الکاظمی نمایه

نخست وزیر عراق طی نطقی در واکنش به اعتراضات جدید در کشورش گفت که برای برگزاری انتخابات زودهنگام تلاش می‌کند.

به گزارش مشرق، نخست وزیر عراق به دنبال حوادث دیروز در میدان التحریر بغداد و جنجالی شدن قضیه درگیری تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی با یکدیگر، نطقی را خطاب به ملت عراق ایراد کرد.

«مصطفی الکاظمی» با ابراز ناراحتی از قطعی مکرر جریان برق در برخی مناطق عراق در شرایط گرم آب و هوایی عراق که موجب اعتراضات خیابانی شهروندان شده است، گفت: «آرزو می‌کردم که در دستم یک راه حل معجزه آسا بود، اما متاسفانه سال‌های مدیدی فساد و سوء مدیریت موجب شده که نتوانیم ظرف یک شبانه روز راه حلی برای آن پیدا کنیم».

بیشتر بخوانید:

آیا مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق می‌شود؟ +عکس

آیا عراق می‌تواند انتخابات زودهنگام برگزار کند؟

او افزود: «این منصفانه نیست که از دولتی که از عمرش فقط دو ماه می‌گذرد، بخواهیم که هزینه غارت و چپاول عده‌ای در گروه‌ها و دولت‌های قبلی را بدهد».

الکاظمی تظاهرات روز گذشته جوانان کشورش را حق مشروع آنها خواند و گفت: «نیروهای امنیتی اجازه شلیک حتی یک گلوله به سمت برادران تظاهرات‌کننده را ندارند».

نخست وزیر عراق تاکید کرد: «هر تیری که به سمت جوانان و مردم ما در حالی که حقوقشان را مطالبه می‌کنند شلیک شود تیری است که به سمت شرافت و اصول ما شلیک می‌شود».

او همچنین گفت که در خصوص حوادث دیروز (کشته شدن دو معترض در جریان تظاهرات بغداد) تحقیقات آغاز شده و دستور داده شده که ظرف ۷۲ ساعت همه ابعاد آن روشن شود.

الکاظمی با ابراز حمایت از خواسته مردم در مجازات عاملان رنج و مشقت آنها در بحران قطعی برق گفت: «من در انتظار نتایج کمیته‌ای هستم که پارلمان برای تحقیق درباره شکست در پرونده برق تشکیل داده است».

او همچنین گفت که چند روز پیش پرونده گرفتن برق از  یک کشورعرب حوزه خلیج فارس (کویت) را امضا کرده و به طور جدی پیگیر آن است.

نخست وزیر عراق افزود: «تصمیم ما تولید گاز برای راه انداختن نیروگاه‌های گاز عراق است. گناه ما این نیست که دولت‌های پیاپی نیروگاه‌هایی را که با گاز کار می‌کنند وارد کردند و برای تولید گاز در عراق تلاش نکردند».

او با اشاره به اینکه برخی درصدد ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند، گفت: «ما به همه آنها به صراحت می‌گویم که این دولت پس از ریخته شدن خون‌ها روی کار آمد و هرگز مسبب ریخته شدن هیچ خونی به هیچ قیمتی نخواهد بود. من همیشه طرفدار مردم هستم از دیروز تا امروز و فردا و از غیر آن جانبداری نخواهم کرد».

الکاظمی افزود: «ما به جوانانمان می‌گوییم که رویکردی را که باید به رغم تفاوت ایده‌هایمان دنبال کنیم این است که مدافع عراق، وحدت عراق، امنیت عراق، صلح عراق و آینده عراق باشیم».

نخست وزیر عراق تاکید کرد: «من از روز نخست گفتم که به دنبال هیچ پست و منصبی نیستم و دولت من برای برگزاری انتخابات زودهنگام تلاش خواهد کرد و من بر برگزاری این انتخابات پافشاری می‌کنم و دو روز قبل هم در نشست‌های قوای سه گانه بر ضرورت رفع موانع در برابر انتخابات تاکید کردم».

الکاظمی گفت: «کسی که به روند کار حکومت اعتراضی دارد، باید آماده انتخابات باشد نه اینکه این روند را متوقف کند. کسی که می‌خواهد عراق احیا شود شعار نمی‌دهد در حالی که بر بلندی نشسته است. باید پایین بیاید و مردم را برای انتخابات مهیا کند. همه ما باید تلاش کنیم تا انتخابات شفاف عادلانه و مطابق با اراده ملت باشد».

او با تاکید بر اینکه برای برگزاری شدن انتخابات آزاد و شفاف زودهنگام سوگند یاد کرده است، گفت: «ما می‌رویم و دیگران می‌آیند... همه ما خواهیم رفت مهم این است که عراق ادامه داشته باشد. این قول من به شما و هرگز در آن کوتاهی نخواهم کرد».

نخست وزیر عراق افزود: «عراق باید باید با اراده ملت و نه اراده دزدان، قانون شکنان و  مسببان آشوب و هرج و مرج ساخته شود».

او در پایان تاکید کرد که چیزی جز انتخابات آزاد و شفاف بیانگر اراده ملت نیست و هر کسی که به دنبال غلبه بر اراده ملت باشد با اراده ملت سرنگون خواهد شد.

منابع امنیتی می‌گویند که شب گذشته (یک‌شنبه شب) در میدان‌های الطیران و التحریر در بغداد، میان نیروهای پلیس ضدشورش و تظاهرات کنندگان درگیری روی داده و به ادعای فعالان، یکی از معترضان کشته شد و چند نفر دیگر زخمی شدند.

برخی منابع نیز از کشته شدن دو معترض در میدان التحریر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و زخمی شدن چند نفر دیگر خبر دادند.

چند روزی است که ساکنان برخی استانهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

تظاهرات‌کنندگان در استان نجف اشرف، روز شنبه (۲۵ ژوئیه) در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق همزمان با افزایش دمای هوا و ناکارآمدی وزارت برق در تامین برق مورد نیاز شهروندان، تظاهرات کردند و جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف را بستند و تهدید کردند که در صورت عدم پاسخگویی مقامات مسئول به این مطالبه، بر شدت اعتراض‌های خود خواهند افزود.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمید IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    1 0
    این سر سپرده به استعمار وقاتل المهندس وسلیمانی پا را فراتر نهاده وبا ممنوعیت شاهدت به ولایت در اذان چهره خبیث خود را نشان داد بر مردم عراق است که با نه گفتن به این خبیث استعمارگران را نا امید کنند.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    کودن گوش دراز شما قصد دارید از کشورهای عربی خلیج فارس برق وارد کنید نه ایران ... پول برق ایران به بهانه تحریم نمیدید مبلغ 6 میلیارد دلار رو میگم .... این حقتونه ببینم آمریکا براتون برق میکشه
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    1 0
    سیرک خوبی راه انداختی بی شرف بعثی
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      0 0
      سیرک مذاکره برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق؟!! خخخ خوب از همون اول نقشش رو فهمیدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس