود. همچنین این لانچر قابلیت شلیک دو فروند موشک را دارد که پیش از این لانچرهای تک فروندی در این کلاس دیده شده بود.


بالگرد بل-۲۰۶ نیروی دریایی سپاه مسلح به موشک کروز دریایی


لحظه اصابت موشک کروز به ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی


هلی‌برن تکاوران دریایی روی عرشه ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی

** هشداری از تنگه هرمز؛ هزینه اقدامات خود را خواهید پرداخت

سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در رزمایش گسترده و مشترک سپاه در خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر، در جمع فرماندهان نیروهای مسلح، اظهار داشت: کسانی که به دنبال بی‌ثبات نشان دادن ایران در دوره مبارزه همه‌جانبه ملت ایران با ویروس کرونا و مقاومت در برابر زورگویی‌های آمریکا هستند، حتماً هزینه اقدامات خود علیه ملت ایران را خواهند پرداخت.

وی با تأکید بر این که نیروهای مسلح ما از همه ظرفیت‌های خود برای دفاع و تهاجم و پاسخ قوی به تهدیدات و اقدامات بی‌ثبات ساز، در زمان و مکان مناسب استفاده خواهند کرد، هشدار داد:‌ دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود بر علیه ملت شریف ایران باشند.

** توسعه تسلیحات سپاه منطبق بر شناخت نقاط ضعف و قوت دشمن

سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص)۱۴ با تاکید بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، اظهار کرد: آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیروهای هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم،گفت:  تهاجم به واحدهای شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم‌ موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد.

فرمانده کل سپاه در پایان سطح رزمایش‌های سپاه را وسیع، نزدیک به واقعیت و با سناریو پردازی بر اساس دشمنان واقعی عنوان و اظهار کرد: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار میدهیم و آن را در میدان واقعی به کار می‌گیریم.

فردا و در روز دوم مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، یگان‌های نیروی هوافضای سپاه اقدامات عملیاتی و دستاوردهای جدید در حوزه‌های مختلف را به نمایش خواهد گذاشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    این آن چیزی است که سایه جنگ را از سر کشور دور کرده است نه لبخندهای ژوکند و ملیح برخی ها و یا مجیزگوی اصلاح طلبان تهوع آور بزدل !!!!
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      41 26
      تاحالا ما هزینه جانی ومالی دادیم برای نابودی دشمن ودشمن هم ازما میترسید-حالا برعکس شده یعمی اینقدر ضعیف شدیم که ازترس حمله دشمن ،باید دفع سایه جنگ کنیم!؟
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      25 5
      دقیقا
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      24 29
      مستعان سایه جنگ رو دور کرد
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      21 8
      ما که ندیدیم با از بین بردن صنعت هسته ای یک کشور که به قول خودشون برجام 1 بود و زمینه چینی برای از بین بردن موشک ها و خروج ایران از منطقه سایه ی جنگ از بین بره.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      16 69
      باید با همین کارها خودتون و ارام کنید وقتی توان ساخت ناو هواپیمابر ندارید بمیرید از این حسودی
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      6 10
      جناب سید انگار برای بعضی ها یاسین خواندید. به گوش مخاطب دقت کنید لطفاً
    • امین IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      12 11
      خطاب به 21:11، ابله جان ف ساخت ناو هواپیمابر در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد، و گر نه ایران توان ساختش را دارد و این مساله را هم اعلام کرده است ف در ضمن جزایر ایرانی خلیج فارس در حال حاضر با توجه به تجهیزات آفندی و پدافندی که در آنجا استقرار پیدا کرده است، هر کدام یک ناوهواپیمابر هستند.در حال حاضر ارباب امریکاییت هیچ غلطی نمی تواند بکند، برو از عصبانیت بمیر بدبخت.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    18 30
    تصویر ماهواره ای کجاست!
  • فرزند ایران IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    43 15
    این پیام برای آمریکا و دوستان و نوکرانش بود چند روز دیگر حزب الله هم یک ضربه شستی نشان دهد. دنیا باید دوباره به فکر فرو رود که دوران آمریکا و دوستانش تمام شده است
  • فرزند ایران IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    41 17
    دقت کرده اید که ایران در رزمایش هایش ناو هواپیمابر را تصرف می کند. اوج اعتماد به نفس ایرانی را مشاهده می توان کرد.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      45 10
      فعلا که تا تقی به توقی میخوره ناو هواپیمابر آمریکائی صدها کیلومتر فرار می کنه. از جمله وقتی سردار دلها رو شهید کردن چنان در رفتن که انگار سگ از صاحبش فرار می کنه. چه خبر از ایالات محترقه آمریکا.
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    10 15
    موشک فاتح شلیک شده به کجا خورد به ماکت نخورد
  • حسن IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    6 7
    احسنت برشجاعان سپاه اسلام که طعم ذلت رابرمزدوران تروریست آمریکایی درکل جهان چشانده اندوآینده بایدمرتب ذلیل بشوند وازمنطقه فرارکنندورهی جزشکست وخفت وفرارازمنطقه ندارند.منتظرعذاب خداباشند.
  • 1 US ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    15 38
    سریعتر جنگ کنید با آمریکا کارتون رو یکسره کنید.... خسته شدیم.
    • Vahid IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      9 17
      اگه جنگ کنه دهنتون سرویس میکنه آمریکا
    • حسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      12 6
      منتظر بودیم شما بگی نیازی به جنگ با آمریکا نیست چون خودشون دارن خودشونو آتیش میزنن
    • DE ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      0 7
      خسته باش و خسته بمان و انشاالله از این خستگی خواهی مرد. این دعا از صمیم قلب برای تو و امثال تو.
  • علی خدایی SE ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    14 3
    ضمن خدا قوت به تمامی نیرو های مسلح کشورمان واقعا ما همیشه دعا گوی تمامی برادران امنیتی مون هستیم موفق و سلامت باشید پیشرفت های خیلی بزرگ داشته باشیم انشالله در همه بخش ها
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    4 6
    با آرزوی توفیق روز افزون و سلامتی تمامی نیروهای دلاور و سلحشور نظامی. از جمله راد مردان سپاه پاسدران عزیز کشورم ایران . که دست تنها اما با قابلیتی غرور انگیز افتخار آفرینی میکنند . درود خدا و ملت شریف ایران به همه شما مدافعان امنیت کشور . دعای خیر ما بدرقه راهتان
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    12 22
    اگر جنگ بشه با اولین موشکی تو خاکمون میخوره اقتصادمون میمیره و مردم میریزن تو خیابونا کشوری میتونه جنگو مدیریت کنه که اقتصادش قوی باشه واقعیت تلخه
    • US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      8 7
      داداش اتفاقا همین مردم مجددا برای جنگ متحد میشند . ماجرای تشییع پیکر سردار رو یادمون نرفته ! در ضمن این جمله ای که گفتی بیشتر برای اقتصاد کریستالی عربستان و امارات صدق میکنه . نمونه اش رو هم در حمله به آرامکو دیدیم که در عرض چند ساعت تولید نفت عربستان نصف شد . به گونه ای که این کشور برای اولین بار در تاریخش از عراق نفت وارد کرد .
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      5 4
      یعنی یه ذره هم نگفتی به خودت آمریکا این همه سال چرا نتونست اینکار رو بکنه. 8 سال که دنیاشون علیه ما جنگید. تنها امیدشون به بزدلان داخلیه. وگرنه اقتصادخودشون هم با شلیک موشک خودشون از هم می پوکه
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      7 6
      برادر یا خواهرم-شما جنگ تحمیلی ایران وعراق را اگر دیده بودی،میفهمیدی ایران بخاطر جنگهای پارتیزانیش،حتی ابرقدرتها میترسند-چون ففط تجهیزات وتسلیحات داشتن دشمنان معم نیست ایمانش مهم(مثال نیروی های امریکایی دستگیر شده که نیاز به پوشک پیدا کردن یا ساقط کردن گرانارین پهباد آمریکایی دنیا یا فرار ناوهای انگلیسی یا عربستانی که آخرین وپیشرفته ترین سلاحها را دارد ولی از چهارتا پابرهنه یمنی میترسند یا داعشیها که تا اسم ایرانیها میآمد پا به فرار میزارند....)
  • LB ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    6 4
    دمشون گرم، حتی هواپیما هم گذاشتن روش. ساختن این سازه، یعنی بقیشم میشه ساخت
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    2 6
    اولا از صمیم قلب به ایرانی بودنم افتخار میکنم اما اگر بخواهیم قدرت نظامی ایران و امریکا رو مقایسه کنیم تفاوت از زمین تا اسمان است هر چند دلم میخاد ایران هم جز; کشورهای قدرتمند از نظر نظامی بشه اما بدون اقتصاد قوی امکان نداره باید واقعیت ها رو دید
    • علی خدایی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      5 3
      برادر اما واقعیت ها را هم باید دید اولا آمریکایی که میگی از اول شروع کرده یه هویی که به این حد و اندازه نرسیده که دوما ایران کشور متجاوز نیست بلکه استراتزی دفاعی و تدافعی دارد در مقابل تجاوزات و اشغالگر های که در سالیان سال ها دیده شده در کل دنیا و منطقه که کشور های در راسش آمریکا که نقشه تجاوزی دارد و اشغالگری.سوما میگی زمین آسسمان تفاوت دارد تفاوت فقط از لحاظ هواگرد های باسرنشین دار است مگر نه ایران در همه بخش ها جا های خالی را پر کرده ییادمان نرود که ایران چهارمین قدرت موشکی دنیا است .اقتصاد که گفته ای اقتصاد اول از نظامی میاد مکمل اقتصاد کشور است
  • ایرانی FR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    3 1
    خسته نباشید سپاهیان عزیز و دلاور منتظر انتقام سردار سلیمانی و غیره هستیم.
  • نظر شما غیر قابل انتشار است IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    1 0
    ببین چی کار کردی ملت همیشه در صحنه ایران با انواع پرچم های کفر میان اینجا نظر میدن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس