کد خبر 1100025
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
نوزاد نمایه

طی ۵ سال گذشته تعداد موالید کشور از یک میلیون و ۵۷۰ هزار به یک میلیون و ۱۹۶ هزار تولد کاهش پیدا کرده است!

به گزارش مشرق، نرخ باروری یا "TFR" به معنی میانگین تعداد فرزندانی است که یک خانم در طول دوره باروری خود به دنیا می‌آورد؛ این شاخص یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی تغییرات جمعیتی هر کشور است؛ در ادامه برای روشن شدن تغییرات این شاخص از دکتر خلیل علیمحمدزاده، پژوهشگر و فعال حوزه جمعیت چند سؤال ساده پرسیده‌ایم.

- در حال حاضر هر مادر ایرانی به طور متوسط طی دوره باروری خود، صاحب چند فرزند می‌شود؟

۱.۷ فرزند 

- این عدد در دنیا چه تعداد است؟

بیش از ۲.۵ فرزند

- در سال ۱۳۶۵ در ایران، مادران به طور متوسط چند فرزند به دنیا می‌آوردند؟

بیش از ۶.۴ فرزند

- حداقل میانگین مناسب فرزندان در یک خانواده چه تعداد است؟

بین ۲ تا ۳ فرزند

جدول زیر روند تغییرات تعداد تولدهای کشور را از سال ۹۴ تا ۹۸ نشان می‌دهد:

با توجه به جدول و اعلام مرکز آمار، هر سال نسبت به سال گذشته تعداد تولدهای کشور به طور صعودی، کاهش پیدا کرده است؛ در سال ۹۸، ۱۷۰ هزار تولد نسبت به سال قبل آن کاهش داشته‌ایم.

بررسی این تغییرات کاهشی در سه دهه اخیر مشخص می‌کند که کشور ما به یک رکورد در ۳۰ سال گذشته دست پیدا کرده‌ است و آن کاهش نرخ باروری است! جمعیت ما از نرخ باروری بالای ۶ فرزند در سال ۶۵ به نرخ باروری کمتر از ۲ فرزند رسیده است!

به اذعان پژوهشگران بین‌المللی، این سرعت کاهش در طول ۳ دهه، در دنیا بی‌نظیر است؛ به عبارتی در طول ۳۰ سال آینده، کشورمان از ۱۰ درصد سالمند به ۳۰ درصد سالمند می‌رسد و به یکی از ۵ کشور سالمند جهان تبدیل خواهیم شد!

برای حل این بحران، آینده را باید درست ببینیم؛ سیاست‌های حمایتی از زنان، جوانان و خانواده‌ها باید جدی گرفته شوند زیرا که هرگونه هزینه در این ارتباط، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است؛ جامعه‌ای که متوسط تعداد فرزندان در خانواده‌های آن، کمتر از ۲.۱ است، مسیر نادرستی را رفته یا میرود و باید به سبک زندگی سالم بازگردد؛ در غیر این‌صورت در دهه‌های آینده، جوانی، پویایی و بالندگی این جامعه از بین خواهد رفت و به علت میزان بالای سالمندی، پیشرفت آن متوقف خواهد شد.  

تداوم روند کاهش مستمر این وضع، به معنی «مرگ تدریجی» جامعه است البته وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور، خوب نیست و حلقه‌های فشار بر مردم بر اثر برخی بی‌تدبیری‌ها، روز به روز تنگ‌تر می‌شود؛ چنین جامعه‌ای نیازمند یک انقلاب اخـــلاقی و فرهنگی برای اصلاح رویه‌ها و دیدگاه‌های غلط است؛  دولت‌ و مجلس در این ماجرا باید برنامه و دست و پنجه قوی برای پشتیبانی داشته باشند و حق ندارند با انفعال مسیری که رفته‌رفته به سمت نابودی پارامترهای جمعیتی کشور است را نظاره کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    10 1
    با این سیاست و شعار دادن که نتیجه اش شده این وضع اقتصادی کسی جرات نمیکنه ازدواج کنه چه برسه بچه دار بشه تا چند سال دیگه یه کشور با جمعیت سالمند و پیر شدیم بین این همه گرگ خدا به خیر کنه ... در ضمن نه غرب زده ام نه خود فروخته فقط با این شرایط اینده خوبی رو واسه ایران عزیزم نمیبینم
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    11 0
    با این اوضاعی که مسئولین خائن بوجود آوردن مردم میترسن بچه دار بشن
  • فرهنگی IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    10 0
    جوانان جرات ازدواج ندارند چه برسه بچه داشته باشند سکه شده ده میلیون صدتا سکه یک میلیارد قییمتشه کار ندارند دور وبر جنس برا تهیه جهیزیه نمیشه رفت نمی دانم به کجا می رویم روزگاری با حقوق سه هزارو هفتصد تومان زندگی می کردیم جهیزیه می گرفتیم بازهم پس انداز داشتیم یادش بخیر آن روزها
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    9 2
    بر باعثینش لعنت ! ودیعه مسکن شده 50 میلیون ماهیانه یک تومن جای پَرت این بدون خرج زندگی هست. حقوق ها هم که برای بقا تعطیله . دیگه انتظار دارین ملت علف بخورن و شیر تولید کنند و بزایند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همه اصلاح طلبها رو به جای شاه مخلوع اعدام کنید ! و دوباره انقلاب رو بدست بگیرید . تاوان خریت اصلاح پرست ها رو ما دادیم. هر وقت امدند زلزله اقتصادی شد!!!!!!!!
  • صادق IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    6 4
    غربگدا فقط منتظر یک لوح تقدیر از غربند تا با کاهش جمعیتمان تاثیر گذاریمان را در معادله جهانی را از بین برده واربابانشان راشاد کنند متاسفانه بسیار موفق عمل کردند وقتی به جمعیت سالخورده ومیانسالمان نگاه می کنیم که بدون فرزند وتک فرزندی روزگار سپری می کنند می توان آینده این جامعه پیش بینی کرد.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    17 1
    انقلاب اخلاقی و فرهنگی؟ نه عزیز دل انقلاب اقتصادی لازمه
  • GB ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    23 2
    خیلی مملکت درست و حسابی داریم بچه هم بیاریم؟
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    13 0
    اگر گرانی به همین صورت ادامه یابد مطمئنا کمتر هم خواهد شد
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    22 17
    وای نسل فوق باهوش آریایی داره از بین میره-دیگه آریایی ها نمیتونن شاعر به جامعه جهانی عرضه کنن.
    • معرفت IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      2 8
      تو هم بد زری نزدی!
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      1 7
      لطیفه جالبی بود! نتیچه دور شدن از اسلام برگشتن به نژادپرستی جاهلی است.و صد البته تمام اقوام هندواروپایی طبق آن طرف مزخرف آریایی هستند و ضمنا طبق برآوردهای بین المللی مردم ایران جزو ملتهای با ضریب هوشی کمتر از متوسط دنیا هستند. حتی افغانها و ترکیه ای ها و عراقیها از کمی ما باهوشترند.
    • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      8 3
      کدام موسسه جهانی این ضریب هوشی گرفته که ایران کمترین ضریب هوشی دارد تمام کشورهای اطراف ایران نژاد اکثریت یکسانی دارند چند دانشمند معاصر ترکیه ای یا عراقی در جهان نام ببر ؟؟؟؟؟ حتما پیامبر نمی دانسته که به جای فارس ترکها و عربها به علم در ثریا دست یافتند ما خبر نداشتیم این همه تحریم و فشار و تهدید و جنگ بالاترین رشد علمی در منطقه و جهان ۱۳برابر که فقط در جهان در مدت زمان کم در تنگنا ژاپن داشته۱۱برابر جهان اینهمه اختراع و اکتشاف در جهان با همکاری ایرانیان کافیه زحمت جستجو تو اینترنت بدی
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      6 2
      ۱۳:۳۸ - تو از دانشمندان تورکیه ای و اعراب خبر نداری مشکل خودته
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 1
      پامترک ...
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    5 0
    حسن فریدون پاسخ دهد
  • رضا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    11 4
    دل ادم اتیش میگیره وقتی دختران دم بختی که به خاطر نداشتن پول جهیزیه نمی تونن ازدواج کنن همچنین پسرا که نه شغل دارن نه پولی برای ازدواج. ومتاسفم برا شعور یه عده که در این وضعیت بحرانی به فکر فلاح جناح و بهمان جناهند مگه در زمان احمدینژاد با نفت 150 دلاری چه گلی برسر اقتصاد زده شد.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      2 5
      گلی به نام خانه دار شدن مردم. افزایش موقت موالید و ازدواج، رسیدن ایران به قله سرعت رشد علمی و فضایی و هسته ای جهان.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 4
      گندی که احمدی نژاد زد پایه گذار این گند ها بود در حالی که همه فتنه رو موسوی و کروبی می دیدند در حقیقت فتنه اصلی محمود بود
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    6 1
    خب الحمدالله شاهد این هستیم که به زودی نسل ایرانی ها به درک واصل میشه
  • سنا IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    6 0
    از ارزانی رفاه زیادیه
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    7 0
    اگرمسوولان بتونن اینهمه گرونی رو از میان بردارند هزینه های آزمایشات،غربالگری،سونوگرافی ،دارو و دکتر نه ماه بارداری رو کاهش بدن به هزینه‌های پوشک، شیرخشک بچه و... هم رسیدگی کنند اونوقت از مردم انتظار داشته باشند که فرزند بیشتری بیارن.الان با این شرایط،مردم فکری جز اینکه بتونن شکمشون رو سیر کنند ندارن.
  • DE ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    4 0
    فعلا مشکلات همین جمعیت برطرف شود تا بعد .
  • خاوم IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    6 0
    سه تا بچه دارم پسراخریم دو ماهه دنیا اومده بخدا خرج شیروپوشاک دیوانمون کرده دریک خانه چهل متری پنج نفر زندگی میکنیم با اجاره خیلی بالا درآمدهم باماشین پراید مدل پایین مسافرکشی.. آخه چطوربا این وضعیت مردم میتونن فکر بچه باشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس