ظریف نمایه

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند بعد از کرونا نظم جدیدی برای دنیا تعریف کنند، تأکید کرد که رویکردهای کاملاً غربی نتوانسته‌اند درک درستی از وقایع جهان را ارائه دهند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با مخاطبان بین‌المللی تأکید کرد که نظم جدید جهانی در دوران پساکرونا دیگر کاملاً غربی نخواهد بود.

ظریف ابتدا در خصوص نظم جهانی مورد نظر غربی‌ها طی سه دهه اخیر گفت: پس از پایان جنگ سرد برخی تلاش کردند تا آینده جدیدی بسازند و تحولات آینده را نه‌تنها پیش‌بینی بلکه تجویز می‌کردند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:‌ ابرقدرت‌ها اشتباه محاسباتی داشتند و اعلام نظم نوین جهانی به وسیله رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، موضوع حکمرانی جهانی و قرن نوین آمریکایی و اعلام پیروزی بر عرشه ناو جنگی آمریکایی در  سی‌وچند سال گذشته تلاش‌هایی برای نسخه‌پیچی آینده بود.

ظریف تصریح کرد: اگر می‌خواهیم بدانیم که چه می‌گذرد و از اتفاقات سوء جلوگیری کنیم باید بدانیم که کجاییم و به کجا خواهیم رفت.

وزیر امور خارجه در عین حال یادآور شد: یادمان باشد که رئیس‌جمهور ترامپ گفت که ۷ تریلیون دلار برای برپایی نظم نوین جهانی هزینه کردیم و شکست خوردیم.

وی به پیشینه تاریخی گذار جهانی اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ، نظم قدیم فروپاشیده و نظم جدید با خونریزی‌های فراوان جانشین آن می‌شد. معتقدم رویکردهای کاملاً غربی نتوانست به ما درک درستی از وقایع جهان را ارائه دهد. نظم نوین جهانی دیگر کاملاً غربی نخواهد بود.

ظریف با بررسی وقایع مهم قرن بیستم مانند جنگ جهانی اول و دوم و جنگ سرد و ناموفق بودن سیاست ورزی‌های غربی در جهت جلوگیری از بروز درگیری‌ها افزود: انقلاب اسلامی ایران و جنبش غیر متعهدها تلاش‌هایی برای گریز از جنگ سرد بود.

وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش اظهار داشت: در دوران جنگ سرد با وجود وابستگی‌های زمان جنگ سرد، دسته‌بندی‌ها، یارکشی‌ها و با وجود آنکه آن کشور خاص در رقابت‌های جنگ سرد در چه نقطه‌ای قرار داشت، همه به کمک یک طرف آمدند. همه یک طرف را یاری کردند.

وی اظهار داشت: شورای امنیت همچنین در رسیدگی به تجاوزگری آشکار ناکام بود. حتی در برخی مواقع،‌ ایران را به خاطر مشکلات مقصر می‌دانست و در پایان، زمانی که ایران در حال به دست آوردن پیروزی‌هایی در نبردها بود، همه اعضای شورای امنیت در کنار هم قرار گرفتند و این نهادی را که اکنون به نام پنج عضو دائم شورای امنیت می‌شناسیم، تأسیس کردند.

ظریف اضافه کرد:‌ پس از حمله به کویت، هر کسی به ائتلافی که آمریکا ایجاد کرده بود، پیوست تا عراق را از کویت خارج کند، از جمله کشور سوریه. روسیه به این ائتلاف نپیوست اما کاری هم برای ممانعت از اقدام این ائتلاف انجام نداد. به همین دلیل بود که کج فهمی در آمریکا مبنی بر اینکه نظم جدید جهانی روی داده، رخ داد. در این میان بود که جورج بوش پسر در نطق مجمع عمومی سازمان ملل ظهور نظم نوین جهانی را اعلام کرد که هزینه های گسترده و گزافی در جامعه جهانی و آمریکا به دنبال داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: سپس شاهد ظهور جهانی سازی بودیم. البته جهانی سازی در مورد تجارت مدتها بود، آغاز شده بود. حتی برخی معتقد بودند جهانی سازی در حوزه تجارت در ابتدای قرن بیستم آغاز شده  اما جهانی سازی به سطوح جدیدی رسیده بود. در آن زمان به این مساله پی برده شد که نه‌تنها در حوزه تجارت، بلکه در مسائل دیگر نیز جهانی سازی رخ داده است حتی در مساله امنیت.

ظریف در این سخنرانی همچنین به هزینه های آمریکا در امور نظامی در ادوار گذشته در مقایسه با دیگر کشورهای جهان اشاره و تصریح کرد که  آمریکا بسیار بیشتر از هر کشور دیگری همچون روسیه، چین و عربستان هزینه نظامی داشته است و با  این کار همه چیز را امنیتی کرد.

وزیر امور خارجه افزود: هدف آمریکا ایجاد فضای امنیتی در جهان بود تا بتواند با هزینه های نظامی بر دنیا تسلط یابد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش به اشتباه محاسباتی دیکتاتورهایی از جمله صدام در عراق برای حمله به کویت و زمانبندی حملات وی به این کشور اشاره کرد و  خاطرنشان ساخت که این اتفاق منجر به فاجعه در منطقه شد.

وی همچنین با اشاره به  اشتباه محاسباتی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی اضافه کرد: وی بسیار خشن و افراطی بود  و همین مساله،‌  تجزیه لیبی و مرگ وی را در پی داشت.

وزیر امور خارجه  اشتباه محاسباتی آمریکا را باور به ظهور نظم نوین جهانی و استفاده از قدرت نظامی برای جاودانه ساختن نظم جهانی آینده دانست و اظهار داشت: آنها با دخالت‌های خود مرتکب یک اشتباه بزرگ شدند و دخالت نظامی تبدیل به یک هنجار در سیاست‌های جهانی آمریکا شد.

ظریف با اشاره به اظهارات ترامپ در مورد هزینه‌های هنگفت بی ثمر برای منافع ملی آمریکا گفت: ترامپ نیز اکنون در دوران ریاست جمهوری خود یک تریلیون دلار دیگر در همان باتلاق هزینه کرد.

وی ادامه داد: ماجراجویی‌های واشنگتن به قیمت جان تعداد زیادی از مردم آمریکا و هشت هزار میلیارد دلار از خزانه این کشور تمام شده که منجر به افراط گرایی و تروریسم در منطقه ما (خاورمیانه) شده است.
 
ظریف در ادامه اظهار داشت: معتقدم این نتیجه عدم درک حقایق مربوط به گذار است یا تلاش برای پیشداوری نتیجه یا تلاش برای تسهیل نتایج دلخواه که منجر به وقوع این فاجعه شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    4 0
    من که اگه یکدرصد کارنامه اینو داشتم دیگه هرگز در هیچ زمینه ای اظهارنظر نمیکردم
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    4 0
    آقای ظریف ،،، 40ساله نظم نوین جهانی تغییرات زیادی کرده و آمریکا و غرب رو به افول گذاشتن؛؛؛ولی متاسفانه شما و دوستان برجامیتون هنوز متوجه نشدید.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    3 0
    نظم جهانی ممکنه کاملا غربی نمونه ولی شما و تیمتون کاملا غربی باقی خواهید ماند!!!
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    8 0
    آره قراره ریال بشه ارز جهان روا!!!! خخخ خیلی باحالید. سنگ پای قزوین روی شما رو داشت تا الان الماس شده بود.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    2 0
    نون به نرخ روز خور
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    تو بر برجام ات را بساب تورا چه به آینده جهان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس